تهران

زیبایی، لاغری و سلامتی با مصرف دانه چیا، دانه سحرآمیز

دانه چیا
دانه چیا، دانه بسیار مغذی و مفیدی که خواص زیاد آن باعث شده است که بسیار محبوب شود و به روش‌های گوناگونی مانند پودر، پودینگ، خیس خورده و خام قابل استفاده باشد. این دانه ریز و کوچک پر از پروتئین، فیبر، کلسیم و امگا است که به راحتی هم با مصرف درست و صحیح جذب بدن می‌شود. با خواص این دانه همراه ما باشید.

زیبایی، لاغری و سلامتی با مصرف دانه چیا، دانه سحرآمیز

دانه چیا یک دانه مغذی و بسیار ریز است که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است. شما این دانه مغذی را به شیوه‌های متفاوتی می‌توانید استفاده کنید و آن را در وعده‌های غذایی خود جای دهید.
دو قاشق دانه چیا حاوی 10 گرم فییر، 138 کالری و 5 گر پروتئین است. علاوه بر این موارد دانه چیا حاوی بسیاری از مواد معدنی ضروری بدن مانند منیزیم، کلسیم، فسفر و همچنین منبع اسیدهای چرب امگا 3 نیز است. 
در این مقاله شما را با دانه چیا و خواص آن به طور کامل آشنا می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم مصرف این دانه را در برنامه غذایی خود جا دهید.

دانه چیا خواص
زیبایی، لاغری و سلامتی با مصرف دانه چیا، دانه سحرآمیز

دانه چیا چیست؟

دانه چیا به دانه‌های سیاه و سفید کوچکی گفته می‌شود که از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا به دست آمده‌اند. این دانه که از خانواده نعناعیان است در صورت مصرف، انرژی زیادی به شما می‌دهد. دانه چیا بسیار شبیه تخم شربتی است و به راحتی می‌توانید آن را استفاده کنید. 

هر 28 گرم دانه چیا حاوی موارد زیر است: 

  • 4 گرم فییر
  • 11 گرم پروتئین
  • 18% کلسیم (نیاز روزانه)
  • 9 گرم چربی که 5 گرم آن امگا 3 است.
  • 30%منگنز (نیاز روزانه)
  • 27% فسفر (نیاز روزانه)
  • 30% منیزیم (نیاز روزانه)
دانه چیا
دانه چیا چیست؟

دانه چیا را چگونه مصرف کنیم؟

دانه چیا را به روش‌های متفاوتی مانند خام، پودر، خیس خورده، داخل سالاد و... می‌توانید مصرف کنید. البته اگر قصد خام مصرف کردن این دانه را دارید باید بدانید که مزه دانه چیا بسیار مشابه خشکبار است و می‌توانید آن را در غذاها نیز مصرف کنید و یا آن را در دسر مانند پودینگ استفاده کنید.

دانه چیا را چگونه مصرف کنیم
دانه چیا را چگونه مصرف کنیم؟

شیوه‌های مختلف مصرف دانه چیا

1. مصرف دانه چیا خیسانده شده
دانه چیا را علاوه بر ترکیب با آب می‌توانید با مایعات دیگری هم ترکیب کنید. برای مثال شما می‌توانید 1/4 فنجان دانه چیا را داخل 1 لیتر آب میوه مخصوص خود بریزید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید و آن را بنوشید. باید بدانید که این نوشیدنی علاوه بر طعم لذیذی که دارد سرشار از مواد معدنی و فیبر نیز است بنابراین بهتر است که آن را در چند وعده بنوشید.

2. دانه چیا در آب
یکی از روش‌های شایع مصرف دانه چیا اضافه کردن آب به آن است. برای انجام این کار تنها کافی است که 1/4 فنجان دانه چیا را داخل 1 لیتر آب بریزید و بعد بگذارید حدود 25 تا 30 دقیقه بماند. البته با توجه به اینکه این نوشیدنی بی‌مزه است بهتر است که به آن میوه‌های خرد شده یا چند قطره آب لیمو یا پرتقال به آن اضافه کنید و اجازه دهید که مزه‌دار شود.

3. پودینک دانه چیا
در این روش تنها کافی است که میزان دانه چیا را نسبت به روش دوم که ترکیب آن با آب بود را بیشتر کنید تا غلظت آن زیادتر شود و حالت پودینگی به خود بگیرد. همچنین این دانه را می‌توانید با آبمیوه دلخواه و یا شیر هم ترکیب کنید و آن را به عنوان صبحانه و یا دسر میل کنید. البته اگر قصد دارید دانه چیا را به عنوان پودینگ وانیلی یا کاکائویی میل کنید تنها کافی است که دانه چیا را به کاکائو یا وانیل اضافه کنید.

دانه چیا را چگونه مصرف کنیم
پودینگ دانه چیا

4. مصرف دانه چیا به صورت خام
بسیاری از مردم علاقه دارند که این دانه را به طور خیسانده شده مصرف کنند اما شما می‌توانید دانه چیا را به صورت خام نیز میل کنید. برای انجام این کار می‌توانید دانه چیا را داخل آسیاب ریخته و سپس پودر شده دانه چیا را بر روی بلغور جو دو سر یا اسموتی بریزید و میل کنید.

5. مصرف دانه چیا به صورت اسموتی
اگر علاقه به صرف دانه چیا به صورت اسموتی دارید ابتدا باید دانه چیا را بخیسانید و پس از خیسانده شده آن را به اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید.

6. غلات چیا
اگر هر روز صبحانه‌هایی تکراری میل می‌کنید و از این وضعیت خسته شده‌اید بهتر است که دانه چیا را صبح‌ها میل کنید و از مزه آن لذت ببرید. برای انجام این کار تنها کافی است که دانه چیا را از شب قبل داخل شیر با انواع مزه‌ها مانند شیر بادام بخیسانید و صبح روز بعد آن را برای صبحانه همراه با میوه، دارچین و آجیل مصرف کنید. همچنین به این ترکیب می‌توانید موز کوبیده شده را هم اضافه کنید.

7. ترافل دانه چیا
شاید شما وقت کافی برای سرو دانه چیا را نداشته باشید که این روش مناسب‌ترین گزینه برای شما است.  برای تهیه ترافل چیا تنها کافی است که ترافل چیا را با مقداری کاکائو، خرما و جو دوسر ترکیب کنید و آن را به عنوان صبحانه و یا میان وعده میل کنید. 

دانه چیا را چگونه مصرف کنیم
تهیه ترافل دانه چیا

8. دانه چیا در سالاد
اگر شما فردی هستید که علاقه به سالاد دارید باید بدانید که اضافه شدن دانه چیا به سالاد موجب افزایش ارزش غذایی آن می‌شود. برای انجام این کار تنها کافی است که دانه چیا را به سالاد خود اضافه کنید.

9. استفاده در کیک
کیک یکی از لذیذترین دسرها می‌باشد اما متاسفانه پر از شکر و چربی است. برای اینکه ارزش غذایی این دسر خوشمزه بیشتر شود تنها کافی است که مقداری دانه چیا به آن اضافه کنید.

10. استفاده در ماست

همانطور که تا الان متوجه شدید شما می‌توانید دانه چیا را در غذاهای متنوعی به کار ببرید. اما در این روش شما دانه چیا را به ماست اضافه می‌کنید. اگر به بافت دانه‌ چیا علاقه ندارید می‌توانید آن را آسیاب کرده و سپس به ماست خود اضافه کنید.

دانه چیا در غذا
دانه چیا در ماست

خواص دانه چیا

1. جلوگیری از خستگی
همانطور که می‌دانید ماهی‌ها حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. دانه چیا هم از این فایده برخوردار است. علاوه بر اینکه دانه چیا این عنصر ضروری که برای عملکرد بهتر بدن مهم است را دارا می‌باشد از فواید دیگری هم مانند دفع مواد قندی، تقویت سوخت و ساز بدن هم برخودار است. بنابراین اگر قصد دارید از احساس خستگی بیش از اندازه راحت شوید و انرژی زیادی پیدا کنید تنها کافی است که این دانه را میل کنید.

2. دانه چیا برای کاهش وزن
موجود بودن میزان قابل توجهی کربوهیدرات، فیبر، چربی‌های مفید و همچنین عدم وجود کلسترول در دانه چیا موجب شده که این دانه یک ماده مفید برای کاهش وزن باشد. طبق تحقیقات انجام گرفته اضافه کردن دانه چیا به رژیم غذایی موجب می‌شود که فرد بتواند چربی‌های شکمی خود را از بین ببرد و به تناسب اندام مناسب برسد. روش کار به این صورت است که دانه چیا بر روی بافت‌های چربی شکمی و بافت‌های چربی احشایی تاثیر می‌گذارند و موجب کاهش متابولیسم بدن می‌شود. جالب است بدانید که هر بذر دانه چیا می‌تواند تا 10 برابر وزن خود آب جذب کند. بنابراین با صرف این ماده می‌توانید الکترولیت‌ها و مواد مغذی زیادی را جذب بدن خود کنید و بدنتان را برای مدت زیادی هیدراته نگه دارید. علاوه بر تمامی این موارد دانه چیا مدت زمان هضم غذا را کاهش می‌دهد و شما مدت زمان بیشتری سیر می‌مانید.

دانه چیا برای چاقی
دانه چیا برای کاهش وزن

3. سلامتی دستگاه گوارش با دانه چیا
شما با استفاده از روش‌های گفته شده می‌توانید دانه چیا را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و سلامتی دستگاه گوارش‌تان را بهبود ببخشید. فیبر موجود در دانه چیا حرکات روده را تنظیم می‌کند و همچنین با توجه به قابلیت جذب آب آن، شما مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کنید.

4. کنترل و درمان دیابت
یکی از مشکلات افرادی که به دیابت مبتلا هستند افزایش سریع قند پس از هر وعده غذایی است. شما با مصرف دانه چیا می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. با توجه به نشاسته و کربوهیدات در دانه چیا، با مصرف این دانه وعده‌های غذایی به آهستگی در بدن‌تان آزاد می‌شوند که همین امر موجب می‌شود مواد مفید در وعده‌های غذایی به بهترین شکل ممکن جذب سلول‌های بدن شوند.

جالب است بدانید دانه چیا موجب کاهش نیاز بدن فرد به انسولین برای کنترل میزان قند موجود در بدن خواهد شد. همچنین برخی افراد معتقدند که دانه چیا در طولاتی مدت می‌تواند دیابت را کنترل کند.

5. افزایش میزان جذب ویتامین E با دانه چیا
همانطور که می‌دانید ویتامین E برای پوست بسیار مفید می‌باشد. شما با مصرف دانه چیا می‌توانید میزان جذب ویتامین E را در بدن خود افزایش دهید. دانه چیا حاوی مقدار زیادی سلنیوم است. بنابراین می‌تواند همانند یک آنتی اکسیدان عمل کند. از خواص دیگر این دانه می‌توان به محافظت بدن در برابر رادیکال‌های آزاد اشاره کرد. جالب است بدانید در هر 28 گرم دانه چیا حدود 15 میکروگرم سلنیوم وجود دارد.

دانه چیا خواص
افزایش میزان جذب ویتامین E با مصرف دانه چیا

6. بهبود عملکرد عصب با مصرف دانه چیا
دانه چیا حاوی مقدار قابل توجهی مس و منیزیم است که این مواد برای سیستم عصبی بسیار مفید هستند.  این دو ماده به عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می‌کنند و آن را سالم نگه می‌دارند. علاوه بر این موارد وجود منیزیم برای تقویت متابولیسم بدن در زمان تشکیل گلبول‌های قرمز بسیار واجب است. در هر 28 گرم دانه چیا حدود 98 میلی گرم منیزیم و 0.3 میلی گرم مس وجود دارد.

7. جلوگیری از بیماری قلبی با دانه چیا
دانه چیا حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 می‌باشد که برای داشتن قلبی سالم بسیار مفید است. شما با مصرف دانه چیا می‌توانید میزان اسیدهای چرب امگا 6 خون خود را کاهش دهید و از بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید. همچنین این دانه استرس مضر برای قلب و عروق را به حداقل می‌رساند.

8. درخشش پوست با دانه چیا
همانطور که می‌دانید در بسیاری از محصولات زیبایی و مکمل‌ها کلاژن وجود دارد. کلاژن برای داشتن پوستی زیبا و جوان بسیار مفید است. کلاژن حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است که دانه چیا نیز حاوی مقدار بسیار زیادی پروتئین می‌باشد که اتفاقا جذب پروتئین توسط بدن از طریق دانه چیا نیز بسیار راحت انجام می‌شود. اگر علاقه دارید بدن‌تان مقدار زیادی کلاژن داشته باشد می‌توانید دانه چیا را به رژیم خود اضافه کنید.

طریقه مصرف دانه چیا برای پوست
درخشش پوست با دانه چیا

9. سلامت دهان و دندان با دانه چیا
با توجه به اینکه دانه چیا حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم است این دانه برای دندان‌های‌تان بسیار مفید می‌باشد. علاوه بر این موضوع دانه چیا حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A و فسفر است که این مواد برای تقویت دندان بسیار مفید هستند. تمامی مواد موجود در دانه چیا موجب سلامتی دندان‌های فرد می‌شوند. همچنین روی موجود در دانه چیا از رسوب در اطراف دندان جلوگیری می‌کند که همین امر موجب جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود.

10. طریقه مصرف دانه چیا برای پوست
دانه چیا برای نرم‌تر شدن پوست، شاداب شدن، رفع علائم پیری پوست، درخشش پوست،سفتی پوست و جلوگیری از پف پوست بسیار مفید است. تمام مواد موجود در دانه چیا مانند منیزیم، مس، کلاژن، امگا 3 و... برای پوست فوق‌العاده هستند.

اکنون شما را با هر یک از فواید دانه چیا برای پوست آشنا می‌کنیم:

1. مبارزه با علائم پیری
روی موجود در دانه چیا، پوست شما را در برابر بروز لکه محافظت می‌کند. باید بدانید که روی یکی از مهم‌ترین مواد برای جوانی و جلوگیری از پیری پوست معرفی شده است. شما با مصرف دانه چیا مقدار زیادی روی را به بدن خود می‌رسانید که این امر موجب جلوگیری از بروز علائم پیری در پوست شما می‌شود.

2. درخشندگی پوست با دانه چیا
باید بدانید که هر چه ذهن سالم‌تر باشد پوست سالم و زیباتر خواهد بود. هر چه استرس افزایش پیدا می‌کند، پوست دچار مشکلات بیشتری می‌شود. از مواد مفید موجود در دانه چیا می‌توان به مواد معدنی که موجب تنظیم قند خون و افزایش انرژی و بهبود عملکرد سیستم عصبی شما می‌شود اشاره کرد. هنگامی که این خون به درستی جریان پیدا می‌کند موجب زیبایی و درخشندگی پوست می‌شود.

طریقه مصرف دانه چیا برای پوست
درخشندگی پوست با مصرف دانه چیا

3. مرطوب کنندگی پوست
همانطور که می‌دانید شیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است اما دانه چیا کلسیم بیشتری نسبت به شیر دارد. بنابراین اگر قصد دارید پوست خود را از طریق کلسیم مرطوب نگه دارید تنها کافی است دانه چیا مصرف کنید. همچنین برخی از افراد علاقه‌ای به مصرف مواد لبنی ندارند که می‌توانند از این دانه نهایت  استفاده را ببرند و از کلسیم مفید آن بهره‌مند شوند.

4. جلوگیری از بروز چین و چروک و آکنه
همانطور که می‌دانید امگا 3 برای داشتن پوستی زیبا و سلامت بسیار مفید است. دانه چیا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. بنابراین شما با مصرف این دانه می‌توانید پوستی زیبا و بدون آکنه داشته باشید. همچنین مواد مفید دیگری هم در این دانه وجود دارد که میزان افسردگی شما را کاهش می‌دهد. تمامی این موارد موجب می‌شود که شما پوستی شاداب و به دور از آکنه و چین و چروک داشته باشید.

5. افزایش سطح انرژی با دانه چیا
تمام مواد غذایی که در صبح مصرف می‌کنید موجب می‌شود که در تمام طول روز انرژی داشته باشید و بتوانید کارهای‌تان را به درستی انجام دهید. دانه چیا به دلیل اینکه حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه B، نیاسین و تیامین است می‌تواند یک صبحانه بسیار عالی برای شما باشد تا بتوانید در تمام طول روز انرژی زیادی برای انجام کارهای‌تان داشته باشید. علاوه بر این موارد عملکرد مغز و سیستم عصبی شما را نیز بهبود می‌بخشد.

قیمت دانه چیا در عطاری
افزایش سطح انرژی بدن با مصرف دانه چیا

6. بارداری سالم با دانه چیا
با توجه به تمامی فواید دانه چیا می‌توان گفت که این دانه یک ماده مفید برای خانم‌های باردار است. بارداری می‌تواند موجب کمبود مواد معدنی، ویتامین، افزایش قند خون و خستگی شود اما دانه چیا می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کند زیرا حاوی مقدار مشخصی از مواد معدنی و دیگر مواد ضروری بدن است. شما با مصرف مقدار کمی از دانه چیا می‌توانید از کمبود فسفر، کلسیم و منیزیم بدن جلوگیری کنید و انرژی خود را افزایش دهید. علاوه بر این دانه چیا موجب بهبود روند هضم غذا می‌شود. از فواید دیگر دانه چیا می‌توان به وجود چربی‌های امگا 3 در آن اشاره کرد. این ماده رشد مغزی در جنین را امکان پذیر می‌کند.

7. پیشگیری از آرتروز با دانه چیا
دانه چیا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. این ماده از التهاب مفاصل و شریان‌ها جلوگیری و آن‌ها را کنترل می‌کند. طبق تحقیقات انجام گرفته شده روزانه 4 گرم از دانه چیا برای جلوگیری و کنترل آرتروز کافی است.

 دانه چیا در طب سنتی
جلوگیری از آرتروز با مصرف دانه چیا

عوارض دانه چیا

1. کاهش فشار خون
دانه چیا موجب کاهش فشار خون می‌شود. بنابراین افرادی که فشار خون پایینی دارند و یا به صورت طبیعی فشار خون‌شان پایین است بهتر است که قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنند.

2. رقیق کردن خون
همان‌طور که می‌دانید دانه چیا حاوی مقدار زیادی چربی‌های امگا 3 است. بنابراین کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند به هیچ عنوان به سراغ دانه چیا نروند. البته می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند.

3. مشکلات دستگاه گوارش
با توجه به موارد گفته شده دانه چیا حاوی مقدار زیادی فیبر است که به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. اما اگر مصرف دانه چیا را کنترل نکنید می‌تواند موجب اسهال و نفخ شود. بنابراین در مصرف این دانه زیاده روی نکنید.

4. ایجاد تداخل دارویی
به طور کلی بهتر است که قبل از مصرف دانه چیا با پزشک خود مشورت کنید. مخصوصا افرادی که دچار بیماری فشار خون و دیابت هستند.

5. اعتیاد با دانه چیا
داخل دانه چیا ماده‌ای شیمیایی وجود دارد که میتواند موجب اعتیاد شود. برای این منظور کافی است که دانه چیا را به طور مداوم مصرف نکنید و بین آن فاصله بیندازید و بعد دوباره مصرف آن را شروع کنید.

6. مسمومیت با دانه چیا
ممکن است که مسمومیت در صورت تهیه نادرست دانه چیا رخ دهد زیرا برخی از دانه‌ها با آفت کش‌هایی که حاوی مواد شیمیایی هستند رشد می‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که شما دانه چیا را از مراکز معتبر تهیه کنید.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی