تهران

خواص چای سبز برای لاغری و چربی و عوارض مصرف بیش از اندازه آن

خواص چای سبز
نام چای سبز، صدرنشین نوشیدنی‌های مفید برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌هاست اما باید بدانید که چگونه چای سبز را دم کنید و همچنین نکته مهم‌تر اینکه باید در مصرف این چای اعتدال را رعایت کنید چون در غیر این صورت عوارض مصرف بیش از اندازه آن گریبان‌گیر خواهد شد. همه چیز درباره چای سبز در تیجور.

خواص چای سبز برای لاغری و چربی و عوارض مصرف بیش از اندازه آن

چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که از فواید بسیار زیادی برخوردار است به طوری که می‌توان این نوشیدنی را به عنوان درمان بسیاری بیماری‌ها، تناسب اندام و رسیدن به زیبایی دانست. چای سبز یک نوع چای است که با استفاده از گلبرگ‌های تازه گیاه چای و جوانه‌های آن به دست می‌آید. البته این چای انواع مختلفی مانند چای سبز چینی و ژاپنی هم دارد. 
در ادامه این مقاله شما را با فواید و مضرات این چای و همچنین روش صحیح دم کردن آن آشنا می‌کنیم.

خواص چای سبز
خواص چای سبز برای لاغری و چربی و عوارض مصرف بیش از اندازه آن

خواص چای سبز

1. جوانی و زیبایی با چای سبز
به طور کلی چای سبز را به عنوان داروی ضد پیری می‌شناسند. به دلیل وجود مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان به ویژه آنتی اکسیدان‌های موثر در این چای که موجب جوانی و شادابی پوست می‌شوند چای سبز را به عنوان داروی ضد پیری می‌شناسند. باید بدانید که این چای موجب شادابی و سلامتی سلول‌های بدن و همچنین موجب کاهش روند پیری سلول‌ها می‌شود.

2. خواص چای سبز برای پوست
چای سبز حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان‌ها وظیفه محافظت از پوست را در مقابل رادیکال‌های آزاد دارند و همچنین از آسیب، افتادگی، چین و چروک و ایجاد سرطان در پوست نیز جلوگیری می‌کند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که چای سبز برای پوست بسیار مفید است.

عکس چای سبز
خواص چای سبز برای پوست

3. سلامت دهان و دندان با چای سبز
یکی دیگر از فواید چای سبز سلامت دهان و دندان است. هنگامی که چای سبز می‌نوشید عصاره‌های موجود در برگ چای سبز که اثرات ضد میکروبی دارند از پوسیدگی و ایجاد پلاک دندان‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین چای سبز قابلیت از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان را دارد در نتیجه موجب از بین بردن بوی بد دهان هم می‌شود. جالب است بدانید که در چین باستان از این چای به عنوان خوشبو کننده دهان قبل از حضور در مهمانی‌ها استفاده می‌کردند.

4. خواص چای سبز و فشار خون
طبق تحقیقات انجام گرفته بر روی افرادی که مصرف کننده چای سبز بودند دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف چای سبز به مدت زمان زیاد می‌تواند موجب کنترل فشار خون شود. در طی همین تحقیقات مجله تایمز در این رابطه نوشت:

چای سبز آنقدر خواص زیادی دارد که موجب شده چای سیاه در رتبه دوم قرار گیرد. همچنین انتظار می‌رود که چای سبز بتواند مرگ و میر و سکته مغزی را 8 درصد و مرگ و میر ناشی از عروق کلیوی را 5 درصد کاهش دهد. البته در این مطالعه مقدار دقیق مصرف چای اعلام نشده است اما در تحقیقات قبلی گفته شده که مصرف روزانه 3 تا 4 لیوان چای سبز بسیار مفید است.

خواص چای سبز و غلظت خون
خواص چای سبز و تاثیر آن بر فشار خون

5. خواص چای سبز برای لاغری
همانطور که می‌دانید هنگامی که سن افزایش پیدا می‌کند افراد در آستانه میان‌سالی قرار می‌گیرند و دچار اضافه وزن و چاقی می‌شود بنابراین اگر شما قصد دارید که از این اضافه شدن وزن جلوگیری کنید می‌توانید از چای سبز استفاده کنید. البته باید مصرف چای سبز را از سن 30 سالگی به طور روزانه در برنامه غذایی خود جای دهید. باید بدانید که چای سبز علاوه بر اینکه روند پیری سلول‌های بدن را کند می‌کند، میزان افزایش وزن شما را در میانسالی نیز به حداقل می‌رساند.

6. خواص چای سبز برای سرطان سینه
یکی از خواص چای سبز برای زنان جلوگیری از سرطان سینه است. طبق شواهد موجود در جمعیت افراد آسیایی نشان داده شده است که چای سبز می‌تواند به کاهش خطر سرطان سینه کمک کند.

خواص چای سبز برای زنان
خواص چای سبز برای سرطان سینه در خانم‌ها

7. کاهش کلسترول با چای سبز
از خواص دیگر چای سبز می‌توان به کاهش میزان کلسترول خون اشاره کرد. علاوه بر این موضوع چای سبز میزان کلسترول بد بدن را کاهش و میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. علاوه بر این موضوع چای سبز مانع بروز بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین سکته قلبی می‌شود.

8. خواص چای سبز برای سرطان پروستات
یکی از خواص چای سبز برای مردان کاهش خطر ابتلای آقایان به سرطان پروستات است. طبق تحقیقات انجام گرفته آقایانی که چای سبز مصرف می‌کنند کمتر از دیگر افراد در خطر سرطان پروستات قرار می‌گیرند. همچنین اگر میزان مصرف این نوشیدنی افزایش پیدا کند خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کمتر می‌شود.

خواص چای سبز برای مردان
خواص چای سبز برای سرطان پروستات در آقایان

9. تقویت مفاصل و استخوان ها با چای سبز
با توجه به میزان زیاد فلوراید موجود در چای سبز، این نوشیدنی تاثیر زیادی بر روی استخوان‌ها می‌گذارد. فلوراید موجود در چای سبز علاوه بر اینکه موجب تقویت استخوان‌ها می‌شود، دندان‌ها را هم در مقابل پوسیدگی و پوکی محافظت می‌کند. همچنین محققان و متخصصان برای کاهش خطر ابتلای فرد از ورم مفاصل که ناشی از روماتیسم است، پیشنهاد می‌دهند که افراد به طور روزانه چای سبز بنوشند.

10. خواص چای سبز برای کبد
از دیگر خواص چای سبز می‌توان به سلامتی کبد اشاره کرد. نوشیدن چای سبز به طور روزانه موجب می‌شود که رادیکال‌های آزاد ایجاد شده توسط چربی‌های کبدی از بین بروند در نتیجه از سرطان و بیماری‌های کبدی جلوگیری می‌کند.

11. جلوگیری از آلزایمر با چای سبز
چای سبز علاوه بر اینکه سلول‌های مغز را بهبود می‌بخشد موجب تقویت و تحریک حافظه نیز می‌شود. نوشیدن چای سبز به طور روزانه موجب کاهش میزان استیل کولین‌های سلول‌های مغز می‌شود و در نتیجه این امر از بروز بیماری آلزایمر و تخریب سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند. همچنین گفتنی است که چای سبز میزان فعالیت سلول‌های مغزی را افزایش می‌دهد و موجب تقویت حافظه فرد نیز می‌شود.

قیمت چای سبز
جلوگیری از آلزایمر با چای سبز

12. محافظت از قلب با چای سبز
طبق تحقیقات انجام گرفته شده توسط دانشمندان، در چای سبز ماده‌ای شیمیایی وجود دارد که موجب حفاظت از قلب در برابر آسیب‌های متفاوت می‌شود. کارشناسان موسسه بهداشت کودکان انگلیسی در طی تحقیقاتی که انجام دادند توانستند که ماده شیمیایی به نام اپی گالوکاتچین گالات را در چای سبز کشف کنند. این ماده قابلیت این را دارد که میزان مرگ سلول‌ها را پس از سکته و یا حمله قلبی بسیار کاهش دهد. همچنین دانشمندان گفتند که این ماده شیمیایی می‌تواند از فعالیت پروتئینی که پس از حملات قلبی رخ می‌دهد جلوگیری کند. در ادامه این تحقیقات دانشمندان گفتند که این ماده قابلیت این را دارد که روند بهبودی سلول‌های قلبی را هم افزایش دهد.

13. کاهش میزان تری گلیسیرید با چای سبز
چای سبز حاوی مقدار قابل توجهی کاتچین است. این کاتچین‌ها فعالیت آنزیم لیپاز را در لوزالمعده مهار می‌کنند و موجب شکستن چربی‌ها با سرعت کم می‌شوند در نتیجه چربی خون با سرعت کمی افزایش پیدا می‌کند. همچنین میزان تری گلیسیرید خون پس از مصرف هر وعده غذایی افزایش پیدا می‌کند که این خود یک عامل مهم برای بروز بیماری‌های قلبی است. اگر شما پس از هر وعده غذایی چای سبز بنوشید میزان تری گلیسیرید خون کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنید.

14. جلوگیری و درمان دیابت با چای سبز
چای سبز قابلیت مهار کردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزرگ و روده را دارد و می‌تواند موجب کاهش سرعت شکستن نشاسته شود. با توجه به این امر میزان قند خون با سرعت کمی افزایش پیدا می‌کند در نتیجه فرد دچار قند خون و دیابت نمی‌شود. علاوه بر این موضوع چای سبز حاوی آنزیم‌هایی است که می‌توانند از عوارض ناشی از دیابت مانند بیماری‌های کلیوی و آب مروارید جلوگیری کنند.

عکس چای سبز
جلوگیری و درمان دیابت با چای سبز

15. از بین بردن زگیل با چای سبز
یکی از خواص چای سبز که از زمان‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است از بین بردن زگیل می‌باشد. شما برای از بین بردن زگیل خود می‌توانید چای سبز را یا به صورت موضعی و یا به صورت خوراکی استفاده کنید اما اگر می‌خواهید نتیجه مطلوب بگیرید بهتر است که چای سبز را ابتدا دم کرده و بعد بگذارید سرد شود و سپس آن را به صورت موضعی بر روی زگیل قرار دهید.

16. جلوگیری از افسردگی با چای سبز
چای سبز حاوی مقدار زیادی تیانین که نوعی آمینو اسید است می‌باشد. این ماده موجب کاهش استرس و رسیدن به آرامش ذهنی می‌شود. در نتیجه حتما چای سبز مصرف کنید و افسردگی خود را درمان کنید.

17. خواص چای سبز و دارچین
شما با بسیاری از خواص چای سبز آشنا شده‌اید اما باید بدانید که ترکیب این چای با دارچین موجب می‌شود که میزان قند خون تثبیت شود و همین امر موجب کاهش اشتهای فرد و لاغر شدن او خواهد شد. همچنین از خواص دیگر دارچین می‌توان به انتقال قند از جریان خون به سلول‌ها برای سوخت و ساز بدن اشاره کرد.

چای سبز و دارچین
خواص چای سبز و دارچین

18. رفع پف زیر چشم با چای سبز
از دیگر خواص چای سبز می‌توان به از بین برندگی تیرگی دور چشم و درمان پف زیر چشم اشاره کرد. چای سبز حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین K است که می‌تواند پف را از بین ببرد. بنابراین اگر شما از مشکل تیرگی و یا پف دور چشم رنج می‌برید تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تکه پنبه را به چای سبز آغشته کنید و آن را به چشم خود بمالید و پس از گذشت 15 دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

19. خواص چای سبز برای افراد مبتلا به آسم
چای سبز  قابلیت این را دارد که حساسیت دستگاه تنفسی را درمان کند. تئوفیلین موجود در چای سبز موجب رفع التهاب، آرامش و حساسیت دستگاه تنفسی فرد می‌شود. البته به جز افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند افرادی هم که در مناطق خاص زندگی می‌کنند و یا مشاغل خاصی دارند بهتر است که از چای سبز استفاده کنند زیرا دارای ترکیبات ضد حساسیتی هستند و می‌توانند دستگاه ایمنی بدن را در برابر عوامل حساسیت‌زا مقاوم کند.

20. خواص چای سبز برای مو
یکی دیگر از خواص چای سبز تحریک کنندگی ریشه مو است. بنابراین سرعت رشد مو در افراد افزایش پیدا می‌کند. اگر شما از مشکلات ریزش مو رنج می‌برید و یا موهای‌تان کم پشت است بهتر است که از این نوشیدنی استفاده کنید.

عکس چای سبز
خواص چای سبز برای مو

عوارض چای سبز

  • چای سبز حاوی کافئین است بنابراین افرادی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستند از این چای نباید استفاده کنند.
  • باید توجه داشته باشید که این چای را نباید به مقدار زیادی مصرف کنید زیرا به جای داشتن فایده می‌تواند در بعضی مواقع مضر عمل کند. همچنین اگر از نوشیدن یک لیوان چای سبز احساس ناراحتی کردید نوشیدن آن را متوقف کنید.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که مصرف زیاد چای سبز ایجاد می‌کند سردرد و سرگیجه است. چای سبز حاوی مقدار زیادی کافئین است بنابراین در صورت مصرف زیاد و در دراز مدت موجب کم شدن جذب آهن در بدن می‌شود که این امر موجب ایجاد سردرد و سرگیجه در فرد خواهد شد.
  • مصرف بیش از حد چای سبز موجب کم خونی به خصوص در خانم‌ها می‌شود. با توجه به اینکه برای کاهش وزن خود به مصرف چای روی می‌آورند احتمال ابتلا به کم‌خونی‌شان افزایش پیدا می‌کند.
  • افرادی که به بیماری‌های کبدی، کلیوی مبتلا هستند یا اختلالات اضطرابی و زخم معده دارند از مصرف چای سبز بپرهیزند.
  • افرادی که مبتلا به دیابت، کم خونی و پوکی استخوان هستند قبل از مصرف چای سبز باید با پزشک خود مشورت کنند.
  • این چای برای افرادی که به مشکلات قلبی و کلیوی مبتلا هستند می‌تواند مضر باشد بنابراین از مصرف این چای خودداری کنند.
عوارض چای سبز
عوارض مصرف بیش از اندازه چای سبز

طرز تهیه و طریقه مصرف چای سبز

  1. برای معطر و تازه ماندن چای سبز بهتر است که برگ‌های آن را در محلی تاریک و در ظرفی تیره و به دور از رطوبت نگهداری کنید.
  2. برای استفاده به ازای هر نفر، یک قاشق مربا خوری چای سبز و به تعداد هر قاشق یک لیوان آب با دمای 85 درجه داخل قوری بریزید.
  3. درب قوری را به مدت 7 دقیقه بگذارید و سپس داخل لیوان بریزید و بنوشید. 
  4. چای سبز همانند چای سیاه نیازی به دم کردن بر روی حرارت ندارد.
طریقه مصرف چای سبز
طرز تهیه و طریقه مصرف صحیح چای سبز

طرز تهیه دم نوش چای سبز و لیمو برای یک نفر

  • 1 قاشق غذا خوری پوست لیمو
  • 1 قاشق غذا خوری چای سبز
  • 1 قاشق غذا خوری پوست پرتقال
  • 1 قاشق غذا خوری آویشن خشک
  • 1 لیوان آب جوش 
  1. ابتدا پوست پرتقال، لیمو، آویشن و چای سبز را درون صافی قوری بریزید.
  2.  سپس یک فنجان آب جوش را روی آن‌ها ریخته و به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشند.
  3. پس از گذشت 5 دقیقه دمنوش را داخل لیوان بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید.

نکته: این دمنوش را باید در قوری بریزید و درب آن را بگذارید تا دم بکشد تا طعم و عطر خوبی بگیرد.

چای سبز و لیمو
طرز تهیه دم نوش چای سبز و لیمو برای یک نفر

طرز تهیه چای سبز و دارچین

  • 1 قاشق غذا خوری چای سبز
  • 1 لیوان آب جوش
  • پودر دارچین و چوب دارچین به میزان لازم
  1. برای تهیه این چای تنها کافی است که چای سبز و چوب دارچین را داخل قوری بریزید.
  2. سپس یک یا دو لیوان آب جوش بر روی آن‌ها بریزید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و بعد آن را داخل لیوان ریخته و میل کنید.
چای سبز برای لاغری
طرز تهیه چای سبز و دارچین

زمان مناسب نوشیدن چای سبز

اگر قصد دارید چای سبز را برای لاغر شدن مصرف کنید باید آن را 2 ساعت بعد از صرف هر وعده غذایی بنوشید. با این برنامه با اینکه شما در روند کاهش وزن خود قرار می‌گیرید اما هیچگونه خللی در میزان جذب آهن در بدن شما به وجود نخواهد آمد.
توجه داشته باشید که نوشیدن چای سبز 3 تا 4 لیوان در طول روز م‌یتواند موجب کاهش وزن شما شود اما اگر میزان مصرف آن را افزایش دهید با مشکلاتی مانند اختلال دفع آب، مشکل تحریک پذیری پایانه‌های عصبی و اختلال در الکترولیت‌های بدن مواجه می‌شوید. بنابراین مانند هر نوشیدنی دیگر، از مصرف بی رویه چای سبز هم پرهیز کنید.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی