تهران

فوبیا حیوانات و راههای مقابله با آن

فوبیای حیوانات ودرمان آن
فوبیا یک ترس غیر عقلانی قدرتمند می باشد که فرد در صورت مقابله با آن ممکن است بسیار مضطرب و حتی دچار حملات وحشتزدگی شود یکی از رایج ترین آنها فوبیای حیوانات میباشد که ممکن است در کودکان و بزرگسالان دیده شود .درمان قطعی برای فوبیا وجود دارد پس با ما همراه باشید تا بخوانید هر آنچه که باید بدانید.

اصطلاح فوبیا به گروهی از علائم اضطرابی اطلاق می شود که توسط اشیاء یا موقعیت های خاص ایجاد می شود.در واقع فوبیا به  مفهوم یک ترس غیر عقلانی می باشد اما در عین حال بسیار قدرتمند که فرد در صورت مقابله با آن ممکن است بسیار مظطرب و حتی دچار حملات پانیک شود.به عنوان مثال طبیعی است که مراقب مارها باشید اما فردی که از فوبیا مارها به پارک نمیرود ویا دیگران را ملزم به بررسی آپارتمان خود برای وجود مارها قبل از ورود خود میکنند طبیعی نیست و یا با شنیدن اسم مار و یا فکر کردن به آن دچار وحشت زدگی فراوان میشوند. اصلا عادی  نیست.

یکی از رایج ترین نوع فوبیا ،فوبیای حیوانات میباشد.به طور معمول ، افراد مبتلا به فوبیای حیوانات دچار ترس ازمارمولک،ترس از قورباغه،ترس از مارها، ترس از عنکبوت، ترس از سوسک ، ترس ازموش ، ترس از پروانه ،ترس از زنبور،ترس از حشرات ،ترس از ماهی ،ترس از سگ،ترس از گربه و..میباشند.

ترس از حیوانات

علائم فوبیا حیوانات چیست؟

هنگامی که افراد دارای فوبیا، با وضعیت واهمه خود روبرو می شوند ، ممکن است دچار حملات پانیک شوند ، مانند:تپش قلب،لرزیدن،غش کردن،ایجاد مشکل در تنفس،احساس سرگیجه 
،احساس خفگی ، عرق کردن ،و تلاش برای فرار ازجمله علائمی است که در فرد دیده میشود.
شدت اضطراب معمولاً بسته به ماهیت و محل تحریک متفاوت است. به عنوان مثال فردی با فوبیا عنکبوت بر اساس فاصله آنها از عنکبوت ، اندازه عنکبوت و اینکه آیا عنکبوت در حال حرکت است ، درجات مختلف اضطراب را تجربه میکند.

 عوامل ایجاد فوبیا چیست

تحقیقات زیادی انجام شده است که سعی در پاسخ به این سؤال دارد ، اما هنوز به طور یقین علت را نمی دانند. طبق معمول ، تئوریهای زیادی وجود داردیک نظریه بیان می کند که انسان هااز اشیاء خاص و موقعیت هایی که به طور بالقوه خطرناک یا حتی کشنده باشند ، دوری میکنند.نمونه ها شامل مارها ، حشرات ، ارتفاعات و طوفان ها است.
همچنین واضح است که فوبیا پس از یک تجربه وحشت شدید یا آسیب زا می تواند ایجاد شود. به عنوان مثال ، کودک (یا بزرگسال) که توسط یک سگ وحشی گزیده یا تعقیب می شود ، ممکن است دچار فوبیا سگ شود. نظریه دیگر نشان می دهد که فوبیا میتواند ارثی باشد.

تاثیرات فوبیا در زندگی

زندگی با هراس می تواند چالش برانگیز باشد. حتی اگر موضوع یا وضعیت ترسیده به طور مرتب در زندگی روزانه شما ظاهر نشود ، ممکن است متوجه شوید که بسیاری از وقت شما صرف نگرانی می شود که ممکن است فوبیا ظاهر شود.در حقیقت ، طبق تعریف ، ترس چیزی است که در زندگی شما دخالت می کند.فوبیا می تواند باعث اضطراب شدید و واکنش های احساسی و جسمی شود که همراه با اضطراب است.
فوبیا می تواند شما را بسیار  منزوی کند. و مانع پیشرفت اجتماعی شما شود. نه فقط تنها مانده اید بلکه باید وقت بگذارید که تعجب کنید که چرا نمی توانید مثل همه باشید.فوبیا می تواند شرم آور باشد. ممکن است بخاطر فوبیا خجالت بکشید و حتی دچار افسردگی شوید .این وسواس فکری است که موجب میشود  یک هراس خاص را به چیزی تبدیل کند که زندگی شما را به طور قابل توجهی مختل کند.

 درمان فوبیای حیوانات

فوبیای عنکبوت


به طور قطع میتوان فوبیا را درمان کرد.درمان فوبیا یک امکان واقعی است ، اگرچه کاری سخت و طولانی خواهدبود! درمان شناختی رفتاری، برای فوبیای حیوانات، درمانی بسیار مؤثر است ، که تقریباً 90٪ از افراد بعد از تنها 10 جلسه درمانی بهبود می یابند.
درمان فوبیای حیوانات  معمولاً شامل ترکیبی از اجزای زیر است:

آموزش آرامش

از آنجا که افراد مبتلا به فوبیا می توانند به راحتی از لحاظ عاطفی دچار اختلال عاطفی شوند در هنگام حضور حیوان  ، معمولاً آموزش حفظ آرامش میتواند به آنهاکمک کند.

تجدید ساختار شناختی

تغییر ساختار شناختی ابزاری است که به افراد کمک می کند الگوهای فکری و وسواس فکری  که باعث ایجاد احساسات قوی می شوند را شناسایی کنند و یاد بگیرند که در مورد چیزهای دیگر فکر کنند. این در درمان فوبیای حیوانات با کمک به افراد می آموزد که روشهای واقع بینانه تری درباره تفکر در مورد حیوانی که نسبت به آن فوبیا دارند بیاموزند.

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی مهارتی است برای کمک به افراد برای جدا کردن از الگوهای فکری غیر مفید و برقراری ارتباط بیشتر با آنچه که در اطراف آنها اتفاق می افتد. زیرا افکار در مورد حیوان فوبیا  تقریباً فاجعه بارتر از خود حیوان واقعی است.

قرار گرفتن در معرض فوبیا

اگر چه اصل درمان فوبیا روبه رو شدن با آن است اما نباید آن را ساده گرفت و اگر تحت نظر یک درمانگر این اتفاق بیفتد تاثیر بسیار بهتری دارد چرا که قرار گرفتن زیاد در برابر فوبیا ممکن است موجب افزایش فوبیا شود. روبه رو شدن می تواند به صورت تدریجی انجام شود ، که در آن فرد به تدریج به شیء ترسیده نزدیکتر می شود ، شاید حتی  خیال پردازی به عنوان اولین قدم باشد.به عنوان مثال ، اگر شخصی دچار فوبیای مار است  بسته به میزان ترسیدن شخص در هر مرحله ، سلسله مراتب زیر می تواند مرتب شود:

  1. در حال مشاهده تصاویر مارها.
  2.  لمس تصاویر از مارها.
  3. نگاه کردن به مارهای موجود در باغ وحش.
  4. لمس مار جعلی.
  5.  لمس یک مار از طریق یک ورق شیشه (یعنی یک دست در یک طرف لیوان و مار در طرف دیگر)
  6.  لمس یک مار بی ضرر

در برخی مواقع شدید ممکن است برای مدت کوتاهی دارو تجویز بشود اما به یاد داشته باشید در صورتی که مبتلا به هر نوع فوبیاهستید برای کنترل اضطراب خود نباید به مصرف الکل یا داروهای آرام بخش رو آورید.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی