تهران

تا این مطلب رو نخوندی کاشت مو انجام نده!

عمل کاشت مو
امروزه افراد زیادی هستند که به دلیل استرس ، وراثت یا سایر بیماری ها به ریزش مو مبتلا می شوند . یکی از بهترین راه های درمان طاسی و ریزش مو ، کاشت مو است . کاشت مو به دو روش با جراحی و بدون جراحی انجام می شود . در این جا درباره عمل کاشت مو مراقبت های قبل و بعد آن به طور مفصل توضیح می دهیم .

همه چیز درباره عمل کاشت مو

داشتن موهای پرپشت و زیبا یکی از ایده آل های زندگی برای هر انسانی است. چرا که به هیچ وجهی نمی توان منکر این مسئله بود که پرپشتی و تراکم مناسب موهای سر یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی و داشتن اعتماد به نفس در جامعه است. اما اگر یکی از ما جز آن دسته از افرادی باشیم که  دچار ریزش مو شده باشیم و دیگر امیدی به رشد موهای جدید تر نداشته باشیم ، روش های دیگری مانند کاشت مو برای جبران این ریزش و بازگشت زیبایی وجود دارد.در این مقاله سعی بر آن داریم که در مورد کاشت مو، ابرو یا ریش و روش های آن ، عوارض کاشت مو ، تجربیات افرادی که کاشت مو داشته اند و موارد مفید دیگری که به شما آگاهی لازم درباره یک کاشت مو را می دهد صحبت کنیم.! پس اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که قصد کاشت مو را دارید خواندن این مطلب به شما توصیه می شود.
 

دلایل ریزش مو و جلوگیری از ریزش مو

دلایل ریزش مو و جلوگیری از ریزش مو

پیش از اینکه در مورد کاشت مو صحبت کنیم شاید بهتر باشد که کمی در مورد علت های ریزش مو آگاهی داشته باشیم.در این صورت امکان دارد که بتوانیم با دانستن علت ریزش مو ، از ریزش بیشتر آن جلوگیری کنیم ، و با دارو ها و مکمل های خوراکی موهای از دست رفته را باز گردانیم . در این صورت شاید  نیازی به کاشت مو که هم  هزینه بر است ، وهم معمولا یک دوران نقاهت را در پی دارد نداشته باشیم.
ریزش مو یک امر کاملا عادی و طبیعی است ، و معمولا برای همه افراد ، چه مرد و چه زن اتفاق می افتد اما به طور کلی ریزش مو در آقایان بیشتر از ریزش مو در خانم ها است .به جز در مواردی خاص معمولا درمان ریزش مو در مردان با درمان ریزش مو در خانم ها یکسان است. الگوی ریزش مو در مردان و زنان نیز چندان تفاوتی با هم ندارند در مواردی ممکن است که ریزش تمامی سر را در بر بگیرد یا می تواند در مرکز سر یا جلوی سر رخ دهد. اگر ریزش مو در جلوی سر رخ دهد ، خط موی جلوی سر به عقب رانده می شود. اصولا تراکم مو در قسمت های پشت سر به مراتب بسیار بیشتر از جلو سر است چرا که هورمون های مردانه یا تستروژن در نواحی پشتی بسیار کمتر  از نواحی جلوی سر است. معمولا پزشکان و متخصصان پوست و مو معتقدند که ریزش مو به اندازه 100-50  تار مو در طول یک شبانه روز کاملا طبیعی است.اما اگر این ریزش  بیشتر از این مقدار باشد باعث کم پشتی مو و یا طاسی در نقطه یا نقاطی از سر می شود. 
بیایید تا با علل ریزش مو بیشتر آشنا شویم.

 

علت های ریزش مو

کم خونی 

معمولا وقتی از کم خونی نام می بریم منظور همان کم خونی ناشی از فقر آهن است. چرا که وجود آهن در بدن باعث افزایش گلبولهای قرمز خون میشود. در گلبول های قرمز ماده ای به نام هموگلوبین وجود دارد که وظیفه آن انتقال اکسیژن به تمام نقاط بدن است . وقتی که آهن در بدن کم باشد ، باعث کم خونی و در نهایت کمبود هموگلوبین خون می شود و در نتیجه انتقال اکسیژن در بدن با سختانجام می پذیرد که این باعث بر هم خوردن خیلی از تعادل های بدن است . از جمله این که باعث افزایش ریزش مو می شود.


کمبود پروتئین

کمبود پروتئین یکی از اصلی ترین علل ریزش مو محسوب می شود چرا که ماده ی اصلی مو را پروتئین تشکیل می دهد. پس بهتر است که برای جلوگیری از این عارضه از مواد پرو تئین داری مانند تخم مرغ ، لبنیات ، انواع گوشت ها ، حبوبات مغز ها و دانه ها حتما استفاده کرد.


استرس

ریزش مو و استرس یک رابطه بسیار مستقیم ، نزدیک و تنگاتنگی دارند یعنی هرچقدر میزان استرس و تنش های عصبی شما بیشتر باشد ریزش موی بیشتری نیز خواهید داشت. پس بهتر است تا جایی که امکان دارد از شرایط استرس زا دوری کنید 
در بالا به سه مورد بسیار مهم علل ریزش مو  اشاره کردیم در ادامه بعضی دیگر از این علل را فقط عنوان می کنیم چرا که هدف ما در این مقاله درمان ریزش موی سر نیست بلکه می خواهیم در مورد کاشت مو صحبت کنیم. از علت های دیگر ریزش مو می توان  وراثت و ژنتیک، داشتن بیماری های تیروئید ، استفاده ی بیش از حد از مواد آرایشی بهداشتی مضر، عدم تعادل هورمونی، بارداری ، سندروم تخمدان پلی کیستسک ، مصرف بیش از حد ویتامین A مصرف بعضی داروهای خاص را نام برد.

جلوگیری از ریزش مو

اگر بخواهیم از روش های طبیعی برای درمان طاسی استفاده کنیم بهتر است منابع اسید های چرب امگا3 مانند ماهی سالمون و ساردین ، روغن تخم کتان ، روغن جوانه گندم ، مصرف پروتئین ، استفاده از ویتامین های گروه B استفاده از منابع کلسیم و منیزیم را از یاد نبریم. این مواد تا حد زیادی می تواند از ریزش موهای سر و جلوگیری و به رشد مجدد و پرپشت شدن آنها کمک شایانی بکند. اما اگر شما جز ء آن دسته از افرادی هستید که دارو درمانی و استفاده از روش های طبیعی کمکی به شما برای درمان طاسی و رشد مجدد موها نمی کند تنها یک راه مانده و آن این است که کاشت مو انجام دهید. چرا که دارو درمانی و استفاده از مواد طبیعی بهترین راه پرپشت شدن مو محسوب نمی شود. پس بد نیست بیایید با کاشت مو بیشتر آشنا شویم.
 

 

روش های کاشت مو
معرفی روش های کاشت مو

 

کاشت مو

روش های کاشت مو

به طور کلی کاشت مو از منظر نحوه انجام به دو روش زیر انجام می شود.

  • کاشت مو با جراحی
  • کاشت مو بدون جراحی

همچنین کاشت مو از منظر نوع مو استفاده شده جهت کاشت به دو دسته تقسیم می شود.

  • کاشت موی طبیعی
  • کاشت موی مصنوعی

روش های کاشت مو از نظر نحوه برداشت و کاشت گرافت های مو با یکدیگر متفاوتند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در کاشت موی طبیعی از قسمت های پرپشت مو گرافت های مو برداشت می شود و در قسمت های فاقد مو کاشته می شود . گرافت های مو واحد های فولیکولی مو هستند ،به عبارتی واحد هایی که در آن یک یا چند تار مو  وجود دارد. به نواحی که از آن گرافت های مو برداشت می شود "بانک مو" می گویند. در کاشت موی مصنوعی تارموهاییی که برای کاشت استفاده میشوند ساختگی و مصنوعی و یا موهای طبیعی غیر قابل رشد هستند. اگر از تار موهای مصنوعی برای کاشت استفاده شود در این صورت موها خاصیت رنگ پذیری ندارند اما اگر از تار موهای طبیعی غیر قابل رشد استفاده شود موها خاصیت رنگ پذیری دارند. در ادامه به شرح این دو نوع کاشت به صورت جداگانه می پردازیم. 
 

کاشت موی مصنوعی

به کاشت موی مصنوعی  ترمیم مو گفته می شود . در کاشت موی مصنوعی از تارهای موی مصنوعی تولید شده توسط کشورهایی همچون ژاپن و ایتالیا استفاده می شود. کاشت موی مصنوعی برای افرادی که بانک موی  خوبی ندارند به کار برده می شود . این تارها در قسمت های فاقد مو کاشته می شود . کاشت موی مصنوعی یک عمل کوتاه مدت است و معمولا هیچ گونه خونریزی و جراحتی را به دنبال نخواهد داشت .کاملا طبیعی به نظر میرسد اما در عین حال معایب بسیار بیشماری دارد.برای نمونه چون این تار های مو مصنوعی است پس هیچ گونه رشدی نخواهند داشت و اگر ریخته شوند هرگز رویش مجددی برای آن وجود ندارد و به دلیل همینن مصنوعی بودن بدن نسبت به آنها واکنش نشان می دهد و باعث عفونتها ، سرطان ها و یا کیست های متعددی خواهد شد معمولا توصیه می شود که این نوع کاشت انجام نشود . در اکثر کشور های جهان نیز این روش ممنوع یا  مطرود محسوب می شود. کاشت موی مصنوعی به روش های متفاوتی انجام می شود اما مهمترین و مناسب ترین روش کاشت موی مصنوعی که در یک انستیتو ترمیم مو انجام می شود روش hrt  است.
 

کاشت موی مصنوعی به روش hrt

در روش hrt از موهای طبیعی که غیر قابل رشد هستند استفاده می شود. در این روش یک شبکه شبیه سازی شده از پوست سر انسان توسط کراتین های گیاهی بر روی پوست سر فیکس می شود، و بعد موهای طبیعی غیر قابل رشد به صورت تار تار بر روی آن سوار می شود. این روش بسیار طبیعی به نظر می رسد و هیچ کس حتی اطرافیان نزدیک شما هم متوجه کاشت موی شما نخواهد شد. فردی که به روش hrt کاشت مو انجام داده است به راحتی می تواند در استخر شنا و از سونا استفاده کند. تار های استفاده شده در این کاشت تار موهای طبیعی هستند بنابراین خاصیت رنگ پذیری نیز دارند و می توان به آنها ژل زد و یا از اتوی مو و سشوار استفاده کرد. اما قابلیت رشد ندارند و در صورت ریزش ، رویش مجددی وجود نخواهد داشت.
 

هزینه کاشت موی مصنوعی 

تنها روش مورد تائید کاشت موی مصنوعی روش HRT است که هزینه های آن به میزان کیفیت الیاف و موهایی که در کاشت مورد استفاده قرار می گیرد بستگی دارد.
 

کاشت موی طبیعی

به کاشت موی طبیعی پیوند مو نیز گفته می شود چرا که از خود موهای فرد برای کاشت استفاده می شود  یا به عبارتی بهتر مو های خود فرد به سر ، ابرو یا ریش او پیوند زده میشود. کاشت موی طبیعی یک کاشت موی قابل رشد است چرا که پس از پیوند مو ها به سر ، موهای پیوند زده شده امکان رشد مجدد دارند.در کاشت مو طبیعی ، موها از قسمت های پر پشت که اصطلاحا به آن "بانک مو " گفته می شود برداشته می شوند و در قسمت های کم پشت کاشته می شوند. به عنوان یک مثال اگر ریزش مو در جلوی سر اتفاق افتاده باشد یک پزشک مجرب با شیوه های متفاوتی (در ادامه توضیح داده خواهد شد) موها را از پشت سر برمی دارد آن را به واحد های فولیکولی مجزا تقسیم می کند و در جلوی سر می کارد.
در این شیوه هیچ مویی به سر اضافه نمی شود یعنی در حجم موها سرهیچ گونه تغییری ایجاد نمیشود فقط تعدادی از موها از نواحی کم پشت به سمت نواحی پرپشت منتقل می شود. مگر در مواردی که از موهای بدن به عنوان بانک مو استفاده شود.  از این شیوه کاشت در نواحی مانند ابرو ، مژه و ریش نیز استفاده می شود. این که کاشت موی طبیعی نوعی جراحی محسوب شود یا نه جای بحث نیست اما یک نوع پیوند است که با بی حسی موضعی همراه است. 

پیاز موی طبیعی برای کاشت موی طبیعی


دهه 30 میلادی را می توان به عنوان نقطه آغازین کاشت مو شناخت در آن زمان اولین بار ژاپنی ها از گرافت های کو چک مو برای جایگزین کردن مناطقی مانند ابرو و مژه استفاده کردند. اما با شروع جنگ جهانی دوم و آسیب بسیار بزرگی که این جنگ به این کشور وارد کرد باعث پنهان ماندن این تلاش شد. تا اینکه در اواخر دهه ی 50 کاشت مو در غرب مطرح شد و توسط یک پزشک آلمانی به مرحله عمل رسید و تا عصر کنونی روش ها ، شیوه ها و ایده های بسیاری برای بهبود بهتر این کاشت ارائه گردید. در ادامه به معرفی برخی از  مهمترین روش های کاشت موی طبیعی می پردازیم.
 

کاشت مو طبیعی به روش پانچ(punch)

در روش کاشت موی طبیعی پانچ موها به صورت دسته ای برداشته می شود و در محل مورد نظر کاشته می شود ، اما این روش هیچ گاه به مو نمای طبیعی نخواهد داد.
کاشت موبه روش پانچ در عصر کنونی به عنوان یک روش قدیمی و فراموش شده محسوب می شود و شاید دیگر در هیچ کلینیک کاشت موی طبیعی مورد استفاده نباشد. 
 

کاشت موی طبیعی به روش FUT 

در کاشت مو به روش FUT  یک نوار باریک از پوست سر که دارای تراکم بالای مو است برداشته می شود سپس به واحد های فولیکولی مجزا دو تایی و سه تایی تقسیم میشود پس از تقسیم این واحد ها در محل فاقد مو کاشته می شود .  نواری که از پوست سر برداشته می شود معمولا به طول 30-20و عرض 2-1 سانتی متر است. به طور تقریببی یک نوار حاوی 2500-1500 گرافت یا به عبارتی بهتر شامل 9000-7000 تار مو می باشد.

به طور کلی تراکم مو در قسمت های پشت سر و نواحی پشت گوش بیشتر است و برای همین نوار های مورد نیاز برای کاشت مو از این قسمت ها  برداشته می شود. در این روش نیازی به تراشیدن کل موهای سر نیست و فقط نواحی که در آن مو برداشته و نواحی که مو در آن کاشته می شود موهای سر تراشیده می شود.

پس از برش نوار پوست سر بخیه می خورد و جای بخیه در لابلای موها پنهان می ماند و تا زمانی که موهای سر تراشیده نشود جای بخیه ها مشخص نمیشود  .گرافت واحد هایی شامل یک یا چند تار مو همراه با مقداری چربی است. در هنگام کاشت شکافت هایی در سر ایجاد می شود و گرافت ها به داخل آن قرار داده می شود. عمق نواری که برداشته می شود بسیار مهم است و تنها باید لایه اولیه پوست که همراه با چربی و ریشه های مو است برداشته شود و نباید به لایه های زیرینی مو آسیبی وارد شود.

معمولا عرض نواری که برداشته می شود به خاصیت کشسانی پوست افراد بستگی دارد ودر افرادی که خاصیت کشسانی پوست کمتری دارند، نوار با عرض کمتری برداشته می شود تا برای فرد ایجاد ناراحتی نکند.پس باید به این نکته توجه کرد که وقتی به یک کلینیک تخصصی کاشت مو مراجعه می کنید از مهارت و تخصص پزشکان آن اطمینان کامل حاصل کنید.
 

کاشت مو به روش FUT
کاشت مو به روش FUT

کاشت موی طبیعی به روش FUE 

این روش از نظر جراحی ونوع عمل همان روش FUT می باشد و با آن تفاوتی ندارد. تنها تفاوتی که با همدیگر دارند در نحوه برداشت واحد های فولیکولی می باشد.

در روش FUT  جراح یک نوار از بافت فولیکولی مو از پشت سر خارج می کند و برای کاشت در نواحی دیگر سر استفاده می کند. در نتیجه جای زخم ناحیه برداشته شده می ماند و همچنین دوره نقاهت آن نیز بیشتر است. این روش برای افرادی که طاسی بیشتری دارن بهتر است. 

در روش کاشت مو FUE واحد های فولیکولی مو به صورت نقطه ای( تک تک) از پشت سر برداشته می شود و به محل کاشت منتقل می گردد. برای کسانی که دوست ندارند جای زخم ناحیه برداشت فولیکول مو روی سر آنها باقی بماند این روش مناسب تر است. همچنین دوره نقاهت در این روش نسبت به روش کاشت مو  FUT کمتر است.

 

روش کاشت مو FUE در مقایسه با روش کاشت مو FUT
روش کاشت مو FUE در مقایسه با روش کاشت مو FUT

 

روش کاشت مو FUE در مقایسه با روش کاشت مو FUT
روش کاشت مو FUE در مقایسه با روش کاشت مو FUT

 

کاشت مو طبیعی به روش FIT 

کاشت موFIT نوعی روش کاشت موی بدون جراحی است . در این روش ابتدا موهای فرد به طور کامل تراشیده می شود. در مرحله بعد گرافت های مو توسط دستگاههایی به نام میکروپانچ از سر خارج می شود پس از برداشت ، گرافت ها را در محل مورد نظر کاشته می شود. همانطور که گفتیم این روش فاقد جراحی است اما محل های برداشت مو به صورت نقطه نقطه بر روی موی سر مشخص است . این نقطه ها در ابتدا به صورت زخم است و پس از بهبودی زخم ها به صورت دانه های سفید رنگ بر روی سر است اما با رشد موها این دانه های سفید رنگ  در بین موها پنهان می شود و تا زمانی که سر تراشیده نشود هرگز آشکار نمی شود.این روش نسبت به روش FUT سریع تر است و دوران نقاهت کمتری دارد. 
 

کاشت مو به روش BHT

 روش BHT برای افرادی که تراکم موی کمتر یا به عبارت بهتر بانک موی کمتری دارند به کار برده می شود.در روش BHT از موهای کتف یا سینه به عنوان بانک مو استفاده می کنند روش BHT به تنهایی روش کارا و موثری برای کاشت مو نمی باشد چرا که موهای بدن به اندازه موهای سر رشد نمی کنند و ضخامت و ویژگی های موهای سر را ندارد. در این روش نیز نقاطی از بدن که از آن مو برداشته می شود دیگر مویی نخواهد داشت و جای آن به وضوح روی بدن مشخص است چرا که موهای بدن رشد موهای سر را ندارند که مکان های برداشت مو در بین آنها پنهان شود. روش BHT زمانی که با دیگر روش ها ترکیب شود نتیجه بهتری ارائه می دهد.
 

روش ترکیبی FIT+FUT+BHT

ترکیب کردن روش های کاشت FIT+FUT+BHT برای زمانی که دوست داریم یک تراکم بالای کاشت مو را داشته باشیم و یا زمانی که موهای سر بانک موی کافی برای کاشت ما نداشته باشند انتخاب خوبی می تواند باشد. معمولا متخصصان برای افزایش تراکم کاشت مو از این روش استفاده می کنند.


کاشت مو به روش SAFER 

روش کاشت موی SAFER یک روش پیشرفته تر از روش FIT است در روش FIT ابتدا سوراخ هایی در پوست سر ایجاد می شود و سپس موها درون آن قرار می گیرد. اما در روش SAFER از دستگاه مخصوصی برای قرار مو در پوست سر استفاده می شود. خیلی ها این روش را با روش SUT که در ادامه شرح داده می شود یکی می دانند.
 

کاشت مو طبیعی به روش SUT 

کاشت مو به روش  SUT  نسبت به روش های گفته شده یک روش جدیدتر است در کاشت مو  SUT  فرایند برداشت گرافت ها از روی سر و کاشت آن در نقاط فاقد مو تماما با دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود. استفاده از روش کاشت مو SUT  یک تراکم کاشت موی بسیار را به همراه دارد و کلیه مراحل برداشت و کاشت مو با دستگاه و در یک جلسه انجام می شود. به این مفهوم که در یک جلسه می توان به کاشت 1400 تار مو دست یافت اما به عنوان مثال اگر شخصی  به 4500 تار مو نیاز دارد در طی 3 جلسه به نتیجه مطلوب خود دست پیدا می کند. برخلاف روش های FIT  و FUT دوران نقاهت چندانی ندارد و کمترین عوارض ممکن را به دنبال خود دارد. در یک کلینیک تخصصی کاشت مو روش SUT جز بهترین روش ها به حساب می آید.   
روش هایی که ذکر شد تماما روش های موجود و شناخته شده در ایران و سراسر جهان هستند و خوشبختانه کشور ما نیز دارای بهترین انیستتو ترمیم مو و کلینیک های تخصصی کاشت مو طبیعی است که از بهترین و به روز ترین روش های دنیا برای کاشت مو استفاده می کند.


 کدام روش برای کاشت مناسب تر است ؟

با روش هایی که ذکر شد اغلب این سوال پیش می آید که کدام روش را باید برای کاشت مو انتخاب کرد؟ در جواب این سوال باید گفت که انتخاب روش مناسب برای کاشت به عهده پزشک و متخصص کاشت مو می باشد . اما ذکر چند نکته برای انتخاب و یا آگاهی بیشتر از یک روش مناسب خالی از لطف نیست.

  • در روش FUT مقدار بسیار زیادی مو در یک جلسه برداشته می شود و در نتیجه بانک موی افراد آسیب کمتری خواهد دید و از سوی دیگر باعث کوتاه شدن زمان جراحی می شود.  اگر نمی خواهید در روی سر جای بخیه ای داشته باشید روش FIT و یا روش SUT روش مناسب تری است.
  • اگر مقدار کمی مو برای کاشت مورد نیاز است به سراغ روش SUT یا FIT بروید اما اگر به مقدار زیادی مو برای کاشت نیاز دارید روش FUT مناسب تر است.
  • اگر بانک موی مناسبی برای کاشت دارید و می خواهید در زمان بسیار کمتری بهترین نتیجه ممکن را بگیرید کاشت موی SUT مناسب ترین گزینه است.
  • در نهایت اگر فردی بانک موی خوبی ندارد و استفاده از موهای بدن نیز کمک چندانی به او نمی کند باید به سراغ روش های کاشت موی مصنوعی که مناسب ترین و بهترین آن روش HRT است برود.

 

    بررسی اطلاعات آماری در مورد کاشت مو

    بر اساس تحقیقاتی که از طرف انجمن بین المللی  جراحی ترمیم مو(ISHRS)  انجام شده است نتایج زیر بدست آمده است.
     میزان استفاده از جراحی به روش FUE  نسبت به روش FUT رشد چشمگیری داشته است. این رشد 41.5% افزایش استفاده از این روش را بین سالهای 2004 تا 2014 نشان می دهد که خود بیانگر میزان مقبولیت این روش بین جراحان و همچنین متقاضیان عمل پیوند مو می باشدو نمودار زیر میزان رشد استفاده از این روش را طی سالهای مذکور نشان می دهد.
     

    رشد استفاده از روش FUE برای جراحی مو
    رشد استفاده از روش FUE برای کاشت مو.

    در خصوص رنج سنی متقاضیان استفاده از عمل کاشت مو آمار موسسه مذکور نشان می دهد که سن بیشتر متقاضیان کمتر از 50 سال می باشد که در بین مردان بیشتر متقاضیان در رنج سنی 30 تا 39 سال می باشد. نمودار زیر رنج سنی متقاضین پیوند مو را به تفکیک آقایان و خانم ها نشان می دهد.
     

    رنج سنی متقاضیان کاشت مو به تفکیک جنسیت
    رنج سنی متقاضیان کاشت مو به تفکیک جنسیت

     

    همچنین میزان رشد استفاده از جراحی پیوند مو در کشور های مختلف را از سال 2004 تا سال 2014 در کشورهای مختلف می توان در آمار این انجمن مشاهده نمود. جدول زیر این رشد را نشان می دهد.

    میزان رشد استفاده از عمل کاشت مو در کشورهای مختلف

    ردیفنام کشور/منطقه/قارهتعداد جراحی از 2008 تا 2014میزان رشد
    1ایالت متحده آمریکا101,2523%
    2آسیا92,07517%
    3کانادا8,59863%
    4خاور میانه23,13612%
    5اروپا33,1943%
    6مکزیک/آمریکای مرکزی/آمریکای شمالی18,07238%
    7استرالیا3,055-2%

     

    صنعت جراحی، کاشت و ترمیم مو یک صنعت بسیار بزررگ در حوزه پزشکی و جراحی پلاستیک و زیبایی می باشد. بر اساس تحلیل های سایت statista  تا سال 2025 گردش مالی تا 105 بیلیون دلار برای این صنعت پیش بینی می شود. نمودار زیر گردش مالی این صنعت از سالهای 2012 تا سال 2025 را نشان می دهد.

    گردش مالی صنعت کاشت مو
    گردش مالی صنعت  کاشت مو تا سال 2025

     

    هزینه کاشت موی طبیعی چقدر است؟

    زمانی که به یک کلینیک کاشت موی طبیعی مراجعه می کنید یکی از مهمترین سوالاتی که برایتان پیش می آید هزینه کاشت مو است . هزینه کاشت مو به روش و پزشکی که برای کاشت انتخاب می کنید ، میزان سطح تاسی و به دنبال آن تعداد گرافت های مورد نیاز برای کاشت بستگی دارد. از آنجایی که کاشت مو جزء جراحی های زیبایی محسوب می شود ، تقریبا تمامی بیمه های موجود در کشور هیچ گونه تعهدی درباره آن ندارند . اما نقطه قوت اینجاست که به دلیل تعدد زیاد متخصصین جراحی های زیبایی در کشور ایران نسبت به سایر کشور های جهان قیمت جراحی زیبایی در ایران کمتر است.

    در روش FUT به دلیل اینکه برداشت فولیکول های مو یکجا است  نسبت به  روش FIT ارزانتر است چراکه در روش FIT برداشت گرافت ها به صورت تک تک است و زمان بیشتری را برای نتیجه گرفتن می طلبد و زمان بیشتر یعنی تعداد جلسات بیشتر و تعداد جلسات بیشتر یعنی هزینه های بالاتر. در کاشت مو به روش SUT به دلیل اینکه تمامی فعالیت های برداشت و کاشت گرافت ها با دستگاه صورت می گیرد ، زمان کمتری را در بر می گیرد و قیمت آن نسبت به روش های دیگر ارزان تر است. 
    بیایید پا ها را از مرزهای کشور فراتر قرار دهیم و نگاهی به هزینه های کاشت مو در کشور های دیگر بیندازیم. هزینه کاشت مو در کشور ترکیه بسیار ارزان تر از کشور  اروپایی است به طور کلی هزینه های جراحی زیبایی در این کشور نسبت به کشور های اروپایی بسیار پایین تر است و این امر به یکی از عوامل رونق و جذب توریست در این کشور تبدیل شده است.

    در کشور ایران در سال های اخیر به دلیل سقوط ارزش ریال هزینه های جراحی به دلیل محاسبه شدن با نرخ ریال بسیار ارزانتر از سایر کشور های جهان است. همین امر باعث جذب متقاضیان زیادی از کشور های دیگر برای جراحی خصوصا جراحی های زیبایی شده است.

    هزینه های کاشت مو در هر کشور با یکدیگر کاملا متفاوت هست و از طرفی هزینه مو به میزان تراکم موی لازم برای کاشت بستگی دارد اما به طور میانگین هزینه کاشت مو در کشور هند1650 دلار ، در کشورترکیه 1950 دلار ، در کره شمالی 5300 دلار ، در امارات متحده عربی 5500 دلار ، در تایلند 5500 دلار و در آمریکا 9500 دلار می باشد.


    چه کسانی مجازند عمل کاشت مو را انجام دهند ؟

    • مردانی که به خاطر مبتلا به طاسی موهای خود را از دست داده اند.

    • خانم هایی که به دلایل مختلف خط رویش موهایشان از بین رفته و از کم پشتی موهای خود رنج می برند .

    • کسانی که در اثر سوختگی و جراحت موهایشان ریخته است . البته در صورتی که در ناحیه مورد نظر خون رسانی توسط بدن بیمار انجام شود ، عمل کاشت مو انجام می شود . 

     

    چه کسانی مجاز نیستند عمل کاشت مو را انجام دهند ؟

    • خانم های باردار 
    • خانم هایی که بخش های زیادی از موهای سرشان ریخته است .
    • افرادی که به خاطر شیمی درمانی موهای آنها ریخته است .
    • افرادی که بانک موی قوی و مناسبی برای انجام پیوند ندارند .
    • افرادی که اسکارهای برآمده در ناحیه سرشان وجود دارد .

     

    بهترین سن برای کاشت مو چه سنی است؟

    بهترین سن برای انجام کاشت مو بالای 25 و کمتر از 50 سالگی است . اغلب آقایان از سن 15 الی 20 سالگی ریزش مو پیدا می کنند . این امر کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد . در سنین کمتر از 25 سالگی امکان تشخیص الگوی و نحوه ریزش مو برای پزشک وجود ندارد به همین دلیل در این سنین کاشت مو انجام نمی شود . با این حال پزشکان توصیه می کنند تا 30 سالگی منتظر بمانید ، سپس کاشت مو را انجام دهید.

     

    عمل کاشت مو
    کاشت موی طبیعی

    عوارض کاشت مو چیست؟

    معمولا هرنوع پیوند و کاشت مویی با تعدادی از عوارض همراه است که به چند مورد از اینها اشاره می کنیم.

    ریزش مو: امکان دارد بعد از عمل پیوند موی طبیعی سر مو های پیوند زده شده  ریخته شوند اما این یک فرایند طبیعی است و ریشه مو به جای خود باقیست فقط ساقه مو از دست  رفته است و یکی دو ماه دیگر موها دوباره رشد خواهند کرد . اما مسئله ای که در اینجا به عنوان عارضه معرفی می شود این است که امکان دارد دیگر موها ،که پیوند زده نیستند نیز دچار ریزش شود . اصطلاحا با این عارضه شوک ریزش مو گفته میشود . شوک ریزش مو به خاطر استرس ناشی از عمل و دوره بهبودی پس از آن است و بعد از عمل کاشت می توان آن را با دارو کنترل کرد.

    خونریزی:کاشت مو به هر روشی که انجام شود با کمی خونریزی همراه است خونریزی هم در ناحیه برداشت و هم در ناحیه کاشت روی می دهد . در این مواقع با قرار دادن یک گاز استریل بر روی پوست سر جلوی این خونریزی گرفته می شود . ولی اگر خونریزی ادامه داشت حتما باید به پزشک مراجعه شود.

    عفونت: بعد از انجام کاشت مو ممکن است که عفونت در قسمت های کاشت فولیکول ها اتفاق بیفتد  این مسئله با مصرف آنتی بیوتیک ها از بین می رود و البته اینکه عفونت بسیار کم است.

    خارش:معمولا  در بیشتر موارد پس از کاشت مو، در ناحیه ی کاشت گرافت ها خارش وجود دارد.و اکثریت افرادی که کاشت انجام می دهند با آن مواجه می شوند. برای حل این مسئله هم شستشوی مکرر و استفاده از اسپری های ضد خارش را تجویز می کنند.

    درد:کاشت مو به هر روشی که انجام شود همراه با بی حسی موضعی خواهد بود پس از تمام شدن اثر بی حسی فرد با درد و سرگیجه مواجه می شود که معمولا برای آن مسکن تجویز می شود.

    تورم:ممکن است در نواحی پیوند زده شده یا پیشانی و یا چشم تورم به وجود آید که با کمی ماساژهای ملایم برطرف می شود اما اگر این تورم تداوم زیادی داشته باشد باید حتما به پزشک مراجعه شود.

    ایجاد کیست:اگر فولیکول های مو به پوست آسیب وارد کند به صورت کیست هایی که به اندازه یک جوش است بروز پیدا می کنند و معمولا بی خطر هستند و خود به خود از بین می روند ، اما در صورت مشاهده بهتر است با پزشک مشورت شود.

    داشتن سکسکه:پس از کاشت مو داشتن سکسکه به ندرت پیش خواهد آمد اما در بعضی از موارد کاشت مو به دلیل کاهش پوست سر باعث ایجاد سکسکه خواهد شد که البته این عارضه به خودی خود بر طرف می شود.

    بی حسی:اثر دارویی چند ساعت پس از کاشت مو ازبین خواهد رفت اما در بعضی از موارد به دلیل آسیب دیدن اعصاب سطحی پوست ممکن است بی حسی تا 18 هفته هم طول بکشد . اگر زمان بی حسی از این بیشتر شد بهتر است حتما با پزشک مشورت شود.

     

    مراقبت های قبل از عمل
    مراقبت های قبل از عمل کاشت مو

     

    چه کار هایی پیش از کاشت مو باید انجام داد

    1. در مرحله اول ابتدا به بررسی علل ریزش موی خود بپردارید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید یک متخصص مو شما را راهنمایی می کند که آیا شما به کاشت مو نیاز دارید یا با دارو و درمان و روش های طبیعی ریزش موی شما حل خواهد شد و موهای شما مجددا رشد خواهد کرد.
    2.  انتخاب روش کاشت مو به عهده افراد نمی باشد بلکه تشخیص اینکه کاشت موی شما با کدام روش مناسب تر است بنا به تشخیص پزشک متخصص است.
    3. در مورد انستیتو ترمیم مو و کلینیک تخصصی کاشت مو که در آن قصد کاشت مو دارید به اندازه کافی تحقیق کنید مطمئن شوید که کادر انستیتو و کلینیک مورد نظر به اندازه کافی خبره و مجرب هستند و مهارت های کافی و دستگاههای لازم را دارا می باشد.
    4. در مورد قیمت کاشت مو حتما تحقیق کنید. لزوما مکانی که قیمت بالایی دارد نشان دهنده کیفیت بالا نیست و از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه نمود که کلینیک ها یی با قیمت های پایین کیفیت های کافی را دارا نمی باشند.
    5. بهتر است که کاشت مو را زمانی انجام داد که کم مویی به یک نقطه پایدار رسیده باشد یعنی دیگر مطمئن باشید که ریزش مو بیشتر از این اتفاق نمی افتد معمولا سن مناسب برای کاشت مو حداقل 25 سال است.
    6. برای جلوگیری از رقیق شدن خون و کاهش خونریزی موقع عمل کاشت مو تا دو هفته قبل از عمل هیچ گونه مکمل ، ویتامین E و قرص آسپرین مصرف نکنید.
    7. از دو هفته قبل عمل الکل مصرف نکنید و نوشیدن چایی را به حداقل برسانید.
    8. رژیم های لاغری باعث کند شدن روند بهبود شما بعد از عمل می شوند . به همین دلیل دو هفته قبل از عمل رژیم لاغری نداشته باشید . اما دو هفته بعد از عمل می توانید رژیم لاغری خود را ادامه دهید .
    9. انجام ورزش های سنگین را از یک هفته قبل عمل کنار بگذارید .
    10. کشیدن سیگار و قلیان از یک هفته قبل از عمل ممنوع است .
    11. خوردن ناپروکسن و ایبوپروفن یک روز قبل عمل ممنوع است .
    12. قبل از عمل سعی کنید شب ها را با آرامش و بدون استرس بخوابید .
    13. شب قبل عمل غذاهای دارای قند ، پروتئین و کربوهیدرات بخورید اما زیاده روی هم نکنید . مثلا خوردن سیب زمینی پخته یا سرخ شده و یا بستی بعد از شام می تواند مفید باشد .
    14. روز عمل یک لباس راحت بپوشید .
    15.  اگر سابقه بیماری خاصی دارید ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید .
    16.  موهای خود را شب قبل از عمل به خوبی بشویید .
    17.  قبل از عمل موهای خود را کوتاه کنید . مثلا آقایان می توانند موهای خود را با شماره 2 بزنند تا موقع عمل احساس راحتی داشته باشند و بعد از عمل هم بتوانند موهای خود را به راحتی بشویند .

     

    مراقبت های بعد از عمل
    مراقبت های بعد از عمل کاشت مو

    مراقبت های بعد از کاشت مو چیست؟

    همان طور که می دانید همه عمل ها دوره نقاهت دارند تا زمانی که بیمار به طور کامل بهبود یابد . روش های کاشت مو متفاوتند . به همین دلیل دوره نقاهت آنها می تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد . در هر صورت یکسری مراقبت ها وجود دارد که به بیمار کمک می کند ، سریع تر بهبود یابد . مراقبت های بعد از عمل عبارتند از :

    1. توصیه می شود بعد از عمل بیمار 3 تا 5 روز اول را استراحت کند . البته بعد از گذشت یک روز فرد قادر است به سرکار خود برود و کارهای شخصی خود را سازماندهی کند .
    2. در حین عمل داروهایی به بیمار تزریق می شود و برای او مسکن تجویز می شود . بنابراین بعد از عمل بهتر است یک نفر همراه او باشد . کسی که بتواند در صورت بروز هر مشکلی به بیمار کمک کند.کاشت مو همراه با بی حسی موضعی می باشد و این بی حسی تقریبا 6 ساعت پس از کاشت از بین خواهد رفت.
    3. موقع خواب باید سر به گونه ای روی بالشت قرار بگیرد که فولیکول های کاشته شده آسیب نبینند . در صورت ریزش غیر طبیعی فولیکول ها حتما به پزشک خود مراجعه کنید .در مواقع خوابیدن در روز های پس از کاشت از محل تماس کاشت با بالش خود داری کنید زیرا امکان ریزش فولیکول های کاشته شده وجود دارد.
    4. اطرافیان با دیدن زخم های محل کاشت آزرده خاطر می شوند و ممکن است شما را از ادامه دادن دوره درمان باز دارند . بنابراین بهتر است روزهای اول فردی محل عمل کاشت موی شما را نبیند .
    5. پزشکان شامپوی مخصوصی را برای بیمار تجویز می کنند که دو روز بعد از عمل می توانند محل کاشت مو را با آن بشویند . برخی از جراحان نیز توصیه می کنند روز بعد از عمل موها شسته شوند.استفاده از شامپو باعث می شود که زخم ها دلمه نبندد . البته این که چه زمانی بعد از کاشت باید اقدام به شستشو کرد به نظر پزشک بستگی دارد. 
    6. روزهای اول بعد ازعمل از پوشیدن هر گونه کلاه ، شال و روسری جدا خودداری کنید . زیرا ممکن است فولیکول های کاشته شده بریزند و همچنین در اثر عرق کردن ممکن است زخم های محل کاشت عفونت کنند.
    7. بعد از کاشت مو ممکن است با برخی سردرد های خفیف مواجه شوید که تحت نظر پزشک از مسکن ها برای کاهش این قبیل سردردها استفاده کنید.
    8. منطقه از سر یا صورت که در آن کاشت انجام شده است باید به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشد.
    9. توصیه می شود در روزهای ابتدایی به صورت نیمه نشسته استراحت کنید یا بخوابید .
    10. اگر کاشت مو به روش FUT باشد پس از آن در محل بخیه سر پانسمان خواهد شد اما در روش های دیگر نیازی به پانسمان سر نمی باشد . بنابر این در این روش باید مراقب پانسمان سر باشید.
    11. پزشکان محلول سالین را برای بیماران خود تجویز می کنند . تا ناحیه کاشت مرطوب شود و روند بهبود بیمار سریع تر پیش برود . این محلول 2 الی 3 روز آن هم به مدت 30 الی 60 دقیقه روی محل کاشت مو مالیده می شود .
    12. تا یک هفته بعد از عمل هیچ گونه ورزش سنگین (مانند برداشتن وزنه های سنگین) انجام ندهید. چون باعث تعریق سر می شود و تعریق سر عفونت ها و از دست رفتن فولیکول های مو را در پی دارد.
    13.  شنا درون استخرهایی که آب آن کلر دارد برای بیمار ممنوع است .
    14.  استفاده از تافت و اسپری مو بعد از گذشت یک هفته بعد از عمل ممانعتی ندارد . اما بعد از استفاده از آنها موهای خود را بشورید تا مواد برای ساعات طولانی روی سر شما نمانند .
    15.  بعد از این که کاملا بهبود پیدا کردید می توانید موهای خود را فر ، اصلاح و یا رنگ کنید .
    16.  کشیدن سیگار ، قلیان و مصرف الکل بعد از عمل ممنوع است .
    17.  استفاده از هر گونه داروی ضد عفونت ، ضد التهاب و ضد درد باید زیر نظر پزشک باشد .
    18.  پیشنهاد می شود از کمپرس یخ بلافاصله بعد از انجام عمل تا زمانی که می خواهید بخوابید استفاده کنید . همچنین در هر زمان 20 دقیقه کمپرس یخ می تواند در روند بهبود موثر واقع شود .

     

    چه افراد معروف و مشهوری در ایران و جهان که کاشت مو انجام داده اند؟

    افراد معروف و مشهوری در ایران و سایر نقاط جهان اقدام به کاشت مو کرده اند  چرا که این افراد بیشتر از بقیه افراد در معرض دید هستند و زیبایی چهره ی آن ها به پایدار بودن هواداران آنها کمک بسیاری خواهد کرد.از جمله این افراد ایرانی می توان به احسان علی خانی ، حمید لولایی ، برزو ارجمند ، شیث رضایی ، محمد علی زاده، مرتضی قربانی اشاره کرد.  از چهره های جهانی هم که کاشت مو انجام داده اند می توان از دیوید بکهام ، ویل رونی ، نیکولاس کیج ، جان تراولتا و جانی دپ نام برد.

     

    این مطلب بر روی کاشت مو تمرکز دارد ولی با توجه به شباهت زیاد کاشت مو با کاشت ابرو و کاشت ریش از نظر نحوه جراحی و نگهداری در زیر اشاره کوتاهی به آنها می کنیم. 


    کاشت ابرو 

    داشتن ابرو خصوصا ابروهای پرپشت در بروز زیبایی یک فاکتور بسیار مهم است . چرا که معمو لا ابرو های پرپشت یک نمای زیباتری به چهره می دهند . آرزوی و رویای داشتن ابروهای پرپشت باعث کشیده شدن بسیاری از افراد به سوی کلنیک های کاشت موی طبیعی  شده است. کاشت ابرو نیز همانند کاشت موی طبیعی است. یعنی از همان روش هایی که برای کاشت موی طبیعی استفاده می شود برای کاشت ابرو نیز استفاده می شود.

    ریزش ابرو به دلایل بیشماری رخ می دهد برای مثال ریزش ابرو ممکن است بر اثر سانحه ای مانند سوختگی ، انجام شیمی درمانی ،اصلاح مداوم ابرو ها و استفاده از تاتو ، زمین خوردن و یا ضربه خوردن  و  دلایل دیگر  باشد. معمولا هم به صورت کم پشت بودن و یا وجود یک خط خالی میان ابروها بروز پیدا میکند. بیشترین کسانی که برای کاشت ابرو به کلینیک های کاشت مو طبیعی مراجعه می کنند خانم ها هستند شاید هم به دلیل اینکه از تاتو های ابرو و اصلاح آن بیشتر استفاده می کنند. در کاشت ابرو از موهای سر استفاده می شود ، اما ذکر این نکته مهم است که موهای هیچ جای بدن همانند موهای ابرو نمی باشد، بنابراین هنگام کاشت اگر شاهد کمی تفاوت های جزئی بودید زیاد تعجب نکنید.

    البته این تفاوت های جزئی با مرور زمان کمتر خواهد شد . و موهای کاشته شده با مو های دیگر ابرو یکدست خواهند شد. رنگ موهای سر عموما با رنگ موهای ابرو متفاوت است و هنگام کاشت این تفاوت بسیار مشخص است . می توان با رنگ کردن ابرو این تفاوت را پنهان کرد. بسته به این که چه تعداد ابرو لازم است که کاشته شود پروسه کاشت ابرو زمان می برد . در کاشت ابرو کلیه روش های کاشت مو را می توان به کار برد. در هنگام کاشت ابرو توجه به نوع روش کاشت بسیار مهم است پس از کاشت ابرو نیز باید تا مدتی از قرار گرفتن صورت در مسیر نور خوشید اجتناب کرد تا حد ممکن تلاش کنیم که صورت عرق نکند که محل های کاشت ابرو عفونت نکند چرا که تعریق باعث عفونت خواهد شد.

    پس از کاشت هم ممکن است که کمی تورم و قرمزی و جود داشته باشد که با مرور زمان این تورم از بین میرود. ممکن است پس از کاشت موهای کاشته شده بریزد اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که پس از مدتی موهای جدید شروع به رشد خواهند کرد. هزینه کاشت ابرو  نیز از یک میلیون تومان تا 5 میلیون تومان متغییر است.
     

    کاشت مژه 

    شاید عبارت کاشت مژه و اکستنشن مژه زیاد را زیاد شنیده باشید. کاشت طبیعی مژه و اکستنشن مژه دو مفهوم کاملا مجزا هستند .در کاشت طبیعی مژه پزشک ابتدا درنواحی کوچکی از پوست سر  فولیکولهایی از مو را برداشت می کند و پس از آن با ایجاد شکاف های ظریفی در پلک فولیکول ها را درون پلک قرار می دهد. این عمل با بی حسی موضعی همراه است ، و ممکن است پس از عمل پلک ها دچار کمی تورم التهاب و خونریزی باشند اما پس از بهبود شاهد مژه هایی پرپشت و پر تراکم خواهیم بود. در اکستنشن مژه ، مژه های مصنوعی با چسب بر روی مژه های شما قرار می گیرند و تقریبا تا یک هفته هم می توانند دوام داشته باشند.
     

    کاشت ریش

    یکی از مکان هایی در صورت هم که می تواند از آن برای کاشت استفاده شود قسمت ریش است. بعضی از افراد ممکن است که از دوران بلوغ رشد ریش خوبی را نداشته باشند یا بعضی در قسمت هایی از ریش دچار ریزش سکه ای ریش شده اند برای این افراد معمولا کاشت ریش پیشنهاد می شود. کاملا مشخص است که از کاشت ریش فقط برای مردان استفاده می شود. برای کاشت ریش ابتدا کمی از موهای سر را می تراشند و بعد گرافت های مو را از آن برداشت می کنند پس از آن این گرافتها را در جا های خالی مد نظر برای ریش می کارند.

    در کاشت ریش از موهای سر برای کاشت استفاده می شود خصوصا مو های نواحی فرق سر ، چرا که ویژگی های این مو ها بسیار به موهای ریش شباهت دارد. اما در مواردی که می خواهیم تراکم بالای کاشت ریش را داشته باشیم استفاده از موهای بدن نیز برای کاشت ریش مناسب است. کاشت ریش نیز به روش هایی که برای کاشت مو معرفی شد انجام می شود. کاشت ریش حدودا از 1 تا 4 ساعت زمان می برد بسته به تراکم مویی است که شما می خواهید برای ریش داشته باشید است.

    پیش از کاشت ریش ابتدا یک کلینیک کاشت موی طبیعی خوب و با هزینه مناسب برای کاشت ریش پیدا کنید پس از کاشت ریش نیز از قرار گرفتن صورت در معرض تابش مستقیم نور خورشید جلو گیری کنید فعالیت هایی هم که باعث عرق کردن صورت می شود کاهش دهید تا شاهد عفونت مکان های کاشت ریش نباشید. در نواحی کاشت خونریزی وجود دارد کاه با قرار دادن یک گاز استریل این خون ریزی ها متوقف می شود. اما در صورت تداوم خونریزی حتما با پزشک مشورت کنید.

    پس از کاشت ممکن است که شاهد کمی ورم در صورت باشید که به مرور زمان کم میشود . محل های کاشت ملتهب و قرمز رنگ خواهند شد و امکان خارش در نواحی کاشت وجود دارد. اما پس از چند روز همه این ها خوب خواهد شد . پس از کاشت ازمصرف نوشیدنی ها الکلی دوری کنید و استفاده از سونا و استخر را به دوران پس از بهبودی کاشت موکول کنید. یکی دو هفته پس از کاشت ممکن است که موهای کاشته شده ریخته شوند اما جای هیچ گونه نگرانی نمی باشد و پس از یکی دو ماه موها دوباره رشد خواهند کرد چرا که چیزی که ریخته ساقه مو بوده است و ریشه مو به قوت خود پابرجا است. 

    کاشت ریش
    نمونه ای از کاشت ریش

     

    در ادامه به تعدادی از سوالات متداولی که در زمینه کاشت مو ، ریش ، مژ و ابرو مطرح می شود می پردازیم شاید یکی از این سوالها ، همان سوالی باشد که در ذهن شما نقش بسته است .


    آیا امکان برداشت مو از ریش و ابرو و  پیوند آن به موی سر وجود دارد؟

    پاسخ : بله امکان برداشت مو از هر جای بدن و پیون آن به موی سر وجود دارد .اما این نکته در اینجا قابل تامل است که ریش و ابرو  جزء قسمت های از بدن هستند که خود نماد زیبایی یک فرد را تشکیل می دهند و برداشت مو از ریش و ابرو باعث می شود که جاهای برداشت در صورت خالی بماند و باعث بر هم خوردنُ ظاهر و زیبایی یک فرد شود. بنابراین هیچ کلینیک تحصصی کاشت مو از ریش و ابرو به عنوان بانک مو استفاده نمی کند.
     

    آیا کاشت مو ، ابرو یا ریش درد و خونریزی دارد؟

    پاسخ : در هنگام کاشت مو در منطقه کاشت و منطقه برداشت مو بی حسی موضعی انجام می شود و معمولا هیچ دردی نخواهد داشت اما شاید پس از برطرف شدن اثر بی حسی با کمی سردرد مواجه شوید . در حین عمل با کمی خونریزی کم رو برو هستیم که قابل کنترل است. 
     

    آیا شیوه های کاشت مو برای زنان و شیوه های کاشت مو برای مردان با هم تفاوت دارد؟ 

    پاسخ : خیر روش های کاشت برای هر دو گروه یکسان است .


    آیا کاشت مو بدون تراشیدن کامل موهای سر امکان دارد؟

    پاسخ : بله در روش کاشت موی FUT نیازی به تراشیدن تمامی موهای سر نمی باشد اما روش FUT یک روش تقریبا قدیمی است و از طرفی دیگر به دلیل باقی گذاشتن جای بخیه در پشت سر زیاد مورد توجه برای پزشکان و متقاضیان کاشت مو نمی باشد.

    برای فردی که بانک موی خوبی برای کاشت مویی خوبی ندارد کدام روش کاشت مناسب تر است؟

    پاسخ : برای افرادی که بانک موی خوبی ندارند معمولا روش های ترکیبیFIT +FUT+ BHT  پیشنهاد می شود تا بتوان تا حد ممکن به تراکم مورد نظر مو دست یافت. اما اگر با این روش هم نتوان کاشت انجام داد ، باید کاشت موی مصنوعی انجام دهد که مناسب ترین آن روش HRT است.


    آیا پس از کاشت ریش یا ابرو صورت پانسمان می شود؟

    پاسخ :خیر صورت پانسمان نمی شود یک سری دستور العمل برای شستشوی صورت به شما آموزش داده می شود.


    آیا در کاشت مو به روش SUT تمامی فرایند با دستگاه انجام می شود ؟

    پاسخ : بله تمامی فرایند برداشت و کاشت مو توسط دستگاه انجام می شود 


    آیا برای کاشت ابرو می توان از مو های بدن نیز استفاده کرد ؟

    پاسخ : برای کاشت ابرو از تمامی نقاط بدن می توان مو برداشت کرد اما معمولا چون موهای سر تقارن بسیار بیشتری به مو های ابرو دارند از موهای سر بیشتر به عنوان بانک موی کاشت ابرو استفاده می کنند. البته در مواردی برای ایجاد تراکم بالای مو برای ابرو از موهای بدن هم در لا به لای ابرو ها استفاده می شود . 


    برا ی کاشت مو به چه میزان تعداد گرافت مو نیاز است؟

    پاسخ : این مسئله به میزان تراکم مویی که شما نیاز دارید بستگی دارد

     
    آیا پس از کاشت باید از کار مرخصی گرفت؟

    پاسخ : بهتر است که یکی دو روز را پس از انجام کاشت در منزل استراحت کنید ، چرا که لازم است که جای زخم ها بهبود پیدا کند و معمولا بعد از کاشت کمی خارش و التهاب ، سردرد و تورم در محل کاشت وجود دارد . کاشت مو امکان فعالیت را از شما نمی گیرد و شما در همان روز هم می توانید به محل کار خود بروید اما اگر استراحت کنید بهتر است.


    آیا کسی که کاملا تاس است می تواند کاشت مو انجام دهد؟

    پاسخ : برای کسی که کاملا تاس است ، امکان کاشت موی طبیعی وجود ندارد و باید به سراغ روش های مصنوعی کاشت برود که مناسب ترین آن هم روش HRT است.


    کدام کشور ها در زمینه کاشت مو بهتر هستند ؟

    پاسخ :کشور های بی شماری در زمینه جراحی های زیبایی خصوصا کاشت مو فعالیت می کنند اما در زمینه کاشت مو می توان کشورهایی همچون ترکیه ، کره شمالی و تایلند را جز بهترین کشورهایی دانست که در این زمینه فعالیت می کنند.


    مردان بیشتر کاشت مو انجام می دهند یا زنان؟

    پاسخ: برطبق آمار ها در جهان تقریبا 85 درصد از کاشت مو ها مربوط به آقایان و فقط 15 درصد از آن به بانوان اختصاص دارد.
     

    در این بخش از سایت تیجور درباره کاشت مو به طور مفصل صحبت کردیم . امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید .

    مطلب مفید بود؟
    10
    0
    اشتراک گذاری:
    مطالب پیشنهادی