تهران

علائم چربی خون بالا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد ؟

معرفی علائم چربی خون بالا
زمانی که مقدار کلسترول یا تری گلیسیرید خون از حد نرمال خود بالاتر می رود ، فرد به بیماری چربی خون بالا مبتلا شده است . احساس خواب رفتگی و مور مور شدن پاها از علائم بالا بودن چربی خون یا قند خون است . در این بخش شما را با علائم چربی خون بالا و روش درمان آن آشنا می کنیم .

به بالا رفتن سطح کلسترول یا تری گلیسیرید خون از حد نرمال و طبیعی خود در بدن هر فرد ، چربی خون بالا می گویند . چربی خون بالا یک نوع بیماری است که در اثر اختلال سوخت و ساز چربی در بدن ، مصرف مواد غذایی چرب و داشتن سبک زندگی ناسالم به وجود می آید . اگر پزشک به شما گفت که به بیماری اختلال لیپیدی مبتلا هستید یعنی چربی خون بالایی دارید . چربی خون بالا زمینه را برای ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می دهد .

 

آشنایی با کلسترول یا چربی خون
کلسترول یا چربی خون چیست ؟


کلسترول یا چربی خون چیست ؟

کلسترول نوعی چربی است که بدن آن را می سازد و پوشش و غلاف اعصاب را تامین می کند . وجود این ماده برای بدن ما لازم است اما خطر در زیاد شدن مقدار آن و رسوب آن در جداره ی رگ ها و جاهای دیگر بدن خطرناک و حساس است . لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) دونوع اصلی کلسترول در بدن انسان می باشند .


لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) همان کلسترول بد است . این نوع کلسترول توسط خود بدن تولید می شود و غذاهایی مثل لبنیات و گوشت قرمز آنها را جذب بدن می کنند . آن چه که سبب انسداد رگ ها می شود ترکیب کسترول با چربی های دیگر است که در خون فرد باقی مانده است . این امر باعث کاهش جریان خون می شود و بیماری هایی نظیر حمله قلبی ، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی فرد را تحدید می کند . به همین دلیل میزان LDL باید همراه تحت کنترل باشد .


لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) همان کلسترول خوب است که وظیفه مراقبت از قلب را بر عهده دارد . افزایش HDL باعث می شود تا کلسترول های مضر از رگ ها و شریان ها خارج شوند .

 

معرفی عوارض بیماری چربی خون بالا
عوارض بیماری چربی خون بالا


 به موجب تحقیقات علمی که در سال های اخیر در دانشگا های معتبر جهان به عمل آمده است ، بیماری های قلبی در کشورهایی که چربی و گوشت خوک زیاد مصرف می کنند از سایر کشورها زیادتر است . این گزارش برای پزشکان و متخصصان تغذیه که شاهد قتل بی رحمانه ی بیماری های قلبی می باشند ، به منزله ی نور امیدی تلقی شده و همه را به جنب و جوش انداخته تا از راه تغذیه صحیح و جلوگیری از مصرف زیاد چربی این مشکل را حل نمایند .

جلوگیری از زیاد خوردن چربی بدون شک از بیماری های قلبی جلوگیری می کند ولی علاج منحصر به فرد و قطعی نیست زیرا چنان چه مشاهده می کنیم حیوانات علف خوار مثل گاو و گوسفند با این که چربی نمی خورند و غذایی جز علف و سبزی ندارند آنها هم چاق شده و چربی زیادی در بدن خود ساخته و ذخیره می نمایند . 


تری گلیسیرید چیست ؟

تری گلیسرید همانند کلسترول نوعی چربی است که با مصرف منابع غذایی در بدن ساخته می شود . زمانی که بدن کالری بیش از حد نیاز خود دریافت کند مقدار تری گلیسیرید خون در بدن افزایش می یابد . البته توجه داشته باشید که مقداری تری گلیسیرید برای بدن ضروری است . اما باید سطح آن کنترل شود .


علائم چربی خون بالا چیست ؟

زمانی که چربی خون بالا باشد . خون غلیظ شده و در عروق به کندی حرکت می کند . در چنین حالتی گردش خون در بدن دچار اختلال شده و کمبود اکسیژن در بافت ها نیز احساس می شود . از طرفی دیگر بخاطر افزایش صفرا حرارت بدن افزایش می یابد . در این جا می خواهیم بررسی کنیم که علائم چربی خون بالا چیست ؟


علائم عمده چربی خون بالا عبارتند از :

  • خشک شدن و تلخی شدن دهان
  • احساس کوفتگی یا خستگی بدن
  • خواب آلودگی
  • داشتن سردردهای سنگین
  • داشتن سرگیجه و گاها احساس شنیدن صدای وزوز در گوش
  • افزایش تپش قلب
  • پف کردن و ورم صورت
  • افزایش تعریق
  • احساس سوزش و افزایش حرارت بدن در نقاط مختلف (مخصوصا در ناحیه پاها که شب ها بیشتر می شود .)
  • وجود دردهای مقاوم در نقاط مختلف بدن (مخصوصا در ناحیه ساق و کف پا)

 

توجه داشته باشید ، کسانی که چربی خون بالا دارند ممکن است تنها تعداد کمی از غلائم بالا را داشته باشند نه همه علائم را . 

 

چگونه درمان چربی خون بالا
چگونه می توان چربی خون بالا را درمان کرد ؟

 

چگونه می توان چربی خون بالا را درمان کرد ؟

برای پیشگیری یا درمان چربی خون بالا باید سعی کنید که میزان کلسترول خوب و بد بدنتان را کنترل کنید . همان طور که گفتیم لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) همان کلسترول خوب است که افزایش آن در بدن توسط پزشکان توصیه می شود . کم کردن وزن ، ورزش کردن قبل از مصرف غذاهای چرب ، نکشیدن سیگار ، دویدن و خودداری از مصرف بیش از حد برنج ، شکر ، سیب زمینی و آرد میزان HDL را افزایش می دهد . همچنین میزان لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که همان کلسترول بد است باید در بدن کاهش یابد . ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی ، ثابت نگه داشتن وزن ، جلوگیری از دریافت بیش از حد کالری بدن و دوری از مصرف بیش از حد چربی ها میزان LDL را در بدن کاهش می دهد .

 

در این بخش با چربی خون و کلسترول آشنا شدید و دانستید که افزایش چربی خون باعث بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود . بنابراین بهتر است با راه کارهایی که در این جا ذکر شد از بالا رفتن چربی خون جلوگیری کنید .

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی