تهران

مراقب پوسیدگی دندان های خود باشید

روش های مراقبت از دندان ها در مقابل پوسیدگی
دندان ها از اعضای مهم و تاثیرگذار در زیبایی چهره و هم چنین سلامت بدن هستند. خرابی و پوسیدگی دندان ها می تواند زمینه را برای بروز برخی بیماریها در بدن فراهم نماید. بنابراین برای داشتن لبخند زیبا و بدن سالم باید در حفظ سلامت دهان و دندان کوشا باشیم و با رعایت نکات بهداشتی، زندگی سالمی داشته باشیم.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات رایج در میان مردم است که باید برای داشتن دندان های سالم و جلوگیری از پوسیدگی آنها نکاتی را مدنظر داشته باشیم تا از پوسیدگی دندان هایمان پیشگیری کنیم. پیشگیری از خرابی و پوسیدگی دندان ها باعث در امان ماندن از بسیاری از بیماریها می شود. در این نوشته به تعریف پوسیدگی دندان و بیان علت پوسیدگی دندان و علائم  پوسیدگی دندان خواهیم پرداخت.

جلوگیری از پوسیدگی دندان
جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به معنای نرم شدن بافت مینای دندان هاست که این امر هم به نوبه ی خود موجب آسیب به ساختار دندان می شود. پوسیدگی می تواند تمام دندان های شما را درگیر کند. پوسیدگی در دندان های جلویی به خاطر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی چهره و فرم صورت از اهمیت خاصی برخوردار است.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان

در فرایند پوسیدگی دندان، اسیدهای تولید شده به وسیله پلاک ها که خود آنها هم محصول باکتریهای ایجاد شده توسط باقی مانده های مواد قندی در دهان و لا به لای دندان ها هستند زمینه ایجاد و بروز پوسیدگی دندان ها را فراهم می کند.

 

علل پوسیدگی دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

 مسواک نزدن مرتب و منظم باعث می شود که پلاک ها تشکیل شوند و اسید های موجود در پلاک باعث تخریب و آسیب به مینای دندان می شوند که در نهایت حفره هایی را در سطوح دندان بوجود می آورند.

پوسیدگی دندان ها
پیشگیری ار پوسیدگی دندان

تجمع جرم روی دندان ها

زمانی که بزاق، اسید، باکتری و مواد غذایی باهم ترکیب شوند باعث ایجاد و تشکیل جرم خواهند شد. این جرم ها به دندان ها چسبیده و به مرور ضخیم تر می شوند. اسیدی که در جرم های دندانی وجود دارد باعث از بین رفتن مینای دندان شده و داخل دندان را سوراخ می کند. و زمینه پوسیدگی دندان را فراهم می آورد.

پوسیدگی دندان
پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

خشک بودن دهان

 خشکی دهان نیز می تواند از عوامل پوسیدگی دندان ها باشد. بزاق از عوامل کمک کننده برای شستن و دفع پلاک دندان است. دهان خشک با بزاق بسیار کم زمینه رشد پلاک را فراهم می آورد. و باعث ایجاد بوی نامطبوع در دهان می شود.

رژیم غذایی نامناسب

مصرف بیش از حد مواد قندی و نوشیدنی ها از عوامل مهم و تاثیر گذار در ایجاد پوسیدگی دندان هاست. هنگام خوردن غذا و نوشیدنی، کربوهیدرات های موجود در آنها، تا زمان مسواک زدن روی دندان ها می مانند. احتمالا حتی با مسواک زدن هم این ذرات غذا به طور کامل پاک نشوند این گونه از غذاهای چسبنده ریسک پوسیدگی دندان را افزایش می دهند.

پوسیدگی دندان
رژیم نامناسب و پوسیدگی دندان ها

مشکلات پزشکی

مشکلات گوارشی، اختلالات تغذیه ای، پرخوری یا بی اشتهایی عصبی و برگشت یا رفلکس اسید معده از علت های پزشکی بروز پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی دندان از داخل که به آن کرم خوردگی هم گفته می شود یک نوع پوسیدگی مخفی دندانی است که در ابتدا درد نداشته و در صورت متوجه نشدن و اقدام نکردن به درمان به مرور بزرگتر می شود.

علائم پوسیدگی دندان

در زیر به برخی از نشانه های پوسیدگی دندان اشاره می کنیم:

  • درد دندان از علائم شایع و علامتی از آغاز روند پوسیدگی است.
  • حساس شدن دندان ها و دردناک شدن آنها در هنگام گاز زدن.
  • وجود حفره ها و سوراخ های قابل توجه از علائم آسیب دیدگی دندان هاست.
  • وجود لکه های سفید یا سیاه روی دندان.
  • چرک و عفونت: از علامت هایی که باید جدی گرفته شود وجود چرک در اطراف دندان است. علائم پوسیدگی دندان بخصوص در هنگام خوردن غذاهای شیرین و حاوی مواد قندی، داغ یا سرد محسوس تر می شوند و وجود این علائم نشان دهنده روند پیشروی پوسیدگی در دندان است و نیاز به توجه و درمان فوری دارد.

چه روشهایی برای مراقبت از دندان ها در مقابل پوسیدگی وجود دارد و نظر دندان پزشکان در این مورد چیست؟ برای گرفتن پاسخ این گونه سوال ها در ادامه با ما همراه باشید.

 

مراقبت از دندان ها در مقابل پوسیدگی

از منظر دندان پزشکان، پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماریهای عفونی است که منشا پیدایش آن باکتری ها و میکروب ها هستند. از زمان شروع این بیماری تا هنگامی که به حفره تبدیل شود و نیاز به ترمیم پیدا کند زمان کوتاهی طول می کشد. بنابراین می توان در این مجال کوتاه روند رو به رشد بیماری را کنترل و برای درمان و بازسازی دندان اقدامات لازم را انجام داد. بدین گونه که پوسیدگی دندان ها تا زمانی که به مرحله تبدیل شدن به حفره برسند می تواند قابل برگشت بوده و بدون استفاده از خدمات دندان پزشکی ترمیم شود.

پوسیدگی دندانی
مراقبت از دندان ها در مقابل پوسیدگی

بنابریان با رعایت نکات زیر می توانیم از دندان های خود در مقابل پوسیدگی و خرابی مراقبت کنیم:

  • تمیز نگه داشتن دندان ها با استفاده از مسواک به طور منظم و مرتب حداقل دو بار در روز.
  • استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید.
  • نخ دندان کشیدن منظم و آبکشی روزانه.
  • استفاده کردن از دهان شویه.
  • محدود کردن استفاده از غذاهای شیرین و نوشیدنی های حاوی قند.

مراجعه منظم و با برنامه به دندان پزشک.

مطلب مفید بود؟
4
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی