تهران

چگونه می‌توانیم دیابت را کنترل و درمان کنیم

کنترل و درمان بیماری دیابت
در دیابت سطح قند خون افراد بالاتر از حد نرمال بوده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. امروزه با تغییر سبک زندگی می‌توان از دیابت پیشگیری و یا آن را کنترل کرد. برای آشنایی با برخی از این روش‌ها مانند کاهش وزن، رعایت رژیم غذایی و کم کردن وعده‌های غذایی با تیجور همراه شوید و به جنگ دیابت بروید

دیابت در دنیای امروز

دیابت یکی از بیماری‌های نسبتا شایع در بین افراد است. با توجه به پیشرفت‌های علمی صورت گرفته در زمینه پزشکی در طی سال‌های اخیر به راحتی می‌توان گفت که دیابت یک بیماری غیرقابل درمان و بدون چاره نیست. فرد مبتلا به دیابت هنگامی که متوجه بیماری خود شد باید تحت نظر پزشک متخصص قرار گرفته و تغییراتی در رژیم غذایی و نحوه زندگی خود ایجاد کند. اغلب افرادی که به دیابت مبتلا هستند دیگر از بیماری خود ترسی ندارد اما در مواقعی سهل انگاری و عدم توجه کافی باعث پیشروی بیماری شده و عوارض جبران ناپذیری را به جا می‌گذارد.
پیشگیری و کنترل دیابت در واقع به معنای کنترل میزان قند خون در فرد مبتلا به دیابت است. این افراد باید میزان قندخون بدن خود را در بازه‌های زمانی مشخص اندازه گیری کنند و از بالا رفتن آن جلوگیری نمایند.
برای کنترل قندخون علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی و انسولین، باید شیوه‌ زندگی را تغییر داده و روش‌های طبیعی و سالمی را جایگزین کنیم.

در این مقاله به معرفی این روش‌ها خواهیم پرداخت:

کنترل دیابت
پیشگیری از دیابت

راه های کنترل و درمان دیابت

با تغییر سبک زندگی و ترک عادت‌های غلط می‌توان سطح قندخون را به خوبی کنترل کرد. برای انجام این کار باید به نحوه غذا خوردن، خوابیدن و میزان استرس خود توجه بیشتری داشته باشید که در ادامه برخی از این روش‌ها را آموزش می‌دهیم:

  • کنترل دیابت با استفاده از چربی‌های سالم

یکی از مهم‌ترین عناصر یک رژیم غذایی چربی‌های استفاده شده در آن است که انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. این کار توسط چربی‌های سالم که تامین کننده اسیدهای چرب امگا 3 هستند صورت می‌گیرد. این چربی‌ها می‌توانند منبع انرژی بدن باشند و بدن به جای قند از آن‌ها استفاده کند و برای مدت طولانی بدن را سیر نگه دارد. چربی‌های سالم شامل موارد زیر است:

  1. روغن نارگیل
  2. روغن زیتون
  3. آجیل
  4. آووکادو 
  5. ماهی روغنی
درمان دیابت با گیاهان دارویی
کنترل دیابت با استفاده از چربی‌های سالم
  • کنترل دیابت با کاهش مصرف کربوهیدرات 

مصرف کربوهیدرات بر میزان قندخون بدن تاثیر گذار است و باعث بالا رفتن آن می‌شود. در واقع کربوهیدرات‌ها در هنگام هضم شدن به قند تبدیل می‌شوند به همین دلیل میزان قندخون بدن را بالا برده و برای افراد مبتلا به دیابت مضر هستند. از طرفی عدم مصرف کربوهیدرات‌ها به طور کامل هم غیر ممکن است چرا که بدن برای سوخت و ساز خود به تمامی مواد غذایی نیاز دارد پس افراد دیابتی باید از کربوهیدرات‌های مناسب استفاده کنند. به طور کلی بهترین رژیم افراد دیابتی شامل موارد زیر است:

  1. استفاده از میوه
  2. استفاده از سبزیجات تازه
  3. استفاده از برنج قهوه ای
  4. استفاده از دانه‌ی کینوا 
  5. استفاده از گندم سیاه
پیشگیری از دیابت
کنترل دیابت با کاهش مصرف کربوهیدرات
  • کنترل دیابت با مصرف غذاهای فیبردار

بدن انسان فیبر را با سرعت بسیار پایین‌تری هضم می‌کند. رژیم غذایی که شامل فیبر است باعث کاهش جذب قند می‌شود. پس توجه کنید که فیبر رژیم غذایی خود را افزایش دهید تا دیابت خود را کنترل و درمان کنید. مصرف مواد غذایی فیبردار زیر بسیار مفید هستند:

  1. حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود
  2. غلات سبوس دار مانند جو و جو پرک
کنترل دیابت
کنترل دیابت با مصرف غذاهای فیبردار
  • کنترل دیابت با کم کردن وعده‌های غذایی 

یکی از ساده ترین راه‌های کنترل بیماری دیابت کمتر کردن میزان وعده‌های غذایی است. سعی کنید با مصرف میان وعده در بین وعده‌های غذایی اصلی حجم غذای خود را کمتر کنید. روش دیگر نیز آرام غذا خوردن است که باعث کمتر غذا خوردن و هضم بهتر غذا خواهد شد. در این حالت مغز انسان زمان و تمرکز لازم برای فهم این موضوع که شما چه زمانی سیر شده‌اید را دارد اما در غذا خوردن باسرعت بالا مغز قابلیت خود را از دست داده و شما خیلی بیشتر از آنچه که نیاز دارید غذا می‌خورید که اصلا برای سلامتی به خصوص برای بیماری دیابت خوب نیست.

کنترل دیابت
کنترل دیابت با کم کردن وعده‌های غذایی 
  • مصرف ویتامین و کنترل دیابت

برای کنترل دیابت باید به میزان کافی ویتامین مصرف کنید تا بدن شما ایمنی بیشتری داشته باشد و قند خون در سطح سالم و نرمال قرار گیرد. از جمله ویتامین‌هایی که برای بیماران دیابتی مناسب است ویتامین B6، B3، C، E و K است.

درمان دیابت با گیاهان دارویی
مصرف ویتامین و کنترل دیابت
  • کنترل دیابت با کاهش وزن 

یکی دیگر از بهترین روش‌های کنترل دیابت که به همه بیماران توصیه می‌شود کم کردن 5 الی 10 درصد از وزن بدنشان است. کاهش وزن آمادگی جسمانی را بالا برده و باعث بهبود کارایی قلب خواهد شد. پس سعی کنید با مصرف چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها انرژی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید و از پرخوری پرهیز کنید تا چربی های اضافه اطراف شکم و سایر نقاط بدن شما کاهش یابد.

پیشگیری از دیابت
کنترل دیابت با کاهش وزن 
  • کنترل دیابت با خواب شب 

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر کاهش میزان انسولین بدن، کمبود خواب است. خواب ناکافی در شب برای بیماران دیابتی مساوی با بالا رفتن قند خون آنهاست. خواب شب باعث خواهد شد تا فرد در طول روز انرژی بیشتری داشته و رژیم غذایی خود را بهتر پیگیری کند.

پیشگیری از دیابت
کنترل دیابت با خواب شب 
  • کنترل دیابت با ورزش 

ورزش کردن تاثیر مثبت بر میزان ترشح انسولین داشته و برای بیماران دیابتی روش بسیار خوبی برای کنترل و درمان است. اگر دیابت دارید با ورزش‌هایی همانند ایروبیک می‌توانید روند درمان خود را سرعت ببخشید چرا که افزایش مقاوت و قدرت بدنی باعث دفع گلوکز شده و سطح قندخون را کاهش می‌دهد. البته ورزش کردن به کم کردن وزن شما نیز کمک خواهد کرد.

کنترل دیابت با ورزش
کنترل دیابت با ورزش 
  • کنترل دیابت با مصرف روغن‌ها و مواد گیاهی

روغن‌های گیاهی همانند روغن ضروری نعناع و روغن دانه گشنیز می‌تواند تا حد بسیار زیادی به کنترل سطح قندخون کمک کند. این روغن‌ها میزان انسولین را افزایش داده و در نهایت موجب کمتر شدن میزان قند خون خواهند شد.
 دارچین یکی دیگر از مواردیست که بر کنترل دیابت بسیار تاثیر گذار است. سعی کنید از این ادویه و روغن اسانس آن در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. 

از دیگر مواد غذایی و گیاهی مفید برای دیابت زغال اخته و جنسینگ است.

پیشگیری از دیابت
کنترل دیابت با مصرف روغن‌ها و مواد گیاهی
  • کنترل دیابت با ترک سیگار

سیگار کشیدن موجب تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود و به همین دلیل گردش خون در بدن به خوبی صورت نمی‌گیرد و باعث می‌شود تاثیر انسولین بر بدن کاهش یافته و میزان قند خون بیشتر شود. بیماران دیابتی باید سیگار را ترک کنند چرا که سیگار کشیدن یک تهدید جدی برای افراد مبتلا به دیابت است.

کنترل دیابت
کنترل دیابت با ترک سیگار

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی