تهران

انواع آلرژی های فصلی و راههای درمان آنها

درمان آلرژی
حساسیت فصلی و آلرژی سالانه افراد زیادی را درگیر خود می‌کند. آلرژی گونه های متفاوتی دارد اما عموما در فصل های مشخصی از سال شدت می‌گیرد. در طی سال ها راه هایی برای درمان و کنترل حساسیت های فصلی معرفی شده که در این مقاله به تعدادی از موثر ترین آن ها اشاره خواهیم کرد پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع آلرژی های فصلی و راههای درمان آنها

افرادی زیادی در جهان هستند که با حساسیت های فصلی و آلرژی دست و پنجه نرم می‌کنند. عده ای از مردم به یک نوع گرده افشانی گیاهی خاص و یا فصل خاصی از سال حساسیت داشته و در دوره به خصوصی از سال دچار مشکل می‌شوند. مشکلاتی از قبیل خارش، عطسه، سرفه و آب ریزش بینی از جمله علائم بروز حساسیت فصلی است. در واقع آلرژی یا حساسیت به دلیل عکس العمل بسیار شدید سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف صورت می‌گیرد. سیستم ایمنی افرادی که آلرژی دارند بسیار حساس بوده و در مواجهه با مواد بی ضرر موجود در هوا یا مواد غذایی واکنش بیش از اندازه نشان می دهند. آلرژی شدید می تواند روند عادی زندگی را مختل کرده و دردسرهای زیادی برای فرد به وجود بیاورد که رهایی از آن ساده نباشد. سیستم ایمنی فردی که حساسیت دارد در برخورد با گرده گیاهان به اندازه ای تحریک می شود که انگار با خطری جدی روبرو گشته است. درمان آلرژی و رهایی از علائم آن متنوع است البته روش قطعی برای درمان آلرژی ها ایجاد نشده بلکه در تمامی آن سعی در کنترل و کاهش شدت علائم آلرژی می‌شود. 

علائم آلرژی فصلی

فصل بهار، فصل گردافشانی گیاهان است. در این فصل اغلب گیاهان سبز شده و دوباره سرزنده می‌شوند همین امر سبب شده تا درصد بروز آلرژی در افراد حساس بسیار بیشتر شود. این مدل از آلرژی در افراد در فصل های سرد سال معمولا کاهش یافته و در بهار و تابستان پدیدار می‌شوند. اغلب علائم این نوع حساسیت عطسه و آبریزش بینی است. البته خارش نیز در افرادی بروز می‌کند. برای کم شدن شدت بروز این علائم می‌بایست افراد حساس اصولی را رعایت کنند تا کمتر مورد آزار قرار گیرند. در مطالعات صورت گرفته معمولا دیده می‌شوند که حساسیت و آلرژی می‌تواند ارثی باشد و از افراد خانواده به شما ارث برسد. 

عوامل ایجاد کننده آلرژی

آلرژی تنها به علت گرد افشانی گیاهان و سبزه ها به وجود نمی‌آیند بلکه بسیاری از حساسیت ها مربوط به مصرف غذا و یا میوه ای خاص است. غذاهای دریایی، تخم مرغ، لبنیات، آجیل، برخی از میوه ها و برخی از حبوبات امکان دارد از عوامل ابتلا به آلرژی باشند و فرد با استفاده از آن ها دچار حساسیت شود. عوامل محیطی نیز در ابتلا به آلرژی تاثیرگذار هستند. آلودگی هوا و آلاینده های مختلف از مهمترین عوامل آلرژی زا هستند. 

عوامل ایجاد کننده آلرژی

آلرژی ها در دونوع سطحی و شدید هستند، آلرژی های شدید نوعی بیماری هستند که نیاز به درمان جدی تر و مشاهدات پزشک دارد. اما در حالت کلی اصولی هستند که با رعایت آن ها می‌توانید آلژی خود را کنترل کرده و حتی در روند درمان آن گام بردارید. 

راه های کنترل و درمان آلرژی

یکی از اصلی ترین راه های درمان آلرژی و البته پیشگیری از اوج گیری آن شناسایی سیستم ایمنی بدن خود و البته عوامل تحریک کننده آن است. درصد زیادی از افراد دارای حساسیت، علم صددرصدی نسبت به مشکل خود ندارند و علائم آلرژی را در تمام طول سال با خود به همراه دارند. در اولین گام بهتر است که نسبت به نوع حساسیت خود اطلاعات کافی داشته باشید. در فصولی که احتمال بروز حساسیت بیشتر است همانند فصل بهار و تابستان درب پنجره منزل و ماشین خود را بسته نگه دارید و سعی کنید در معرض محیط های سرسبز و پر گیاه قرار نگیرید. سعی کنید با کمک اخبار و هواشناسی میزان گردهای موجود در هوا را در طول روز بسنجید و در روز های آلوده از منزل خارج نشوید. 
پس از بازگشت به خانه حتما دوش بگیرید و لباس های خود را عوض کنید. شستشوی موها تاثیر زیادی در کنترل آلرژی خواهد داشت. 

 

درمان خانگی آلرژی 

یکی از مواد بسیار موثر در برطرف کردن آلرژی کورستین است. در واقع کورستین یک نوع از فلاونوئیدها است که بیشتر در میوه ها و سبزیجات پیدا می‌شود. کورستین تاثیر بسزایی در بالا بردن سطح ایمنی بدن فرد دارد. یکی از مزیت های مهم و اصلی کورستین ، این است که فلاونوئیدهای آن حاوی مقادیر بسیار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشند و بنابراین مزیت ، کورستین همچنین توانایی تقویت کردن سیستم ایمنی بدن را نیز دارد و می تواند به این بخش مهم بدن بسیار کمک کند . بنابراین با استفاده از کورستین ، می توان از آلرژی فصلی جلوگیری کرد و در نهایت این مشکل کاملا بهبود خواهد یافت. 
مواد غذایی همانند پیاز، چغندر قند، سیر، کلم بنفش و بلوبری دارای آنتی اکسیدان و کورستین زیادی هستند که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک خواهند کرد. افزایش سطح ایمنی بدن با مصرف این قبیل خوراکی ها احتمال بروز بیماری های قلبی و فشار خون را کمتر می‌کند. تمشک نیز همانند موارد بالا ، یکی از میوه هایی می باشد که حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد که این آنتی اکسیدان ها عبارتند از :کورستین، ویتامین C، فیبر، لوتئین، زاکسنتین، پتاسیم و منیزیم . تمشک به عنوان یکی از میوه های خنثی کننده رادیکال های آزاد شناخته شده است. 

مصرف ماست برای درمان آلرژی

مصرف ماست برای درمان آلرژی
مصرف ماست برای درمان آلرژی 

مصرف ماست نیز می‌تواند به سوخت و ساز هرچه بهتر بدن شما کمک کند. در ماست باکتری هایی وجود دارد که برای بدن شما مفید هستند و می توانند در سیستم دستگاه گوارش و سیستم دفع ادرار بسیار مفید باشند و با این وجود باعث بیماری بدن نمی شوند و تنها یک مزیت مثبت در بدن محسوب می شوند . از این رو این چیزی است که سیستم ایمنی یا در کل بدن به آن بسیار نیاز دارد. پس برای درمان آلرژی خود مصرف ماست را فراموش نکنید.  

قارچ برای درمان آلرژی

قارچ برای درمان آلرژی
قارچ برای درمان آلرژی

مصرف قارچ نیز تاثیر بسزایی در بالا بردن سطح ایمنی و تقویت سیستم دفاعی بدن دارد. ویتامین های موجود در قارچ ها دارای توانایی افزایش فعالیت سلول های T هستند که این سلول ها مسئول حمله و از بین بردن سلول های آسیب دیده (مرده) یا ویروس ها هستند. با مصرف قارچ می‌توانید به بهبود حساسیت های خود کمک شایانی کنید. 
موارد دیگری نیز به بهبود آلرژی شما کمک خواهند کرد، مانند افزایش ویتامین c ، روی و ویتامین D3 همچنین استفاده از اسیدهای چرب امگا3 نیز به شما در بهبود آلرژی کمک خواهند کرد. 
 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آلرژی از چه مشکلی سرچشمه می‌گیرد؟

    اصولا آلرژی ها نشات گرفته از ضعف سیستم ایمنی بدن فرد است.
  2. فصول اوج گیری آلرژی کدام اند؟

    حساسیت ها معمولا در بهار و تابستان گسترش می‌یابند.
  3. علت اوج گیری حساسیت ها در بهار و تابستان چیست؟

    در فصل بهار به علت گردافشانی اکثر گیاهان و در تابستان به دلیل رشد سبزه ها این بیماری اوج می گیرد.
  4. افزایش مصرف کدام ویتامین ها سبب افزایش توان سیستم ایمنی می شود؟

    معمولا ویتامین های همانند ویتامین C و D3
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی