تهران

پسوریازیس ناخن چیست

پسوریازیس ناخن
پسوریازیس ناخن موجب مشکلاتی از قبیل تورفتگی ناخن، تغییر اندازه و رنگ ناخن و ... می گردد. با ما همراه باشید تا در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با پسوریازیس ناخن، علائم پسوریازیس و روش های درمان آن در اختیارتان قرار دهیم.

ناخن ها قسمتی از پوست بدن به حساب می آیند که در زیبایی دست و پا نیز موثر می باشند. علاوه بر جنبه زیبایی انسان برای بلند کردن اشیا به ناخن احتیاج دارد، همچنین ناخن بازتابی از سلامت بدن می باشد و با هر نارسایی و مشکل که در بخش های مختلف بدن به وجود می آید ناخن علامت ها و هشدارهایی به ما می دهد. همانند سایر بخش های بدن، ناخن نیز گرفتار بیماری ها و مشکلاتی می شود که یکی از آن ها پسوریازیس ناخن نام دارد. پسوزیاریس (به فرانسوی: Psoriasis) نیز مانند سایر بیماری ها علائم مشخصی دارد و علاوه بر آن راه های درمانی نیز برای آن به کار می رود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

پسوریازیس ناخن
علائم پسوریازیس ناخن

علائم پسوریازیس ناخن

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که علاوه بر اینکه پوست بدن را در بر می گیرد به ناخن ها نیز سرایت می کند. پزشکان معتقدند که پسوریازیس به سیستم ایمنی بدن ربط دارد؛ به این صورت که در حالت طبیعی سلول های پوست بدن در بازه زمانی بین 28 تا 30 روز بازسازی می شوند اما در شرایطی که سیستم ایمنی بدن دچار مشکل گردد در یک دوره کوتاه تری مانند 5 روز سلول ها بازسازی می گردند که به این دلیل پوست دچار قرمزی، زمختی و خارش می گردد و ناخن، ریشه ناخن و پوست زیر و اطرافش نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

پسوریازیس ناخن
پسوریازیس ناخن چیست


تا اینجا با یک تعریف کلی از پسوریازیس آشنا شدید در ادامه به علائم پسوریازیس اشاره می کنیم:

  • ایجاد سوراخ و دندانه در ناخن
  • تغییر شکل ناخن
  • تغییر اندازه ناخن
  • تغییر رنگ ناخن
  • شکستن ناخن
  • زمختی ناخن
  • خون مردگی در زیر ناخن

علاوه بر موارد ذکر شده پسوریازیس منجر به مشکلاتی شدیدتر می گردد؛ برای مثال به دلیلی وجود شکاف بین ناخن و پوست عفونت هایی در این ناحیه تجمع می کنند که به این مشکل اونیکولیز (به انگلیسی: Pitting)می گویند. مورد دیگر هیپرکراتوز زیر ناخنی (به فرانسوی: Hyperkératose) نام دارد که در این شرایط یک ماده گچی زیر ناخن به وجود می آید که سبب دردناک شدن ناخن می گردد.

درمان پسوریازیس ناخن
درمان پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن چگونه درمان می شود؟

خوشبختانه برای درمان پسوریازیس روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به تعدادی از این راه های درمانی اشاه می کنیم؛ در ابتدا لازم است تاکید کنیم که با بروز اولین نشانه های پسوریازیس از قبیل خشکی ناخن، تغییر رنگ یا فرورفتگی به پزشک متخصص مراجعه نمایید. روش های درمان این بیماری به شرح زیر می باشند:

  1. داروهای موضعی از قبیل کرم، پماد، لاک و ... مانند: کورتیکواستروئیدها، کلسیپوتریول، تازاروتین و تاکرولیموس.
  2. داروهای سیستمیک در مواردی که مشکلاتی برای تحرک شخص و کمک گرفتن از ناخن به وجود بیاید استفاده می شوند و مواردی از قبیل متوتروکسات، نئورال، رتینوئید و اتزلا جزء این داروها محسوب می شوند.
  3. داروهای تزریقی گروه سوم درمان پسوریازیس ناخن محسوب می شوند؛ در این روش با تزریق استروئید و کورتیزون به زیر ناخن درمان این مشکل را از سر می گیرند.

لازم به ذکر است که گاهی هیچ کدام از روش های بالا پاسخگو نیست و باید ناخن برداشته شود و پوست زیر ناخن را با عمل جراحی درمان کنند. 

درمان گیاهی و خانگی پسوریازیس ناخن

 علاوه بر استفاده از داروهای شیمیایی، روش های خانگی نیز برای درمان پسوریازیس ناخن وجود دارد که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت: 
اولین مورد مراقبت از ناخن می باشد، ما باید دقت کنیم که بهداشت کافی را با شستشوی دقیق رعایت کنیم، همچنین از شکستن ناخن یا ضربه خوردن آن جلوگیری نماییم. استفاده از دستکش هنگام انجام امور روزانه منزل یا برای آقایان در محیط کار در جلوگیری از این مشکل موثر می باشد. 

درمان پسوریازیس ناخن
درمان پسوریازیس با سرکه سیب


مرطوب نگه داشتن ناخن نیز بسیار مهم می باشد، باید دقت کنیم که پس از شستشوی دست و پا رطوبت کافی به ناخن ها برسد. استفاه از روغن ناگیل، روغن زیتون، روغن چای و ... بسیار مهم می باشد.
استفاده از آلوئه ورا نیز با توجه به مواد مغذی و ویتامین هایی که دارد می تواند در درمان پسوریازیس و پیشگیری از آن تاثیرگذار باشد.
یکی دیگر از روش های درمان خانگی پسوریازیس سرکه سیب می باشد، سرکه سیب نقش مهمی در کاهش عفونت و جلوگیری از گسترش عفونت ایفا می کند. 
مورد دیگر استفاده از گلیسیرین می باشد، ترکیب آب با گلیسیرین می تواند رطوبت و نرمی ناخن را حفظ کند و از خشکی ناخن بر اثر پسوریازیس جلوگیری کند.
در انتها لازم است به این نکته اشاره کنیم که پسوریازیس در وهله اول به وراثت و مشکلات ژنتیکی برمی گردد اما مراقبت های ما از پوست و ناخن نقش مهمی در جلوگیری از بروز این بیماری دارند. رعایت بهداشت، استفاده از ضد آفتاب، تمیز کردن ناخن ها، استفاده از دستکش، شست و شو با شوینده مناسب جنس پوست بدن، خشک نمودن ناخن ها سپس مرطوب کردن آن ها با مواد مناسب در این امر تاثیرگذار می باشند.
امیدواریم مطالب ذکر شده مورد قبول شما واقع گردندد و مثل همیشه با ارائه نظرات خود تیم تیجور را در ارائه مقالات ارزشمند یاری دهید. 

مطلب مفید بود؟
5
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی