تهران

اهمیت تغذیه دانش آموزان در میزان یادگیری و موفقیت آن‌ها

تغذیه دانش آموزان
تغذیه دانش آموزان چه در مدرسه و چه در خانه باید بسیار دقیق و از منابع غذایی کاملا سالم باشد تا بتواند نیازهای اصلی دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان کوچک‌تر را برآورده سازد و موجب رشد خوب و عالی و همچنین باعث افزایش میزان یادگیری در آن‌ها شود. با نحوه تغذیه صحیح در دانش آموزان در تیجور باشید.

اهمیت تغذیه دانش آموزان در میزان یادگیری و موفقیت آن‌ها

دورانی که کودکان در مدرسه به سر می‌برند نقش چشمگیری در رشد آنان در سنین پایین دارد. کودکان باید از همان دوران دبستان به تغذیه خود اهمیت دهند تا در بزرگسالی زندگی سالم و بدنی سالم داشته باشند. دانش آموزان باید سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده در طول روز داشته باشند که این شامل مواد غذایی مانند شیر و لبنیات، سبزیجات، گوشت، حبوبات، نان و غلات و میوه می‌شود. مواد غذایی کودکان باید متعادل و دارای تنوع غذایی باشد زیرا در سنین کودکی این مواد نقش مهمی در رشد و سلامت آن‌ها دارد. 

یکی از وعده‌های غذایی بسیار مهم کودکان صبحانه است که در سلامت جسمی و فکری دانش آموز موثر است. دانش آموز بعد از خوردن شام تا صبحانه غذایی نمی خورد بنابراین خوردن صبحانه بسیار برای مهم است. اگر صبح دانش آموز صبحانه نخورد باعث پایین آمدن قند خون او شده و این عمل موجب می‌شود تا دانش آموز توانایی یادگیری مطالب درسی را نداشته باشد.

مهم است والدین هر روز صبح قبل از رفتن کودکان خود به مدرسه به آن‌ها صبحانه مناسبی بدهند زیرا دانش آموزی که صبحانه نخورد در مدرسه بی حوصله، خسته و بی دقت است و نمی‌تواند کمبود انرژی، املاح و ویتامین‌های خود را با خوردن میان وعده های دیگر و خوردن نهار جبران کند. 

تعذیه مناسب دانش آموز
تعذیه مناسب دانش آموز

وعده نهار برای دانش آموزان

حتما باید برای نهار کودک مواد مغذی و میان وعده تهیه شود زیرا کودک در این ساعت بسیار گرسنه است و اگر غذای مناسبی نخورد ممکن است به خاطر این گرسنگی طاقت نشستن سر کلاس را نداشته باشد و مدام در تنش باشد. ناگفتنی نماند که تغذیه مناسب دانش آموزان در مدارس نیز بسیار مهم است.

ناهار تامین کننده انرژی دانش آموز
نهار تامین کننده انرژی دانش آموز

مصرف غذاهای مضر توسط دانش آموزان

مصرف بیش از اندازه شیرینی و شکلات موجب سیری کاذب و بی اشتهایی کودکان شده و باعث می‌شود کودکان از خوردن وعده غذایی اصلی خود سربازند که این امر موجب اختلال در رشد آنها می‌شود. سعی کنید شیرینی و شکلات در منزل نداشته باشید تا کودکان بخواهند مدام از آنها بخورند و هیچ گاه به عنوان جایزه یا تغذیه به کودکان خود شیرینی یا شکلات ندهید.

از دادن تنقلات کم ارزش یا هله هوله به کودکان خود پرهیز کنید. این مواد کم ارزش شامل چیپس و پفک نیز می‌شود که کودکان و دانش‌آموزان بی رویه از آن استفاده می‌کنند. دانش آموزان و کودکانی که پفک را قبل از وعده غذایی خود می‌خورند در آنها سیری کاذب ایجاد شده و از خوردن غذایی که مواد مغذی مقوی دارد و موجب رشد کودک می‌شود جلوگیری می‌کند و نمک موجود در این محصول باعث می‌شود کودک به خوردن غذای شور عادت کند. 

تغذیه ناسالم برای دانش آموزان
تغذیه ناسالم برای دانش آموزان

اهمیت تغذیه سالم برای دانش آموزان

متخصص تغذیه به والدین همواره توصیه می‌کنند که به بچه‌های خود خوردن تنقلات سنتی مثل گردو، کشمش، نخودچی، پسته، بادام، برنجک، گندم برشته، توت خشک، انجیر خشک، عدس برشته و برگه‌ها را یاد دهند و آنها را به خوردن‌شان تشویق کنند و به جای این که همراه با غذا نوشابه بخورند آن‌ها را تشویق کنند تا دوغ و آب ساده بخورند.

تغذیه سالم برای دانش آموزان

مواد غذایی لازم برای دانش آموزان

دانش آموزان به دلیل اینکه در میزان تحرک، اندازه بدن و سرعت رشد با یکدیگر متفاوت هستند میزان مواد غذایی مورد نیاز آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. شایع‌ترین کمبودهای ویتامینی که در دانش آموزان مدرسه‌ای وجود دارد کمبود ویتامین A، ویتامین ای و همینطور کمبود ید، آهن، کلسیم و املاح است. هویج یک تغذیه سالم و سرشار از ویتامین A است. والدین باید این ماده غذایی را در در برنامه غذایی روزانه کودک‌شان بگنجانند. بهترین مواد غذایی که سرشار از آهن هستند: مرغ، گوشت و جگر است. 

یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی که باید در سبد غذایی کودک گنجانده شود مواد غذایی سرشار از کلسیم است که برای تراکم طبیعی استخوانها و جلوگیری از پوسیدگی استخوان در بزرگسالی بسیار اهمیت دارد. می‌توانید در میان وعده کودکان از شیر و بستنی پاستوریزه که منبع کلسیم هستند استفاده کنید. این میان وعده بخشی از کلسیم مورد نیاز کودک را تامین می‌کند. 

مواد غذایی دیگری که کلسیم کودک را تامین می‌کند نان و پنیر است که همراه با گوجه فرنگی، خیار، سبزی و گردو یک میان وعده عالی، سالم و مغذی برای دانش آموز محسوب می‌شود.

وعده غذایی کودکان باید شامل موارد زیر باشد:

  • نان و غلات مانند مواد غذایی نشاسته‌ای و برنجی
  • ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر مانند: سبزیجات و میوه‌ها 
  • پروتئین مانند: مرغ و ماهی، گوشت قرمز، کره، تخم مرغ، حبوبات و بادام زمینی 
  • لبنیات مانند: ماست و شیر که هم پروتئین دارد و هم منبع خوبی از ویتامین دی و کلسیم است که برای رشد و استحکام استخوان دانش آموز نیاز است. 
  • چربی‌ها: این ماده غذایی اسیدهای چرب و انرژی‌های کودک را تامین می‌کند و باید به اندازه مصرف شود. 
تغذیه سالم برای دانش آموزان
تغذیه سالم برای دانش آموزان

چه موقع میان وعده باید مصرف شود؟ 

هر 1.5 تا 2 ساعت یک‌بار دانش آموز باید از میان وعده استفاده کند تا دچار کاهش قند خون نشود.

با تغذیه دانش‌آموزان چه باید کرد؟ 

تغذیه دانش آموز در هر کجا که باشد باید با کیفیت درست شود و این تنها مربوط به مدرسه نیست بلکه باید در خانه نیز تغذیه کودک سالم و مفید تهیه شود تا کودک بتواند رشد مناسبی داشته و انرژی کافی برای یادگیری در مدرسه را داشته باشد. 
درست است که نمی‌توان کودکان را از خریدن خوراکی برای مدرسه منع کرد اما می‌توان با تشویق آنها به خریدن مواد غذایی مناسب که برای بدن آن‌ها مفید می‌باشد تشویق کرد و عادت داد.

 تغذیه صحیح در مدرسه

امروزه رژیم غذایی بد و چاقی در دنیا رو به افزایش است و همه به دنبال راه حلی برای آن هستند. اضافه وزن و چاقی بیماری‌های خطرناکی را به دنبال دارد. از این رو وعده غذایی و میان وعده دانش آموزان و نوجوانان اهمیت بسیاری دارد. اکنون به خاطر شرایط و بیماری کرونا دانش آموزان به صورت مجازی آموزش‌های درسی را فرا می‌گیرند و در این زمان به خاطر کم تحرک بودن آن‌ها مسئله تغذیه‌شان حتی از زمان مدرسه رفتن‌شان نیز مهم‌تر شده است. سلامت و زندگی همه ما به نوع غذایی که می‌خوریم وابسته است. اگر مدام از غذاهای کم ارزش و ناسالم استفاده کنید سلامت خود و کودک‌تان را به خطر می‌اندازید. با اصلاح رژیم غذایی از اضافه وزن، چاقی و عادت بد غذایی کودک‌تان جلوگیری کنید.

عادت بد غذایی در رشد کودکان تاثیر منفی دارد و موجب کوتاهی قد، کاهش قدرت تمرکز، کاهش یادگیری و حافظه می‌شود که همه این‌ها باعث افت میزان تحصیلی خواهد شد.

تغذیه دانش آموزان در کرونا

اهمیت وعده غذایی در مدرسه

کودکان بیشترین زمان خود را در مدرسه و خانه سپری می‌کنند. پس وعده غذایی‌شان در این مکان‌ها بسیار اهمیت دارد. به میان وعده کودکان در مدرسه اهمیت بدهید و از دادن مواد کم ارزش به آنها مانند بیسکوییت و شکلات شیرین یا آبمیوه‌های غیر طبیعی و صنعتی و شیرکاکائو پرهیز کنید. غذای آن‌ها باید سالم و مفید باشد تا از نظر ذهنی و جسمی در سلامت باشند و این گونه دیگر نیازی به مکمل‌ها و داروها ندارند.

از دادن خوراکی‌هایی مانند: پفک، چیبس، نوشابه، دلستر، کاکائو، شکلات، فست فود، پیتزا، سوسیس و کالباس به دانش آموزان جدا خودداری کنید.

تغذیه دانش آموزان در مدارس

مطلب مفید بود؟
18
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی