تهران

اعتماد به نفس چیست

برخورداری از اعتماد به نفس
انسان تنها یک بار به دنیا به دنیا می آید و تنها یک بار حق زندگی دارد افسار زندگی خود را دست کسی نسپارید به خود اعتماد کنید و بر تصمیمات خود جدی باشید و برای رسیدن به اهداف خود با اعتماد به نفس بالا پیش بروید.

اعتماد به نفس چیست؟

  • معنی اعتماد به نفس

در معنای واقعی کلمه اعتماد به نفس داشتن یک نیروی قوی درونی است که اگر فردی این نیروی درونی را به طور واقعی در خود به وجود آورد به یک نیروی جادویی و بسیار قدرتمند دست یافته است.
شخصی که از اعتماد به نفس بالا و واقعی برخوردار باشد خود را یک فرد قوی و نیرومند می بیند و  در برابر هر گونه مشکلات مقاومت کرده و می تواند به یک فرد موفق و پیروز در تمام امور زندگی خویش تبدیل گردد.

شخصی که به خود و توانایی های خویش ایمان دارد نباید به افکار منفی دیگران تن دهد و بایستی برای رسیدن به موفقیت به هدفی که در پیش گرفته باور داشته که می تواند انجام دهد و  سپس راهکارهای رسیدن به آن را عملی کند.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به انگلیسی

اعتماد به نفس به انگلیسی   self confidence می باشد، به عبارت کلی میتوان گفت شخصی که خود را باور دارد و به راحتی می تواند در هر شرایطی که لازم شد از کلمه نه استفاده کند و خجالت را کنار بگذارد فردی است دارای اعتماد به نفس بالا، که چنین شخصی اگر پشتکار داشته باشد و دوستان و اطرافیان وی همراه و همدل او باشند و در رسیدن به هدفی که دارد وی را تشویق کنند می تواند به چیزی که می خواهد برسد.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس بالا

برای همه اتفاق افتاده است که در برخی موارد ترسیده یا خجالت کشیده ایم، ایمان به خود را از دست داده و با نگاه یک فرد به درد نخور به خود نگریسته ایم و مدام با خود تکرار کرده ایم من به درد هیچ کاری نمیخورم، بودن و نبودنم هیچ فرقی به حال و روز هیچ کس نخواهد کرد. هیچ پشتکاری  نمی تواند قوی تر از بالا بردن اعتماد به نفس و اعتماد به توانایی های خویش باشد.
مدام جملات منفی را با خود تکرار کرده ایم و به همین دلیل دیگر شناختی از خود نداریم و سعی کرده ایم گوشه گیر و انزوا طلب باشیم تا از دید دیگران و صحبت با اطرافیان و افراد غریبه پرهیز کنیم تا مبادا کسی به کمبود اعتماد به نفس ما پی ببرد.
در ادامه به چندین مورد از علائم اعتماد به نفس اشاره کرده ایم امید است با شناخت دقیق این علائم آن ها را کنار گذاشته و سعی کنیم اعتماد به نفس را در درون خود افزایش دهیم تا با جدیت و قدرت تمام و با ایمان به خود به سوی هدف هایمان پیش برویم.
 

اعتماد به نفس


علائم کمبود اعتماد به نفس

 

  • خیلی سریع و راحت تغییر عقیده می دهند

افرادی  که از اعتماد به نفس پایین برخوردارند خیلی سریع و راحت و تحت تاثیر افراد و عوامل مختلف عقاید خود را تغییر می دهند و به طور کلی میتوان گفت اینگونه افراد نظری ثابت ندارند و با یک اشاره تغییر نظر می دهند و مدیریت زندگی خود را به دست دیگران می سپارند. برای خودتان زندگی کنید. مگر چند بار حق زندگی کردن داریم که بخواهیم به دلخواه دیگران زندگی کنیم و خود را نادیده بگیریم.

  • آسان تسلیم می شوند

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند خیلی راحت تسلیم شده و  شکست را قبول می کنند و به مرور زمان به افسردگی دچار می شوند. افراد دارای اعتماد به نفس کم، افکارشان پر است از انرژی های منفی و همیشه احساس خستگی و سیری از زندگی دارند. خود را باور کنید و با تلاش و امید به سوی هدف های خود بشتابید.

  • همواره به دنبال توجیه اشتباهات خود هستند

همه انسان ها حداقل یک بار در زندگی دست به اشتباه می زنند لیکن افرادی که اشتباه می کنند مدام در فکر توجیه و دلیل تراشی هستند و همواره به دنبال توضیح کارهای خود برای دیگران هستند. به یاد داشته باشید اشتباه کردن اشتباه نیست در اشتباه ماندن اشتباه است زیرا اگر اشتباهی صورت نگیرد تجربه ای به دست نمی آید تجربه حاصل برخی اشتباهات است.

  • از انجام کارها شانه خالی می کنند

افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند همیشه به دنبال بهانه تراشی و شانه خالی کردن از انجام مسئولیت هایی هستند که به عهده آنها گذاشته شده است.

  • همواره به دنبال تایید شدن از طرف دیگران هستند

وقتی فردی کمبود اعتماد به نفس دارد مدام در پی تایید و رضایت دیگران است و از هیچ چیز لذت نمی برد حتی از موفقیت و پیروزی.

اعتماد به نفس

 

تشخیص اعتماد به نفس کاذب
 

اعتماد به نفس کاذب

در نهایت باید گفت اعتماد به نفس کاذب مضرتر از نداشتن اعتماد به نفس است و افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند مدام در فکر پیروزی هستند تا به دیگران ثابت کنند که فردی با استعداد فراوان هستند در حالی که چنین چیزی نیست و اینگونه افراد تنها خود را برتر می بینند و در واقعیت انسان ضعیفی هستند و مدام با شکست مواجه می شوند هر انسان ظرفیتی دارد و بایستی بر اساس توانایی و ظرفیت خویش به سوی هدفی که دارد گام بردارد نه فراتر از توانایی خویش.

اعتماد به نفس

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی