تهران

جوش در هر ناحیه از صورت نشانه چیست

علت جوش در هر ناحیه از صورت
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید جوش صورت در هر ناحیه مربوط به کدام مشکلات و بیماری‌های داخلی می‌باشد. مثلا شاید ندانید که جوش در ناحیه چانه ممکن است به خاطر عدم بالانس هورمونی باشد. پس باید هرچه زودتر آن را پیگیری کنید. با ادامه این مطلب همراه باشید تا بدانید جوش در هر ناحیه نشانه چه مشکلی است.

جوش در نواحی مختلف صورت

اینکه جوش‌های صورت در کدام ناحیه از صورت باشند ممکن است نشان دهنده وجود یک مشکل یا بیماری در یکی از اندام‌های بدن باشد. با بررسی علت جوش و آکنه می‌توان مشکلات دیگر جاهای بدن را نیز رفع کرد. 

انواع جوش صورت
جوش در نواحی مختلف صورت
  • جوش و آکنه در پیشانی بین ابروها

اگر شما جزو افرادی هستید که بر روی پیشانی جوش می‌زنید احتمالا سیستم گوارش شما مشکلی دارد که باید از مصرف غذاهای فرآوری شده و هله هوله خودداری کنید و در رژیم غذایی خود چربی کمتری استفاده کنید همچنین از خوردن غذاهای فست فود، چرب و شکر زیاد خودداری کنید و به طور منظم ورزش کنید.

علت جوش روی پیشانی ناشی از مشکل هضم ضعیف و کمبود آب است و نشان‌دهنده این است که روده‌ها نمی‌توانند به درستی کار خود را انجام دهند. شما جزو افرادی هستید که چربی، گوشت قرمز و شیرینی زیاد مصرف می‌کنید. بنابراین آب زیاد بنوشید و در برنامه روزانه خود میوه و خوراکی‌های سرد مثل خیار و هندوانه مصرف کنید. شب‌ها زود بخوابید و صبح‌ها زود از خواب بیدار شوید و در فصل‌های گرم سال کمتر آرایش کنید. خوردن نوشابه‌های گازدار و کافئین دار را به حداقل برسانید. چای سبز بنوشید، شکلات، کیک، لیموناد و نوشابه کمتر بخورید.

غذاهایی استفاده کنید که به حذف سموم از بدن کمک می‌کند مثل غذاهای آب پز یا خوردن سیب پخته شده.

شاید علت جوش شما کبد باشد. پس باید از مصرف غذاهای آلرژی زا دوری کنید. 30 دقیقه در روز ورزش و نرمش سبک انجام دهید. از خوردن خوراکی‌هایی مثل غذاهای چرب و سنگین، لبنیات و نوشیدنی‌هایی که برای کبد مشکل ایجاد می‌کند پرهیز کنید. در طول شبانه روز به مقدار کافی بخوابید تا کبد وقت استراحت داشته باشد. از خوردن میان وعده در شب به خصوص دیر وقت بپرهیزید و سیگار نکشید. از طریق روش‌های متعدد اعصاب استرس را کاهش دهید. مواد غذایی تصفیه شده و قند و شکر را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. 

  • جوش و آکنه در فاصله بین ابروها

 جوش بین ابروها به معنای عدم تحمل لاکتوز، مصرف الکل، خوردن خوراکی در اواخر شب و حساسیت غذایی است. کندن موهای بین دو ابرو و وکس کردن نیز می‌تواند باعث جوش و آکنه در این منطقه شود. برای جلوگیری از آکنه در این ناحیه باید مراقب رژیم غذایی باشید. الکل را کامل قطع کنید و از خوردن غذاهای تحریک کننده جوش خودداری کنید. 

جوش پیشانی
جوش روی پیشانی
  • جوش و آکنه در دو طرف چشم

اگر روی دو طرف چشم و زیر پیشانی آکنه دارید، احتمالا مشکل شما عدم تعادل در کلیه‌ها می‌باشد. همچنین حلقه‌های کبود اطراف چشم نیز حاکی از کم آبی بدن است پس تا جایی که می‌توانید آب بنوشید و از خوراکی‌هایی مثل: کدو، خیار و هندوانه استفاده کنید. هر روز به طور متوسط پیاده روی کنید. الکل و سیگار را ترک کرده و مصرف پنیر، چربی‌‌ها و غذاهای فرآوری شده را قطع کنید. محصولات آرایشی خود را چک کرده و به تاریخ انقضای آن‌ها دقت کنید. 

  • جوش و آکنه در دو طرف بینی و بخش فوقانی لب‌ها

اگر از آن دسته افرادی هستید که بینی قرمز و ملتهبی دارید احتمالا فشار خون یا علایم اولیه رزاشیا را دارید. همچنین آکنه روی لب می‌تواند بابت استفاده از برق لب و یا رژلب نامناسب باشد. جوش بینی نشان دهنده این است که شما غذای تند و چربی زیاد می‌خورید. خوردن این غذاها را کاهش داده و هر هفته از محلول شستشوی صورت با کومدوژنیک لایه بردار استفاده کنید. هر روز ورزش کنید. با خوردن میوه و سبزیجات فیبر بیشتری بگیرید. نمک را از رژیم خود حذف کنید و BP خود را مرتبا با آزمایش چک کنید. جوش‌های نوک بینی و بالای لب عدم تعادل قلب، تحال و ریه‌ها را نشان می‌دهد. 

  • جوش و آکنه در روی گونه راست و چپ

این نوع آکنه در زنان بالغ رایج می‌باشد. احتمالا عدم تعادل هورمونی، مشکلات ریوی، قلب، طحال و معده از عوامل ایجاد آکنه در این نقطه می‌باشند. برای حل این مشکل مکرر رو بالشتی خود را عوض کنید. روزانه برای تقویت ریه خود ورزش کنید. از مواد شوینده کمتر استفاده کنید. برس‌های آرایشی خود را ضدعفونی کنید یا بشویید. از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. سلامتی خود را بررسی کنید. از قرار دادن گوشی موبایل روی گونه‌ها برای طولانی مدت بپرهیزید. پرخوری نکنید.

زنان نزدیک زمان پریود جوش می‌زنند که به خاطر عدم بالانس هورمونی در آن زمان است. همچنین خوردن قرص‌های ضد بارداری می‌تواند به عدم تعادل هورمونی کمک کند و باعث آکنه شود. 

اگر هورمون‌های بدن زنان تنظیم نباشد منجر به ایجاد جوش در صورت می‌شود که علت آن احتمالا وجود بیماری کیست تخمدان یا همان pms می‌باشد که در صورت مبتلا شدن به این بیماری حتما باید از پزشک متخصص کمک گرفت.

جوش روی گونه
جوش روی گونه
  • جوش و آکنه در منطقه نزدیک چشم و بینی

جوش نزدیک چشم و بینی نشان دهنده ضعف کبد است. شما احتمالاً خیلی خسته هستید، استرس دارید و خیلی کم می‌خوابید و رژیم غذایی شما مواد مغذی ضروری را ندارد پس باید میوه و سبزیجات غنی از ویتامین c مثل: پرتقال، کیوی و فلفل شیرین بخورید. از خوردن غذا در دیر وقت خودداری کنید. خوب بخوابید. از مواد مخدر، الکل و سیگار دوری کنید. سبزیجات پر برگ بخورید. خوردن چربی را کاهش دهید. 

  • جوش و آکنه در بالای بینی 

 وجود جوش‌های بزرگ و متورم در این منطقه ممکن است احتمالا به علت وجود تغییرات در سیستم تولید مثل و تخمدان باشد. همینطور جوش روی بینی مشکلات سیستم قلبی و عروقی را نشان می‌دهد. برای حل این مشکل باید گوشت قرمز، غذاهای پر ادویه و سیردار کمتر بخورید. روزانه پیاده‌روی کنید. اطراف ناحیه بینی خود را ماساژ دهید. ویتامین B کافی بخورید. میوه، سبزیجات، ماهی و غلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

جوش روی بینی
جوش بینی
  • جوش و آکنه در بالای لب

جوش‌های روی لب نشانه وجود مشکل در سیستم گوارش است یا علت آن سوء هاضمه، قولنج کلیوی یا یبوست است و یا به لحاظ روانی بسیار حساس و آسیب پذیر هستید. 
میوه و سبزیجات تازه بخورید. غذاهای تند و سرخ کرده کمتر بخورید. فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید. بعد از هر وعده غذایی یک فنجان چای سبز بنوشید. شکم خود را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. خمیر دندان خود را عوض کنید.

  • جوش و آکنه در منطقه چانه و فک

وجود آکنه در این نقطه به همراه رشد موی زائد در صورت در زنان عدم تعادل هورمونی را نشان می‌دهد. همچنین استرس یکی از دلایل آکنه در این منطقه است. شکر کم بخورید. چای گیاهی مانند: نعنا و چای سبز بخورید. شکم را باید به آرامی با حرکت دایره‌ایی ماساژ دهید. اسید چرب امگا 3 مصرف کنید. گردو، ماهی چرب مثل ماهی آزاد و دانه کتان بخورید. از طریق تکنیک‌های مدیتیشن یا کارهایی مانند گوش دادن به موسیقی، استرس خود را مدیریت کنید. 

جوش هورمونی
جوش روی چانه و فک
  • جوش و آکنه در گردن

 وجود آکنه در این نقطه می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که بدن شما سعی دارد با عفونت‌های باکتریایی مبارزه کرده تا از بیماری پیشگیری کند. مقدار زیادی آب بخورید. بدن خود را آرام کنید، نفس عمیق بکشید و به آن زمان دهید تا التیام یابد. 

جوش روی گردن
جوش گردن
  • جوش و آکنه در قسمت خط رشد مو

جوش‌های روی پیشانی، جوش‌های پوست سر و یا جوش‌های فولیکولی مو می‌تواند به دلیل پاک کردن نامناسب و ناقص آرایش و عدم استفاده از محصولات مرغوب مراقبت از مو به وجود آیند. برای حل این موضوع باید نکاتی را رعایت کرد. هفته یکبار لایه برداری کنید. هر روز موهای خود را شامپو کنید. صورت و خط رشد موی خود را دوبار در روز بشویید. تمیز نگه داشتن پوست با صابون و آب که باعث می‌شود تولید چربی را از منافذ پوست شما به حداقل برساند. لوازم آرایش خود را قبل خواب کامل پاک کنید.

از شامپو دارویی حاوی سالسیلیک اسید استفاده کنید. شامپو سالسیلیک اسید به طور معمول برای درمان شوره سر استفاده می‌شده است اما یک داروی ضد آکنه موضعی هم نیز هست. اگر خشک کردن موها برای شما سخت است از نرم کننده برای افزودن رطوبت به مو استفاده کنید.

جوش ناگهانی صورت
جوش صورت

6 عاملی که جوش را تشدید می‌کند:

1. اهمال کاری
 افرادی که پس از جوش زدن به درمان آن می‌پردازند اما با بهتر شدن جوش ها در مصرف دارو و کرم اهمال کاری می‌کنند باعث تشدید در روند جوش زدن می‌شوند.

2. استرس
نگاه کردن مداوم به آینه و حرص خوردن بابت جوش‌ها و بابت عوامل محیطی مثل کار و درس که باعث ایجاد استرس می‌شوند روند جوش زدن را تشدید کرده و باعث اختلال در درمان می‌شوند.

3. کم طاقتی
 درمان آکنه به زمان نیاز دارد تا نتیجه بخش بودنش را نشان دهد پس نباید انتظار داشته باشید دارو‌ها مثل مسکن‌ها سریع آکنه را درمان کند. 

4. پوست چرب
افرادی که پوست چربی دارند بیشتر از دیگران جوش می‌زنند. پس باید صورت خود را با صابون و محصولات مناسب بشویید و مراقبت کنید.

5. دستکاری کردن آکنه
دستکاری کردن جوش یا عجله برای تخلیه آن باعث می‌شود تا جای جوش روی صورت باقی بماند. 

6. ژن در ایجاد آکنه
یکی از عواملی که سبب ایجاد جوش صورت و بدن حتی پس از گذراندن دوران بلوغ می‌شود، ژنتیک است.  پس افرادی که ژنتیک آنها بدین صورت است باید با صبر و حوصله به درمان آکنه بپردازند.

مطلب مفید بود؟
11
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی