تهران

راه های کاهش استرس

استرس چیست؟
ما قصد داریم در این مقاله به بررسی استرس که شامل استرس خوب و استرس بد می باشد بپردازیم. دیسترس و یوسترس در شرایط مختلفی بروز می کند و شخص برای کاهش استرس باید راهکارهایی را عملی کند. علاوه بر این قصد داریم به بیان تفاوت استرس و اضطراب نیز جهت آگاهی بیشتر شما بپردازیم.

در زندگی روزمره برای همه ما لحظات هیجان انگیز و تنش زایی وجود داشته است. بدون شک پس از عبور کردن از مراحل پر تنش به آن لحظات فکر کرده ایم و با خود گفته ایم چرا در آن زمان فلان رفتار را انجام دادم. هیجان ها گاهی به خاطر مسائل مهم و حیاتی؛ و در مواردی به دلیل اتفاقات پیش پا افتاده رخ می دهند. هیجانات منجر به استرس و اضطراب درونی شخص می شوند؛ که متاسفانه گاهی تا سال های زیادی از عمر شخص را درگیر خود می کنند. استرس یکی از مسائل مهم در علم روانشناسی است که تحقیقات گسترده ای در رابطه با آن انجام شده است در ادامه قصد داریم به تشریح بیشتر این مبحث بپردازیم.

استرس چیست؟

از نظر ریچارد لازاروس استرس شرایط یا احساسی است که فرد زمانی به آن دچار می‌شود که احساس کند نیازهایش فراتر از منابع فردی و اجتماعی‌ است که در اختیار دارد. تعریف استرس به زبان ساده تر به این شرح می باشد؛ استرس زمانی برای شخص به وجود می آید که با خود فک کند امور پیش آمده را نمی تواند کنترل و اداره کند. شخص هنگامی که دچار استرس می شود رفتارهایی از خود بروز می دهد که ناخواسته می باشند؛ برای مثال افزایش تپش قلب، سر درد، پرخوری یا بی اشتهایی، بی قراری، دندان قروچه، ناراحتی معده و ...

استرس چیست
استرس

انواع استرس

اکثر افراد با انواع استرس آشنا نمی باشند، استرس به دو نوع مختلف استرس خوب و بد تقسیم می شود. استرس خوب و مثبت با نام یوسترس و استرس منفی و بد با نام دیسترس خوانده می شود؛ که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

  • یوسترس: یوسترس از نوع مثبت و خوب استرس می باشد؛ هنگامی که شخص دچار هیجانات و تنش های مثبت می شود در واقع دچار یوسترس شده است. در اصل در این زمان شخص تحت فشار مثبت است مثلا هنگام ارتقاء شغل، مراسم ازدواج و ... شخص استرس مثبت دارد و از ذوق اتفاق خوشی که در انتظارش می باشد هیجان دارد و این هیجان مثبت انگیزه انجام بهتر کار را به شخص می دهد.
  • دیسترس: دیسترس نوع منفی و بد استرس می باشد. در این شرایط شخص احساس نا امیدی دارد و تحت فشار منفی می باشد. مثلا مبارزه با بیماری ها، مشکلات مالی، دریافت نتیجه آزمونی که شخص بدون آمادگی گذرانده است.

با توجه به اطلاعات بالا متوجه می شویم که در تمام شرایط استرس به دو شکل خوب و بد وجود دارد و شخص باید دقت کند که در آن زمان حالات روحی و رفتاری خود را کنترل کند. در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با راه های مقابله و کاهش استرس در اختیارتان قرار دهیم. 

راه های کاهش استرس 

طبق تحقیقاتی که در سراسر جهان صورت گرفته است استرس یکی از عوامل مهم و ریشه اصلی بیماری های متعدد می باشد. حتی در مواردی دانشمندان گفته اند که عامل 60 الی 90 درصد مشکلات جسمی و روحی افراد استرس است. در ابتدا باید دقت کنیم که عوامل استرس را بشناسیم؛ به همان میزان که شخص در هنگام اتفاقات ناخوشایندی از قبیل دعوا، ورشکستگی، بیماری و... دچار استرس می شود به همان نسبت در هنگام انتظارات خوشایندی از قبیل ارتقاء، ازدواج، زایمان و ... نیز با استرس روبه رو می شوند. در این جا قصد داریم به راه های کاهش استرس اشاره نماییم:

گاهش استرس
راه های کاهش استرس

 

  • برنامه ریزی داشته باشید؛ برنامه ریزی باعث می شود که زمان کافی برای انجام کارهایتان داشته باشید و بدون هیچ استرسی به تک تک کارهای مهم و اساسی خود در زمان مناسب برسید. 
  • ورزش کنید؛ علاوه بر باشگاه رفتن ورزش هایی از قبیل یوگا نقش مهمی در افزایش آرامش روحی دارند.
  • صحبت کنید؛با اشخاص مورد اعتمادتان از مشکلاتی که بر سر مسیرتان قرار دارد صحبت کنید تا علاوه بر دریافت راهکار احساس سبکی کنید.
  • واقعیت ها را بپذیرید؛باید بپذیرید که همیشه شرایط مطابق میل شما نیست و امکان دارد اتفاقاتی رخ دهد که شما با شکست روبه رو شوید.
  • اهداف خود را مشخص کنید؛ سعی کنید اهدافتان را اولویت بندی کنید و مطابق اولویت ها برای رسیدن به آن ها برنامه ریزی کنید.
استرس و اضطراب
تفاوت استرس و اضطراب

تفاوت استرس و اضطراب

بسیاری از افراد بر این باورند که استرس و اضطراب با همدیگر تفاوتی ندارند. اما این تصور کاملا اشتباه می باشد زیرا اضطراب و استرس متفاوت از هم می باشند، استرس حالتی است که ریشه در یک اتفاق دارد و شخصی که دچار استرس می باشد می داند که دلیل این هیجان و تنش روحی ریشه در چه حادثه و اتفاق مهمی دارد. اما اضطراب یک دلشوره و نگرانی است که شخص متوجه ریشه و دلیل آن نیست فقط احساس ناراحتی و نگرانی شدید دارد بدون اینکه از دلیل ان آگاه باشد. در اینجا لازم است متذکر شویم حوادثی که منجر به ایجاد استرس در افراد می شوند با گذر زمان اگر تکرار شوند موجب بروز اضطراب های دائمی خواهند شد. در انتها امیدواریم موارد ذکر شده جهت حل مشکلاتتان مفید واقع گردند و جهت ارتقای مطالب نظراتتان را ذکر نمایید.

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی