تهران

آشنایی با خواص عرق کاسنی و تاثیرات معجزه‌آسای آن بر بدن

خواص عرق کاسنی
کاسنی گیاهی که از دیر باز در طب سنتی و عطاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای درمان برخی بیماری‌ها و از همه مهم‌تر برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می‌باشد. همچنین عرق کاسنی نیز فواید بسیار زیادی برای کبد، پوست، دستگاه گوارش و چربی سوزی دارد. همه چیز درباره کاسنی و عرق کاسنی در تیجور.

آشنایی با خواص عرق کاسنی و تاثیرات معجزه‌آسای آن بر بدن

گیاه کاسنی معمولی گیاهی دارویی با گل‌های آبی است که در فصل بهار رشد می‌کند و در هوای مرطوب رشد آن دو چندان می‌شود. این گیاه در اکثر مناطق ایران مخصوصا در آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان رشد خوبی دارد. از این گیاه حدود شش گونه وحشی و دو گونه کاشتی وجود دارد.

کاسنی از آن دسته از گیاهانی است که به سلامت و ایمنی بدن شما کمک بسیاری می‌کند و خواص فراوانی برای بدن و درمان انواع بیماری‌ها دارد که شاید احتمالا کمتر درباره این گیاه ارزشمند شنیده باشید.

در این مقاله از تیجور به بررسی کامل خواص کاسنی و خواص عرق کاسنی می‌پردازیم و پیشنهاد می‌کنیم که حتما تا انتها همراه ما باشید.

خواص عرق کاسنی
گیاه کاسنی و عرق کاسنی

خواص گیاه کاسنی

  • تقویت معده با گیاه کاسنی - اگر ریشه کاسنی را به اندازه یک فنجان دم کنید و قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید باعث می‌شود تا معده تقویت شده و اشتها نیز زیادتر شود.

  • درمان سرفه‌های خشک با گیاه کاسنی - همچنین برای سرفه‌های خشک و مداوم نیز کاسنی بسیار مفید می‌باشد. خوردن یک فنجان عرق کاسنی با آب سرد در صبح و شب باعث می‌شود تا خون شما نیز تصفیه شود. ریشه کاسنی در روان شدن و باز کردن مجاری ریه نیز بسیار مفید می‌باشد.
  • ویتامین‌های گیاه کاسنی - برگ کاسنی سرشار از ویتامین سی است که به حفظ جوانی کمک می‌کند.
  • درمان مشکلات گوارشی با گیاه کاسنی- گیاه کاسنی مشکلات گوارشی و معده، احتمال ابتلا به بیماری قلبی، درد و ورم مفاصل، عفونت‌های باکتریایی را کاهش می‌دهد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. کاسنی چاقی را درمان کرده و وزن را کاهش می‌دهد.
  • درمان ورم مفاصل با گیاه کاسنی - برای از بین بردن ورم احشا از ریشه کاسنی استفاده کنید. برای درمان نفخ و هضم غذا و همچنین بهترین دارو برای شکم آب آورده ریشه کاسنی می‌باشد. ریشه کاسنی برای درمان درد مفاصل و یرقان و تقویت معده و زیاد کردن ادرار و همچنین مشکلات صفراوی مفید می‌باشد. 
کاسنی برای چی خوبه
گیاه کاسنی

خواص ریشه کاسنی
ریشه کاسنی

ترکیبات عرق کاسنی

تمام قسمت‌های کاسنی از جمله برگ و ریشه آن مصرف دارویی دارد. عرق کاسنی از گیاه علفی و چوبی گرفته می‌شود و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. عرق کاسنی از گیاه مدیترانه کاسنی گرفته می‌شود و کاربرد دارویی زیادی دارد. عرق کاسنی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم، اسید فولیک آهن، منگنز، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌ A، ویتامین K و ویتامین ای است. 

طبع عرق کاسنی
طبع عرق کاسنی

طریقه مصرف عرق کاسنی

بهترین موقع برای مصرف عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است. عرق کاسنی را به همراه آب معمولی نه سرد و نه گرم ناشتا میل کنید تا مواد مغذی موجود در گیاه کاسنی را بیشتر دریافت کنید. 

طریقه مصرف عرق کاسنی
کی کاسنی بخوریم؟

خواص عرق کاسنی

  • خواص عرق کاشنی برای کبد

کاسنی بر درمان بیماری‌های کبدی تاثیر بسزایی دارد و موجب دفع صفرا می‌شود و از زردی جلوگیری می‌کند و از فشار روی کبد می‌کاهد. از همین رو مسکن خوبی برای درمان تب است.

  • خواص عرق کاسنی برای پوست

 دلیل جوش‌های صورت گاهی اوقات به خاطر خون کثیف بدن یا گرمی بدن می‌باشد که منشا آن کبد است. کبد باید از خون کثیف و غلیظ زدوده شود. هنگامی که کبد پاک باشد لکه‌های صورت از بین رفته و صورت دیگر جوش نمی‌زند. همچنین عامل دیگر که باعث جوش می‌شود یعنی گرما با خوردن سردیجات مثل عرق کاسنی که طبع سردی دارد، گرمای کبد را گرفته و آن را خنک می‌کند و از زدن جوش جلوگیری می‌کند. 

عرق کاسنی برای جوش صورت
عرق کاسنی برای جوش صورت
  • خواص عرق کاسنی برای یبوست

 عرق کاسنی سرشار از فیبر است و به همین دلیل روده را تحریک کرده و یبوست را از بین می‌برد و از نفخ شکم جلوگیری می‌کند. 

  • خواص عرق کاسنی برای بیماری سرطان

عصاره کاسنی رشد و بزرگ شدن تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد و روند آن را کند می‌کند. تحقیقات نشان داده است که شهد موجود در کاسنی کیفیت بسیار خوبی دارد و به همین دلیل از رشد تومورها جلوگیری می‌کند. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. پلی فنول‌های موجود در کاسنی از انواع سرطان از جمله سرطان روده و پستان جلوگیری خواهد کرد.

  • خواص عرق کاسنی بر از بین رفتن چربی شکم و نفخ شکم

ریشه کاسنی موجب چربی سوزی و همچنین از بین رفتن نفخ شکم می‌شود که با خوردن ریشه کاسنی شما می‌توانید لاغر شوید.

خواص عرق کاسنی در لاغری
خواص عرق کاسنی در لاغری
  • خواص عرق کاسنی برای استخوان ها

عرق کاسنی دردهای مفصلی را کاهش داده و از درد استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. عرق کاسنی یکی از درمان‌های سنتی و طبیعی آرتروز است. خاصیت ضد التهابی این گیاه باعث شده تا دردهای مفصلی و استخوانی کاهش یابد و کسانی که دچار این درد هستند با مصرف کاسنی دردشان التیام می‌یابد. 

  • خواص عرق کاسنی برای مردان

 عرق کاسنی باعث تنظیم هورمون‌ها می‌شود و به همین علت قدرت باروری در مردان را زیاد کرده و باعث می‌شود میل جنسی افزایش پیدا کند.

  • خواص عرق کاسنی برای تصفیه خون

 عرق کاسنی خون را صاف و جریان خون را بهبود می‌بخشد و همین رو از جوش زدن صورت و گرگرفتگی بدن جلوگیری می‌کند. 

  • خواص عرق کاسنی برای تقویت معده و افزایش اشتها 

یکی دیگر از خواص عرق کاسنی تقویت معده و جلوگیری از نفخ معده است و همچنین باعث افزایش اشتها در فرد می‌شود. 

  • خواص عرق کاسنی برای شادابی پوست

عرق کاسنی برای شادابی و طراوت پوست و همچنین از بین رفتن جوش‌های صورت نیز مفید می‌باشد و گلو را باز می‌کند و همچنین باز کننده ریه است. 

  • خواص عرق کاسنی در دوران بارداری

عرق کاسنی برای مادران باردار بسیار مهم است زیرا که یکی از مشکلاتی که مادران باردار دارند این است که از مشکلات معده و کمبود اشتها رنج می‌برند. کاسنی اسید کلریدریک معده را تحریک کرده و التهاب معده را از بین می‌برد که همین امر باعث افزایش اشتها در فرد می‌شود. 

خواص کاسنی در دوران بارداری
خواص کاسنی در دوران بارداری

خواص عرق کاسنی و شاتره

شاتره و شربت کاسنی سرشار از ویتامین‌های  A, B, C, K و همچنین شامل پتاسیم، سدیم، قند آهن، کولین، پلی فنول، منگنز، منیزیم، کلسیم، اسید فولیک، اسید آمینه تریپتوپان، پروتئین و کربوهیدرات است. این شربت برای افرادی که طبع گرم و خشک دارند یا همان تب صفراوی دارند و گرما زده می‌شوند بسیار مفید می‌باشد. این شربت فشار، چربی و قند خون را کنترل کرده و باعث پاکسازی کبد می‌شود. 

فواید عرق کاسنی و شاتره
فواید عرق کاسنی و شاتره

مضرات عرق کاسنی 

کاسنی فواید بسیار زیادی دارد اما مضراتی نیز به همراه دارد. اگر عرق کاسنی طولانی مدت مصرف شود باعث تخریب عروق شبکیه شده و مصرف طولانی مدت آن موجب افزایش ترشحات صفرا و افت فشار خون می‌شود و همچنین ممکن است در زنان باردار موجب زایمان زودرس شود.

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی