تهران

20 دلیل مهم برای اینکه آب هویج رو انتخاب کنید + خواص آب هویج

آشنایی با خواص آب هویج تازه و مضرات آب هویج
در این مقاله تصمیم گرفتیم که به بررسی خواص آب هویج بپردازیم تا در انتخاب خود برای نوشیدن آب میوه تازه، آب هویج را نیز مد نظر قرار دهید و در برنامه غذایی خود بگنجانید. از جمله بعضی خواص آب هویج که شاید ندانید، کاهش کلسترول خون، تنظیم سیستم گوارشی بدن و همچنین درمان کرونا را می‌توان نام برد.

20 دلیل مهم برای اینکه آب هویج رو انتخاب کنید + خواص آب هویج

در این مقاله قصد داریم شما را متقاعد کنیم که چرا باید آب هویج تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانید؟ هویج و این همه خواص؟!؟ در ابتدا شما را با هویج آشنا می‌کنیم.

هویج یک گیاه خوراکی به رنگ‌های نارنجی، زرد، سفید و یا ترکیبی از قرمز و سفید است. این سبزی ریشه‌دار را هم به صورت خام و هم به صورت پخته می‌توان مصرف نمود. بافت اصلی هویج، آب، کربوهیدرات و فیبر است. هویج سرشار از ماده‌ای به نام بتا کاروتن می‌باشد که این بتاکاروتن نوعی آنتی اکسیدان است که در بدن تبدیل به ویتامین آ، سی و دی می‌شود.  

رنگ نارنجی هویج نیز به دلیل وجود همین بتاکاروتن است. همچنین هویج شامل مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم نیز می‌باشد. طبع هویج گرم و تر است. میزان کالری آب هویج در 100 گرم حدود 40 کیلو کالری است. یک لیوان آب هویج حدود 80 کالری انرژی دارد. میزان قند آب هویج نیز در 100 گرم حدود 4 گرم است.
پس از آشنا شدن با هویج در این قسمت سعی داریم که شما را با خواص آب هیج به طور کامل آشنا کنیم. همانطور که قبلا هم ذکر شد هویج را می‌توان هم به صورت پخته مصرف کرد و هم به صورت خام. اگر هویج را به صورت خام مصرف کنید گرفتن آب هویج یک انتخاب فوق العاده برای بهره بردن از خواص آب هویج است.

خواص آب هویج
خواص آب هویج

خواص آب هویج

در ادامه فواید و خواص آب هویج را می‌خوانید:

پیشگیری از سرطان با آب هویج

از دیدگاه محققان آنتی اکسیدان موجود در آب هویج ضد سرطان و سرشار از کارتنوئید است. کارتنوئیدها مسئولیت رنگ زرد و قرمز و نارنجی میوه‌ها هستند و بعضی از آن‌ها در بدن تبدیل به ویتامین آ می‌شوند. خوردن آب هویج میزان کارتنوئید خون را بالا می‌برد که این افزایش کارتنوئید به کاهش سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. تحقیقات بی‌شماری درباره خواص آب هویج و پیشگیری از سرطان‌هایی چون ریه و سرطان سینه موجود است.

کنترل قند خون با آب هویج

قبل از توضیح درباره فواید آب هویج برای بیماران دیابتی ، به این بیماران توصیه می شود که حتما آب هویج را خودشان تهیه کنند به دلیل اینکه در برخی موارد به آب هویج های که از بیرون تهیه می شود کمی شکر می زنند. تاثیر هویج بر روی قند خون با توجه به شاخص گلوکز متوسط در نظر گرفته می‌شود و اصولا به بیماران دیابتی موادی با شاخص گلوکوز متوسط توصیه می‌شود. از این رو آب هویج می‌تواند یک گزینه مناسب برای کنترل قند خون دیابتی‌ها باشد چرا که میزان قند آب هویج بسیار پایین‌تر از برخی میوه‌های دیگر است. از طرفی کارتنوئید موجود در آب هویج با تاثیر معکوس روی انسولین به کنترل قند خون کمک می‌کند.

رفع چین و چروک و مشکلات پوستی با آب هویج 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پوستی به وجود آمدن چین و چروک روی پوست صورت و اطراف چشم است. یکی دیگر از خواص آب هویج رفع چین و چروک .

ب هویج منبعی غنی از بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین آ و باعث بهبود روند کلاژن سازی پوست می‌شود و چین و چروک‌ها را از میان می‌برد.

 از مخلوط مقداری آب هویج و سفیده تخم مرغ یک ماسک بی‌نظیر برای صورت بدست خواهد آمد که باعث شادابی و طراوت پوست صورت می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در آب هویج از پوست صورت در برابر اشعه یو وی محافظت می‌کند .

یکی دیگر از خواص آب هویج برای پوست پیشگیری از ایجاد جوش وآکنه است. ماسک هویج نیز می‌تواند به درمان جوش و آکنه‌های موجود در روی پوست صورت کمک کند.

بهبود و تقویت بینایی با آب هویج

کبود ویتایمن A  در بدن باعث ضعف در بینایی خواهد شد .آب هویج سرشار از آنتی اکسیدان بتا کاروتن است که باعث درمان نزدیک بینی می شود. از طرفی وجود بتا کاروتن در آب هویج باعث بهبود دید در شب می شود و شب کوری برخی از افراد را درمان می کند.ویتامین cموجود در آب هویج نیز به پیشگیری از آب مروارید کمک می کند.پس بهبود و تقویت بینایی نیز از جمله خواص آب هویج به شمار می آید.

خوص آب هویج برای بهبود بینایی
خواص آب هویج برای بهبود بینایی

 حفظ سلامت دهان و دندان با آب هویج

به کمک روزانه یک لیوان آب هویج تازه می توان به سلامت دندان و لثه ها دست یافت .کلسیم و ویتامین آ موجود در هویج، باعث تقویت و استحکام دندان‌ها می‌شود. از سوی دیگر بتاکاروتن موجود در آب هویج باعث ترشح بیشتر بزاق در دهان شده که بزاق خاصیت قلیایی داشته و مانع تجمع باکتری در دهان می‌شود و به سلامت دندان و لثه‌ها کمک می‌کند.

کاهش وزن با آب هویج

آب هویج یک ماده کم کالری و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. کاهش وزن زمانی رخ می‌دهد که شما کالری کمتری نسبت به کالری که می‌سوزانید دریافت کنید. آب هویج در مقایسه با دیگر آب میوه‌ها از کالری کمتری برخوردار است و فیبر موجود درآن باعث احساس سیری می‌شود و درنهایت به کاهش وزن کمک خواهد کرد. از طرفی گروه ویتامین‌های ب و فسفر موجود در آب هویج باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود.

فواید آب هویج و کاهش وزن
خواص آب هویج و کاهش وزن

  تقویت سیستم ایمنی بدن با آب هویج

یکی از دیگر از خواص آب هویج تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها است. آب هویج به دلیل داشتن ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین آ از بدن در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کند. در واقع آنتی اکسیدان‌های موجود در آب هویج باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

درمان ریزش مو با آب هویج

 کسانی که خواهان موهای پر پشت و بلندی هستند از خواص آب هویج برای مو غافل نشوند. ویتامین‌های ب و گروه ویتامین‌های آ و ای از جمله ویتامین‌های بسیار مهم برای رشد و ضخامت مو به شمار می‌آیند. آب هویج نیز سرشار از این ویتامین‌های ضروری است. پس، درمان ریزش مو و کمک به رویش مجدد آنها نیز از خواص خوب آب هویج محسوب می‌شود.

سلامت کبد با آب هویج

وظیفه کبد تجزیه مواد سمی حاوی رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد باعث آسیب به سلول‌های بدن می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و به محافظت از کبد کمک می‌کنند. آب هویج سرشار از آنتی اکسیدان است و از این رو به سلامت کبد کمک می‌کند. معمولا برای بهتر نتیجه گرفتن از این مقوله توصیه می‌شود آب هویج به صورت ناشتا مصرف شود. از جمله خواص آب هویج ناشتا برای کبد می‌توان به پاکسازی و دفع سموم سریع‌تر کبد اشاره کرد.

پاکسازی ریه ها با آب هویج

بتا کاروتن از جمله آنتی اکسیدان‌هایی است که برای هر بخش از بدن می‌توان مفید باشد. این آنتی اکسیدان در بدن تبدیل به ویتامین آ می‌شود. از جمله خواص آب هویج برای ریه می‌توان گفت که ویتامین آ از مشکلات تنفسی پیشگیری می‌کند و به بهبود و سلامت ریه‌ها نیز کمک بسیاری می‌کند. همچنین ویتامین‌های موجود در آب هویج باعث پاکسازی ریه‌ها می‌شود.

درمان کرونا با آب هویج

همانطور که قبلا هم ذکر شد یکی از خواص آب هویج تقویت سیستم ایمنی بدن است. آب هویج به دلیل داشتن ویتامین ب6 نقش به سزایی در تولید آنتی بادی در بدن دارد. ویتامین آ موجود در آب هویج نیز به آنتی بادی‌های بدن در برابر ویروس کمک می‌کند. از این رو به بیماران کرونایی مصرف آب هویج توصیه می‌شود. از سویی دیگر قبلا هم اشاره شد که آب هویج به پاکسازی و بهبود ریه نیز کمک می‌کند از این رو می‌تواند به مشکلات تنفسی ناشی از ویروس کرونا به بیماران نیز کمک کند.

تقویت قدرت باروری مردان با آب هویج

آنتی اکسیدان‌های موجود در آب هویج باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که این رادیکال‌های آزاد باعث تغییر شکل طبیعی اسپرم می‌شود . مصرف آب هویج برای مردان از این تغییر شکل طبیعی اسپرم جلوگیری می‌کند و باعث افزایش قدرت باروری در مردان می‌شود.

خواص آب هویج برای مردان
خواص آب هویج برای مردان

تقویت تخمک و تخمدان با آب هویج

آنتی اکسیدان‌های موجود در آب هویج از تخمک‌های آزاد شده در برابر رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند . از طرفی ویتام‌ن ها و مواد معدنی موجود در آب هویج باعث تقویت تخمک گذاری می‌شود . مواردی که ذکر شد از جمله خواص آب هویج برای تخمک گذاری در خانم‌ها بود.

درمان اسهال کودکان با آب هویج

در مورد خواص آب هویج برای اسهال باید گفت که، دادن آب هویج به کودکان زیر یک سال باعث اسهال می‌شود اما برای کودکان بالای یک سال یک درمان خوب است. مصرف آب هویج می ت‌اند جبران آب از دست رفته ناشی از اسهال در بدن کودکان و بزرگسالان باشد. پس از بهبودی اسهال در کودکان استفاده از آب هویج برای کودکان مناسب است. فیبر موجود در آب هویج نیز باعث تنظیم حرکات روده بزرگ می‌شود که درمان خوبی برای اسهال به شمار می‌آید.

تقویت استخوان ها با آب هویج

کلسیم موجود در آب هویج به استحکام و تقویت استخوان‌ها و همچنین ویتامین‌های موجود در آب هویج از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

کنترل فشار خون با آب هویج

پتاسیم موجود در هویج باعث باز شدن عروق و در نتیجه به کاهش فشار خون در عروق منجر می‌شود.

کنترل فشار خون با آب هویج
کنترل فشار خون بالا با آب هویج


کاهش کلسترول خون با آب هویج

پتاسیم موجود در آب هویج باعث کاهش کلسترول خون ‌می‌شود و وجود پتاسیم از بروز سکته‌های مغزی نیز جلوگیری می‌کند.

تنظیم سیستم گوارشی بدن با آب هویج

آب هویج از تجمع گاز در معده و روده جلوگیری می‌کند. فبیر موجود در آب هویج درمان خوبی برای یبوست است. مصرف آب هویج در بارداری باعث رفع یبوست ناشی از بارداری می‌شود.

درمان و بهبود زخم ها با آب هویج 

ویتامین سی موجود در آب هویج کمک بزرگی به تسریع بهبودی زخم‌ها می‌کند.

محافظت از ناخن ها با آب هویج

ویتامین آ و بیوتین موجود در آب هویج باعث استحکام و تقویت ناخن‌ها می‌شود و از شکنندگی آنها جلوگیری می‌کند.

نکته مهم در رابطه با مصرف آب هویج

هر ماده‌ای افزون بر فوایدی که دارد برای برخی افراد مضراتی نیز به همراه دارد در ادامه به مضرات آب هویج اشاره خواهیم کرد.

مضرات آب هویج

  •  مصرف بیش از اندازه آب هویج ممکن است منجر به بیماری کاروتنوز شود.در این بیماری رنگ پاها، دست و صورت به رنگ زرد یا نارنجی تبدیل می‌شود
  •  آب هویج سرشار از ویتامین آ است. ویتامین آ محلول در چربی است و از بدن دفع نمی‌شود و ذخیره می‌گردد. مصرف بیش از اندازه آب هویج باعث ذخیره بیش از اندازه ویتامین در بدن ‌می‌شود و مسمومیت‌هایی برای بدن از جمله کبد ایجاد می‌کند.
  •  برای مادران شیرده ممکن است مصرف آب هویج باعث تغییر در طعم شیر شود. مصرف آب هویج در بارداری نیز بهتر است با مشورت پزشک صورت گیرد چراکه افراط در مصرف آب هویج در دوران بارداری ممکن است مشکلاتی را برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد.
مصرف آب هویج در بارداری
مصرف آب هویج در بارداری
  •  به دلیل قند موجود در آب هویج افراد دیابتی باید در مصرف آب هویج دقت کنند.
  •  مصرف بیش از اندازه آب هویج ممکن است باعث افزایش وزن شود.

بیشتر بخوانید:

از این خواص آب انار شگفت زده می‌شوید!

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی