تهران

20 خواص خاکشیر، فقط برای این موارد خاکشیر استفاده کنید

خواص خاکشیر
حتما تا به حال شربت خاکشیر را امتحان کرده‌اید و متوجه شدید که چقدر این شربت مخصوصا در فصل تابستان دلچسب و گواراست. خاکشیر فواید بسیاری دارد که از گذشته‌های دور به عنوان درمان کننده بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شده است.در این مقاله به طور مفصل به فواید خاکشیر و طرز تهیه آن پرداختیم. همراه ما باشید.

20 خواص خاکشیر، فقط برای این موارد خاکشیر استفاده کنید

شربت خاکشیر یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه اصیلایرانی است که همانند تخم شربتی برای از بین بردن عطش و تشنگی در فصل تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاکشیر علاوه‌بر مزه خوبی که دارد خواص زیادی هم دارد و از آن در زمان‌های قدیم به عنوان یکی از اصلی‌ترین گیاهان درمانی استفاده می‌کردند. خاکشیر از دسته گیاهان شب بو است و در کوهستان‌ها رشد می‌کند.
به طور کلی خاکشیر خواص زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به خواص درمانی برای دستگاه گوارش و پوست و مو اشاره کرد.

در ادامه این مقاله شما را با خاکشیر و خواص درمانی آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

خواص خاکشیر
20 خواص خاکشیر، فقط برای این موارد خاکشیر استفاده کنید

خاکشیر چیست؟

خاکشیر که با نام خاکشی هم شناخته می‌شود گیاهی دو ساله از دسته گیاهان شب بو است. این گیاه اغلب در کوهستان‌ها و دشت‌ها می‌روید و طول ساقه آن به یک متر هم می‌رسد. پایین این گیاه حالتی کرکی دارد اما بالای آن هیچ‌گونه کرکی وجود ندارد. تخم این گیاه که با نام خاکشیر شناخته می‌شود از دو رنگ تشکیل شده است رنگ آن قرمز که کمی تلخ است و رنگ دیگر هم سیاه. این خاکشیرها در قسمت میوه‌ای برگ‌ها قرار می‌گیرند.

ترکیبات خاکشیر

یکی از مهم‌ترین ترکیباتی که در خاکشیر وجود دارد گلوکز اینولات است که شامل بوتیل ایزوتیوسیانات، آلیل ایزوتیوسیانات، سیانو، متیل تیو بوتیل ایزوتیوسیانات، متیل تیو پنتا نیتریل و فنیل پروپیونیتریل می‌شود. از دیگر ترکیبات خاکشیر می‌توان به اسیدهای چرب پالمیتیک، استئاریک، لینولنیک، کلر، گوگرد، آهن، فسفر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، آهن، صمغ، پروتئین و موسیلاژ اشاره کرد.

ترکیبات خاکشیر
ترکیبات خاکشیر

طریقه مصرف خاکشیر

  • جوشانده خاکشیر

برای مصرف کردن خاکشیر به صورت جوشانده ابتدا باید خاکشیر را در آب بریزید و بگذارید بجوشد و بعد از سرد شدن آن را بنوشید.

  • خیسانده خاکشیر

برای مصرف کردن خاکشیر به صورت خیسانده باید خاکشیر را در آب سرد بریزید و برای چند دقیقه بگذارید تا خیس بخورد و بعد آن را بنوشید.

  • ضماد خاکشیر

اگر قصد از بین بردن جراحات زخم و ورم بدن را دارید باید خاکشیر را آنقدر بکوبید تا به حالت ضماد در بیاید و بعد آن را به صورت موضعی بر روی پوست و یا قسمت‌های مورد نظر بدن خود بگذارید.

خواص خاکشیر جوشیده
طریقه مصرف خاکشیر

خواص خاکشیر

1. خاصیت درمانی خاکشیر برای آکنه و جوش صورت
با توجه به این که خاکشیر خاصیت ضد باکتریایی دارد می‌تواند پوست را پاکسازی کند و جوش و آکنه را از بین ببرد. برای استفاده از این روش تنها کافی است که دو قاشق غذا خوری خاک‌شیر، نصف فنجان عرق کاسنی و نصف فنجان عرق شاتره را با یکدیگر ترکیب کنید و بعد آن محلول را روزانه مصرف کنید. شما پس از گذشت چند روز می‌توانید تاثیرات خاکشیر را بر روی جوش‌های صورت خود مشاهده کنید.

2. از بین بردن لک صورت با خاکشیر
خاکشیر منبعی عالی برای از بین بردن و سم‌زدایی پوست محسوب می‌شود. این ماده خاصیت از بین برندگی لکه‌های پوست و روشن‌تر کردن پوست را دارا می‌باشد. اگر می‌خواهید فواید بیشتری از خاک شیر ببرید باید خاکشیر را با گیاه ترنجبین ترکیب کنید. برای انجام این کار باید ابتدا گیاه ترجبین را در آب بگذارید و به مدت پنج ساعت صبر کنید تا خیس بخورد. سپس آن را از صافی عبور دهید و بعد به محلول دو قاشق غذا خوری خاکشیر اضافه کنید. این روش را به مدت 3 هفته ادامه دهید تا به نتیجه دلخواه‌تان برسید.

3. خواص خاکشیر برای زنان
خاکشیر برای خانم‌های باردار دارای دو خاصیت است. درمان یبوست بارداری و کمک به زایمان طبیعی. اگر در زمان بارداری از یبوست رنج می‌برید تنها کافی است که خاکشیر مصرف کنید البته به دلیل اینکه خاک شیر ملین است اگر آن را زیاد از حد مصرف کنید موجب شل شدن دهانه رحم می‌شود که این امر بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب سقط جنین در ماه‌های ابتدایی بارداری شود. اما خاکشیر در ماه‌های آخر بارداری می‌تواند به باز شدن راحت‌تر دهانه رحم در زمان زایمان کمک کند و زایمان طبیعی را آسان‌تر کند. البته بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید، همچنین در رابطه با مصرف خاک‌شیر در زمان شیردهی هم از او سوال بپرسید.

خواص خاکشیر برای زنان
خواص خاکشیر برای زنان

4. خواص خاکشیر برای نوزادان و کودکان
اگر فرزند شما از مشکل یبوست رنج می‌برد دوای درمان آن مصرف خاکشیر است. خاکشیر همانند یک ملین عمل کرده و یبوست را درمان می‌کند. همچنین این دانه علاوه بر درمان یبوست کودکان به هضم غذای آسان هم کمک می‌کند و خطر ابتلا به اسهال را نیز کاهش می‌دهد. 
اگر نوزادتان به دلیل بیماری‌هایی مانند سرخک و آبله مرغان بدنش دچار خارش شده و تب داشت تنها باید به او خاکشیر دهید تا خارش و تب نوزاد بهتر شود. البته بهتر است که از سن دو سالگی به نوزاد خود خاکشیر دهید.

5. خواص خاکشیر برای فشار خون
یکی دیگر از خواص خاک‌شیر کنترل فشار خون است. اما برای این منظور خاکشیر را باید به شیوه‌های دیگری مصرف کنید. برای انجام این کار یک لیوان خاکشیر بردارید و آن را به خوبی بکوبید تا به حالت پودری در بیاید. پس از آن خاکشیر را داخل ظرف دیگری بریزید و کم‌کم به آن آب اضافه کنید تا خاکشیر حالت خمیری به خود بگیرد. این خمیر را شب‌ها قبل از خواب یک یا دو بار بر روی پاهای‌تان بمالید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند. این کار موجب کنترل فشار خون شما می‌شود.

6. خواص خاکشیر برای یبوست
از دیگر خواص خاکشیر می‌توان به درمان یبوست ناشی از تنش‌های عصبی و اضطراب اشاره کرد. یکی از نشانه‌های این یبوست تکه تکه خارج شدن مدفوع از بدن است. همچنین در بعضی از مواقع کمی مدفوع در بدن باقی می‌ماند و روده این قابلیت را ندارد که آن‌ها را به درستی تخلیه کند و همین امر موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای سلامتی فرد می‌شود. دلیل به وجود آمدن این مشکل هم این است که باقی ماندن مدفوع در روده باعث جذب مواد ناسالم و سمی می‌شود. اگر قصد دارید این یبوست و یبوست ناشی از کم آبی را درمان کنید باید یک قاشق غذا خوری خاکشیر را به خوبی بکوبید و آن را با قندآب ترکیب کنید و بنوشید.

خاکشیر برای یبوست
خواص خاکشیر برای یبوست

7. درمان اسهال با خاکشیر
اسهال یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای کودکان و بسیاری از افراد در فصل تابستان رخ می‌دهد. اگر برای درمان این مشکل به درمانگاه مراجعه کنید پزشک به شما روش‌های دارویی را پیشنهاد می‌دهد تا از این مشکل رهایی پیدا کنید. اما برای درمان گیاهی باید ابتدا خاکشیر را بو دهید و بعد آن را با عسل و آب ترکیب کنید. این دارو را با توجه به سن فردی که دچار این مشکل شده است هر دو ساعت یکبار به او بدهید. البته میزان استفاده از این محلول برای خردسالان از یک قاشق غذا خوری تا یک سوم استکان تجویز شده است.

8. خواص خاکشیر برای افزایش وزن
اگر قصد دارید وزن خود را افزایش دهید و از اندام لاغر خود خلاص شوید تنها کافی است که هر روز صبح ناشتا قبل از صبحانه خاکشیر را به همراه شیر مصرف کنید. توجه داشته باشید که اگر شیر طبیعی و تازه باشد تاثیر این روش درمانی افزایش پیدا می‌کند.

9. خواص خاکشیر بلای کاهش وزن
اگر قصد دارید اضافه وزن خود را درمان کنید و به اندامی متناسب برسید باید یک قاشق غذا خوری خاکشیر را داخل یک لیوان آب ولرم ریخته و بعد داخل آن کمی شکر بریزید تا شیرین شود. در نهایت مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیی کنید و آن را هر روز صبح ناشتا میل کنید. اگر شما این نوشیدنی را به صورت روزانه به صورت طولانی مدت مصرف کنید می‌توانید شاهد کمتر شدن وزن خود باشید. البته این نوشیدنی علاوه بر کاهش وزن دارای خواص دیگری هم است که این مواد به حفظ سلامت بدن شما کمک می‌کنند.

خواص خاکشیر برای کاهش وزن
خواص خاکشیر برای کاهش وزن

10. تسکین و درمان التهاب کلیه و مجاری ادرار با خاکشیر
شاید تا به حال از این خاصیت خاکشیر نا آگاه بوده باشید اما باید بدانید که خاکشیر در درمان التهاب مجاری ادرار و کلیه تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین در بسیاری از متون طب سنتی می‌توانید مشاهده کنید که در رابطه با درمان التهاب مجاری ادراری و کلیه با خاکشیر اشاره‌هایی شده است. همچنین افرادی که دچار بیماری سنگ کلیه شده‌اند و این سنگ‌ها هم موجب بروز التهاب مجاری ادرار و کلیه شده‌اند هم می‌توانند از این شیوه درمانی استفاده کنند. برای استفاده از این روش شما باید رورانه 4 تا 5 لیوان خاکشیر که با شیرین کننده‌های طبیعی مانند سکنجبین شیرین شده است را بنوشید.

11. درمان دل ضعفه با خاکشیر
بسیاری از افراد در طول روز به خصوص در فصل تابستان و ماه رمضان دچار دل ضعفه میشوند. اگر قصد برطرف کردن این مشکل را دارید تنها باید خاکشیر را با عسل و آب ترکیب کنید و آن را میل کنید. (برای تهیه آب عسل هم تنها کافی است که یک کیلو عسل را با یک لیتر آب ترکیب کنید و آن را بجوشانید.) پس از آنکه مواد را جوشاندید کفی بر روی آن ها جمع میشود که باید این کف را بگیرید و باقی مواد را استفاده کنید. البته ممکن است بگویید که برخی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در عسل در اثر حرارت از بین میروند اما باید بدانید که عسل با حرارت برای این موضوع بسیار مفید عمل میکند و میتواند دل ضعفه شمارا درمان کند.

12. خاکشیر و دیابت
طبق تحقیقات انجام گرفته شده خاکشیر تاثیر زیادی بر روی افراد دیابتی میگذارد و میتواند میزان سطح قند تون ناشتا را کاهش دهد. تمامی این فواید به دلیل موجکد بودن فیبر در خاکشیر است.

خاکشیر و دیابت
خاکشیر و دیابت

13. خاکشیر با آب سرد
با توجه به اینکه در فصل تابستان هوا رو به گرمی میرود و آب بدن کم میشود افراد به مصرف بیشتر آب روی می آورند. اما بهتر است که شما آبمیوه، خاکشیر با آب سرد مصرف کنید زیرا خاکشیر موجب خنک شدن بدن نیز میشود.

14. رفع تشنگی با خاکشیر
در ابتدا باید بگویم که نیاز بدن به آب با احساس تشنگی متفاوت است. در بعضی از مواقع هنگامی که احساس تشنگی می کنید می توانید برخی از نوشیدنی ها را مانند شربت آبلیمو بخورید تا زود احساس تشنگی تان برطرف شود اما این به آن معنا نیست که نیاز بدن به آب برطرف شده است. خاکشیر خاصیت جذب آب را دارد می توانند برای تامین آب بدن مفید باشد بنابر این شما در زمانی که احساس تشنگی می کنیم بهتر است که خاک شیر بنوشید. کار کرده خاکشیر به این صورت است که ابتدا آب را داخل خود نگه می دارند و آن را به تدریج آزاد می کنند و می توانند مدت زمان زیادی آب بدن را تأمین می‌کند. البته توجه داشته باشیم که برای نوشیدن خاکشیر از شکر استفاده کنید بنابراین در صورت زیاده روی در نوشیدن خاکشیر ممکن است که دچار اضافه وزن و چاق شوید به همین علت توجه داشته باشید که این نوشیدنی را زیاد از حد مصرف نکنید.

15. خواص خاکشیر با آبلیمو
خاکشیر و آبلیمو علاوه بر اینکه آب از دست رفته بدن را تامین میکند بلکه املاح از دست رفته بدن را هم تامین میکند. همچنین اگر قصد دارید گرمازدکی خود را برطرف کنید بهتر است که شربت آبلیمو و خاکشیر بنوشید.

خواص خاکشیر با ابلیمو
خواص خاکشیر با آبلیمو

16. رفع بوی بد دهان با خاکشیر
بسیاری از افراد به دلیل افزایش خلط بلغم در بدن، دهانشان بد بو می‌شود و نمی‌توانند به آسانی این مشکل را برطرف کنند. اما باید بدانید که خاکشیر به همراه ترنجبین برای برطرف کردن این مشکل بسیار مفید هستند. برای این منظور شما باید هر روز عصر یک لیوان شربت ترنجبین و خاکشیر بنوشید. البته قبل از مصرف ابتدا باید ترنجبین را برای 6 ساعت درون آب بگذارید تا خیس بخورد و بعد آن را از صافی رد کنید و به محلول 2 قاشق خاکشیر اضافه کنید. این امر موجب می‌شود تا بوی بد دهان به مرور زمان برطرف شود.

17. خواص خاکشیر برای مو
خاکشیر خاصیت ضد باکری و ضد التهابی دارد بنابراین برای مو بسیار مفید عمل می‌کند. اگر قصد بهره‌مندی از آن را دارید تنها کافی است که روزانه 2 تا 3 لیوان خاکشیر بنوشید تا موهای‌تان شوره نزنند.

18. فواید خاکشیر برای درمان کهیر
از دیگر خواص خاکشیر می توان به برطرف کردن التهابات پوستی و کهیر اشاره کرد. اگر قصد دارید التهابات پوستی و کهیر پوست خود را برطرف کنیم تنها کافی است که دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با عرق شاتره عرق بیدمشک و عرق کاسنی ترکیب کنید و بعد آن را بنوشید.

فواید خاکشیر برای درمان کهیر
فواید خاکشیر برای درمان کهیر

عوارض خاکشیر

  • اگر در مصرف خاکشیر زیاده‌ روی کنید احتمال باعث ایجاد زخم معده می‌شوید.
  • خانم‌ها در زمان شیردهی اگر در مصرف خاکشیر  زیاده روی کنند ممکن است که خود و نوزادشان دچار دل درد و یا نفخ شوند.
  • مصرف بیش از حد خاکشیر موجب اسهال در فرد می‌شوند.
  • با توجه به اینکه خاکشیر به عنوان یک ملین شناخته می‌شود در صورت مصرف زیاد می‌تواند موجب تنبلی روده شود.
  • اگر دچار ورم و زخم معده هستید باید میزان مصرف خاکشیر را به حداقل برسانید.
  • کودکان زیر 3 سال بهتر است که خاکشیر مصرف نکنند.
عوارض خاکشیر
عوارض خاکشیر

طرز تهیه شربت خاکشیر

مواد مورد نیاز برای تهیه شربت خاکشیر برای 6 نفر: 

  • آب خنک 6 لیوان 
  • شکر 1 لیوان 
  • خاکشیر نصف لیوان 
  • گلاب 2 قاشق غذاخوری

روش تهیه: 
مرحله اول - شستشوی خاکشیر

در حال حاضر در بازار خاکشیر را به صورت بسته بندی شده و پاک شده می‌فروشند اما برای اطمینان، بهتر است که ابتدا خاکشیر را داخل یک کاسه بریرید و بعد داخل آن آب پر کنید و پس از بالا آمدن برگ و خاک، آن را خالی کنید تا فقط خاکشیر در ظرف باقی بماند.( این کار را آنقدر تکرار کنید تا خاکشیر کاملا پاک شود.)

مرحله دوم - تهیه خاک شیر ساده (روش اول)
برای تهیه خاکشیر پس از آنکه خاکشیر را کاملاً تمیز کردید آن را در پارچ بریزید و شکر را در پارچ بریزید و سپس آب خنک را به باقی مواد اضافه کنید. در نهایت آن‌قدر مواد را به خوبی هم بزنید تا شکر به خوبی در آب حل شود. پس از آن گلاب را به نوشیدنی اضافه کنید و یک بار دیگر نوشیدنی‌ها را را هم بزنید و سپس بنوشید.

مرحله سوم - تهیه خاکشیر مجلسی (روش دوم)
اگر مهمان دارید و دوست دارید یک خاکشیر خوشمزه به آنها بدهی باید ابتدا  لیوان آب داخل قابلمه بریزید و آن را بر روی حرارت بگذارید سپس شکم را به آب اضافه کنید و هم بزنید تا شکر به خوبی در آب حل شود. پس از آن که شکر به خوبی در آب حل شد گلاب را به آن اضافه کنید. در نهایت مواد را دخل پارچ بریزید و خاکشیر را به آن‌ها اضافه کنید.

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی