تهران

روش های درمان ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای
ریزش مو سکه ای یک نمونه از انواع ریزش مو می باشد که در کودکان، خانم ها و آقایان اتفاق می افتد. در این مقاله قصد داریم به دلایل و درمان ریزش مو سکه ای بپردازیم و راه هی پیشگیری از ریزش مو سکه ای را شرح دهیم.

ریزش مو به دلایل مختلفی از قبیل وراثت، مصرف دارو های خاص، مشکلات هورمونی، تغذیه و ... رخ می دهد. گاهی ریزش مو به صورت یک نواخت و یک دست رخ می دهد و در مواردی نیز ریزش مو سکه ای می باشد و در نقاط مختلفی از سر اتفاق می افتد. ریزش مو سکه ای به انگلیسی آلوپسی آره آتا خوانده می شود و دلایل مختلفی از قبیل استرس و مشکلات عصبی، عفونت ریشه مو، عفونت های سینوسی و ... را به این مشکل نسبت داده اند، البته لازم است متذکر شویم امروزه این بیماری را یک بیماری خود ایمنی می خوانند. لازم به ذکر است که ریزش مو سکه ای در مردان علاوه بر موی سر به صورت ریزش مو سکه ای در ریش نیز اتفاق می افتد. در ادامه به روش های جلوگیری از ریزش مو سکه ای و درمان ریزش مو سکه ای خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

راه های درمان ریزش مو سکه ای
درمان ریزش مو سکه ای

راه های درمان ریزش مو سکه ای 

ریزش مو سکه ای که در قسمت قبل به توضیح مختصری در رابطه به آن پرداختیم به طاسی سکه ای یا لکه لکه، طاسی منطقه ای و کچلی سکه ای نیز معروف است. برای درمان ریزش مو سکه ای ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید، در صورتی که مبتلا به افسردگی یا استرس و اضطراب می باشید باید از لحاظ روحی درمان گردید. اما اگر به دلیل عفونت های سینوسی یا عفونت دهان و دندان دچار ریزش موی سکه ای شده اید باید به پزشک مرتبط با این مشکل مراجعه کنید. اما از مهم ترین دلایل ریزش مو سکه ای می توان به حمله اشتباهی گلبول های سفید به فولیکول مو اشاره نمود که دانشمندان تا کنون علت این حمله را تشخیص نداده اند. در ادامه این متن به راه های درمان ریزش مو سکه ای یا آلوپسی اشاره می کنیم که باید تحت نظر پزشک استفاده شوند:

  • کورتیزون: استفاده از کرم یا محلول کورتیزون یکی از راه های درمان ریزش مو سکه ای می باشد به این صورت که کرم کورتیزون را به قسمت مبتلا به آلوپسی بمالید یا محلول آن را به ناحیه ای که دچار کچلی شده است تزریق نمایید.
  • ماینوکسیدیل: ماینوکسیدیل نیز یکی از راه های رویش مجدد مو در نواحی دچار طاسی سکه ای می باشد؛ که در ابتدا به صورت تارهای ظریف رشد می کنند و با مرور زمان قطر موها افزایش می یابد.
  • آنترالین: آنترالین نیز به صورت موضعی بر روی پوست محل کچلی مالیده می شود و در صورت استفاده مرتب باعث تحریک و رشد مجدد مو خواهد شد. لازم به ذکر است که استفاده هم زمان ماینوکسیدیل و آنترالین تاثیر بیشتری بر رشد مو دارد.
زالو درمانی ریزش مو سکه ای
درمان ریزش مو سکه ای با زالو

راه های درمان خانگی ریزش مو سکه ای

ریزش مو سر به صورت سکه ای علاوه بر درمان به وسیله داروهای ذکر شد با کمک مواد طبیعی نیز قابل درمان است، بدون شک طرفداران استفاده از درمان های خانگی ریزش مو سکه ای بسیار زیاد می باشد. راه های درمان خانگی ریزش مو سکه ایی به شرح زیر می باشد:

  • درمان ریز مو سکه ای با پیاز عنصل: پیاز عنصل از خانواده پیاز و سیر می باشد که از لحاظ مواد مغذی و ویتامین ها بسیار غنی است، روغن پیاز عنصل را مستقیم بر روی قسمتی از پوست سرتان که دچار ریزش موی سکه ای شده است بمالید و حدود ده دقیقه ماساژ دهید؛ اجازه دهید 7 الی 8 ساعت بر روی پوست سرتان باقی بماند سپس با آب ولرم شست و شو دهید.
  • درمان ریزش مو سکه ای با آب پیاز: یکی از مواد طبیعی که برای درمان ریزش مو سکه ای قابل استفاده است آب پیاز می باشد، آب پیاز را با کمک پد بر روی محل مورد نظر بمالید یا این که با مقداری عسل و روغن نارگیل ترکیب کنید و پس از اینکه خوب ماساژ دادید با آب ولرم شست و شو دهید.
  • درمان ریزش مو سکه ای با سیر: سیر سرشار از آنتی اکسیدان است و تاثیر مثبتی بر رشد موی سر می گذارد. چند حبه سیر را له نمایید و با روغن نارگیل ترکیب کنید سپس ماسک مورد نظر را به قسمت هایی که دچار ریزش مو شده اند بمالید و ماساژ دهید، پس از 20 الی 30 دقیقه با آب ولرم شست و شو دهید. در مواردی نیز می توانید سیر و رغن نارگیل را بر روی حرارت ملایم بپزید و پس از خنک شدن بر روی سرتان بمالید.
  • درمان ریزش مو سکه ای با زالو: بسیاری از متخصصین طب سنتی معتقدند که درمان قطعی ریزش مو را با زالو درمانی انجام می دهند. برای انجام زالو درمانی جهت حل مشکل ریزش مو سکه ای در زنان و آقایان باید به مدت 21 روز، روزی سه مرتبه نواحی مورد نظر را با روغن سیاهدانه ماساژ دهید. طی سه مرحله که فاصله هر مرحله دو هفته باشد زالو اندازی انجام گیرد و در کنار این مراحل به مدت 40 شب جوشانده سنبل الطیب و اسطوخودوس را با عسل ترکیب نموده و میل کنید.
درمان خانگی ریزش مو سکه ای
درمان ریزش مو سکه ای با سیر

پیشگیری از ریزش مو سکه ای

والدین باید دقت نمایند که ریزش مو سکه ای در کودکان نیز اتفاق می افتد و از همه مهم تر این اتفاق آنقدر ناگهانی رخ می دهد که راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد و شخص مبتلا تنها راه حلی که دارد این است به درمان آن بپردازد و از پیشرفت و گسترش آن جلوگیری کند. بهتر است عواملی که در کنترل آن ها نقش دارند، از قبیل استرس، رفع عفونت های دندان و سینوس، قارچ ها و ... را تحت نظر داشته باشیم تا خطر کمتری ما را تهدید کند. با این وجود بهتر است زمانی که در ناحیه ای از پوست سر دچار خارش و قرمزی می شوید برای احتیاط به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا با تشخیص زود هنگام معالجه را شروع کند. در مواردی برای همه سوال پیش می آید که آیا ریزش مو سکه ای واگیر دار است؟ باید دقت کنیم که آلوپسی اگر به دلیل قارچ باشد واگیردار است اما با توجه به اینکه تا کنون این بیماری را به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن تشخیص داده اند نمی توان گفت واگیردار می باشد. در نهایت امیدواریم نکات کاربردی برای شما ذکر نموده باشیم و باز هم مانند سابق با نظرات خود تیم تیجور را همراهی فرمایید. 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی