تهران

عوارض تاثیر باد کولر گازی و آبی بر سلامتی بدن را جدی بگیرید

عوارض کولر گازی
هیچ چیزی به اندازه باد کولر در فصل تابستان لذت بخش نیست اما باید بدانید که اگر به مدت طولانی مدت در معرض باد مستقیم کولر گازی و آبی قرار بگیرید ممکن است که دچار مشکلاتی نظیر سردرد، گرفتگی صدا و بینی و درد استخوانی و ماهیچه‌ای شوید. در این مقاله تمام عوارض منفی باد مستقیم کولر را بررسی کردیم.

عوارض تاثیر باد کولر گازی و آبی بر سلامتی بدن را جدی بگیرید

با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا بسیاری از مردم کولرهای خود را در مدت زمان طولانی روشن می‌کنند و خود را در معرض باد مستقیم کولر قرار می‌دهند تا خنک شوند. اما باید بدانید که باد کولر علاوه بر خنک کردن عوارضی مانند خستگی، سردرد، مشکلات تنفسی و... را در پی دارد. بنابراین در صورت استفاده از کولر باید به سلامتی خود نیز بسیار اهمیت دهید.
برخی از افراد هم تصور می‌کنند که اگر به جای استفاده از کولر از سایر خنک کننده‌ها استفاده کنند این مشکل برطرف می‌شود. اما در این مقاله شما را با علاوه بر عوارض باد مستقیم کولر، با سایر خنک کننده‌ها و مشکلاتی که ممکن است برای سلامتی‌تان به وجود بیاید آشنا می‌کنیم.

عوارض کولر گازی
عوارض تاثیر باد کولر گازی و آبی بر سلامتی بدن 

عوارض استفاده از کولر

  • عفونت های ویروسی و گرفتگی بینی زیر کولر

اگر به طور مداوم در معرض باد مستقیم کولر قرار بگیرید، عملکرد بینی و گلوی‌تان دچار اختلال می‌شود که همین امر موجب گرفتگی بینی شما خواهد شد. علاوه بر آن هنگامی که کولر باد قدیمی را وارد اتاق می‌کند از وارد شدن هوای تازه به داخل اتاق جلوگیری می‌کند، هوای کهنه در اتاق جریان پیدا کرده و هوای تازه به فرد نمی‌رسد. به همین خاطر ممکن است فرد دچار آنفلانزا، سردرد و همچنین بروز بیماری‌های باکتریایی شود.

گرفتگی بینی زیر کولر
عفونت‌های ویروسی و گرفتگی بینی زیر کولر
  • باد کولر و بروز مشکلات تنفسی

باید بدانید هنگامی که دمای هوا به سرعت تغییر می‌کند این امر سیستم تنفسی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی‌تری شود. علاوه بر آن به دلیل جریان گردش هوا برای فرد مشکلات تنفسی دیگری مانند عفونت گلو یا التهاب برای فرد به وجود می‌آید. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است افرادی که بیشتر در اتاق‌هایی که دارای تهویه مناسب هوا هستند قرار می‌گیرند امکان بروز عفونت‌های گلو و بینی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

  • حساسیت به باد کولر و پنکه

برخی از افراد تصور می‌کنند که هوای سرد موجب بهتر شدن شرایط پوستی‌شان می‌شود اما باید بدانید که دمای سرد می‌تواند آسم و آلرژی را بدتر کند. اگر شما به طور مداوم در معرض جریان هوای خنک کننده‌ قرار بگیرید احتمال بروز میکروب‌ها و محرک‌ها وجود دارد. به طور کلی باید بدانید که افرادی که به آلاینده‌های هوا و به گرده‌های هوا حساسیت دارند بهتر است که بیشتر در خانه بمانند. اما اگر افراد در مقابل کولر گازی قرار گیرند ممکن است که شرایط‌شان بدتر شود.

حساسیت به باد کولر و پنکه
حساسیت به باد کولر و پنکه
  • کاهش تحمل هوای گرم

بسیاری از افرادی که به طور مداوم در محیطی که کولر روشن است قرار می‌گیرند تحمل گرما برای آن‌ها سخت‌تر می‌شود و هنگامی که از مکانی سرد به مکانی گرم می‌روند بدن شان دچار شوک و استرس می‌شود. این امر می‌تواند تاثیر منفی بر روی سلامتی فرد بگذارد بنابراین باید میزان مناسب استفاده از کولر را رعایت کنید تا دچار این مشکل نشوید.

  • خشکی چشم

قرار گرفتن در معرض باد کولر به طور مداوم می‌تواند موجب خشکی چشم، درد و خارش چشم شود. البته باد کولر به طور مستقیم موجب بروز این مشکل نمی‌شود اما اگر فردی این مشکلات را داشته باشد ممکن است که وخیم‌تر شود. به طور کلی افرادی که دچار خشکی چشم هستند نباید در محیط‌‌های دارای تهویه هوا قرار گیرند.

عوارض کولر گازی
خشکی چشم با باد مستقیم کولر
  • قرار گرفتن در معرض باد کولر و بی‌حالی

هنگامی که فردی برای مدت طولانی در محیط بسته در معرض باد کولر قرار می‌گیرد دچار بی‌حالی می‌شود. اگر شما در محیطی هستید که از سرما می‌لرزید به طور معمول همان روز دچار سستی و بی‌حالی می‌شوید.

  • باد کولر و استخوان درد و خشکی بدن

هنگامی که فردی به طور مداوم در معرض باد کولر قرار می‌گیرد دچار خشکی و استخوان درد می‌شود. این امر به این دلیل است که کولر رطوبت زیادی را جذب می‌کند و افراد هم آب کافی مصرف نمی‌کنند و همین امر موجب از دست رفتن آب بدن و کم آبی بدن می‌شود. در بعضی از مواقع هنگامی که هوا خنک‌تر از حد معمول می‌شود و بدن احساس گرما نمی‌کند فرد تشنه نمی‌شود اما بدن او به آب نیاز پیدا می‌کند.

باد کولر و استخوان درد
باد کولر و استخوان درد و خشکی بدن
  • سردرد ناشی از باد کولر

بسیاری از افراد هنگامی که در معرض باد کولر گازی قرار می‌گیرند دچار سردرد می‌شوند. یکی از عواملی که موجب بروز سردرد می‌شود قرار گرفتن در معرض باد کولر است. این امر هم به این دلیل است که بدن گرما تولید می‌کند و وقتی به یک‌باره دچار خنکی می‌شود ممکن است که سر درد در فرد ایجاد شود. مورد دیگری که موجب بروز سردرد در افراد می‌شود کم آبی بدن است. هنگامی که کولر روشن است هوای اتاق را خشک می‌کند که این امر موجب کم آب شدن بدن و در نهایت بروز سردرد می‌شود.

به طور کلی افرادی که دچار میگرن یا آلرژی هستند بیشتر در معرض بروز سردرد ناشی از باد کولر قرار می‌گیرند. برای درمان سردرد ناشی از باد کولر اولین کاری که باید انجام دهید این است که به هیچ عنوان برای مدت طولانی در معرض باد کولر قرار نگیرید. علاوه بر آن دمای اتاق را همیشه متعادل و بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. همچنین توجه داشته باشید که به هیچ عنوان در معرض مستقیم باد کولر قرار نگیرید زیرا این امر موجب بروز التهاب سینوزیت و بروز سردرد خواهد شد.

درمان سردرد ناشی از باد کولر
سردرد ناشی از باد مستقیم کولر
  • باد کولر و خشکی پوست

یکی دیگر از عوارض قرار گرفتن در معرض باد کولر گازی و کولر ماشین این است که پوست خشک می‌شود. بسیاری از وسایل سرمایشی به جز کولر آبی می‌توانند موجب بروز مشکلات پوستی مانند خشکی پوست شوند. هنگامی که پوست خشک می‌شود فرد احساس خارش پوست می‌کند. علاوه بر این موضوع اگر شما برای مدت طولانی در معرض باد کولر قرار بگیرید پوست سرتان حساس شده و همین امر موجب آسیب دیدن موهای شما می‌شود. اگر شما تحمل گرمای هوا را ندارید و به طور مداوم در معرض باد کولر قرار دارید باید دائما از مرطوب کننده و آبرسان‌های مناسب استفاده کنید تا پوست‌تان دچار خشکی نشود.

  • باد کولر و کلیه درد

هنگامی که شما به طور مداوم در معرض باد کولر قرار می‌گیرید علائم بیماری‌هایی مانند آرتروز، فشار خون پایین، استخوان درد، کلیه درد، بدن درد و دردهای عضلانی افزایش پیدا می‌کنند. هنگامی که فرد به طور مداوم زیر باد کولر می‌خوابد دچار درد کمر و درد کلیه نیز می‌شود. بسیاری از افرادی که دچار پا درد هستند پس از نشستن در زیر باد کولر گازی و آبی درد‌های‌شان تشدید می‌یابد. به طور کلی باید بدانید که کولر و استخوان درد رابطه مستقیم با یکدیگر دارند بنابراین اگر قصد دارید علائم بیماری و یا مشکلات بدن شما تشدید پیدا نکند بهتر است که به طور مداوم در معرض باد کولر قرار نگیرید و بدن‌تان را گرم نگه دارید.

باد کولر و کلیه درد
باد کولر و کلیه درد
  • روشن بودن مداوم کولر در هنگام خواب

اگر هنگامی که در معرض باد کولر قرار می‌گیرید دچار آبریزش بینی، آبریزش از چشم و یا خشکی چشم می‌شوید این نشان دهنده این است که شما به عوامل حساسیت زایی که کولر دارد حساسیت دارید و یا به شرایط مرطوب آلرژی دارید. در این صورت شما نباید در هنگام خواب در معرض باد کولر قرار بگیرید. همچنین قبل از روشن کردن کولر بهتر است که پوشال‌های آن را تعویض کنید. 
نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که کودک نوزاد و شیرخوار خود را به هیچ عنوان در معرض باد مستقیم کولر قرار ندهید. نوزادان باید دور از باد مستقیم کولر و در اتاقی با دمای 24 تا 26 درجه سانتی گراد قرار گیرند.

 خوابیدن زیر کولر
عوارض روشن بودن کولر در هنگام خواب

باد کولر بهتر است یا پنکه؟

برای بسیاری از افراد سوال پیش می‌آید که باد کولر بهتر است یا باد پنکه؟ در اینجا باید به شما بگوییم که پنکه هوای خنک تولید نمی‌کند بلکه تنها هوا را به جریان در می‌آورد که این امر موجب خنکی هوا می‌شود اما دیگر خنک کننده ها مانند کولر گازی، کولر ماشین و کولر آبی هوای خنک را به داخل اتاق و ماشین انتقال می‌دهند و موجب خنک شدن فضا می‌شوند. اما به طور کلی کولر و پنکه هر دو عوارض مخصوص به خود را دارند و در صورت قرار گیری طولانی مدت در معرض باد آن‌ها ممکن است ممکن است که مشکلاتی جبران ناپذیری برای شما ایجاد کنند. بنابراین بهترین کار این است که در معرض مستقیم باد کولر و پنکه قرار نگیرید و همچنین به طور مداوم کولر و یا پنکه را در محیط بسته روشن نگذارید.

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟

همانطور که گفته شد هر یک از سیستم‌های سرمایشی مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر در منطقه‌ای با شرایط هوایی گرم و شرجی قرار گرفته باشید کولرهای آبی جوابگو نیستند بنابراین بهترین گزینه برای شما کولر گازی است. اما به طور کلی باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید به طور مداوم در مقابل باد کولر قرار گیرید و یا آن را برای مدتی طولانی روشن بگذارید زیرا عوارض جبران ناپذیری ممکن است به وجود آید.

مطلب مفید بود؟
7
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی