تهران

اعمال کامل ماه رجب به همراه دعاها و ذکرهای مهم این ماه

اعمال ماه رجب
ماه رجب یکی از پر فضیلت‌ترین ماه‌هاست به طوری که بر طبق روایات و آیات هر روز آن دارای اعمال و اذکار خاصی می‌باشد که بسیار ارزشمند است و ثواب بسیاری نیز دارد. لیله الرغائب یا همان شب آرزوها در اولین شب جمعه ماه رجب است که اعمال خاصی برای گرفتن حاجات و برآورده شدن آرزوها دارد که در ادامه می‌خوانید.

اعمال کامل ماه رجب به همراه دعاها و ذکرهای مهم این ماه

ماه رجب یکی از پرفضیلت‌ترین ماه‌های خداست که اعمال مستحبی همچون نمازها، روزه و دعاهای مخصوصی برای این ماه پر برکت آورده شده است. به صورت کلی ماه رجب ماه آرزوها است. ماه رجب جزوه ماه‌های حرام و ماه هفتم از سال قمری است که به این ماه چون از سه ماه حرام سال که پشت هم قرار دارند ولی این ماه از آن‌ها جدا مانده است به نام رجب الفرد نامیده شده است.

اهمیت این ماه به اندازه‌ای است که خداوند شب آرزوها را در این ماه قرار داده است. این ماه همانند ماه رمضان و شعبان از پر فضیلت‌ترین ماه‌های قمری است که در روایات به آن شهر الله الاصب به معنای "سرای خداوند" نام گرفته است. همچنین ماه رجب ماه ولایت و امامت است. ماهی است که خداوند درهای رحمتش را به روی بندگانش می‌گشاید. 

ماه رجب
ماه رجب ماه پرفضیلت خدا

اعمال ماه رجب

  • روزه در ماه رجب

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
هرکس تمام ماه رجب را روزه بگیرد خداوند سه چیز را به او می‌بخشد: 

  1. تمام گناهان گذشته او بخشیده می‌شود. 
  2. از تشنگی در روز قیامت در امان است.
  3. از بلاها برای تمام عمرش در امان است. 

امام کاظم (ع) فرمود:

رجب، نام نهری است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏‌تر است. کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند متعال از آن رود به او می‌نوشاند.

و فرمود: ماه رجب، ماه بزرگی است که در آن (پاداش) حسنات چند برابر است ولی گناهان (آدمی) در آن آمرزیده می‏‌شود. کسی که یک روز در ماه رجب روزه بگیرد، آتش جهنّم به اندازه یک صد سال از او فاصله می‏‌گیرد و کسی که سه روز (در این ماه) روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می ‌شود.

روایت شده است که هر کس در یکی از ماه‌های حرام سه روز پنجشنبه، جمعه و شنبه را روزه بگیرد خداوند ثواب نهصد سال عبادت را برای او می‌نویسد.

  • نماز در ماه رجب

هر کس در روز جمعه ماه رجب، ما بین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و هفت مرتبه «آیة الکرسی» و پنج مرتبه "قل هو الله" بخواند، و بعد از آن ده مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» خدواند به کسی که این نماز را خوانده از هنگام خواندن آن تا زمان مرگ او هر روز هزار حسنه به او می‌بخشد.

حضرت رسول اکرم (ص) در روایتی فرمودند:

هر کس یکی از شب‌های ماه رجب ده رکعت نماز به این گونه که در هر رکعت «حمد» و «قل یا ایها الکافرون» یک مرتبه و «توحید» سه مرتبه بخواند، خداوند گناهانش را می‌آمرزد.

دعای ماه رجب
اعمال هر روز ماه مبارک رمضان

اعمال شب اول ماه رجب:

1. به هنگام دیدن هلال ماه رجب این آیه را بخوانید:

«اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّی وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ».

در روایتی آمده است رسول اکرم (ص) وقتی هلال رجب را می‏‌دید می‏‌گفت: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَی الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ».

2. غسل شب اول ماه رجب

حضرت رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: هر کس در ماه رجب اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، گناهان او پاک می‌شود مانند روزی که از مادر زاده شده است.

3. زیارت امام حسین علیه السلام را بخوانید. 

4. خواندن بیست رکعت نماز بعد از نماز مغرب

یعنی 10 تا دو رکعتی نماز بعد از نماز مغرب خوانده شود. این نماز خود فرد، خانواده و اولادش را از بلا حفظ می‌کند و از عذاب قبر او را مصون می‌دارد.

5. بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز به این گونه خوانده شود:

در رکعت اول «حمد» و «ألم نشرح» یک مرتبه و «توحید» سه مرتبه و در رکعت دوم «حمد» و «ألم نشرح» و «توحید» و «معوذتین» خوانده شود و پس از سلام، سی مرتبه «لا إِلَهَ إِلا اللهُ» بگوید و سی مرتبه صلوات بفرستد تا خداوند گناهان او را مانند روزی که از مادر زاده شده ببخشد.

6. خواندن 30 رکعت نماز در ماه رجب

30 رکعت نماز خوانده، (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و یک مرتبه «قل یا ایّها الکافرون» و سه مرتبه «قل هو الله احد» را بخوانید. در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است: هر مرد و زن مومنی این نماز را بخواند، خداوند همه گناهان کوچک و بزرگ او را می‌آمرزد و تا سال بعد، خداوند نامش را در فهرست «نمازگزاران» می‌نویسد.

7. از امام صادق (ع) روایت شده است که:

در اولین شب ماه رجب مستحب است این دعا را بخوانیم:

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ وَاَنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ، اَللّهُمَّ اِنّی اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّد نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللهِ، اِنّی اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَی اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّی لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتی
خداوندا از تو به واسطه اینکه فرمانروایی و بر هر چیزی توانایی و هر چه خواهی می‌شود، خداوندا من به سوی تو به واسطه پیامبرت محمد (ص) درود تو بر او و آلش روی آورده‌ام. ای محمّد ای رسول خدا براستی من به تو روی آورده‌ام به درگاه خدا. پروردگار من و تو را دعا کرد بلکه به واسطه تو حاجت روا گردم...

دعای ماه رجب
اعمال ماه رجب، ماه رحمت خداوند

اعمال مخصوص لیلة الرغائب (شب آرزوها)

اولین شب جمعه ماه رجب، لیلة الرغائب، شب آرزوها نام گرفته است که فضیلت‌های زیادی دارد. در روایات آمده است درهای رحمت خداوند در این شب به روی زمینیان باز می‌شود. فرشتگان خدا این شب را لیلة الرغائب نامیده‌اند. 

اولین پنجشنبه ماه رجب را روزه بگیرید و ما بین نماز مغرب و عشا 12 رکعت نماز بخوانید (هر دو رکعت یک سلام) یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازه مرتبه سوره توحید را بخونید. بعد از 12 رکعت نماز هفتاد بار این ذکر را بخوانید "اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله"

و بعد از سجده هفتاد بار ذکر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائکة و الروح" را بخوانید. بعد از بلند شدن از سجده ، هفتاد بار ذکر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" بخوانید. دوباره سجده کرده و هفتاد مرتبه ذکر "سبوح قدوس رب الملائکة والروح" بخوانید سپس بعد از آن می‌توانید حاجت خود را از خدا بخواهید.

اعمال لیله الرغائب
لیلة الرّغائب شب آرزوها

شب 15،14،13 ماه رجب از پر فضیلت‌ترین شب‌های ماه رجب است. 

اعمال مختص شب سیزدهم ماه رجب

امام صادق (ع) فرمودند: «خداوند به این امت سه ماه ارزشمند بخشیده است که به امت‌های پیشین نبخشیده بود و آن ماه‌ها، رجب، شعبان و ماه رمضان است و سه شب نیز به این امت بخشید که به امت‌های قبل نبخشیده بود و آن شب‌های سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه است و همچنین سه سوره «یس»، «مُلک» و «توحید» به این امت بخشید که به امّت‌های قبل نداده است. 

سیزدهم ماه رجب ولادت حضرت (ع) است و اولین روز از ایام البیض است. روزه گرفتن در این روز، و دو روز بعد از آن توصیه شده است چون ثواب زیادی دارد. هر کس که بخواهد عمل «امّ داوود» را انجام دهد باید این روز را روزه بگیرد. 

نماز سیزدهم رجب
امام صادق (ع) فرمودند: در شب سیزدهم دو رکعت نماز بخوانید و در هر رکعب بعد از سوره "حمد" سه سوره " یس، ملک و توحید " را بخوانید. فضیلت این نماز به گونه‌ای است که خداوند همه گناهانش جز شرک را می‌بخشد. 

روز چهاردهم ماه رجب

برای این روز پاداش فراوانی قرار داده شده است. در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است: «هرکس که روز چهاردهم ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند پاداشی به وی عنایت کند که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه بر قلبی خطور کرده باشد...»

نماز شب چهاردهم
امام صادق (ع) برای نماز شب چهاردهم چنین فرمودند: چهار رکعت نماز خوانده شود (هر دو رکعت یک سلام) و در هر رکعت حمد، یس، ملک و توحید خوانده شود. 

اعمال آخرین روز ماه رجب
اعمال روز چهاردهم ماه رجب

اعمال پانزدهم ماه رجب

  1. غسل
  2. شب زنده داری و عبادت کردن
  3. خواندن زیارت امام حسین (ع)
  4. خواندن 6 رکعت نماز (هر دو رکعت با یک سلام) و در هر رکعتی «حمد» و «یس» و «ملک» و «توحید» خوانده شود. 
  5. خواندن 30 رکعت نماز و در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و 10 مرتبه سوره «توحید» خوانده شود.
  6. 12 رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت یک بار «حمد» و یک بار «سوره» خوانده شود و بعد از پایان نماز هر یک از سوره‌های «حمد»، «فلق»، «ناس»، «توحید» و «آیة الکرسی» و همچنین سوره «قدر» چهار مرتبه خوانده شود و بعد از آن، چهار مرتبه بگویید: سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لاَ اِلهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَکْبَر، سپس می‌گویی: أللّهُ أللّهُ رَبِّی، لا أُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً، ما شاءَ اللهُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ

اعمال روز 15 رجب

  1. غسل کنید
  2. زیارت امام حسین (ع) بخوانید
  3. خواندن نماز جناب سلمان
  4. انجام اعمال امّ داوود

که برای برآورده شدن حاجات و رفع غم و اندوه و حل مشکلات و محافظت از بلا و آزار ستم‌گران موثر است. 

اعمال آخرین روز ماه رجب
اعمال بیست و هفتم ماه رجب

شب بیست و هفتم ماه رجب
شب بعث رسول اکرم (ص) در بیست و هفتم ماه رجب قرار دارد. 
 انجام اعمال این شب پاداش شصت سال عبادت را دارد.

  • غسل کردن
  • نماز

از امام جواد (ع) فرمود: بعد از خواندن نماز عشا هنگام خواب، قبل از نیمه شب، یا بعد از نیمه ی شب، از خواب بیدار شوید و 12 رکعت نماز بخوانید.

در هر رکعت، ابتدا سوره «حمد» و یک سوره از سوره‌های کوچک را بخوانید. و بعد از آن در هر دو رکعتی که سلام خواندید بنشینید و هفت مرتبه سوره «حمد» و هفت مرتبه «معوذتین» یعنی سوره‌های «ناس و فلق» و سوره‌های «توحید» و «کافرون» و سوره «قدر» و «آیت الکرسی» را هر کدام هفت بار بخوانید. 

  • خواندن زیارت حضرت علی(ع) 
  • صلوات فرستادن

اعمال روز آخر ماه رجب

  • روزه گرفتن
  • خواندن نماز جناب سلمان که پاداش فراوانی دارد. 

از برکات این روز است که هر کس روز آخر ماه رجب را روزه بگیرد خداوند گناهانش را می‌آمرزد.

مطلب مفید بود؟
123
15
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی