تهران

علت جوش صورت و آکنه چیست

علت جوش صورت
با تیجور همراه باشید تا درباره انواع جوش صورت، علت جوش و آکنه زدن صورت در سنین مختلف و دلایل جوش زدن صورت مردان و دختران اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد. در این مقاله علاوه بر موارد ذکر شد انواع جوش را نیز معرفی می کنیم.

یکی از مواردی که به طور مستقیم بر سلامت و زیبایی پوست تاثیر می گذارد جوش و آکنه است. جوش و آکنه به دلایل مختلفی بر سطح پوست صورت و بدن بروز می کنند؛ و به انواع مختلفی تقسیم می شوند. جوش معمولا به دلیل تولید بیش از حد چربی و تجمع چربی زیر پوست بروز می کند و در این مواقع منافذ پوست نیز درگیر این مشکل می شوند. در ادامه این متن قصد داریم به اطلاعات بیشتری در رابطه با علت جوش صورت و آکنه بپردازیم.

تفاوت جوش و آکنه چیست؟

شاید بارها در ذهن خود با این سوال روبه رو شده اید که تفاوت جوش و آکنه چیست؟ آکنه معمولا به دلایل مشکلات هورمونی رخ می دهد و به صورت جوش های قرمز بر سطح پوست صورت به وجود می آید، در سن بلوغ و یا زمان هایی که شخص دچار مشکلات هورمونی می شود به دلیل ترشح سبوم منافذ پوست صورت و نواحی از بدن بسته می شود و به صورت برجستگی های قرمز رنگ خود را نشان می دهد که به آن ها آکنه می گویند. برخلاف آکنه که مربوط به اختلالات هورمونی است جوش به دلیل تجمع چربی و عفونت در زیر پوست بروز می کند. جوش ها به دلایل مختلفی از قبیل تغذیه، آلرژی، حساسیت به داروهای خاص و ... به وجود می آیند.

انواع جوش صورت

جوش ها به طور کلی در انواع مختلف بر روی پوست صورت به وجود می آیند و از لحاظ شکل و روش درمان با یکدیگر متفاوت می باشند. در ادامه متن قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما به معرفی انواع مختلف جوش اشاره نماییم:

  • جوش سرسفید: رایج ترین نوع جوش که بر سطح پوست به وجود می آید جوش های سر سفید می باشند. به جوش سر سفید کمدون بسته نیز می گویند و معمولا از یک دایره قرمز رنگ با برآمدگی سفید تشکیل می شود و پس از بهبودی در اکثر مواقع اثر و لکه ای از خود بر جای نمی گذارد.
علت جوش زدن صورت
جوش سر سفید
  • جوش سر سیاه: جوش های سر سیاه یا کمدون باز به صورت دایره های ریز و سیاه رنگی خود را نمایان می کنند. محتویات جوش سر سیاه و سر سفید با یکدیگر فرقی ندارد و تفاوت رنگ آن ها به دلیل باز بودن جوش سر سیاه می باشد.
علت جوش صورت
جوش سرسیاه
  • پاسچول: پاسچول به صورت دایره ای و با چرک های زرد و سفید نمایان می شود و این چرک ها ناشی از تجمع سلول های باکتریایی و ایمنی می باشد. البته جالب است بدانید اصطلاح دیگری که برای پاسچول به کار می رود چرک دانه می باشد.
علت جوش صورت
جوش پاسچول
  • پاپول: پاپول یا سفت دانه به صورت یک برجستگی حساس و صورتی رنگ بروز می کند و مانند جوش های سر سفید و سر سیاه مرکزیت و شکل مشخص و دایره ای ندارند.
علت جوش زدن صورت
جوش پاپول
  • ندول: ندول به شکل توده ای سفید و دردناک خود را نمایان می کند و به دلیل مسدود شدن منافذ و آسیب عمقی بافت پوست صورت تشکیل می شوند. نام دیگر ندول که در بعضی مواقع به کار می رود گرهک می باشد.
علت جوش و آکنه
ندول
  • کیست: کیست ها بسیار عمیق و ریشه ای می باشند و با فشردن آن ها احساس درد عمیقی به شخص دست می دهد؛ لازم به ذکر است کیست ها معمولا به رنگ سفید و صورتی تشکیل می شوند و این جوش های چرکی ضخیم ترین نوع جوش محسوب می شوند.
علت جوش زدن
کیست

علت جوش صورت

سبوم یک چربی مفید در سطح پوست می باشد که از خشک شدن پوست جلوگیری می کند در مواقعی که ترشح این چربی بیشتر از حد باشد سلول های مرده در زیر پوست به صورت یک توده راه منافذ را می بندند و  جوش که ترکیبی از سلول های مرده و باکتری ها می باشد، به وجود می آید. علاوه بر این بروز جوش در سنین و افراد مختلف متفاوت می باشد. در ادامه قصد داریم به دلایل جوش زدن صورت به شکل تخصصی تر بپردازیم:

  1. علت جوش صورت در سن بلوغ: جوش ها در سن بلوغ و حتی سنین بالاتر باعث آسیب دیدن پوست صورت می شوند. جوش در سن بلوغ یا همان آکنه همان طور که ذکر شد به دلایل مشکلات هورمونی تشکیل می شود. هورمون ها نقش مهمی در اداره صحیح بدن دارند و با کمترین اختلال در کارکردشان نظم بدن را بر هم می زنند. یکی از نتایج اختلالات هورمونی دوره بلوغ به هم خوردن کارکرد غدد سباسه پوست می باشد که منجر به جوش زدن می شود. علاوه بر این عواملی از قبیل تعریق زیاد، اضطراب و استرس را می توان جزء دلایل جوش زدن در سن بلوغ حساب کرد.
  2. علت جوش زدن در سن بالا: علاوه بر سن نوجوانی افراد در سنین بالا نیز گرفتار جوش صورت می شوند. از دلایل جوش زدن در سن بالا می توان به مصرف شیرینی جات، غذاهای چرب و با پروتئین بالا، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نامرغوب، آلودگی هوا، استفاده از تلفن همراه و ... اشاره نمود.
  3. علت جوش صورت در مردان: مردان نیز از جوش زدن در امان نمی باشند. علت جوش صورت در مردان را می توان به مواردی از قبیل تعریق در حین ورزش و کار، اصلاح اشتباه صورت، تغذیه نامناسب و ... نسبت داد.
  4. دلیل جوش صورت در دختران: دختران در دوران بلوغ و پس از آن گرفتار جوش زدن می شوند. علت جوش صورت در دختران را می توان به اختلالات هورمونی قبل از پریود نسبت داد. علاوه بر این مصرف انواع لوازم آرایش و پس از آن پاک نکردن اصولی پوست صورت از دلال جوش صورت می باشد. 

در انتها امیدواریم مطالب مفیدی را ارائه داده باشیم و در صورت لزوم نکات و نظرات خود را با تیجور در میان بگذارید.

مطلب مفید بود؟
4
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی