تهران

می‌دونید بهترین درمان خشکی پوست دست بابت شستشوی زیاد چیه؟

بهترین درمان برای خشکی پوست دست
شست و شوی مکرر دست‌ها با مواد شوینده به خصوص صابون باعث می‌شود تا علاوه بر پاک شدن انواع آلودگی‌ها از روی دست، چربی پوست نیز از بین برود و پوست دست‌ بیشتر در معرض خشک شدن قرار بگیرد که در نتیجه این خشکی منجر به پوسته پوسته شدن دست می‌شود. برای درمان خشکی دست روش‌های مختلفی وجود دارد. همراه ما باشید.

می دونید بهترین درمان خشکی پوست دست بابت شستشوی زیاد چیه؟

همزمان با شیوع کرونا در جهان سازمان بهداشت جهانی، شستشوی دست‌ها و استفاده از ماسک را یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از شیوع این ویروس خطرناک در جهان اعلام کرد. شستشوی مرتب دست‌ها به مدت 20 ثانیه و نیز ضد عفونی کردن آنها اگر از ابتلا به این ویروس جلوگیری می‌کند اما عوارضی مثل خشکی پوست دست‌ها را نیز در بر دارد. اما می‌دونید بهترین درمان خشکی پوست دست بابت شستشوی زیاد چیه؟ اگر شما هم با مشکل خشکی پوست در اثر شستشوی زیاد مواجه هستید و به دنبال راه حلی جهت درمان پوست دست آسیب دیده می‌باشید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

درمان پوست دست آسیب دیده
خشکی پوست دست در اثر شست و شوی زیاد

خشکی پوست

لایه شاخی پوست به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. در لایه شاخی پوست لیپیدها و چربی‌ها مانند سد حفاظتی عمل کرده و مانع از دست رفتن رطوبت پوست می‌شوند. زمانی که دست‌ها را می‌شویید، آب و صابون علاوه بر از بین بردن میکروب‌ها و گرد و غبار از سطح پوست، چربی طبیعی پوست (که سبوم نامیده می‌شود ) را هم از بین می‌برد، در نتیجه رطوبت پوست از بین رفته و سبب خشکی پوست می‌شود.
در اثر شستشوی زیاد دست‌ها با آب گرم، استفاده از صابون‌های آنتی باکتریال قوی و عدم استفاده از نرم کننده، پوست دست خشک و زبر شده و ترک بر می‌دارد. در موارد خفیف، شستشوی مداوم دست‌ها، سبب خشکی، خارش پوست دست، قرمز و ملتهب شدن و احساس کشیدگی در پوست دست‌ها می‌شود.
ترک‌های پوستی سبب عفونت و بیماری‌هایی مثل اگزما می‌شود. اگزمای دست خانم‌ها برایشان بسیار آزار دهنده است چرا که با التهاب، خارش و تحریکات پوستی زیادی همراه است و زمانی هم که بدون دستکش به انجام کار یا استفاده از شوینده‌ها اقدام می‌کنند بسیار آزار دهنده‌تر می‌شود. 
مرطوب کردن دست‌ها بعد از هر بار شستشو یکی از بهترین و مهم‌ترین کارها برای درمان خشکی و قرمزی پوست دست است. بعد از خشک و حساس شدن پوست، درمان زبری و التهابات آن کمی سخت‌تر است بنابراین بهترین کار اقدام پیشگیرانه می‌باشد.

درمان خشکی و قرمزی پوست دست
درمان خشکی پوست دست

جهت درمان خشکی و چروک پوست دست نکات زیر را حتما رعایت کنید:

  • از صابون‌های ملایم جهت شستشوی دست‌ها استفاده کنید.

شستشوی دست‌ها با شوینده حاوی عناصر فعال کننده در صابون و اصطکاک در اثر مالش دست‌ها به هنگام شستشو به راحتی میکروب‌ها را از دستانتان پاک می‌کند. پس دست‌ها را با صابون‌های ملایم حاوی مواد مرطوب کننده مثل روغن زیتون، آلوئه‌ورا و شی باتر شستشو دهید تا چربی طبیعی پوست از بین نرود. این نکته را به خاطر داشته باشید که نیازی به استفاده از شوینده‌های قوی و آنتی باکتریال نمی‌باشد.

درمان خشکی و چروک پوست دست
استفاده از صابون‌های ملایم برای شست و شوی دست
  • حتما از آب ولرم برای شستشوی دست‌ها استفاده کنید.

شستن دست‌ها با آب خیلی گرم و خیلی سرد پوست دست‌ها را خشک می‌کند. در هنگام شستشوی دست حتما انگشتر خود را از دست درآورید تا مواد شوینده در زیر انگشتر باقی نمانده و موجب حساسیت و خشکی پوست نشود.

ترمیم پوست دست آسیب دیده
روش های پیشگیری از خشکی پوست دست
  • زمانی که دست‌ها کامل خشک نشده و مرطوب هستند حتما از مرطوب کننده مخصوص استفاده کنید.

استفاده از مرطوب کننده بعد از شستشوی دست‌ها موجب حفظ رطوبت پوست می‌شود و رطوبت را زیر پوست حبس می‌کند. بهتر است از کرم‌های فاقد ترکیبات حساسیت زایی چون رتینول یا سایر مواد ضد چروک و معطر استفاده کنید.

وازلین برای خشکی پوست دست
استفاده از کرم مرطوب کننده
  • حتما از کرم مخصوص پوست خود استفاده کنید.

کرم هم جزو وسایل شخصی هر یک از افراد است. تا حد امکان برای جلوگیری از انتشار انواع آلودگی‌ها به خصوص امروزه که ویروس کرونا و انتشار آن زندگی افراد را تهدید می‌کند، از کرم شخصی استفاده کنید.
فراموش نکنید که دست‌های مرطوب آلودگی‌ها را بیشتر انتقال می‌دهند. اما حتما توجه کنید که کرم‌های مرطوب کننده 10 تا 15 ثانیه بعد از استفاده بلافاصله خشک می‌شود و اثری از چربی یا رطوبت باقی نمی‌گذارند. بنابراین نگران انتقال آلودگی بعد از استفاده از کرم نباشید.

وازلین برای خشکی پوست دست
استفاده از کرم شخصی 
  • از کرم‌هایی با ترکیبات موثر و نرم کننده غلیظ استفاده کنید.

کرم‌هایی که حاوی ترکیباتی مثل پترولاتوم، دایمتیکون و سرامیدها هستند، خاصیت دفاعی بیشتری داشته و با حفظ رطوبت پوست از ورود محرک‌ها و پاتوژن‌ها به پوست جلوگیری می‌کنند.

خارش و پوسته پوسته شدن کف دست
استفاده از کرم‌های مناسب برای نرمی دست
  • اگر دارای پوست خیلی خشک هستید از کرم‌های چرب و قوی برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید.

شاید در طول روز مایل به استفاده از کرم‌های چرب نباشید اما شب‌ها زمان مناسبی برای استفاده از محصولات چرب است. وازلین برای خشکی پوست دست گزینه مناسب و ساده‌ای می‌باشد. بعد از استفاده از روغن‌های چرب دستکش بپوشید و به رختخواب بروید. وازلین به بافت‌های زیر پوست نفوذ کرده و مانع از دست رفتن رطوبت پوست می‌شود. افراد با پوست خیلی خشک حتما از کرم‌های چرب استفاده کنند.

وازلین برای خشکی پوست دست
استفاده از کرم‌های نرم کننده قوی و چرب برای رطوبت رسانی
  • برای ترمیم پوست دست آسیب دیده از دستکش استفاده کنید. 

زمانی که پوست دست به دلیل شستشوی زیاد خشک شده، بهتر است برای جلوگیری از تشدید خشکی و ترمیم پوست در هنگام کارهای منزل مثل گرد گیری و استفاده از شوینده‌ها حتما از دستکش استفاده کنید.

درمان زمختی پوست
استفاده از دستکش برای درمان خشکی پوست دست

شستشوی مداوم دست و اگزما

شستشوی مداوم دست‌ها زمینه ابتلا به اگزما را افزایش می‌دهد. در این هنگام فرد دچار التهاب، قرمزی و خارش پوست می‌شود. افرادی هم که مستعد ابتلا به اگزما بوده‌اند علایم، شدیدتر در آنها بروز می‌کند.
افرادی که از اگزمای انگشتان دست رنج می‌برند و علائمی مثل ضایعات قرمز رنگ، خارش، زخم و التهاب دارند بهتر است درمان را جدی بگیرند و زیر نظر پزشک متخصص نسبت به شدت اگزما درمانشان را شروع کنند.

برای درمان خارش و پوسته پوسته شدن کف دست استفاده از پمادهای استروئیدی مثل کرم پیمکرولیموس (Pimecrolimus cream) که یک کرم ضد التهابی جدید با عوارض جانبی کمتر است و پماد تاکرولیموس گزینه مناسبی می‌باشند.

همچنین استفاده از اریترومایسین، فلوکلوگزاسیلین و قرص آنتی ‌هیستامین به کاهش اثرات التهابی اگزما کمک می‌کند.

در موارد اگزمای شدید از فتوکموتراپی (Photochemotherapy) جهت درمان استفاده می‌شود. 
استفاده از داروهای سیکلوسپورین، آزاتیوپرین و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای درمان اثرات اگزما موثر می‌باشند.

اگزمای دست خانم ها
ابتلا به اگزما در پی شست و شوی زیاد دست‌ها

کمبود کدام ویتامین باعث پوسته پوسته شدن دست می‌شود؟

ویتامین B3 (نیاسین) و ویتامین B7 (بیوتین) در جلوگیری از خشکی پوست نقش به سزایی دارند. علایم بیماری‌های پسوریازیس و اگزما با کمبود ویتامین B7 تشدید می‌شود. کمبود ویتامین B3 نیز سبب فلسی شدن و ترک خوردن پوست می‌شود. 
جهت رهایی از خشکی و پوسته شدن پوست، حتما این دو ویتامین را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کمبود کدام ویتامین باعث پوسته شدن دست میشود
نقش کمبود برخی ویتامین‌ها در خشکی پوست دست

درمان خشکی پوست دست با طب سنتی

استفاده از روغن‌ها به بازسازی لایه محافظتی پوست کمک می‌کند. روغن‌هایی مثل روغن کرچک، آووکادو، روغن زیتون و روغن اسطوخودوس درمان‌هایی طبیعی جهت رهایی از خشکی پوست به شمار می‌روند.
روغن زیتون یکی از روغن‌هایی است که از خشکی پوست جلوگیری می‌کند همچنین روغن نارگیل خالص نیز برای افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک (atopic dermatitis) که یک نوع اگزما و حساسیت پوستی است که با خشکی و خارش همراه است، درمان بسیار مناسبی می‌باشد. استفاده از ژل آلوئه‌ورا هم برای تسکین و درمان التهابات و قرمزی پوست مناسب است.

برای خشکی صورت چه روغنی خوبه
درمان خشکی پوست دست با روغن‌های گیاهی

 

اگزمای انگشتان دست
ژله آلوئه‌ورا برای درمان خشکی پوست دست

با استفاده از نکات ارایه شده در مقاله فوق، می‌توانید برای جلوگیری از انتشار کرونا بدون نگرانی به شستن دست‌ها اقدام کنید و در صورت بروز خشکی پوست به درمان آن بپردازید.
 

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی