تهران

ویروس کرونا چیست و چه علایمی دارد

آشنایی با ویروس تازه وارد کرونا و علائم آن
کرونا درحال حاضر به یک نام وحشت آور در کل جهان تبدیل شده و چین کشوری است که به عنوان مبدا این بیماری اولین مورد ابتلا به این ویروس مهلک در تاریخ سوم ژانویه 2020 را با علامت تب شناسایی و بستری کرد. این بیماری باعث قرنطیه شدن مردم در شهر ووهان چین شد که به عنوان اولین شهر شیوع کرونا شناخته می شود.

ویروس کرونا چیست و چه علائمی دارد؟

ویروس کرونا امروز به صدر اخبار جهان رسیده و اینکه این بیماری مهلک چه بوده و چه علائمی دارد جزء سوالات متداول این روزهای مردم جهان است.
ویروس کرونای ناشناخته و تازه وارد که به یک غول ترسناک در اذهان مردم تبدیل شده است، طبق ظواهر امر و آنچه که تاکنون بیان شده انتقال این ویروس از خفاش بوده که یا به شکلی مستقیم و با تغذیه انسانی و یا به شکلی غیر مستقیم از طریق دیگر حیوانات صورت گرفته است. در حال حاضر شیوه انتقال ویروس از انسان به انسان است. با اینکه از شیوع این بیماری مدت زیادی نمی گذرد اما کل کشور چین با آن درگیر شده  و حتی در خارج از مرزهای چین در کشورهای بسیاری مواردی از ابتلا به این ویروس گزارش شده است. کرونا ویروس جدید نسبت به انواع دیگر و شناخته شده ویروس های خانواده کرونا رفتار متفاوتی از خود بروز می دهد.
چون اولین مکان مشاهده بیماری کشور چین بوده مسئولین این کشور را با شدت هر چه بیشتری به تکاپو و پیگیری واداشته و با قرنطیه کردن مردم منطقه ووهان چین، فراتر از حد توصیه های پزشکی و بهداشتی وارد عمل شده اند.
قسمت بهت آور این موضوع زمانی خود را نشان می دهد که بدانیم چیزی در حدود 40 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل احتمال شیوع بیماری کرونا در قرنطینه به سر می برند.
کشورهای تایلند، کره جنوبی، تایوان، استرالیا، آمریکا و چندین کشور دیگر همچون عربستان سعودی از میزبانان افراد مبتلا به این بیماری بوده اند. این بیماری با سرعت هر چه بیشتر و قدرت نفوذ روز افزون در حال گسترش است و چنانچه اقدامات کنترلی لازم انجام نشود، به زودی رواج آن را در همه کشورهای دنیا شاهد خواهیم بود.

ویروس کرونا
شیوع ویروس کرونا با منشاء حیوانی در جهان


اقدامات انجام گرفته به منظور جلوگیری از ویروس کرونا

از جمله اقدامات اولیه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که تا بحال انجام گرفته، ممانعت کامل از رفت و آمد به شهرهایی همانند ووهان بوده و تمامی مبادی ورود و خروج این شهر بسته شده و هیچ گونه پروازی به این شهر صورت نمی گیرد و کلیه اتوبان های منتهی به آن هم مسدود شده است.

ویروس کرونا
اعلام حالت اضطراری و قرنطیه کردن مردم شهر ووهان چین بر اثر شیوع ویروس کرونا


درباره ویروس کرونا

طبق بررسی های علمی انجام شده بر روی موارد شناخته شده از این ویروس، متخصصین آزمایشگاهی و تیم های پزشکی بیان کرده اند که این ویروس از خانواده "کرونا ویروس" بوده و ویروس مذکور هفتمین ویروس شناخته شده از این خانواده است.

ویروس کرونا
ویروس اسرار آمیز کرونا 

نکته ای که در خصوص این ویروس قالب توجه است، گستردگی آن بوده که حتی یک سرماخوردگی ساده را نیز شامل می شود و همین ویروس کرونای تازه شیوع یافته در چین نوعی از همین ویروس است. لازم به ذکر است که ویروس سارس تیز جزئی از خانوداه این ویروس بوده که شیوع آن هم در سال 2008 در چین جان 8 هزار تن را گرفت.

علائم ویروس کرونا چیست؟

طبق گفته های پزشکان فردی که دچار ویروس کرونا می شود احتمالا به مدت 5 تا 7 روز و حداکثر تا 14 روز علائم خاصی در او بروز نمی کند و بعد از سپری شدن این مدت با نشانه هایی همچون تب، بدن درد، گلودرد مواجه می شود. این علائم می تواند در حد یک سرماخوردگی و آنفولانزای خفیف باشند یا در برخی موارد با علائم شدیدی همراه بوده و باعث ذات الریه و عفونت ریوی در فرد مبتلا شود و کار بیمار را به بستری شدن در بیمارستان بکشاند که در موارد محدودی این شرایط منجر به فوت بیمار می شود.
طبق دانسته ها اکثر مبتلایان به کرونای جدید نوع شدت یافته ویروس را تجربه می کنند و بیشترین رنج سنی آن بین 13 تا 90 سال بویژه افراد بالای 40 سال بوده است. در مورد افراد زیر 10 سال گزارش ها حاکی از خفیف بودن بیماری دارد. بیشتر افراد مبتلا به ویروس کرونا که بستری شده و در مواردی فوت کرده اند اکثرا بالای 40 سال داشته و دارای بیماریهای زمینه ای مانند بیماری مزمن ریوی، بیماری مزمن قلبی، نقص ایمنی، نارسایی کبد و کلیه و دیابت از نوع کنترل نشده بوده اند. احتمال مرگ و میر در افرادی که بیماری در آن ها شدید بوده و منجر به بستری شدنشان می شود حدود دو تا سه درصد بیان می شود.

در مورد قابل تشخیص بودن این ویروس از سرماخوردگی ساده می توان گفت که نمی شود با استناد بر علائم بالینی ویروس کرونا را از سایر انواع سرماخوردگی تمیز داد. داشتن سابقه سفر و اپیدمیولوژی شخص از جمله مشخصه های ابتلای به ویروس کرونا محسوب می شوند. و اینکه گزارشات مبنی بر تماس با افراد مبتلا  و سفر به کشور چین به عنوان خاستگاه و کشورهای دیگری که این بیماری با اپیدمی بالا در آنها وجود دارد می تواند در پروسه تشخیص موثر باشند. مواردی غیر از این و تنها با داشتن علائم بالینی، نمی تواند با دیگر عفونت های تنفسی، سرماخوردگی ساده و آنفولانزا قابل افتراق و تشخیص باشد.

ویروس کرونا
علائم و نشانه های ویروس کرونا

لازم به ذکر است که تب اصلی ترین علامت این ویروس بوده و به همین منظور در فرودگاههای چین و حتی ایران، اقدامات لازم برای غربال مسافران بوسیله دستگاههای مربوطه صورت می گیرد و افراد دچار تب در حالت عادی به عنوان مظنونین ابتلا به این بیماری توسط پزشکان در مرحله اول شناخته می شوند.

ویروس کرونا
غربال افراد مظنون به ابتلای به ویروس کرونا

ریشه ویروس کرونا

براساس چیزی که توسط متخصصین عنوان می شود اکثر ویروس های تازه کشف شده دارای منشاء حیوانی بوده اند و انتقال آنها عملا بوسیله تغذیه انسانی این حیوانات بوده است. در کل تمامی ویروس های کشنده خانواده "کرونا ویروس" دارای منشا حیوانی هستند و جای هیچ گونه شکی در آن نیست.
محققان معتقدند که می توان مبادی زیادی برای ویروس جدید بیان کرد اما به احتمال زیاد منبع این ویروس تازه گسترش یافته حیواناتی مانند مرغ، خفاش، خرگوش و مار بوده اند.

راههای انتقال ویروس کرونا

طبق گفته های پزشکان ویروس کرونا نیز همانند ویروس های تنفسی دیگر از راه تنفس منتقل می شود و با دو روش عمده امکان ابتلای افراد دیگر به آن فراهم می شود: راه اول تماس داشتن با بیمار و استنشاق قطرات تنفسی از فرد مبتلاست. دومین راه بوسیله انتقال قطرات تنفسی آلوده ای است که از بیمار مبتلا به ویروس در محیط منتشر شده و ما به آن دست زده و بدون شستن دست آن را به بینی، دهان یا چشم خود می زنیم.

راهکارهایی برای پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا

در این مورد که آیا امکان انتقال ویروس از طریق خوردن مواد غذایی آلوده وجود دارد یا نه، هنوز اطمینانی حاصل نشده است ولی بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و از خوردن محصولات حیوانی به صورت نیم پز خودداری شود.
روش های پیشگیری از انتقال این ویروس همانند انواع دیگر ویروس هست به این نحو که اجتناب از روبوسی کردن، دست دادن، به آغوش کشیدن برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس الزامی است. رعایت حفظ فاصله 1.5 متری از سایرین و شستن دست ها به صورت مرتب از جمله راه های دیگر برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری محسوب می شوند. استفاده کردن از ماسک، روشی دیگر برای پیشگیری است. اجتناب از رفت و آمد به مکان های پر ازدحام و کاستن از میزان مهمانی رفتن و مهمانی گرفتن و در صورت امکان ماندن در خانه بهترین روش برای جلوگیری از احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی از جمله غول وحشتناک حال حاضر دنیا یعنی ویروس کروناست.

روش استفاده صحیح از ماسک

طیق توصیه های پزشکان استفاده از ماسک بیشتر باید مختص بیماران باشد به عبارتی بایستی افراد بیمار و به منظور جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس به افراد دیگر از ماسک استفاده کنند. اینکه همه مردم برای جلوگیری از بیمار شدن از ماسک استفاده کنند در هیچ جایی توصیه نشده است. بدین معنی که استفاده کردن از ماسک برای افراد سالم ضرورتی ندارد مگر در صورتی که مجبور باشند به مدت طولانی در مکان هایی با ازدحام زیاد قرار گیرند.
یکی از سوالات رایجی که شاید برای همه ما هم پیش بیاید این است که در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به این ویروس چه باید بکنیم؟
در صورتی که فرد مبتلا شده دارای نشانه هایی خفیف از این بیماری باشد و نیازی به بستری شدن نداشته باشد بهتر است که برای شخص مبتلا اتاق جداگانه ای در نظر بگیرید و فاصله او با افراد دیگر خانواده رعایت شود، دست های همه اعضای خانواده مرتبا شسته شود و شخص مبتلا در هنگام خارج شدن از اتاق از ماسک استفاده کند و تا حد ممکن سعی کنید ملاقات خود را با فرد مبتلا محدود کنید. در صورت انتقال ویروس تا 14 روز امکان ابتلای به آن وجود دارد اگر از علائم یاد شده اعم از تب، گلودرد و بدن درد در شما بروز کرد بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

آیا درمان یا واکسن خاصی برای ویروس کرونا وجود دارد یا خیر؟

تاکنون هیچ گونه درمان خاص یا واکسنی برای ویروس کرونا ساخته نشده است. راهکارهایی که در حال حاضر برای بیماران در حال انجام است بیشتر دارای جنبه حمایتی هستند که شامل مصرف مایعات فراوان، استراحت و خوردن مسکن به منظور کاهش علائم می شود. مصرف آنتی بیوتیک در این موارد و موارد مشابه هیچ گونه فایده ای نداشته و برای بیماران مبتلا به ذات الریه مضر هم می باشند.
 

ویروس کرونا
پیشگیری تنها راه درمان ویروس کرونا

 

مطلب مفید بود؟
24
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی