تهران

اگه ناخن‌هاتون زرد شده حتما این مطلب رو بخونید

دلایل زرد شدن ناخن ها
ایجاد تغییر در رنگ و ظاهر ناخن‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. این تغییرات ممکن است در اثر استفاده از مواد نامناسب مانند لاک ناخن یا لاک پاکن‌های نامرغوب به وجود آید یا علت بروز آنها ناشی از وجود یک بیماری جدی در اعضای مختلف بدن باشد. برای اطلاع از علل ایجاد تغییر رنگ ناخن‌ها با تیجور همراه باشید.

اگر ناخن هاتون زرد شده حتما این مطلب رو بخونید!

ناخن‌ها از سلامت و بیماری‌های بدن مطالب زیادی را بازگو می‌کنند. هر گونه تغییر رنگ یا تغییر شکل از ناخن‌ها ممکن است به دلایلی ساده مثل استفاده از لاک ناخن و یا بیان کننده مشکلات جدی‌تر مانند انواع بیماری‌ها باشد. پس اگر ناخن‌هاتون زرد شده حتما این مطلب رو بخوانید.
هر گونه تغییر در رنگ و ضخامت ناخن‌ها که ماندگار بوده و بهبود نمی‌یابند، بیانگر مشکلاتی جدی هستند که باید حتما به متخصص پوست و مو جهت ارزیابی مراجعه شود تا در صورت وجود مشکل پزشکی در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.
رنگ ناخن، ساده، یکدست، یکنواخت و بدون رنگ زرد است. وجود هر گونه زردی در ناخن حتما باید جدی گرفته شود و دلایل ایجاد کننده آن مشخص شده و به رفع این مشکل اقدام شود. 

علت زرد شدن ناخن
عوامل زردی رنگ ناخن‌ها

 علت زرد شدن ناخن

علت زرد شدن ناخن به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در زیر با برخی از دلایل شایع زرد شدن ناخن‌ها آشنا می‌شویم.

  • استفاده زیاد از لاک‌های تیره بر روی ناخن

استفاده زیاد از لاک ناخن به خصوص لاک‌های تیره باعث تعامل رنگ بین لاک و کراتین ناخن شده و سبب زرد شدن و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. استفاده زیاد از لاک پاک‌کن‌های حاوی استون هم زرد شدن ناخن‌ها را تشدید می‌کند. 
جهت بازگشت رنگ اصلی ناخن‌ها بهتر است برای مدتی از لاک ناخن استفاده نکنید. بلند شدن ناخن باعث حذف زردی از روی ناخن‌ها می‌شود. جهت جلوگیری از زرد شدن ناخن در اثر استفاده از لاک تیره، از یک پوشش پایه یا پرایمر ناخن از زیر لاک رنگی خود استفاده کنید. استفاده زیاد از لاک هم مانع از رسیدن اکسیژن به ناخن‌ها شده و در نتیجه منجر به زرد شدن آن‌ها می‌شود.

علت تغییر رنگ ناخن دست
 زردی رنگ ناخن ها ناشی از استفاده زیاد از لاک های رنگ تیره
  • عفونت‌های قارچی ناخن

علت زرد شدن ناخن پا می‌تواند عفونت قارچی باشد. عفونت قارچی علاوه بر پا در ناخن‌های دست هم ایجاد می‌شود اما عمدتا در ناخن‌های پا دیده می‌شود. در عفونت‌های قارچی ناخن‌ها ضخیم شده و مواد زاید در روی ناخن انباشته و منجر به زرد شدن ناخن‌ها می‌شود.
برای درمان، متخصص پوست از طریق کشت در آزمایشگاه نوع قارچ را مشخص کرده و مناسب ترین روش درمان را که داروی ضد قارچ مناسب است، تجویز می‌کند. از آنجایی که رشد ناخن‌ها به آرامی صورت می‌گیرد، یک دوره درمان کامل عفونت قارچی به 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد.  

علت زرد شدن ناخن
زردی رنگ ناخن ناشی از عفونت قارچی
  • زرد شدن ناخن‌ها در اثر اونیکولیز

افرادی که زیاد از دستان و انگشتان خود برای کارهای خاص استفاده می‌کنند، ممکن است ناخنشان از بستر خود جدا شود که این شرایط اونیکولیز (Onycholysis) نامیده می‌شود. 
اونیکولیز در اثر پسوریازیس، آسیب دیدگی و همچنین عوارض برخی داروها اتفاق می‌افتد. بعد از جدا شدن بستر ناخن، فضایی بین ناخن و گوشت زیر آن ایجاد می‌شود. در نتیجه میکروارگانیسم‌ها در زیر آن رشد می‌کنند و همین امر مانع اتصال مجدد ناخن می‌شود. 
جهت درمان زرد شدن ناخن دست در اثر اونیکولیز بهتر است ناخن‌ها در لیسترین دو بار در روز غوطه ور شود. لیسترین حاوی تیمول است که دارای خواص ضد میکروبی است و به اتصال مجدد ناخن کمک می‌کند.

علت زرد شدن پوست اطراف ناخن
زرد شدن ناخن‌ها در اثر اونیکولیز
  • تاثیر سیگار کشیدن بر روی ناخن‌ها

علت زرد شدن سر انگشتان دست و ناخن‌ها می‌تواند نشانه‌های آشکاری از یک فرد سیگاری باشد. قرار گرفتن دائمی در معرض قیر و دود تنباکو، علت زرد شدن کنار ناخن و خود ناخن نیز می‌باشد.

علت تغییر رنگ ناخن دست
سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل زردی رنگ ناخن‌ها

تاثیر مواد برنزه کننده بر روی ناخن‌ها

محصولات برنزه کننده پوست دارای ماده‌ای بنام DHA می‌باشند که با سلول‌های پوست واکنش داده و رنگ زرد و قرمز را پدید می‌آورد. علت زرد شدن پوست اطراف ناخن می‌تواند جمع شدن این مواد در اطراف ناخن باشد که ظاهری زرد رنگ به ناخن می‌دهد. همچنین شستشوی زیاد می‌تواند باعث از بین رفتن زردی اطراف ناخن‌ها شود.

علت تغییر رنگ ناخن دست
زرد شدن ناخن در پی استفاده از مواد برنزه
  • سندرم ناخن زرد

سندرم ناخن زرد یکی از بیماری‌هایی است که علاوه بر زرد شدن ناخن دست و پا، منجر به مشکلات تنفسی، پلورال افیوژن، تورم دست و پا و سینوزیت می‌شود. 
درمان‌های متعددی برای درمان سندرم ناخن زرد وجود دارد. مثلا یک داروی ضد قارچ مثل فلوکونازول با ویتامین ای برای درمان این بیماری تجویز می‌شود.
برای عفونت‌های تنفسی مثل عفونت سینوس، سرفه و برونشیت مزمن از درمان آنتی بیوتیک استفاده می‌شود.
از جراحی و تخلیه مایع اضافی برای درمان پلورال افیوژن (تجمع مایعات در بین غشا در ریه و حفره‌های سینه) استفاده می‌شود. یکی از علت‌های زرد شدن ناخن پاها وجود لنف ادم می‌باشد. استفاده از لباس‌های فشرده کشسان و باندها و ماساژ برای کاهش لنف ادم در پاها مفید می‌باشد. 

علت زرد شدن ناخن کاشته شده
سندرم ناخن زرد
  • بیماری تیروئید و تغییر در ناخن‌ها

بیماری تیروئید سبب زرد شدن، ضخیم شدن و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود.

دیابت با تضعیف سیستم ایمنی در اثر سطوح بالای قند موجب عفونت‌های قارچی ناخن شده و می‌تواند منجر به زرد شدن ناخن‌ها شود. 

  • کمبود ریز مغذی‌ها و تاثیر آن بر ناخن‌ها

کمبود آهن و روی و برخی از ویتامین‌ها می‌تواند منجر به زرد شدن ناخن شود. استفاد از رژیم‌های تغذیه‌ای مناسب و مکمل‌ها می‌توانند تا حد زیادی این مشکلات را رفع کنند.

  • تاثیر کاشت ناخن بر روی ناخن‌های طبیعی

علت زرد شدن ناخن کاشته شده عدم اکسیژن رسانی به ناخن‌ها، آسیب وارد شدن به بافت ناخن و ایجاد فاصله بین ناخن و گوشت زیرین آن می‌باشد که باعث بروز عفونت‌های قارچی در زیر مواد کاشت می‌شود. در سالن‌های زیبایی چنانچه ناخن‌کار از مواد و وسایل تمیز و ضدعفونی استفاده نکند یا بین ناخن و مواد کاشت شده فضا به وجود بیاید و هوا بگیرد سبب عفونت‌های قارچی و زرد یا سبز رنگ شدن ناخن‌ها می‌شود. 
بهتر است جهت کاشت به یک ناخن‌کار حرفه‌ای که از وسایل یکبار مصرف و تمیز استفاده می‌کند، مراجعه شود. در صورت آلوده شدن حتما ناخن کاشته شده را ریمو کنید و از مواد ضدباکتری برای ناخن استفاده کنید.

علت زرد شدن ناخن کاشته شده
زرد شدن رنگ ناخن‌ها در اثر کاشت ناخن 
  • تاثیر بیماری‌های ریوی و کمبود اکسیژن بر ناخن

زرد شدن ناخن می‌تواند یکی از علائم بیماری ریوی و کمبود اکسیژن باشد.

  • تاثیر بیماری کلیه بر ناخن

 در بیماری کلیه، افزایش بیلی روبین در بدن باعث زرد شدن ناخن می شود.

پیش گیری از زرد شدن ناخن‌ها

با رعایت بهداشت ناخن، مراجعه به ناخن‌کار حرفه‌ای در سالن‌های آرایشی، استفاده از استخرهای بهداشتی، استفاده کمتر از لاک ناخن و استفاده از لاک پاک کن‌های بدون استون موجب پیشگیری از زرد شدن ناخن می‌شود.
به طور مرتب ناخن‌ها را تمیز کرده و یک یا دو بار در هفته سوهان بزنید. استفاده از جوراب‌های تمیز و قرار دادن پاها در معرض هوای تازه از عفونت‌های قارچی ناخن پا جلوگیری می‌کند.

علت زرد شدن ناخن
مراقبت از ناخن‌ها

درمان‌های خانگی زرد شدن ناخن‌ها

  • استفاده از لیمو ترش جهت شفاف شدن و از بین بردن زردی ناخن‌ها به صورت دو بار در روز
  • نگهداری ناخن در محلول حاوی چهار قاشق غذا خوری پر اکسید هیدروژن سه درصد و نصف فنجان آب به مدت دو دقیقه در روز
  • استفاده از محلول جوش شیرین، آبلیمو و روغن زیتون جهت از بین بردن زردی ناخن‌ها
  • هفته‌ای دو یا سه بار  به مدت 5 دقیقه از خمیر دندان حاوی سفید کننده جهت رفع زردی ناخن‌ها استفاده کنید.
  • ماساژ با روغن درخت چای موجب سفید شدن و از بین رفتن قارچ ناخن می‌شود.
رنگ ناخن ساده
درمان‌های خانگی برای زردی ناخن

 

مطلب مفید بود؟
26
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی