تهران

با خشکی پوست در روزهای سرد زمستانی چه کنیم؟

درمان خشکی پوست
بعضی مواقع مراقبت از پوست در بهترین شرایط ممکن هم می‌تواند کاری دشوار باشد، مخصوصا در فصل زمستان که هوا سرد می‌شود و میزان رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند، هیدراته کردن و محافظت از پوست دشوارتر می‌شود. بنابراین با مرطوب نگه داشتن پوست و مصرف برخی ویتامین‌ها می‌توان از خشکی و خارش پوست جلوگیری کرد.

با خشکی پوست در روزهای سرد زمستانی چه کنیم؟

خشکی پوست دست و صورت یکی از مشکلات رایج بسیاری از افراد در فصل زمستان است. خشکی پوست در برخی از افراد در فصل زمستان بروز می‌کند و در برخی دیگر تشدید می‌شود. این خشکی می‌تواند در شفافیت پوست و بروز لک های پوستی تاثیر گذار باشد.
بعضی مواقع مراقبت از پوست در بهترین شرایط ممکن هم می‌تواند کاری دشوار باشد. در هر حال در فصل زمستان که هوا سرد می‌شود و میزان رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند هیدراته کردن و محافظت از پوست دشوار‌تر است. بنابراین با مرطوب نگه داشتن پوست می‌توان از خارش، خشکی و ترک خوردن پوست جلوگیری کرد.

در ادامه این مطلب موضوع خشکی پوست در زمستان و درمان آن را بیشتر ببرسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

خشکی پوست دست در زمستان
خشکی پوست دست و صورت در زمستان

علت خشکی پوست دست

هنگامی که پوست انسان به میزان کافی چربی محافظ نداشته باشد، رطوبت از پوست خارج می‌شود. در اثر این اتفاق و زمانی که آب به میزان کافی در خارجی‌ترین لایه پوست وجود نداشته باشد، پوست خشک می‌شود. باید بدانید در فصل زمستان به دلیل آنکه هوا سردتر می‌شود و میزان رطوبت هوا هم کاهش پیدا می‌کند، خشکی پوست بیشتر می‌شود.

سایر عواملی که می‌توانند موجب خشکی پوست شوند عبارت است از:

  • برخی بیماری‌های پوستی
  • استفاده زیاد از آب داغ و صابون
  • در معرض مواد شیمیایی قرار داشتن
  • افزایش سن و پیری
علت خشکی پوست دست
علت و درمان خشکی پوست دست

خشکی پوست چه آسیب هایی را در پی دارد؟ 

خشکی پوست به تنهایی مشکل حادی را برای فرد ایجاد نمی‌کند اما ممکن است با شرایط دیگر و یا با برخی از بیماری‌های دیگر مرتبط باشد. اینگونه بیماری‌ها و شرایط برای افراد خوشایند نیستند و حتی ممکن است فعالیت روزانه فرد را تحت تاثیر قرار دهند. 
خشکی پوست منجر به مشکلات زیر می‌شود:

  • ترک‌های دردناک پوست
  • خارش پوست 
  • اگزما به همراه پوسته پوسته شدن، قرمز شدن و خارش بخش‌هایی از پوست
  • ضخیم و خشک شدن مناطقی روی پوست
  • عفونت باکتریایی
  • درماتیت که شامل التهاب، قرمزی و پوست پوست شدن باشد
 خشکی پوست در اثر سرما
خشکی پوست چه آسیب‌هایی را در پی دارد؟ 

چند روش مراقبت از پوست در فصل سرما

  • از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت اتاق استفاده کنید

استفاده از دستگاه بخور در اتاق خود یا محل کار موجب می‌شود هوا در اتاق مرطوب بماند و از خشک شدن پوست جلوگیری شود. بنابراین حتما دستگاه بخور را در اتاقی قرار دهید که می‌خواهید وقت خود را در آن بگذرانید.

  • شعله بخاری را کم کنید

هنگامی که هوا سرد می‌شود اغلب افراد شعله بخاری را زیاد می‌کنند، اما باید به این نکته توجه کنید که شعله زیاد بخاری خود عامل خشک شدن هوای اتاق است. بنابراین سعی کنید دمای اتاق را تا حدی گرم نگه دارید که در آن احساس راحتی کنید و پوست شما خشک نشود.

  • برنامه مراقبت از پوست برای فصل زمستان را تغییر دهید

به دلیل اینکه هوا در فصل زمستان بسیار سرد می‌شود بهتر است از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌های قوی استفاده کنید و از محصولاتی که موجب سفت شدت پوست می‌شوند خودداری کنید زیرا این محصولات حاوی الکل هستند و می‌توانند موجب خارش و خشک شدن پوست شوند. همچنین در هنگام خواب سعی کنید از مرطوب کننده‌های قوی برای صورت خود استفاده کنید و از چرب کردن لب‌ها غافل نشوید.

مراقبت از پوست در فصل سرما
مراقبت از پوست در فصل سرما
  • به طور مرتب پوست خود را مخصوصا دست ها را چرب کنید

پس از هر بار شستشوی دست‌ها با کمک مرطوب کننده خشکی پوست خود را برطرف کنید تا پوستتان سالم و سر حال باقی بماند. همچنین استفاده از پماد و یا کرم‌های مرطوب کننده را فصل زمستان فراموش نکنید. 

طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است در فصل زمستان هنگامی که مقداری زیادی برف روی زمین نشسته است باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد زیرا برف‌های روی زمین تا 80 درصد اشعه نور خورشید را منعکس می‌کنند که همین امر می‌تواند موجب آسیب دیدن پوست شود. بنابراین قبل از خارج شدن از منزل خود حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا پوستتان آسیب نبیند.

  • از لباس راحت و مناسب استفاده کنید

پوشیدن برخی لباس‌ها در فصل زمستان می‌تواند موجب تحریک شدن پوست شوند. بنابراین از پوشیدن لباس‌های زبر و پشمی که به صورت مستقیم با پوست در ارتباط باشند خودداری کنید زیرا می‌توانند موجب خارش، التهاب و خشکی پوست شوند. می‌توانید ابتدا لباس سبک نرم و پارچه‌ای استفاده کنید و بعد بر روی آن‌ها لباس‌های سنگین مانند پالتو بپوشید.

مراقبت از پوست در فصل سرما
مراقبت از پوست در فصل سرما

چگونه می‌توان خشکی پوست را درمان کرد؟ 

اولین کاری که باید برای درمان خشکی پوست انجام دهید شناسایی علت آن است. هوای سرد زمستان یکی از دلایل اصلی خشکی پوست می‌باشد اما اگر پوست شما بیش از حد خشک شده است بهتر است نزد پزشک متخصص پوست بروید زیرا پزشک با کشف علت خشکی پوست می‌تواند در درمان آن نیز به شما بهتر کمک کند. به عنوان مثال ممکن است به شما پیشنهاد دهد از تماس با برخی از محصولات یا مواد شیمیایی پرهیز کنید.

درمان خشکی پوست
درمان خشکی پوست دست

چند روش درمان خشکی پوست

  • عدم استفاده از آب داغ

شاید تصور کنید دائما زیر آب ماندن ایده خوبی برای هیدراته کردن پوست می‌باشد، اما باید به این نکته هم توجه کنید که آب ممکن است گاهی خشکی پوست را بدتر کند. مخصوصا اگر از آب داغ و صابون استفاده کنید. شستن بیش از حد پوست موجب می‌شود چربی‌های محافظ پوست از بین بروند و در نهایت پوست خشک شود. بهترین راه این است که کمتر زیر آب بمانید (تقریبا 10 دقیقه) و به جای استفاده از آب داغ از آب گرم استفاده کنید. 

  • استفاده کمتر از صابون

مصرف بیش از حد محصولات ضدعفونی کننده و یا صابون موجب خشک شدن پوست می‌شوند. بنابراین استفاده از این محصولات را به حداقل برسانید و فقط در زمان و جایی که به آن‌ها احتیاج داشتید استفاده کنید. به عنوان مثال کشاله ران، زیر بغل و روی پای خود را می‌توانید در صورت لزوم تمیز کنید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم برای درمان خشکی پوست خود از صابون بدون عطر و ملایم استفاده کنید.

درمان خشکی پوست
درمان خشکی پوست
  • پوست خود را مرطوب کنید

استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب پوست خشک، موجب درمان و جلوگیری از خشکی پوست می‌شوند. در بازار چهار نوع مرطوب کننده اصلی برای درمان سریع پوست خشک وجود دارد که آن‌ها را می‌توانید بدون نسخه پزشک هم تهیه کنید.
پماد مرطوب کننده: پماد بیشترین حجم از میزان رطوبت را داخل پوست نگه می‌دارد، اما ممکن است چرب باشد. وازلین نمونه‌ای از این مرطوب کننده است. 
روغن مرطوب کننده: روغن‌های مرطوب کننده نسبت به پمادها چربی کمتری دارند و بهتر خشکی پوست را درمان می‌کنند. روغن معدنی، روغن بچه و روغن حمام نمونه‌ای از این مرطوب کننده‌ها هستند.
کرم مرطوب کننده: انتخاب بهترین کرم‌های مرطوب کننده برای درمان سریع خشکی پوست نسبت به روغن‌ها و یا پمادها بسیار انتخاب بهتری است، زیرا کرم راحت‌تر جذب پوست می‌شود. 
لوسیون مرطوب کننده: لوسیون‌ها نسبت به سایر مرطوب کننده‌ها چربی کمتری دارند، اما به دلیل الکلی که در ترکیباتشان دارند نسبت به گزینه‌های دیگر مرطوب کنندگی کمتری دارند.

  • از سمومی نظیر آلرژن و مواد تحریک کننده شیمیایی بپرهیزید

اگر درماتیت، اگزما و یا پسوریازیس دارید، باید از محرک‌ها و یا آلرژن‌هایی که ممکن است موجب شعله‌ور شدن این بیماری‌ها شوند خودداری کنید. همچنین به دلیل آنکه در فصل زمستان پوست شکننده‌تر می‌شود بهتر است برای درمان سریع خشکی پوست در این فصل از استفاده از شوینده‌های حاوی مواد شیمیایی خودداری کنید و به جای آن‌ها از مواد شوینده دست و صورت ملایم‌تر استفاده کنید.

 درمان خشکی پوست در زمستان
 درمان خشکی پوست در زمستان

ویتامین هایی که برای خشکی پوست مفید هستند

  • ویتامین A در درمان خشکی پوست

این ویتامین برای از بین بردن عفونت‌های پوستی فوق العاده است که می‌تواند شوره سر، خشکی پوست و چین و چروک را از بین ببرد. همچنین موجب گردش خون در پوست و درخشانی و سرخی آن می‌شود. کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند موجب زبری پوست، خشکی، بروز چین و چروک، کنده شدن پوست ناخن، شوره سر، ظاهری خسته، جوش صورت و... شود. 
مواد غذایی که حاوی ویتامین A هستند عبارت است از: روغن کبد ماهی، جگر، تخم مرغ، لبنیات، سبزیجات تازه، کره پاستوریزه، گوجه فرنگی و هندوانه

خشکی پوست و ویتامین a
خشکی پوست و ویتامین A
  • ویتامین B در درمان خشکی پوست

ویتامین B برای درخشانی، شفافیت و حفظ شادابی پوست لازم می‌باشد. در کل این ویتامین برای حفظ سلامتی مو، چشم، پوست بسیار ضروری است. طبق تحقیقات انجام داده شده نشان می‌دهند 40% از افراد مبتلا به خشکی و تورم پوست دچار کمبود این ویتامین هستند. کمبود ویتامین B در بدن می‌تواند موجب سوزش و قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن لب‌ها، چین و چروک، سفید شدن مو، کاهش رشد مو، ترک‌های ملتهب در گوشه دهان و بینی و... شود.

  • ویتامین D در درمان خشکی پوست

طبق تحقیقات محققان گفته شده است افرادی که پوست تیره‌تری دارند، به ویتامین D بیشتر مخصوصا در فصل زمستان نیاز دارند. ویتامین به صورت طبیعی توسط بدن هنگامی که نور آفتاب به آن برخورد می‌کند تولید می‌شود اما این ویتامین در برخی مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب یافت می‌شود. باید توجه داشته باشید برای حفظ استخوان‌ها، سلامت دندان‌ها، جذب فسفر و کلسیم باید این ویتامین را دریافت کنید. همچنین این ویتامین سلامت پوست، چشم و دندان‌ها را نیز افزایش می‌دهد و از پوسیدگی و خرابی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. 
مواد غذایی که حاوی ویتامین D هستند عبارت است از: جگر گاو، کره حیوانی، شیر، دانه‌های جوانه زده، ماهی آزاد و تن و روغن کبد ماهی  

خشکی پوست و ویتامین d
خشکی پوست و ویتامین D
  • ویتامین E در درمان خشکی پوست

این ویتامین حالت بافت و عضلات بدن را حفظ کرده و از پیری زودرس و چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند و از ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و خشکی پوست، شوره سر و ریزش مو جلوگیری کرده و همچنین به گردش بهتر خون نیز کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که چون ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی می‌باشد باید قرص آن را تحت نظر پزشک مصرف کنید زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند موجب مسمویت شود. 
مواد غذایی که حاوی ویتامین E هستند: جوانه گندم، نان سبوس‌دار، شیر، غلات سبوس‌دار، زرده تخم مرغ، مایع گیاهی مانند سویا، فندق، جوانه گندم، گردو و ذرت.

خشکی پوست و ویتامین e
خشکی پوست و ویتامین E

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا لایه برداری پوست برای خشکی پوست مفید است؟

    بله، اغلب افراد هنگامی که فصل زمستان از راه می‌رسد لایه برداری پوست را فراموش می‌کنند مخصوصا لایه برداری دست‌هایشان را. این امر موجب می‌شود سلول‌های مرده بر روی پوست زیاد شوند و رطوبت به راحتی نتواند وارد پوست شود. بنابراین باید یک ماسک لایه بردار تهیه کنید و آن را بر روی پوست دست، صورت و لب‌هایتان قرار دهید و بلافاصله بعد از آن از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا پوستتان نرم‌تر شود.
  2. آیا می‌توان از لیف یا اسفنج هنگام حمام کردن استفاده کرد؟

    باید بدانید هیچ اجباری وجود ندارد که عادت‌های حمام کردن خود را کنار بگذارید. اما باید این را بدانید در صورتی که می‌خواهید از این وسایل استفاده کنید حتما آن‌ها قبل از دوش گرفتن به خوبی بشویید و بگذارید خشک شوند تا لیف شما حامل کپک و یا باکتری و... نباشد.
  3. تعویض لباس‌های مرطوب مانند جوراب واجب است؟

    بله به دلیل اینکه پوشیدن کفش، جوراب و لباس‌های مرطوب موجب خارش و تحریک بیشتر پوست می‌شوند.بنابراین اگر لباس، کفش، جوراب و دستکش شما خیس شد حتما آن‌ها را در اسرع وقت عوض کنید و اگر در پوسستان احساس خشکی و یا تحریک کردید حتما از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید.
  4. برای از بین بردن ترک پا و خشکی پوست دست چه کاری می‌توان انجام داد؟

    علائم ذکر شده می‌تواند نشان دهنده خشکی ساده و یا علائمی از بیماری صدفی باشد که به ژنتیک فرد باز می‌گردد. اما برای افرادی که این مشکل را دارند می‌توانند از نرم کننده‌های حاوی اوره و گلیسرین اوسرین استفاده کنند.
  5. در فصل پاییز و زمستان به حد کافی آب می‌نوشم و ویتامین مصرف می‌کنم اما همیشه لب و دست‌هایم خشک و پوسته پوسته می‌شود، علت چیست؟

    خشکی لب و دست فقط مربوط به کمبود آب و یا ویتامین‌ها نیس،. بلکه گاهی اوقات به ژنتیک فرد همراه با عادت‌های فرد و نوع زندگی وی نیز مربوط می‌شود.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی