تهران

روش های پیشگیری از ریزش مو

پیشگیری از ریزش موی سر
قصد داریم شما را با روش های مختلف پیشگیری از ریزش موی سر و درمان ریزش موی سر ارثی آشنا سازیم. ریزش موی سر ارثی یکی از مشکلات رایج در بین خانم ها و آقایان می باشد؛ که تیجور در این مطلب به راهکارهای مختلفی برای حل این مشگل پرداخته است. با ما همراه باشید تا نکات طلایی و مهمی را در اختیارتان قرار دهیم.

ریزش موی سر یکی از مشکلات افراد در مقاطع مختلف زندگی می باشد، شاید برای بعضی افراد به صورت مقطعی و برای عده ای دیگر به طور دائم ریزش موی سر به وجود بیاید. درمان ها و روش های پیشگیری مختلفی برای حل مشکل ریزش موی سر وجود دارد که در ادامه قصد داریم به معرفی انواع ریزش مو سر و چند روش پیشگیری ریزش موی سر ارثی بپردازیم؛ که در صورت رعایت این روش ها بتوانید به نتیجه دلخواهتان برسید.

ّ

انواع ریزش موی سر

ریزش موی سر دلایل مختلفی دارد که برای پیشگیری و درمان آن باید ابتدا علت ریزش مو را دریابید. بعضی از دلایل ریزش مو، منجر به ریزش دائمی و تعدادی دیگر از این دلایل منجر به ریزش موی سر مقطعی می شوند. سایر دلایل ریزش موی سر به شرح زیر می باشند:

  • نحوه شست و شوی موی سر
  • ریزش موی سر ارثی
  • استرس و اضطراب
  • کمبود ویتامین های مختلف
  • ریزش موی هورمونی
  • تیروئید
  • مشکلات پوست سر و زخم ها

روش های پیشگیری از ریزش موی سر

همان طور که در قسمت قبل ذکر شد ریزش مو سر دلایل متعددی دارد که باید متناسب با آن مشکل درمان را انجام دهید. مثلا در هنگام شست و شوی موی سر باید رعایت کنید که دمای آب نه زیاد بالا باشد و نه بسیار پایین؛ در واقع شما باید هنگام استحمام و شست و شوی موی سر از آب ولرم استفاده کنید. از دیگر موارد پیشگیری از ریزش موی سر می توان به استفاده از مواد طبیعی و روش های خانگی از قبیل: حنا، روغن زیتون، روغن نارگیل، عسل، رزماری و ... اشاره نمود. تنظیم تیروئید، تنظم میزان ترشح هورمون های زنانه و مردانه، کاهش استرس و مواردی از این قبیل که با کمک داروهای گیاهی و شیمیایی نیز می توانند در پیشگیری از ریزش موی سر موثر باشند.

روش پیشگیری از ریزش مو سر
روش درمان ریزش موی سر

پیشگیری از ریزش موی سر ارثی

وراثت یکی از اصلی ترین دلایل انتقال موارد مختلفی از قبیل ریزش موی سر، سفیدی موی سر، رنگ پوست، رنگ مو و سایر مواردی از این قبیل می باشد. اگر در میان خانواده و نزدیکان خود افرادی را دارید که دچار ریزش موی شدید و طاسی هستند این را برای خود زنگ خطر جدی بدانید. شاید جالب باشد بدانید که موضوع وراثت یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو می باشد که در بین افراد متعددی رایج است. برای این مشکل آزار دهنده راه حل و پیشگیری هایی وجود دارد که باید در سنین بلوغ و حتی زودتر از آن رعایت کنید. 

ریزش موی سر ارثی
پیشگیری از ریزش موی سر ارثی


در ابتدا بهتر است که به نحوه پیشگیری از ریزش موی سر ارثی اشاره کنیم؛ باید ذکر کنیم که متاسفانه پیشگیری از مشکلات ژنتیکی تا حدود زیادی امکان پذیر نیست اما مواردی از قبیل: تغدیه مواد پروتئینی مانند مرغ، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و... نقش مهمی در تامین پروتئین کافی بدن شما جهت مراقبت از موی سرتان دارد. علاوه بر این روش شستن موی سر، بستن، شانه کردن و حتی استفاده از سشوار و حالت دهنده های مو می تواند زمان بروز این مشکل را به تعویق بیندازد. اما با ما همراه باشید تا به روش های درمانی ریزش مو سر ارثی اشاره نماییم:

  • استفاده از فیناستراید: فیناستراید با نام تجاری Proscar یکی از بهترین روش های درمان و پیشگیری از ریزش موی سر ارثی یا همان طاسی می باشد. از نکات مهم مصرف قرص فیناستراید این مورد است که این دارو مختص مردان می باشد. لازم به ذکر است که فیناستراید برای کاهش DHT بسیار تاثیرگذار است.
  • استفاده از ماینوکسیدیل: ماینوکسیدیل به طور معجزه آسایی ریزش موی سر در زنان و مردان را کاهش می دهد و موجب رشد مجدد موهای سر شما می شود. ماینوکسیدیل را بر سطح پوست سر و ریشه موهایتان بمالید تا پس از چند ماه شاهد کیفیت بالای این دارو باشید.
درمان ریزش موی سر
کاشت مو
  • کاشت مو:  کاشت مو نخستین بار توسط یک پزشک ژاپنی مطرح شد و پس از گذشت سالها؛ در سال 1959 توسط یک پزشک آلمانی به اجرا در آمد. باید بدانیم که کاشت مو سال هاست بین مردم و موسسه های پزشکی رواج پیدا کرده و نتیجه بخش نیز بوده است. خوشبختانه روش کاشت مو یک روش کم خطر و موثر می باشد که برای زنان و مردان قابل استفاده است. لازم به ذکر است که در این روش می توان از موهای باقی مانده بر روی سر شخص برای پیوند استفاده نمود. رایج ترین روش های کاشت مو به شرح زیر می باشند:
  1. روش پانچ کاشت مو: یکی از روش های کاشت مو که در گذشته رایج بود روش پانچ می باشد، کاشت مو به روش پانچ به این صورت است که به صورت دسته ای، یک دسته از موهای قسمت دیگری از سر یا بدن شخص را بر می دارند و در سوراخ هایی که از قبل ایجاد شده اند قرار می دهند؛ همچنین لازم به ذکر است که این روش به دلیل اینکه طبیعی به نظر نمی رسد به روش عروسکی نیز معروف است که طرفدار زیادی ندارد.
  2. روش کاشت مو FUT: روش FUT یک روش کاشت مو می باشد که فرد نیاز به تراشیدن کامل موی سر ندارد، فقط موهای نواحی مورد نظر را باید کوتاه کند. در این روش چیزی حدود 1500 تا 2500 گرافت از ناحیه پشت سر به صورت یک نوار بر می دارند سپس گرافت ها به صورت واحدهای ریزتری مجزا می شوند و فولیکول ها به صورت تک تک برای کاشت به کار می روند.  
  3. روش کاشت موی FIT: روش سوم کاشت موی سر، به FIT معروف است. لازم به ذکر است که این روش بیشتر برای نواحی کوچکی از قبیل ابرو یا جای زخم ها مناسب می باشد. در روش FIT به وسیله پانچ از قسمت مورد نظر و بین چند فولیکول یک مورد انتخاب می شود و در محل کم مو یا بدون مو کاشته می شود.

در انتها امیدواریم با نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارائه مطالب پربارتر یاری دهید و مطلب ارائه شده نیز موثر واقع شود. 

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی