تهران

ریزش مو هورمونی چیست

درمان ریزش مو هورمونی
در این مقاله قصد داریم به یک مشکل اساسی به نام ریزش مو هورمونی در زنان و مردان بپردازیم و علاوه بر راهکارهای علم پزشکی مدرن؛ به روش های درمان ریزش مو هورمونی طب سنتی نیز اشاره نماییم. با ما همراه باشید تا نکات مهمی در این رابطه در اختیارتان قرار دهیم.

مو نقش مهم و تاثیرگذاری در زیبایی ظاهری افراد از جمله زنان، مردان و کودکان دارد. همه ما از ریزش های شدید و حتی اندک موهایمان واهمه داریم. بدون شک همه ما در مقاطع مختلفی دچار ریزش های اندک یا شدید مو شده ایم و به جست و جوی راهکاری برای رفع آن پرداخته ایم. لازم به ذکر است برای حل این مشکل در ابتدا باید منشا ریزش مو را پیدا کنیم سپس با توجه به آن درمان را آغاز کنیم. ریزش مو دلایل متعددی دارد که یکی از آن ها مربوط به هورمون های بدن انسان است و به طور کلی ریزش موی هورمونی جز اصلی ترین و عدیده ترین نوع ریزش های مو محسوب می شود. هورمون ماده ای شیمیایی می باشد که جهت تنطیم کارکرد بدن و هماهنگی بین اعضای بدن انسان از طریق غدد مختلف ترشح و وارد جریان خون می شود و اثرات مهم و تاثیر گذاری بر رشد بدن، حالات روحی، رنگ پوست و... بر جای می گذارد. باید دقت کنیم که از لحاظ ساختار جسمی غدد متفاوتی در مردان و زنان وجود دارد که از لحاظ ترشح هورمون نیز با یکدیگر تفاوت دارند. بدون شک راهکارهایی برای درمان ریزش موی هورمونی در مردان و زنان وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

ریزش مو هورمونی
ریزش مو هورمونی

علائم ریزش مو هورمونی

در ابتدا باید متذکر شویم مهم ترین روش فهمیدن اینکه دلیل ریزش موی شما هورمون ها هستند آزمایشات پزشکی می باشد؛ اما علائم ریزش مو هورمونی که می توانند زنگ هشداری در این رابطه باشند مهم هستند و باید به آن ها توجه کنید. در ادامه به تعدادی از علائم ریزش موی هورمونی می پردازیم:

  • ریزش پراکنده موی سر
  • خالی شدن شقیقه ها
  • ریزش موهای جلوی پیشانی
  • تغییر رنگ موها
  • بهم ریختگی زمان قاعدگی در زنان
  • کرکی شدن موهای سر و رشد موهای ضخیم در قسمت چانه زنان

با مشاهده علائم بالا باید جهت درمان به پزشک مرتبط مراجعه کنید تا بر اساس نتیجه آزمایش هورمونی به ریشه این مشکل پی ببرید و درمان را آغاز کنید.

 

درمان ریزش مو هورمونی در زنان و مردان

همان طور که در قسمت قبل ذکر شد غده های بدن زنان و مردان تفاوت های جزیی دارند و نوع هورمون ترشحی آن ها نیز متفاوت می باشد در ادامه به طور جداگانه به ریزش موی هورمونی مردانه و زنانه و همچنین به روش درمان آن ها اشاره می کنیم.

ریزش مو هورمونی
ریزش مو هورمونی مردان

درمان ریزش مو هورمونی زنان

به الگوی ریزش موی زنانه آلوپسی اندروژنیک می گویند که دلیل آن مشکلات هورمونی و ژنتیکی در زنان می باشد. استروژن و پروژسترون دو هورمون مهم و تاثیرگذار در رشد مو می باشند؛ و به ترتیب درفاز  رشد و ترمیم و بازسازی فولیکول ها موثر هستند. زنان اکثرا در دوران بعد از زایمان، یائسگی و ایجاد اختلال در کارکرد این دو هورمون، ازدیاد هورمون کورتیزول، استرس، کم خونی و کم کاری تیروئید دچار مشکلاتی از قبیل ریزش مو می شوند.

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی رشد موها با سرعت بیشتری انجام می شود اما چند ماه پس از زایمان مادران دچار ریزش موی شدید می شوند؛ همچنین در دوران یائسگی به  دلیل اختلال در کارکرد هورمون های زنانه و کاهش استروژن مشکل نازک شدن و ریزش مو به وجود می آید. یکی از روش های درمانی ریزش مو هورمونی زنانه استفاده از ماینوکسیدیل می باشد، این قطره با روش مالش دادن مقداری از آن بر روی پوست سر تاثیر مثبتی در تقویت فولیکول های مو دارد اما باید دقت کنیم که تاثیری در کنترل ریزش مو ندارد فقط موجب رشد موهای مجدد می شود. روش دوم استفاده از اسپیرونولاکتون می باشد، اسپیرونولاکتون موجب بر هم خوردن تعادل مایعات بدن می شود و نقش مهمی در کاهش هورمون های آندروژنی (هورمون های مردانه) دارد؛ از نکات مهم در استفاده از این دارو این مورد است که در دوران بارداری استفاده نشود.

درمان ریزش مو هورمونی
درمان ریزش مو هورمونی در زنان و مردان

درمان ریزش مو هورمونی مردانه

همان طور که هورمون ها در ریزش موی زنان تاثیرگذارند، برای مردان نیز اختلالات هورمونی اثرات منفی بر رشد موی سر دارند و مواردی از قبیل کم کاری تیروئید، استرس، کم خونی و DHT از تاثیرگدارترین عوامل ریزش مو هورمونی در مردان به حساب می آیند. دی هیدرو تستوسترون که مخفف آن DHT می باشد هنگامی که در بدن آقایان زیاد شود موجب ریزش مو می شود. ازدیاد هورمون تستوسترون در بدن مردان دلیل تمایز آن ها با زنان است که یکی از اثرات این هورمون افزایش رشد مو می باشد؛ جالب است بدانید در صورت ترکیب تستوسترون با آنزیم پنج آلفا ردوکتاز موجب ایجاد DHT و ریزش مو می شود. برای درمان ریزش مو هورمونی مردانه می توان استفاده از قرص فیناستراید را شروع نمود، البته طبق تحقیقات صورت گرفته پس از قطع این دارو ریزش مو به احتمال زیاد مجددا شروع شود. استفاده از مینوکسیدیل با روش مالش دادن مو و پوست سر یک روش دیگر برای درمان این مشکل می باشد. اما باید بدانیم مهم ترین نکته برای کاهش ریزش مو هورمونی در مردان این مورد است که با شروع اولیه و قبل از ریزش کامل به فکر راه درمان بیفتیم و از موارد ذکر شده استفاده نماییم.

ریزش مو هورمونی
درمان ریزش مو هورمونی در زنان

درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

طب سنتی برای اکثر مشکلات و بیماری ها راهکارهای مفیدی ارائه داده است که ریزش مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. راه های درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی به شرح زیر می باشد:

  • ترکیب روغن های اسطوخودوس، جنسینگ و رزماری
  • استفاده از روغن نارگیل
  • استفاده از روغن زیتون
  • شست وشوی موی سر با محلول آب و نمک
  • دم کردن گیاه رازیانه

در انتها امیدواریم راهکارها و توضیحات ارائه شده به شما در حل مشکل ریزش مو کمک نموده باشد.

مطلب مفید بود؟
3
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی