تهران

تاثیر استرس بر سلامتی بدن

عوارض باورنکردنی استرس برای سلامتی
استرس در برخی موارد یک امر طبیعی است ، ما در این مقاله شما را با معنای صحیح استرس آشنا کرده و انواع استرس و راهکارهای مدیریتی استرس را برای شما عزیزان توضیح می دهیم، امیدواریم با به کارگیری راهکارهای ذکر شده مدیریت لازم بر کنترل استرس خود داشته باشید و لحظات خود را در آرامش سپری کنید.

استرس چه نوع واکنشی است و عوارض استرس بر بدن چیست؟

استرس یک موقعیتی است که  سبب بروز یک نوع واکنش بیولوژیکی خاص در افراد می گردد.تحقیقات و نتایج نشان دهنده این واقعیت هستند که 20 درصد از افراد در طول روز استرس شدید دارند، لازم به ذکر است استرس را به طور کامل نمی توان حذف کرد لیکن بایستی خود فرد بخواهد و بر استرس خود غلبه و کنترل کافی داشته باشد تا بتواند در حد امکان استرس خود را کاهش دهد تا با عوارض آن روبرو نشود.

 

عوارض استرس

هورمون های استرس

هنگامی که فرد بر اثر یک نوع حادثه یا هر نوع علت دیگری با استرس روبررو می شود ، بدن هورمون هایی مانند هورمون آدرنالین که به عنوان هورمون گریز یا جنگ شناخته شده است ترشح می کند. که در اثر ترشح هورمون آدرنالین برخی اتفاقات در بدن رخ می دهند که عبارتند از :

  1. تند شدن ضربان قلب
  2. مواجه شدن با فشار خون بالا
  3. احساس سردرد
  4. عرق کردن و احساس خستگی بیش از حد.
استرس

انواع استرس

همه انسان ها استرس را تجربه کرده  و همواره در پی راهکاری برای مقابله و کنترل آن هستند، به عنوان مثال استرس عروسی، استرس کنکور و شب امتحان، استرس به موقع رسیدن به محل کار و ...استرس انواع مختلفی را داراست که در کل شامل موارد زیر است:

  • استرس حاد

عوارض استرس

این نوع از استرس برای همه ممکن است اتفاق بیافتد که یک واکنش طبیعی و سریع بدن در مواجه با برخی اتفاقات است مانند سالم ماندن و نجات پیدا کردن در یک تصادف، که این نوع استرس زود گذر است.
به عنوان مثال همه افراد چرخ و فلک یا تفریحاتی این چنین را دوست دارند لیکن در عین حال که شادی و هیجان را تجربه می کنند ترس و دلهوره را نیز تجربه می کنند.
اما استرس شدید مانند قرار گرفتن در یک موقعیت خطرناک و تنش زا می تواند سبب اختلالات روانی یا به اختلال استرس پس از یک سانحه( PTSD ) منجر گردد.

  •  استرس حاد اپیزودیک

این نوع از استرس زمانی رخ می دهند که شما  به اتفاقاتی که امکان دارد پیش بیایند فکر می کنید و نگرانی و اضطراب به سراغتان می آید. به عنوان مثال آتش نشان ها یا نیروهای انتظامی بیشتر در معرض این نوع استرس هستند که بهتر است بدانید این نوع استرس نیز می تواند سلامت جسمی و ذهنی فرد را درگیر کرده و تحت تاثیر قرار دهد.

  • استرس مزمن

افرادی که طولانی مدت به استرس و اضطراب دچار هستند و بیشتر وقت خود را با استرس و عوامل استرس زا سپری می کنند یا محیط کاری آنها به گونه ای است که اکثریت مواقع با استرس مواجه می شوند این افراد دچار استرس مزمن می شوند و تاثیرات منفی استرس به سراغشان می آید که این نوع از استرس بلند مدت عوارضی برای سلامتی انسان می گذارد که برخی از این عوارض جدی استرس عبارتند از :

تاثیرات منفی استرس

آیا میدانید استرس و فکر زیاد چه عوارضی دارد؟ هیچ گاه با خود اندیشیده اید عوارض جدی استرس چه می تواند باشد؟ انسان تنها خودش می تواند مراقب سلامتی خویش بوده و تنها اگر خودش اراده کند می تواند زندگی شادی داشته باشد و این ممکن نیست مگر با دانستن عوارض جدی استرس و اضطراب و کنترل اضطراب و فکر زیاد که ما به چند مورد از این عوارض اشاره می کنیم:

  1. افسردگی
  2. به مرور زمان ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  3. احساس سردرد
  4. ناراحتی های معده
  5. ایجاد اختلال در خواب
  6. مواجه شدن با فشار خون بالا
  7. بیماری های قلبی و عروقی.
عوارض استرس

مدیریت و مقابله با استرس های تنش زا و مضر

 استرس در همه موارد مضر نیست اما استرس و فکر زیاد می تواند عوارض جدی داشته باشد و در برخی موارد نیز می تواند مفید واقع شود بنابراین حذف کامل استرس امکانپذیر نیست، لیکن می توان با انجام برخی راهکارها استرس را مدیریت کرد.

کنترل استرس


برای مقابله و مدیریت استرس در قدم اول بایستی هر چیزی را که موجب ایجاد تنش در شما می شود یا به عبارت دیگر علائم استرس و اضطراب خود را شناسایی کرده و آنها را کنار بگذارید ، اگر مواردی هستند که کنار گذاشتن آنها ممکن نیست می توانید راهکار دیگری برای حل آن بیابید.

ارائه چند نوع راهکار برای مدیریت و کنترل استرس

  • داشتن ورزش منظم و روزانه
  • برخورداری از 7-8 ساعت خواب کافی در شب
  • یادگیری روش های مدیتیشن( نفس عمیق کشیدن )
  • گوش دادن به موسیقی به خصوص موسیقی های مورد علاقه و آرام بخش
  • مطالعه کتاب ها و جمله هایی که حالتان را خوب می کند.

نکته: اگر حتی با انجام هر گونه راهکار مقابله با استرس باز هم موفق به مدیریت استرس خود نمی شوید بایستی حتما با یک پزشک مشورت نمایید تا با استفاده از درمان و ارائه راهکارهای پزشکی ، بهبود یافته و بر استرس خود غلبه کنید.اگر بتوانید به طور صحیح استرس خود را مدیریت کنید احساس شادی، میل و رغبت به زندگی در شما افزایش می یابد و با انرژی بیشتری به زندگی ادامه می دهید و احساس رضایت خواهید داشت همچنین از خطرات و عوارض استرس نیز در امان خواهید بود.

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی