تهران

گیاه روناس چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

آشنایی با روناس و خواص آن
روناس از جمله گیاهانی است که خارهای ریزی دارد و به صورت خودرو می رود . قسمت مهم این گیاه که خواص طبی بی نظیری دارد ، ریشه ی آن است . که در قدیم برای رنگ کردن نخ ها و پارچه ها از آن استفاده می کردند . روناس خواص بسیاری دارد و به صورت دم کرده و جوشانده مصرف می شود .

آیا می دانید روناس چیست و چه فوایدی برای بدن دارد ؟! روناس که نام علمی آن Rubia tinctorum است ، گیاهی است که خودش در شمال آفریقا ، مناطق مدیترانه و برخی از نقاط آسیا به صورت طبیعی می روید . ساقه ی روناس دارای خارهای ریز است که با کمک همین خارها به درختان یا دیوارهای اطراف می چسبد و اصطلاحا از آن بالا می رود . ارتفاع این گیاه دو متر است .

 

روناس و ویژگی های بارز آن
روناس و شکل ظاهری آن


روناس برگ هایی به شکل نوک تیز ، بیضی و دراز دارد . این گیاه گروهی رشد می کند و به شکل چتر از کنار ساقه می روید . گیاه روناس گل هایی به رنگ زرد متمایل به سبز دارد و میوه آن گوشتی است که رنگ تیره ای نیز دارد . در واقع به ریشه ی این گیاه روناس می گویند . که شکل آن دراز ، استوانه ای و باریک است . رنگ این ریشه قرمز تیره می باشد . همین ریشه ی گیاه است از نظر طبی اهمیت زیادی دارد . طمع روناس تلخ و گس است . در گذشته از روناس برای رنگرزی نخ ها و پارچه ها استفاده می کردند . خواص روناس زیاد است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد .

 

نحوه استفاده از روناس
نحوه دم کردن و جوشاندن روناس

چگونه روناس را مصرف کنیم ؟

طریقه مصرف روناس ساده است و به دو روش انجام می شود :

دم کرده روناس

ابتدا ریشه ی روناس را خرد کنید و به اندازه یک قاشق مربا خوری از آن را درون ظرفی بریزید و یک لیوان آب به آن اضافه کنید . این ترکیب باید 10 دقیقه دم بکشد . این دم کرده را به اندازه نصف فنجان و فقط سه مرتبه در روز مصرف کنید .

جوشانده روناس

10 گرم از ریشه ی روناس را درون ظرفی بریزید و یک لیتر آب به آن اضافه کنید و 10 دقیقه منتظر بمانید تا کاملا بجوشد . سپس این جوشانده را درون وام حمام بریزید و با استراحت کردن درون آن بیماری های پوستی خود را درمان کنید .

 

روناس چه خواصی دارد
خواص درمانی و طبی روناس

خواص طبی روناس چیست ؟

مطالعات نشان می دهد از نظر طب قدیم ایران روناس گرم و خشک می باشد . در این جا خواص طبی روناس را با هم بررسی می کنیم .

  1. کمپرس جوشانده ی روناس بیماری های پوستی را درمان می کند .
  2. روناس گرفتگی های موجود در بدن را باز می کند .
  3. تورمی را که در بدن ایجاد شده از بین می برد .
  4. ادرار را افزایش می دهد و حبس البول را بر طرف می سازد .
  5. باعث می شود که استخوان شکسته سریع تر جوش بخورد .
  6. کسانی که ادرارشان قلیائی است و دائما به عفونت ادرار مبتلا می شوند . هر شب یک فنجان دم کرده ی روناس بنوشند . چون روناس ادرار را اسیدی می کند و میکروب ها و سایر ویروس ها را نابود می سازد .
  7. بی حسی و سستی دست و پا را با خوردن مخلوط روناس با عسل درمان کنید .
  8. باعث افزایش ترشح شیر می شود .
  9. اگر سنگ کلیه از نوع فسفات باشد آن را دفع می کند .
  10. پایین آورنده ی اوره ی خون است .
  11. درد سیاتیک را از بین می برد .
  12. از ضماد روناس برای از بین بردن کوفتگی و ضربه استفاده کنید .
  13. برای از بین بردن خارش پوست از ضماد آن استفاده کنید و یا این که جوشانده ی آن را تهیه کنید سپس در وان حمام بریزید و مدتی در آن استراحت کنید .
  14. ملین است و همچنین مقوی می باشد .
  15. ضماد ریشه ی روناس برای رفع قسمت های فلج شده بدن مفید می باشد .
  16. بیماری ورم کلیه را درمان می کند .
  17. اگر از گرفتگی کبد و طحال رنج می برید آنها را بر طرف می کند . به همین خاطر آن را با سکنجبین میل کنید .
  18. یبوست های شدید را درمان می کند .
  19. برای بر طرف کردن بیماری های نرمی استخوان موثر است .
  20. اشتها آور را زیاد می کند .
  21. پریود را تنظیم می کند .

 

مضرات روناس چیست ؟

اگر بخواهیم به مضرات روناس اشاره کنیم می توانیم بگوییم که روناس ترشح ادرار را افزایش می دهد و از طرفی فشار آن را افزایش می دهد که ممکن است مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد خون در ادرار شود . بنابراین بهتر است روناس با کتیرا میل کنید .

 

در این بخش از سایت تیجور با گیاه ، خواص و مضرات روناس آشنا شدید و دانستید که بسیاری از بیماری ها را می توان توسط این گیاه شگفت انگیز درمان کرد . اگر بخواهیم به ترکیبات شمیایی ریشه ی این گیاه اشاره کنیم می توان اسید روبه رتیریک ، رزین ، پورپورین ، گلوکز ، روبیادین و پکتین را نام برد .

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی