تهران

گفتار درمانی برخی حروف

آموزش گفتار درمانی برخی حروف به کودکان
در بزرگسالی نیز میتوان اختلالات گفتاری را درمان کرد اما هر چه زودتر درمان شود آثار آن کمتر بوده و نتیجه بهتری میتوان از درمان گرفت. راه های فراوانی وجود دارد تا متوجه مشکلات گفتاری و زبانی شویم و همچنین روش ها و تمرین های بسیاری وجود دارد که میتوان با کمک آن ها به سرعت چنین مشکلاتی را رفع کرد.

گفتار درمانی برخی حروف

بسیاری از کودکان ممکن است در ادای برخی از حروف مشکل داشته باشند که باید موضوع را جدی گرفت و با تکرار و تمرین و آموزش گفتار درمانی و مراجعه به گفتار درمانگر این اختلال در زبان کودک را می توان برطرف نمود. چرا که در سنین بالاتر رفع آنها به مراتب دشوارتر انجام می شود. در این میان برخی از حروف هستند که کودکان در ادای انها بیشتر ممکن است  دچار اختلال شوند که حرف «ر»، حرف «ز» و حرف «س» بیشترین فراوانی را دارا می باشند و در ادامه به بررسی نکاتی راجع به آنها می پردازیم.

 

گفتار درمانی حرف « ر»
گفتار درمانی حروف

گفتار درمانی حرف « ر »

تمامی انسان ها با نقطه اشتراکی به نام زبان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.برخی از این نعمت بی پایان میتوانند نهایت بهره را ببرند و برخی نیز در استفاده از این نعمت با مشکلاتی مواجه میشوند و از جمله این مشکلات تلفظ برخی از حروف در هنگام حرف زدن است. در این مقاله به برخی از این مشکلات اشاره کرده ایم، با ما تا پایان همراه باشید.

از کارهای طاقت فرسا و زمان‌ بر در گفتار درمانی و آموزش تلفظ کلمات می توان به آموزش به طور درست ادا کردن حرف "ر" اشاره کرد.از جمله علل بالا رفتن زمان درمان می توان به سن فرد تحت درمان اشاره نمود.

اصولا تمامی مشکلات گفتاری در دوران کودکی به نحو احسن درمان می‌شود و درمان مشکل ادا کردن حرف ر نیز از این قاعده جدا نیست و در دوران کودکی نتیجه بهتری می دهد.البته باید دانست که فرد مشکل دارد در هر سنی به گفتار درمانی اقدام کند می تواند نتیجه مطلوب را بگیرد.

گفتار درمانی حروف
گفتار درمانی صحیح حروف

کودک در چه سنی عموما حرف « ر» را به طور صحیح تلفظ می کند؟

هر کودک سالم و بی عیب حتما باید تا 5 سالگی بتواند به طور صحیح حرف را ادا کند،اگر غیر از این باشد بهتر است به گفتار درمان مراجعه شود و تحت درمان قرار گیرد.

آیا در سنین بزرگسالی نیز می‌توان این مشکل را درمان کرد؟

بی شک بله.درست است که با بیشتر شدن سن هر فردی در درمان او نیز زمان‌بر خواهد بود اما به طور قطع می‌توان گفت که درمان در نهایت موثر واقع خواهد شد.با چند راهکاری که ما در اینجا برای شما فراهم آورده ایم می توانید این مشکل را رفع و درمان کنید:
می توانید در مرحله اول به یکی از مراکز گفتار درمان مراجعه کنید و این مشکل را با گفتار درمانگر های متخصص و خبره در زمینه اختلالات زبانی و گفتاری در جریان بگذارید زیرا اینگونه افراد دورانی از زندگی خود را صرف آموزش و تحصیل در این رشته کرده‌اند.
از دیگر روش های درمان تلفظ حرف ر می توان به حرکت زبان به صورت جارو زدن قسمت بالای سقف دهان اشاره کرد،با انجام چندین و چند باره این تمرین زبان خود را برای تلفظ صحیح حرف آماده نمایید.

گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی حرف "ز" و "س"

بهتر است برای آموزش تلفظ حرف ز و س حتما به مراکز گفتار درمانی رفته و با یک آسیب شناس متخصص در اختلالات گفتاری مشکل خود را ارائه دهید،زیرا گفتار درمانی حرف ز و س از جمله کارهای ظریف است که به راحتی ممکن است دچار اشتباه شود و این مشکل کوچک مانند یک اختلال در فرد تا پایان عمر تثبیت شود.

تلفظ صحیح حرف ز و س در چه سنی برای کودک الزامی است؟

تلفظ این کلمات بایستی در 60 ماهگی یا پنج سالگی کودک بدون عیب و طبیعی صورت گیرد.

در تلفظ حرف ز و س چه اشکالاتی وجود دارد؟

هر حرف دیگری می تواند به راحتی به جای حرف "ز " و "س" قرار گیرد، برای مثال از کلمه دنبور و تفید به جای کلمه زنبور و سفید استفاده می شود.

در برخی کلمات این واج ها حذف می شود،البته این کار بیشتر توسط کودکان صورت می گیرد.برای مثال به کلمه ازدحام و اسکاج،ادحام و اکاج گفته می شود.

مشکل شایع‌ ترین نیز وجود دارد که از اختلالات تلفظی محسوب می‌شود و لیسپ نام دارد.این اختلال در تلفظ برخی واج ها مانند ز و س است که به آن خرابگویی نیز می توان گفت.

راهکار های گفتار درمانی برخی حروف توسط والدین

از انواع رایج چنین مشکلاتی می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  1. برای تلفظ حرف ز و س قسمت نوک زبان میان دندان ها گیر می‌کند و در تلفظ این واژه ها این واج ها قابل مشاهده است.
  2. نوع دیگری از مشکل نیز وجود دارد که فقط برای واج های ز و س نیست و در مورد واج های دیگری مانند "ش" "ژ" "چ" "ج"می تواند اتفاق بیفتد.در این واج ها اکسیژن موجود در دهان به جای خروج از قسمت جلویی دهان از بغل های زبان خارج میشود.

 

چند جمله با والدین

اکثر کودکان به شکل نوک زبانی صحبت می کنند و با این مدل صحبت کردن که کودکانه و شیرین است، توجه و محبت دیگران را به خود جلب می کنند.اما بهتر است فراموش نکنید که این مدل صحبت کردن نهایتا تا 5 سالگی طبیعی است اما پس از آن از اختلالات گفتاری به حساب می‌رود که نیازمند به گفتار درمانی است.
اگر این نوع مشکلات به مرور زمان رفع و ناپدید نشوند بهتر است والدین برای درمان چنین مشکلی هر چه سریعتر اقدام نمایند به این دلیل که چنین اختلالاتی سبب خجالتی بودن و کم رو شدن فرزندتان می شود و امکان دارد حتی اگر در آینده نیز این مشکل رفع شود اما کم رویی و خجالتی بودن فرزندتان هیچ گاه حل نشود و قسمتی از شخصیت او به حساب بیاید.

تمرینی برای ادا کردن واج های "س" و "ز"

برای صورت گرفتن این کار از جایی که لثه هایتان به دندان های چسبیده است با تمرکز برای منحرف نشدن زبان به اطراف،قسمت نوک زبان خود را به قسمت پشتی دندان ها، پایین فک نگه دارید.

امید داریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید و اطلاعات بیان شده رادر حل مشکلات احتمالی کودکان خود جدی بگیرید.
 

مطلب مفید بود؟
6
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی