تهران

آیا افسردگی درمان دارد

آیا افسردگی درمان دارد؟
احساس غم و اندوه گاهی همه‌ی انسانها را با خود درگیر میکند. اما وقتی بسیار ماندگار شده و بر زندگی ما اثر منفی بگذارند، نشانه‌ی ابتلا به اختلال افسردگی هستند که در جوامع امروز بسیار فراگیر شده است. اما خوشبختانه افسردگی درمان دارد و ما در این مقاله برخی از مهمترین روشهای درمانی را آورده ایم...

احساسات ناخوشایند ناراحتی، غم و درماندگی کم و بیش در موقعیت‌های مختلف زندگی به ذهن ما هجوم می‌آورند. اما آیا تمامی احساسات منفی نشانه‌ی افسردگی هستند؟ پاسخ منفی است! نباید هر ذهنیت منفی را نشانه‌ی ابتلا به افسردگی دانست. اما باید هوشیار بود تا ضمن شناخت افسردگی، قبل از آنکه به مراحل شدیدتر برسد، با شیوه‌های درمانی آن آشنا شویم. افسردگی درمان دارد و این درمان در مراحل اولیه می‌تواند توسط خود شخص و اطرافیان وی نیز صورت بگیرد!
در این مقاله روش‌هایی مختصر اما مفید دراین باره آورده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم خواندن آن را از دست ندهید.

علایم افسردگی چیست؟

افسردگی درمان دارد اما قبل از اینکه به روش‌های پیشنهادی برای درمان آن بپردازیم، می‌بایست مروری بر علایم افسردگی داشته باشیم. همان‌طور که میدانید، هرگونه احساس بدبختی و اندوه افسردگی نخواهد بود. بلکه زمانی فرد افسرده است که حس ناخوشایند مذکور سریعا برطرف نشده و به قدری ادامه پیدا کند که زندگی معمول با مشکل و اختلال مواجه شود.
از علایم افسردگی می‌توان به این مورد اشاره کرد که فرد در بیشتر اوقات احساس ناراحتی کرده و انگیزه و علاقه‌ی خود برای ادامه‌ی زندگی را از دست می‌دهد. فرد مبتلا به افسردگی شدید قادر نیست از اتفاقات خوشایند زندگی مثل موفقیت تحصیلی احساس لذت و خوشبختی داشته باشد. بنابراین از تفریح، دیدار با دوستان و آشنایان، شرکت در جشن‌ها و مانند آن نیز خوشحال نشده و احساس خستگی و کسالت می‌کند.
افراد مبتلا به افسردگی عموما با حزن بی‌دلیل و اضطراب بیش از حد دست به گریبان هستند. تصمیم‌گیری برای آن‌ها سخت بوده و دائما معتقدند که تصمیماتشان پایان خوشی نخواهد داشت. در علایم افسردگی برای تغییرات وزن، نمی‌توان قانون مشخصی بیان کرد. زیرا برخی افراد در طی افسردگی چاق شده و اشتهای افراطی پیدا می‌کنند، درحالیکه در برخی دیگر کاملا برعکس است. امروزه افسردگی درمان دارد و روش‌های متعددی توسط پزشکان مطرح شده است.
فقدان اعتماد بنفس یا عزت نفس، بی‌علاقه بودن به لذت‌های معمول زندگی، دوری از جمع و افکار پریشان و ناامید کننده از دیگر مشخصه‌های افسردگی شدید است. شاید تصور کنید که این علامت‌ها فقط در افسردگی بزرگسالان و به ویژه افسردگی در بارداری شایع هستند. اما باید بگوییم که افسردگی کودکان نیز به همان اندازه خطرناک است و درمان آن مانند درمان افسردگی بزرگسالان باید جدی گرفته شود.

علایم افسردگی چیست؟ + افسردگی درمان دارد
علایم افسردگی چیست؟

درمان اضطراب و افسردگی شدید

گرچه افسردگی و بویژه افسردگی شدید بیماری مهمی بوده و عوارض جدی در زندگی دارد، اما خوشبختانه افسردگی درمان دارد. ما  قادر به خوددرمانی با روش‌های خاص، یا مراجعه به روانشناس و مشاور با تجربه هستیم. در زیر چند نمونه از درمان‌های افسردگی و راهکارهای پیشنهادی در این مورد را ذکر می‌کنیم:

درمان افسردگی بدون دارو (روان درمانی)

همان‌طور که از نامش پیداست، این روش نیازی به داروهای شیمیایی نداشته و بنابراین عوارض مربوط به داروها را نیز نخواهد داشت. روانشناسان و روانپزشکان متخصص ابتدا از این روش‌ها برای درمان بیمار افسرده استفاده کرده و سپس در درجه‎ی آخر به سراغ دارو درمانی می‌روند. مهم‌ترین نکته‌ای که در درمان افسردگی مورد نیاز است، اراده و انگیزه‌ی بیمار برای پذیرش مشکل، و تلاش برای رفع آن است. افسردگی درمان دارد اما پذیرش اختلال توسط بیمار جرقه‌ی شروع درمان است.

درمان افسردگی با ورزش کردن

یک فعالیت بدنی متناسب با استعداد و روحیات خود انتخاب کرده و در انجام آن تداوم داشته باشید. ورزش سبب ترشح هورمون‌های نشاط بخش در بدن شده و علاوه‌بر درمان افسردگی، سبب جلوگیری از ابتلا به افسردگی در سایر افراد نیز خواهد شد. البته لازم به ذکر است ورزش‌های دسته جمعی در کاهش علایم افسردگی تاثیر دوچندان دارد.

افسردگی درمان دارد - درمان افسردگی با ورزش
ورزش کردن، یکی از بهترین راههای درمان افسردگی است.

درمان افسردگی با تشکر و قدردانی

صرف نظر از این که تا چه میزان با روش‌های قدردانی و تشکر که بر آرامش ذهن تاثیر گذاشته و توسط روانشناسان و کتاب‌هایشان بسیار تاییده شده آشناهستید، می‌توانید از همین امروز شروع کنید. قدردانی از خدا، خود و دیگران سبب افزایش میزان ترشح دوپامین و سروتونین که ضد افسردگی هستند، می‌شود. با تشکر و قدردانی می‌توان فهمید که افسردگی درمان دارد و درمانش در توان ماست. برای درمان افسردگی بارداری علاوه بر ورزش، این روش نیز توصیه می‌شود.

در جمع دوستان و خانواده وقت بگذرانید

به جای تنها ماندن در اتاق برای ساعات طولانی، خود را به جمع دوستان و آشنایان سپرده و دسته جمعی به انواع تفریح و سرگرمی مثل بازی، تماشای فیلم و یاحتی صرف غذا مشغول شوید. با شوخی و خندیدن در جمع، احساس تنهایی و اندوه خودبخود برطرف شده و تا ساعت‌ها شما را آزاد می‌گذارد.

افسردگی درمان دارد - تنها نمانید
برای درمان افسردگی از تنهایی پرهیز کنید.

 

خوب بخورید و خوب بخوابید.

مشکلات خواب و تغذیه اثر مستقیمی بر ابتلا به افسردگی می‌گذارند. بنابراین با داشتن خواب و تغذیه‌ی کافی می‌توان علایم افسردگی وبویژه درمان افسردگی کودکان را تا حدودی کنترل نمود.

از مصرف الکل و دخانیات دوری کنید!

گرچه مصرف اینگونه مواد سبب می‌شود مغز شما از پرداختن به غم‌ها و مشکلات دوری کند، اما پس از گذشت زمان اثرشان از بین رفته و علایم افسردگی بیش از قبل خواهد شد. افسردگی درمان دارد، حتی افسردگی دو قطبی، بشرطی که با دست خود علایم آن را تشدید نکنید!

از بیکار ماندن، پرهیز کنید!

وقتی مشغول انجام کاری نیستید، هجوم انواع افکار به ذهن شما زمینه‌ساز بروز افسردگی می‌شود. بنابراین خود را به انجام انواع فعالیت‌های روزمره یا پرداختن به انجام یک هنر، کتاب‌خواندن و... مشغول کنید.

درمان افسردگی طب سنتی

طب سنتی نیز معتقد است افسردگی درمان دارد. همچنین در این رابطه پیشنهاد می‌کند که با خوردنی‌های آرامش‌بخش، بخصوص دمنوش و جوشانده‌های گیاهی آرام‌بخش و مقوی اعصاب، احساسات خود را کنترل کنید. البته گیاهان بسیاری در این رابطه توصیه شده‌اند که برای مثال می‌توان به زعفران، گل بابونه و گل گاو زبان اشاره نمود. از دیگر پیشنهادهای درمان افسردگی طب سنتی می توان به دریافت ماساژ در درمان افسردگی بزرگسالان اشاره نمود.

افسردگی درمان دارد- درمان افسردگی طب سنتی
طب سنتی شما را به میل کردن خوراکی های ضد افسردگی توصیه می کند.

درمان افسردگی با دارو

داروهای ضد افسردگی عموما برای افرادی استفاده می‌شود که روش‌های روان درمانی به تنهایی برای آن‌ها پاسخگو نیست، مانند افسردگی دو قطبی و افسردگی شدید و دربعضی اوقات درمان افسردگی کودکان. داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، سرگیجه، کاهش میل جنسی و... را به همراه می‌آورند. بنابراین تنها با مشورت درمانگر و روانپزشک متخصص قابل استفاده هستند.

درمان افسردگی دو قطبی با دارو - افسردگی درمان دارد
درمان برخی انواع افسردگی، علاوه بر روان درمانی به دارو نیز نیاز دارد.

 

با راهکارهای پیشنهاد شده در بالا و بسیاری روش‌های روان درمانی دیگر می‌توان متوجه شد که افسردگی درمان دارد. بنابراین ضمن جدی گرفتن این اختلال مراجعه به درمانگر حاذق را جدی گرفته ولی نگران نباشید. درمان اضطراب و افسردگی در مورد تمام انواع افسردگی شدید، افسردگی در بارداری، افسردگی کودکان و... ممکن بوده و بسته به صلاح دید پزشک به شما توصیه می‌گردد.
 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی