تهران

علت کبودی ناخن و راههای درمان آن

درمان کبودی ناخن
کبودی ناخن نه تنها درد و سوزش بدی را به وجود می آورد بلکه زیبایی دست و پا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله تیجور می خواهد شما را با علت کبودی ناخن و راه های درمان آن آشنا سازد.

ناخن ها نقش مهمی در زیبایی دارند و باید در مراقبت از آن ها تلاش کنیم زیرا با آسیب دیدن منجر به دردهای شدید و ناخوشایندی می شوند. علاوه بر این ناخن دست و پا با هر تغییر یک هشدار در رابطه با سلامتی ما می دهد. یکی از مشکلات ناخن کبودی آن است، در مواردی با کبودی ناخن دست و پا مواجه می شویم و در پی یافتن راه های درمان کبودی ناخن بر می آییم. در ادامه با ما همراه باشید تا به علت کبودی ناخن و راه های درمان آن اشاره کنیم.

کبودی ناخن 

کبودی ناخن دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایلی که بیشتر از سایر علت ها رخ می دهد ضربات وارد شده بر ناخن می باشد. در مواردی به دلیل پوشیدن کفش نامناسب یا برخورد پا با سکو یا اجسام محکم در زیر ناخن خون مردگی به وجود می آید که منجر به کبودی ناخن پا می شود. این حادثه برای ناخن دست نیز رخ می دهد؛ در بعضی مواقع بر اثر اصابت یک جسم سنگین بر روی انگشت یا گیر کردن انگشت لای در ناخن ضربه می خورد و دچار کبودی ناخن دست می شویم.

کبودی ناخن
دلایل کبودی ناخن


از دلایل ابتدایی کبودی ناخن که بگذریم به مواردی می رسیم که کبودی ناخن به دلیل بیماری ها و مشکلات جسمی می باشد و برای همه ما لازم است که بدانیم کبودی ناخن به چه بیماری اشاره دارد در ادامه به تعدادی از دلایل کبودی ناخن اشاره می کنیم:

  • عفونت های قارچی 
  • ملانوما
  • تغییرات رنگدانه

عفونت های قارچی

در مواردی که ناخن گرفتار عفونت های قارچی گردد تغییر رنگ در آن ها رخ می دهد و به سمت رنگ زرد می روند، پس از فعالیت قارچ ها در زیر و کناره های ناخن با مرور زمان میکروب و باکتری ها در قسمتی که درگیر عفونت قارچی است تجمع می کنند و رنگ ناخن به سیاهی و کبودی می گراید.

عفونت های قارچی
عفونت قارچی ناخن

ملانوما

ملانوما که گاهی ملانوم نیز خوانده می شود یکی از پیشرفته ترین انواع سرطان پوست است. ملانوما به شکل لکه های تیره در سطح پوست خود را نشان می دهد؛ لکه هایی که به دلیل ملانوم به وجود می آیند در زیر ناخن نیز بروز می کنند و باعث کبودی ناخن دست و پا می شوند. لازم به ذکر است که لکه های ناشی از ملانوما با بی نظمی پراکنده می شوند. متاسفانه این نوع سرطان پوست دیر تشخیص داده می شود و اکثر افراد دلیل کبودی ناخنشان را به اموری دیگر ربط می دهند.

کبودی ناخن دست و پا
ملانوم

تغییرات رنگدانه

یکی دیگر از دلایل کبودی ناخن را می توان به تغییرات رنگدانه ربط داد. رنگدانه های پوست با گذر زمان دچار تغییراتی می شوند که پوست زیر ناخن نیز از این شرایط مستثنا نمی باشد. نکته مهم در این موضوع این است که تغییرات رنگدانه تمام پوست را در بر می گیرد.
علاوه بر موارد ذکر شده کبودی ناخن حکایت از مشکلات دیگری دارد که هشدار یک بیماری جسمی را به ما می دهد. مشکلاتی از قبیل آنمی، دیابت، نارسایی کلیه، بیماری قلبی و ... منجر به کبودی ناخن دست و پا می شوند.

راه های درمان کبودی ناخن

پس از این که به بیماری ها و مشکلاتی که منجر به کبودی ناخن می شوند اشاره نمودیم باید به درمان آن نیز توجه کنیم. اولین راه برای درمان کبودی ناخن به شناخت علت آن ربط دارد؛ و بر اساس علت کبودی ناخن راه های درمانی نیز تجویز می شوند. در مواردی که کبودی ناخن به دلیل ضربات محکم، برخورد اجسام سنگین و ... پیش می آید دکتر به وسیله سوزن ضدعفونی شده سوراخی در ناخن ایجاد می کند و خونی که در زیر ناخن جمع شده است را خارج می کند. زمانی که کبودی ناخن به دلیل استفاده از کفش نامناسب باشد؛ پزشک کفش های استاندارد را به شخص مبتلا معرفی می کند و در صورتی که بهبودی حاصل نشود باید شخص مدتی استراحت نماید و پس از آن از کفش مناسب استفاده کند.
همان طور که در قسمت قبل ذکر نمودیم گاهی دلیل کبودی ناخن عفونت قارچی می باشد که این مشکل نیز با تجویز داروهایی که مناسب نوع قارچی که شخص مبتلا گردیده است حل می شود. اگر کبودی ناخن به دلیل سرطان باشد که مراحل درمان مفصلی دارد و باید تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرد و دوره کاملی برای درمان ملانوم صورت گیرد.

درمان کبودی ناخن
درمان کبودی ناخن

روش های پیشگیری از کبودی ناخن

مواردی همچون سرطان پوست، دیابت، آنمی و بیماری هایی از این قبیل منجر به کبودی ناخن می شوند و به راحتی نمی توان از بروز آن ها پیشگیری نمود. اما مشکلاتی دیگر که منجر به کبودی ناخن می شوند قابل پیشگیری هستند و با رعایت نکاتی می توان از بروز این مشکل جلوگیری نمود. مهمترین نکته رعایت بهداشت می باشد، شما باید همیشه سعی کنید ناخن هایتان را خشک نگه دارید و پای خیس بدون جوراب یا با جوراب را درون کفش قرار ندهید. سعی کنید در مقابل آفتاب با کرم ضد آفتاب از دست و ناخن هایتان محافظت کنید و همیشه از مرطوب کننده های مخصوص و مرغوب استفاده کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت شود استفاده از کفش استاندارد و مناسب است که به ناخن پا فشار وارد نشود، همچنین در هنگام جا به جایی وسایل و اموری از این قبیل احتیاط را رعایت نمایید. 
در انتها امیدواریم در صورت مطالعه این مقاله تیجور را با نظرات خودتان برای ارائه مقالات بهتر یاری نمایید.

مطلب مفید بود؟
6
3
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی