تهران

به این علل مصرف قرص ویتامین دی را جدی بگیرید و فراموش نکنید

قرص ویتامین دی
اگر تا به حال درباره ضرورت ویتامین دی برای بدن نمی‌دانستید و یا مکمل ویتامین دی مصرف نکردید این مقاله برای شماست! ویتامین دی ویتامینی بسیار مهم است که در حفظ استحکام استخوان‌های بدن و پیشگیری از پوکی استخوان نقش مهم و اساسی دارد. مصرف مکمل ویتامین دی برای همه افراد واجب است. همراه تیجور باشید.

به این علل مصرف قرص ویتامین دی را جدی بگیرید و فراموش نکنید

ویتامین D ویتامین محلول در چربی است که برای بدن بسیار ضروری می‌باشد. این ویتامین علاوه بر استحکام استخوان‌ها و کمک به رشد کودکان، بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مقاوم و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و همچنین در زمینه لاغری نیز موجب کاهش وزن می‌شود. البته ضرورت وجود انواع ویتامین‌ها برای بدن به قدری لازم و ضروری است که قبلا در مجله سلامتی تیجور درباره ویتامین‌ها مانند ویتامین A صحبت کردیم.

یکی از اصلی‌ترین منابع تامین این نیاز در بدن نور خورشید است اما شما می‌توانید این ویتامین را از طریق مکمل‌ها، قرص ویتامین دی و غذاها تامین کنید.

در ادامه این مقاله شما را با ضرورت استفاده از ویتامین D آشنا کنیم و تاکید می‌کنیم که به هیچ عنوان مصرف منابع غذایی و مکمل ویتامین دی را فراموش نکنید.

قرص ویتامین دی
به این علل مصرف قرص ویتامین دی را جدی بگیرید و فراموش نکنید

ویتامین D چیست؟

ویتامین دی محلول در چربی است که به صورت طبیعی در برخی از منابع غذایی موجود می‌باشد. علاوه بر آن این ویتامین هنگامی که فرد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد نیز در بدن ساخته می‌شود. همچنین این ویتامین را از طریق برخی از مکمل‌ها هم می‌توان دریافت کرد. البته ویتامین دی که از طریق غذا، نور خورشید و مکمل به بدن می‌رسد از نظر زیستی بی‌جان می‌باشد و از طریق دو روش شیمیایی فعال می‌شود.
دو مورد از مهم‌ترین ویتامین‌ها که در دسته ویتامین D قرار می‌گیرند ویتامین D2 و ویتامین D3 هستند که از طریق گیاهان و نور خورشید به بدن انسان می‌رسند. شما این دو ویتامین را می‌توانید از طریق مواد غذایی به بدن خود برسانید.

ضرورت مصرف ویتامین دی

  • ویتامین دی موجب جذب بهتر کلسیم در بدن می‌شود.
  • برای ساخته شدن استخوان ها در سنین رشد و همچنین بازسازی آن توسط سلول‌های استخوان و از همه مهم‌تر جلوگیری از شکنندگی سریع استخوان‌ها (پوکی استخوان) واجب است.
  • کمبود ویتامین دی در بدن موجب می‌شود تا استخوان‌ها بدشکل، لاغر و شکننده شوند.
  • بسیاری از سلول‌ها در بدن به ویتامین دی نیاز دارند.
  • ویتامین دی تنظیم برخی از ژن‌هایی که کارشان هدایت پروتئین‌ها است را نیز بر عهده دارد.
مصرف ویتامین دی
ضرورت مصرف ویتامین دی

خواص ویتامین دی

1. تقویت استخوان‌ها با ویتامین دی
همانطور که می‌دانید ویتامین دی یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که برای تقویت استخوان‌ها لازم می‌باشد. هنگامی که شما این ویتامین را مصرف می‌کنید کلسیم از طریق غذا جذب بدن شده و موجب تقویت استخوان‌های شکننده می‌شود و همچنین از شکستگی استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. اگر شما دچار کمبود ویتامین دی باشید استخوان‌های‌تان ضعیف و زانو‌های‌تان کشیده می‌شوند و همچنین پا‌های‌تان به شکل پرانتزی در می‌آیند.

2. جلوگیری از بیماری ام اس با ویتامین دی
در بسیاری از مناطقی که از خط استوا دور می‌باشند بیماری ام اس رایج‌تر است. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که بیماری ام اس رابطه مستقیمی با کمبود ویتامین دی دارد. البته تا به حال اطلاعات کافی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس و افزایش سطح ویتامین دی در این مناطق پیدا نشده است.

3. جلوگیری از بیماری نرمی استخوان یا راشیتیسم با ویتامین دی
اگر قصد دارید از نرمی استخوان‌های‌تان جلوگیری کنید و استخوان‌های محکمی بسازید باید ویتامین دی مصرف کنید، زیرا این ویتامین از بروز بیماری استئومالاسیا و نرمی استخوان جلوگیری می‌کند و موجب استحکام بیشتر استخوان‌های‌تان می‌شود. اگر به بدن شما نور آفتاب کافی نمی‌رسد باید این کمبود را با قرص ویتامین دی جبران کنید. البته به جز مصرف قرص می‌توانید ویتامین دی را از طریق محصولات لبنی و یا برخی از غذاهایی که سرشار از ویتامین دی هستند به بدن‌تان برسانید.

مصرف قرص ویتامین دی
جلوگیری از بیماری نرمی استخوان یا راشیتیسم با ویتامین دی

4. کاهش آسیب چشم‌ها با ویتامین دی
بسیاری از افراد هنگامی که به سن 50 سالگی می‌رسند دچار تاری دید می‌شوند که این مشکل به دلیل بروز بیماری دژنراسیون ماکولا (لکه زرد) رخ می‌دهد. دژنراسیون ماکولا به تاری دیدی گفته می‌شود که به صورت آهسته و با افزایش سن رخ می‌دهد و این موجب جلوگیری از دیدن اجسام به وضوح می‌شود. عواملی که این مشکل را تشدید می‌کنند شامل افزایش سن و ژنتیک می‌شود.
شما می‌توانید با ورزش کردن، سیگار نکشیدن و مصرف سبزیجاتی مانند کلم از بروز این بیماری جلوگیری کنید. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که ویتامین دی می‌توانید در پیشگیری از بروز این بیماری بسیار مفید باشد.

5. کنترل دیابت با ویتامین دی
بین بیماری دیابت نوع دو و کمبود ویتامین دی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. بنابراین باید بدانید که افرادی که دچار کمبود ویتامین d هستند بیشتر در معرض بروز بیماری دیابت نوع 2 قرار می‌گیرند. اگر به کودکان یک ساله 2000 واحد ویتامین دی برسد از بیماری دیابت نوع یک در بزرگسالی آن‌ها جلوگیری می‌شود.

6. رفع اسپاسم عضلانی با ویتامین دی
طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که کمبود ویتامین دی در بدن موجب گرفتگی و اسپاسم عضلانی می‌شود زیرا ویتامین دی به عضلات در جذب کلسیم کمک می‌کند و همچنین موجب تقویت و عملکرد بهتر بدن نیز می‌شود.

برای ویتامین دی چه بخوریم
رفع اسپاسم عضلانی با ویتامین دی

7. کاهش درد فیبرومیالژیا با ویتامین دی
از نشانه‌های این بیماری می‌توان به خستگی و درد مزمن عضلات، اضطراب و افسردگی اشاره کرد. بسیاری از افراد با نام این بیماری آشنایی ندارند اما دائما از مشکلاتی که به دلیل این بیماری به سراغ‌شان آمده سخن می‌گویند. اگر شما این نشانه‌ها را در بدن خود مشاهده کردید می‌توانید آن‌ها را با مصرف ویتامین دی برطرف کنید.

8. کاهش وزن با مصرف ویتامین دی
اگر دائما وزن‌تان افزایش پیدا می‌کند با ویتامین دی می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. همانطور که گفته شد ویتامین دی برای بدن ضرورت زیادی دارد و کمبود آن موجب بروز مشکلاتی در بدن می‌شود. یکی از این مشکلات کمبود ویتامین دی، بر روی سلول‌های چربی است. اگر به بدن ویتامین دی و امگا3 کافی برسد می‌توان از افزایش وزن جلوگیری کرد. همچنین باید بدانید که خانم‌های یائسه که روزانه  400 واحد ویتامین D به همراه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف می‌کنند کمتر دچار اضافه وزن و عوارض یائسگی می‌شوند.

9. کاهش خطر بروز فیبروم رحم
فیبروم رحم به تومورهای غیر سرطانی که در دیواره رحم رشد می‌کنند گفته می‌شود. باید بدانید که این تومورها می‌توانند به اندازه یک گریب فروت رشد کنند. بنابراین برای خانم‌ها می‌تواند بسیار دردناک باشد. همچنین برخی از خانم‌ها تا قبل از بزرگ شدن این تومورها اصلا متوجه آن‌ها نمی‌شوند.
می‌توان گفت که این تومورها به دلیل ژنتیک و یا هورمون‌ها به وجود می‌آیند. در طی تحقیقات انجام گرفته در سال 2013 نشان داده شده است که ویتامین D رابطه مستقیمی با این بیماری دارد. پس مصرف مکمل ویتامین دی را جدی بگیرید.

10. فشار خون بالا با کمبود ویتامین دی
افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون هستند. همچنین کمبود ویتامین دی می‌تواند موجب افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری کلیوی یا پاراتیروئید بیش فعال فشار خون باشد.

11. کنترل کلسترول با ویتامین دی
مقدار ویتامین دی رابطه مستقیمی با میزان LDL دارد. با توجه به این موضوع اگر به میزان کافی ویتامین دی به بدن‌تان برسانید کمتر دچار افزایش کلسترول خون می‌شوید.

مصرف قرص ویتامین دی
کنترول کلسترول با ویتامین دی

12. کاهش ابتلا به سرطان با ویتامین دی
طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است افرادی که سطح ویتامین دی بدن‌شان بالا است کمتر دچار سرطان سینه، کولون، پروستات، پانکراس و پوست می‌شوند. همچنین در طی این تحقیقات زنان یائسه که به میزان کافی مکمل ویتامین دی و کلسیم مصرف می‌کنند کمتر در معرض بروز سرطان مخصوصا سرطان سینه قرار می‌گیرند.

13. درمان بیماری پاراتیروئید با ویتامین دی
غده پاراتیروئید که در گردن قرار گرفته است وظیفه تولید هورمون پاروتیروید را به همراه کمک به ذخیره و مصرف فسفر و کلسیم در بدن بر عهده دارد. ویتامین دی موجب برطرف کردن بیماری پاراتیروئید و همچنین افزایش جذب کلسیم از استخوان می‌شود. به جز این موارد کلسیم وظیفه کاهش توده استخوانی را نیز بر عهده دارد.

14. کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با ویتامین دی
اگر میزان کافی به بدن افراد مسن کلسیم برسد افراد کمتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند. باید بدانید که کمبود ویتامین دی می‌تواند موجب آلزایمر و زوال عقل شود. بزرگسالانی که دچار کمبود ویتامین دی هستند بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقلی هستند.

15. درمان افسردگی فصلی با ویتامین دی
افسردگی فصلی یک نوع افسردگی است که در فصل زمستان و با کاهش نور خورشید برای برخی از افراد رخ می‌دهد که با در معرض نور آفتاب قرار گرفتن نیز درمان می‌شود. ویتامین دی می‌تواند مجر به بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی شود.

16. کاهش مرگ و میر با ویتامین دی
همانطور که در این مقاله گفته شد ویتامین دی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها در فرد جلوگیری کند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که ویتامین دی قابلیت این را دارد که از خطر مرگ و میر ناشی از بروز بیماری‌ها جلوگیری کند.

قرص ویتامین دی
کاهش مرگ و میر با مکمل ویتامین دی

مقدار ویتامین مورد نیاز برای یک فرد سالم چقدر است؟

اگر قصد دارید بدانید که چه مقدار ویتامین دی باید به بدن خود برسانید باید نزد پزشک متخصص بروید تا میزان ویتامین دی بدن‌تان را اندازه گیری کند و بعد با توجه به آن میزان ویتامینی که باید به بدن‌تان برسانید را مشخص کند. اما مقدار استاندارد روزانه ویتامین دی مورد نیاز برای هر فرد به طور زیر می‌باشد:

  • نوزاد تازه متولد شده تا 12 ماهگی: 10 میکروگرم
  • کودکان 1 تا 13 سال: 15 میکروگرم
  • کودکان 14 تا 18 سال: 15 میکروگرم
  • بزرگسالان 19 تا 70 سال: 15 میکروگرم
  • زنان باردار و شیرده: 15 میکروگرم

از چه راه‌هایی می‌توان ویتامین دی مورد نیاز بدن را تامین کرد؟

  1. قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  2. مصرف غذاها
  3. مصرف مکمل‌ها
  4. مصرف همزمان ویتامین دی با دیگر ویتامین‌ها
  5. آمپول ویتامین دی
آمپول ویتامین دی
روش‌های تامین ویتامین دی برای بدن

مواد غذایی که سرشار از ویتامین دی هستند:

  • ماهی سالمون
  • شاه ماهی و ساردین
  • کنسرو ماهی تن
  • روغن جگر ماهی
  • میگو
  • زرده تخم مرغ
  • قارچ
  • بلغور جو دو سر و غلات
  • شیر گاو
  • آب پرتقال
  • شیر سویا
مصرف ویتامین دی
مواد غذایی که سرشار از ویتامین دی هستند

قرص ویتامین دی را کی بخوریم؟

اگر علائمی که نشان دهنده کمبود ویتامین دی در بدن هستند را در خود مشاهده کردید ابتدا باید نزد پزشک بروید تا آزمایش خون بگیرد و میزان ویتامین دی بدن‌تان مشخص شود. این علائم معمولا به صورت زیر هستند:

  • درد استخوان
  • خستگی
  • ضعف عضلانی
  • تغییرات خلقی مثل افسردگی
  • درد و گرفتگی عضلات

زمان مصرف ویتامین دی

هنگامی که نزد پزشک رفتید و تشخیص داد که شما کمبود ویتامین دی دارید با توجه به میزان کمبود این ویتامین دوز مورد نیاز را برای شما تجویز خواهد کرد اما توصیه وزارت بهداشت با توجه به اینکه اکثر مردم دچار کمبود ویتامین دی می‌باشد به این صورت است:

  • اگر قبلا ویتامین دی مصرف نکرده اید باید به مدت 8 هفته هفته‌ای یک عدد مکمل 50 هزار مصرف کنید و پس از گذشت 8 هفته، هر ماه یک عدد مکمل 50 هزار مصرف کنید.
  • اگر قبلا به دلیل کمبود ویتامین دی مکمل مصرف کرده‌اید باید هر ماه یک عدد مکمل ویتامین دی 50 هزار مصرف کنید.
زمان مصرف ویتامین دی
زمان مصرف ویتامین دی

برای جذب بهتر قرص ویتامین دی چه کاری باید انجام دهیم؟

با توجه به اینکه ویتامین دی ویتامین محلول در چربی است و در آب حل نمی‌شود بهتر است که آن را همراه با غذای چرب بخورید زیرا بهتر جذب می‌شود. مواد غذایی چرب شامل آجیل، آووکادو، روغن زیتون، تخم مرغ، لبنیات چرب و... ( موادی که سرشار از چربی‌های طبیعی هستند.)

چه ساعتی قرص ویتامین دی بخوریم؟

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که ویتامین دی را صبح‌ها مصرف کنند. اما طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که ویتامین دی می‌تواند بر روی کیفیت خواب تاثیر بگذارد. بنابراین بهترین راه کار برای این که به یک زمان مناسب برای مصرف برسید این است که این ویتامین را در ساعات مختلفی مصرف کنید تا بهترین زمان را برای مصرف این ویتامین برای خود پیدا کنید.

 چه ساعتی قرص ویتامین دی بخوریم
چه ساعتی قرص ویتامین دی بخوریم؟

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین دی

همانطور که گفته شد ویتامین دی برای بدن ضروری است اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند موجب آسیب دیدن بدن شود بنابراین هر چه میزان مصرف این ویتامین را افزایش دهید نه تنها بهتر نیست بلکه ممکن است به بدن‌تان نیز آسیب وارد کنید. همچنین مصرف زیاد از حد ویتامین دی می‌تواند موجب مسمومیت دارویی و افزایش بیش از حد کلسیم در خون شود.

عوارض ویتامین دی در صورت مصرف زیاد:

  • افزایش میزان کلسیم خون
  • افزایش میزان ویتامین دی در خون
  • استفراغ، حالت تهوع و بی اشتهایی
  • یبوست، دل درد و اسهال
  • پوسیدگی استخوان
  • نارسایی کلیوی
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی