تهران

علت ریزش مو چیست ؟

علت ناگهانی ریزش مو
ریزش مو عارضه ای است که ممکن است در سنین مختلف به سراغ افراد بیاید . علت ریزش مو می تواند به عوامل وراثتی ، تغییرات هورمونی ، استرس زیاد ، مصرف دخانیات ، مصرف برخی از داروها ، تغذیه نامناسب و غیره بستگی داشته باشد که باید توسط پزشک تشخیص داده شده و درمان شود .

علت ریزش مو

ریزش مو یک عارضه ناخوش آیندی است که متاسفانه افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند . از رایج ترین دلایل ریزش موی سر می توان مشکلات اعصاب و روان ، استرس ، وراثت ، تغییرات هورمون ، مصرف برخی از داروها ، تغذیه نامناسب ، عمل جراحی، سوختگی، حاملگی و بیماری های پوستی را نام برد . افرادی که به طاسی سر مبتلا می شوند . موهای ناحیه پیشانی و جلو سر خود را از دست می دهند و ریزش موی آنها تا ناحیه وسط سر پیش می رود . البته گاهی این نوع ریزش مو بر عکس می باشد . اکثرا علت ریزش مو در جوانان و طاسی در مردان مشکلات هورمونی و ارثی است که می توان آنها را پیشگیری و درمان کرد . دوره درمان مدت زیادی طول می کشد . بنابراین بیماران باید با صبر و حوصله این دوره را پشت سر بگذارند . پزشکان متخصص قبل از هر چیز علت ریزش مو یا طاسی را می یابند و در نهایت روش درمان را انتخاب می کنند و یا دارو تجویز می کنند .

 

علت ریزش مو در زنان
ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در نوجوانان دختر و زنان متفاوت است . چون سیستم بدنی خانم ها با ورود به دوره های مختف از زندگی مانند بلوغ، حاملگی، شیردهی و یاسئگی تغییر پیدا می کند . بنابراین ممکن است به دلایل مختلف به ریزش مو مبتلا شوند که در بیشتر مواقع قابل تشخیص بوده و درمان می شود . در ادامه موارد علت ریزش مو در زنان را با هم می خوانیم .

مشکلات غده تیروئید

چه کم کاری غده تیروئید و چه پرکاری آن باعث ریزش مو می شود .

کمبود آهن

یکی از دلایل ریزش مو در زنان کمبود آهن است . برای رفع این مشکل به طور خودسرانه قرص آهن مصرف نکنید . بهتر است به پزشک مراجعه کنید . تا در صورت نیاز مکمل هایی را برای شما تجویز کند .

حاملگی و تغییرات هورمونی بعد از آن

بعد از به دنیا آمدن کودک مادر از همان ابتدا به مدت 6 ماه از ریزش مو رنج می برد. این موضوع به خاطر این است که میزان استروژن خون در تلاش است به میزان نرمال خود برگردد. در طول این مدت ریزش مو شدید به نظر می رسد. اما مادران با فرایند تنظیم چرخه رشد مو به صورت طبیعی مواجه هستند.

کاهش میزان استروژن

بسیاری از زنان در دوره یائسگی به ریزش مو مبتلا می شوند . چون در این دوره ترشح میزان استروژن بدن کم می شود . مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد حاملگی که باعث تغییرات هورمونی می شوند هم باعث ریزش مو می شوند .

تلوژن افلووین (telogen efflovium)

منظور از اصطلاح تلوژن افلووین ، ریزش مو ناگهانی و موقتی است . علت ناگهانی ریزش مو استرس و یکسری از جراحی ها می باشد که بعد از بیماری به مدت دو ماه طول می کشد . این اصطلاح برای ریزش ناگهانی در اثر تغییرات هورمونی که بعد از زایمان به وجود می آید نیز به کار می رود .

زیاد بودن مقدار ویتامین آ یا سلنیوم

موارد استفاده از این مکمل نادر است . در بیشتر مواقع استفاده از مولتی ویتامین تمایل و نیاز را بالا می برد .

استفاده از برخی داروها

در مصرف هر گونه دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید . چون برخی داروها باعث ریزش مو می شوند .

سیگار کشیدن

به طور کلی کشیدن سیگار برای زنان و مردان ضرر دارد و باعث ریزش مو نیز می شود .

 

علت ریزش مو در مردان
ریزش مو در مردان

علت ریزش مو در مردان

مردان نیز از ریزش موی خود رنج می برند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند . وراثت شایع ترین علت ریزش مو در مردان است . با این وجود دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث ریزش موی مردان در سنین مختلف می شود . که در این جا آنها را بررسی می کنیم .

مشکلات غده تیروئید

تیروئید غده کوچکی در بدن است که عملکرد آن تاثیر زیادی روی متابولیسم بدن دارد . یکی از علائم کم کاری تیروئید ریزش مو در بدن مردان و زنان است .

استرس

محققان مایوکلینیک بر این باورند که استرس زیاد یکی از دلایل ریزش مو است . در اثر استرس زیاد فولیکول های مو ضعیف می شوند . به طوری که با شانه زدن ، موها می ریزند . بدن به خاطر استرس زیاد واکنش خود ایمنی از خود نشان می دهد که باعث می شود فولیکول های مو آسیب ببینند . برخی افراد به خاطر استرس موهای سر خود را بی اختیار می کَنند که به آن بیماری تریکوتیلومانیا (جنون کندن مو اختلالی) می گویند .

عفونت

برخی عفونت های قارچی و پوستی باعث ریزش مو در قسمت های مختلف بدن می شوند . به طور مثال عفونت درماتیت باعث ریزش مو در مردان می شود . چون این عفونت به فولیکول های مو و پوست سر آسیب می زند .

تغذیه نامناسب

سلامتی بدن انسان به تغذیه مناسب و ورزش وابسته است . کمبود پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی در بدن مشکلات جدی را برای فرد به وجود می آورد . مطالعات نشان می دهد که موها پروتئین کامل هستند . به همین دلیل برای جلوگیری از ریزش مو باید خوارکی هایی را مصرف کنید کا سرشار از آهن و ویتامین C هستند . پس باید برنامه غذایی را دنبال کنید که با کمبود پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی مواجه نشوید .

استفاده از برخی داروها

هر داروی شیمیایی که مصرف می کنید یکسری عوارض جانبی دارد . همان طور که گفتیم برای مصرف هر گونه دارویی باید با پزشک خود مشورت کنید . چون برخی داروها باعث ریزش مو می شوند .

سیگار کشیدن

به طور کلی سیگار کشیدن برای بدن ضرر دارد و مشکلات جدی را برای شما به وجود می آورد که یکی از آنها ریزش مو می باشد .

 

ریزش مو در مردان جوان
علت ریزش مو در مردان جوان

سایر موارد

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد علت ریزش مو در مردان جوان عامل وارث و تغییرات هورمونی می باشد . 


در این بخش از سایت تیجور علت ریزش مو زنان و مردان در سنین مختلف را به طور مفصل بررسی کردیم . امیدواریم مطالب این بخش مورد پسند شما قرار گرفته باشد .

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی