تهران

12 خواص زغال اخته که نباید دست کم بگیرید

12 خواص زغال اخته که نباید دست کم بگیرید
حدس می‌زنیم که خواص زغال، این میوه خوشمزه ترش قرمز را ندانید! جدای از خوشمزه‌گی این میوه، زغال اخته خواص فوق‌العاده‌ای دارد که با خواندن این مقاله حتما تعجب خواهید کرد. اگر به دنبال کاهش وزن، کاهش قند خون، کاهش فشار خون و رفع مشکلات دوران بارداری هستید، حتما زغال اخته را انتخاب کنید و لذت ببرید.

12 خواص زغال اخته که نباید دست کم بگیرید

احتمالا با یادآوری میوه زغال اخته دهانتان آب می‌افتد زیرا این میوه آب‌دار قرمز با کمی نمک طعمی بسیار خوشمزه پیدا می‌کند که حتما از خوردن آن بسیار لذت خواهید برد. فصل تابستان فصلی پر از میوه‌های آب‌دار و پر رنگ و لعاب است. یکی از میوه‌های پر خاصیت و کمتر شناخته شده اواخر تابستان و ابتدای پاییز میوه زغال اخته است. همانطور که اشاره کردیم این میوه را به نسبت دیگر میوه‌ها کمتر می‌شناسند. در این مقاله قصد داریم که ابتدا به شما بگوییم که زغال اخته چیست؟ و بعد شما را کمی با خواص زغال اخته آشنا کنیم.

خواص زغال اخته
خواص زغال اخته

زغال اخته چیست؟

زغال اخته یک گیاه بومی غرب آسیا تا جنوب اروپا است.این گیاه در ایران معمولا در روستاهای قزوین می‌روید. بلندی درخت زغال اخته در ایران حدود دو تا سه متر است اما در مناطق دیگر دنیا ممکن است به طول 9 متر نیز برسد. این درخت در برابر سرمای شدید بسیار مقاوم است اما در برابر گرما و وزش بادهای گرم و خشک مقاومت چندانی ندارد از این رو این درخت بیشتر در مناطق سردسیر کاشته می‌شود. چوب درخت زغال اخته بسیار مقاوم است و چگالی بالایی دارد که از آن در مصارف صنعتی همچون تولید قطعات خودرو استفاده می‌شود.

میوه درخت زغال اخته پیش از رسیدن تند است اما در زمان رسیدن مزه آن ترش و ملس می‌شود. این میوه یک ضد ویروس، ضد باکتری، ضد التهاب و آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند و قوی است. آهن ، کلسیم ، اسید فولیک و ویتامین‌های C ,B1 ,B2 ,E جزء ترکیبات این میوه است.

طبیعت زغال اخته سرد و خشک است و مصلح آن شکر و عسل می‌باشد. در خواص زغال اخته در طب سنتی هم بسیار مشابه به مواردی است که در ادامه خواهیم گفت. درباره بهترین زمان مصرف زغال اخته هم باید گفت که این میوه معمولا به عنوان میان وعده استفاده می‌شود پس زمان میان وعده‌ها بهترین زمان مصرف زغال اخته است.

این میوه در اواخر تابستان به صورت تازه وارد بازار می‌شود اما به صورت خشک بار نیز هم عرضه می‌شود. زغال اخته خشک از زغال اخته تازه شیرین‌تر است. برای تهیه زغال اخته خشک، ابتدا زغال اخته‌های تازه را خوب بشویید و سپس به مدت چند روز در معرض تابش نور خورشید قرار دهید. حال زغال اخته خشک آماده است!

زغال اخته خشک
 زغال اخته خشک

حال که با زغال اخته آشنا شدید در ادامه قصد داریم که کمی درباره خواص زغال اخته صحبت کنیم و شما را با فواید و مضرات این میوه خوش رنگ و لعاب آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

1درمان عفونت‌های ادراری با مصرف زغال اخته

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین فواید زغال اخته درمان عفونت‌های ادراری است. در توضیحات قبلی ذکر شد که یکی از خواص زغال اخته، خاصیت ضد باکتری بودن آن است. باکتری اشرشیکال مهم‌ترین عامل عفونت‌های ادراری است. این باکتری به مجاری ادرار می‌چسبد و باعث ایجاد عفونت می‌شود. وجود نوعی پلیمر در زغال اخته مانع این چسبندگی می‌شود و از اتصال این باکتری به مجاری ادرار جلوگیری می‌کند.

افرادی که ادرارهای بد بو و سنگ‌های ادراری دارند می‌توانند از آب زغال اخته استفاده کنند. اسیدی کردن ادرار جزء خواص آب زغال اخته به شمار می‌آید که می تواند در رفع بوی بد ادرار و دفع سنگ‌های ادراری موثر باشد. در طب چینی از زغال اخته برای سم زدایی و پاکسازی کلیه‌ها استفاده می‌شود.

2پیشگیری از سرطان با مصرف زغال اخته

گفته شده است که زغال اخته مملو از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌های موجود در زغال اخته باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند و از این طریق مانع رشد سلول‌های سرطانی در بدن خواهند شد. کمک به درمان سرطان‌هایی همچون ریه، پروستات، پوست و روده بزرگ از فواید زغال اخته به شمار می‌آید.

3پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی با مصرف زغال اخته

یکی دیگر از فواید زغال اخته پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی است. مصرف زغال اخته باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین ویتامین C موجود در زغال اخته نیز به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

سلامت قلب با زغال اخته
 سلامت قلب با زغال اخته

4رفع برخی از مشکلات دوران بارداری با مصرف زغال اخته

دوران بارداری یکی از دوران‌های پر زحمت و حساس در طول زندگی زنان است و مشکلات بسیاری را یک خانم ممکن است در این دوران تجربه کند. مشکلاتی همچون اضافه وزن، ویار بارداری، یبوست ، عفونت‌های ادراری و مسائل و مشکلاتی از این قبیل. مطالعاتی وجود دارد که مصرف زغال اخته می‌تواند به رفع برخی از این مشکلات در دوران بارداری کمک کند.

یکی از فواید زغال اخته در بارداری درمان یبوست دوران بارداری است. فیبر و ویتامین C موجود در زغال اخته باعث رفع یبوست دوران بارداری می‌شود.یکی دیگر از فواید زغال اخته در بارداری درمان عفونت ادراری رایج در این دوران است. چرا که در دوران بارداری جنین از مثانه مادر به عنوان بالش استفاده می‌کند و منجر به به وجود آمدن این گونه مشکلات می‌شود. همانطور که قبلا هم ذکر شد درمان عفونت‌های ادراری از خواص زغال اخته است.

5درمان برخی مشکلات پوستی با مصرف زغال اخته

زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان موجود در زغال اخته باعث بهبود روند کلاژن سازی پوست صورت می‌شود و از چین و چروک‌های احتمالی پیشگیری خواهد کرد.

6داشتن کبدی سالم با مصرف زغال اخته

داشتن کبدی سالم یکی دیگر از خواص زغال اخته محسوب می‌شود. مطالعاتی وجود دارد که زغال اخته به دلیل داشتن آنتی اکسیدان به پاکسازی کبد خصوصا کبد چرب کمک می‌کند.

7 درمان کم خونی با مصرف زغال اخته

درباره خواص زغال اخته برای کم خونی می‌توان گفت که این میوه داری مقادیری آهن است. وجود آهن در زغال اخته باعث افزایش گلبول‌های قرمز و درمان کم خونی‌های ناشی از فقر آهن می‌شود.

8درمان سرما خورگی، آنفولانزا و حتی کرونا با مصرف زغال اخته

زغال اخته خاصیت ضد باکتری و ضد ویروس دارد و یک تب بر بسیار موثر است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که در درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی کرونا مورد توجه قرار گیرد. می‌توان به راحتی دریافت که خواص آب زغال اخته تازه به مراتب بسیار بیشتر از مصرف خود زغال اخته است. در طی چند روز با مصرف آب زغال اخته سیستم ایمنی بدن خود را در برابر ویروس‌های سرما خوردگی بالا ببرید.

  خواص آب زغال اخته
خواص آب زغال اخته

9.درمان یبوست و اسهال با مصرف زغال اخته

فیبر موجود در زغال اخته می‌تواند باعث درمان یبوست و اسهال شود.

10درمان ریزش مو با مصرف زغال اخته

کم خونی یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. آهن موجود در زغال اخته می‌تواند کم خونی را رفع و به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کند.

11کنترل قند خون و کاهش وزن با مصرف زغال اخته

اگاهی از خواص زغال اخته برای دیابت نیز مهم به شمار می‌آید .یکی از بهترین خواص آب زغال اخته، کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت است. زغال اخته یک چربی سوز است و از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند. همچنین فیبر موجود در زغال اخته باعث احساس سیری در افراد می‌شود و از این رو باعث کاهش وزن خواهد شد.

  خواص زغال اخته برای دیابت
 خواص زغال اخته برای دیابت

12حفظ سلامت دهان و دندان با مصرف زغال اخته

آنتی اکسیدان موجود در زغال اخته مانع چسبیدن باکتری‌ها به دندان‌ها شده و در نتیجه باعث سلامت دندان‌ها می‌شود. از سوی دیگر زغال اخته ضد ویروس است و باعث سلامت لثه نیز خواهد شد.

عوارض زغال اخته

  • کسانی که مبتلا به دیابت هستند باید در مصرف زغال اخته دقت کنند.
  • افرادی که دارای سنگ کلیه هستند باید با توجه به نظر پزشک زغال اخته مصرف کنند.
  • زغال اخته خون را رقیق می‌کند و نباید با داروهای انعقاد خون مصرف شود.
 عوارض زغال اخته
  عوارض زغال اخته


مطلب مفید بود؟
11
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی