تهران

تشخیص میخچه پا و درمان ساده آن

درمان آسان میخچه پا
اگر اهل سرپا ایستادن به مدت طولانی و یا اهل استفاده از کفش‌های پاشنه بلند باشید احتمال دارد که میخچه پا را تجربه کرده باشید. میخچه مشکل پوستی دردناکی است که به علل گوناگونی بر روی پوست ایجاد می‌شود ولی قابل درمان است. در این مقاله به بررسی میخچه و پینه پرداختیم و روش‌های درمان آن را بررسی کردیم.

تشخیص میخچه پا و درمان ساده آن 

میخچه یکی از صدها مشکل پوستی است که در بسیاری از افراد ایجاد می‌شود. میخچه‌ها معمولا بسیار سخت و دردناک هستند. این ضایعه پوستی معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست ایجاد می‌شود اما اکثرا آن‌ها را در پشت پنجه و یا انگشتان پا و یا بخش‌های ضخیم پوست کف دست دیده‌ایم. 
دلایل بروز میخچه می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد اما اصلی‌ترین آن‌ها پوشیدن کفش نامناسب و ایستادن بیش ‌از حد فرد می‌باشد. 

میخچه چیست؟ 

در یک تعریف کلی و جامع می‌توان گفت که میخچه‌ها نوعی پینه هستند که از پوست مرده تشکیل شده و در قسمت‌های حساس و بی‌موی پوست ظاهر می‌شوند. میخچه‌ها معمولا مرکزی مشخص دارند و به شکل دایره‌ای و کوچک در پشت کف پا، دست و یا زانو پدیدار می‌شوند. میخچه‌ها را ممکن است بین انگشتان دست و یا پا نیز مشاهده کنید. معمولا تعریق زیاد می‌تواند باعث بروز این مشکل پوستی دردناک شود.

انواع میخچه پا
میخچه چیست؟ 

پینه چیست؟ 

پینه دیگر مشکل پوستی است که بر اثر اعمال فشار و اصطحکاک سطح پوست ایجاد می‌شود. در واقع پینه بخشی از پوست است که به دلایلی ضخیم شده است. پینه‌ها را معمولا در پا و گاهی بر روی دست مشاهده می‌کنیم. پینه‌ها سفید و زرد رنگ هستند و سایز آن‌ها از میخچه بزرگتر است. در تعریف میخچه هم گفته شد که میخچه نوعی پینه است اما از نوع دردناک آن. 

پینه پا
پینه چیست؟ 

میخچه و تفاوت آن با پینه

میخچه‌ و پینه از نظر ظاهری شاید به یکدیگر شباهت داشته باشند اما میخچه معمولا سخت‌تر و دردناک‌تر از پینه‌ است. پینه‌ها معمولا بزرگ هستند و با فشرده شدن به هیچ عنوان باعث ایجاد درد در فرد نخواهند شد اما میخچه‌ها اینطور نیستند و می‌توانند به شدت دردناک باشد به حدی که فرد نتواند پای خود را بر روی زمین قرار دهد. باید گفت که  هیچ کدام از این دو یعنی میخچه‌ها و پینه‌ها مضر نیستند و مشکل خیلی جدی برای ما ایجاد نخواهند کرد مگر در مواردی خاص مانند افرادی که دیابت دارند که می‌توانند باعث بروز زخم‌های بزرگ و عفونت شود. 

علائم وجود میخچه

اولین علامت بروز میخچه احساس درد در قسمتی از پوست است. معمولا افرادی که میخچه کف پا دارند حس می‌کنند که بر روی سنگ‌ها راه می‌روند. علامت بعدی، پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن بخشی از پوست که دچار مشکل شده است می‌باشد. این علامت می‌تواند نشانگر بروز پینه در بخش مورد نظر نیز باشد. 
اما سوالی که برای افراد ایجاد می‌شود این است که چه عواملی باعث بروز میخچه و پینه می‌شود تا از آن‌ها دوری کنند. 

علایم میخچه پا
علایم میخچه پا

عوامل موثر در ایجاد میخچه 

  1. پوشیدن کفش بسیار تنگ و یا پاشنه بسیار بلند که فشار زیادی به پا وارد می‌کند.
  2. عواملی که باعث ایجاد فشار و اصطحکاک بر روی پوست می‌شوند. 
  3. استفاده از جوراب نامناسب و تنگ و پوشیدن کفش بدون جوراب
  4. راه رفتن بیش از حد بدون کفش
  5. استفاده از کفش‌های سست و نامرغوب. 
  6. بالا رفتن سن می‌تواند باعث بروز مشکلات پوستی از جمله پینه و میخچه شود. 
  7. زانو زدن و یا گذاشتن آرنج بر روی میز و یا سطوح سخت به صورت دائمی
  8. استفاده از ابزار آلات بدون دستکش مخصوص
  9. پوکی استخوان 

برای پیشگیری از ابتلا به میخچه چه کنیم؟ 

  1. به حفظ سلامت پوست در مناطق حساس مانند پاها توجه کنید. پیشنهاد می‌شود هر شب پاهایتان را با آب و صابون شستشو دهید. 
  2. از پودرهای مخصوص برای جلوگیری از عرق کردن پا در کفش استفاده کنید. 
  3. از کفش و جوراب استاندارد و مرغوب استفاده کنید. 
  4. به تمیزی کفش و جورابتان توجه بیشتری کنید و جورابتان را هر روز بشویید.
  5. از ایستادن بیش از حد به صورت مکرر دوری کنید. 

بهترین روش‌های درمان میخچه

  • روغن کرچک برای درمان میخچه

روغن کرچک یک روش درمانی بسیار خوب برای میخچه و پینه است. مقداری از این روغن را به پنبه زده و آن را به طور مرتب بر روی محل میخچه بمالید و جوراب بپوشید. این کار را هر روز تکرار کنید تا مشکل شما از بین برود. 

  • سرکه سیب برای درمان میخچه

یکی دیگر از روش‌های درمان میخچه و پینه استفاده از سرکه سیب است. بهتر است پاهایتان را در ظرفی که حاوی آب گرم و سرکه سیب است قرار داده و اجازه دهید مدتی به این حالت بماند. در صورتی که دچار پینه هستید پس از این کار با سنگ پا به آرامی بر روی محل مورد نظر بکشید تا به مرور رفع شود و اگر دچار میخچه هستید می‌توانید پس از آن پوستتان را با روغن کرچک چرب کرده و استراحت کنید. 

درمان میخچه
سرکه سیب برای درمان میخچه​​​
  • آسپرین برای درمان میخچه

می‌توانید به محلول حاوی سرکه سیب و آب گرم 5 قرص آسپرین له شده را اضافه کنید تا اثر بخشی آن دو چندان شود. 

  • لیمو برای درمان میخچه

بهتر است افرادی که به میخچه دچار هستند هر شب قبل از خواب یک تیکه لیمو را برش داده و بر روی میخچه بگذارند و روی آن را با بند ببندند. این کار را هر شب تا زمان بهبودی کامل ادامه دهید. 

درمان میخچه
لیمو برای درمان میخچه
  • جوش شیرین برای درمان میخچه

جوش شیرین را با آب و آبلیمو مخلوط کرده تا یک خمیر به دست بیاید. سپس خمیر را بر روی میخچه قرار دهید و اجازه دهید یک شب بماند. با این کار شما عفونت آن ناحیه را از بین برده و باعث بهبود میخچه خواهید شد. 

  • استفاده از سرکه سفید و پیاز برای درمان میخچه 

این روش بهترین و سریع‌ترین راه درمان میخچه است و اثر بخشی بسیار خوبی دارد. برای استفاده از آن باید در ابتدا مقداری سرکه سفید را در لیوان ریخته و پیاز برش داده شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید این ترکیب 4 الی 8 ساعت بماند. پس از آن با کمک پنبه مخلوط را بر روی محل بمالید. 
با انجام این کار در طی 10 روز می‌توانید شاهد از بین رفتن میخچه خود باشید. 
 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی