تهران

راههای مقابله با اعتماد به نفس پایین

علائم کمبود اعتماد به نفس
کمبود اعتماد به نفس علائم بسیاری دارد علائمی که بسیاری از آن ها بر میگردد به کودکی شخص و شخصیتی که در کودکی برای وی شکل گرفته است، این علائم اگر مورد درمان قرار نگیرد ادامه زندگی برای شخص غیر قابل تحمل می شود و آدمی به یک فرد افسرده تبدیل می گردد.

علل کمبود اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس

علت اعتماد به نفس پایین در کودکان

هیچ چیز در دنیا بی علت نیست و هر کدام از رفتارهای ما با علت و عاملی در ارتباط است، بایستی به دنبال علت رفتارهای نگران کننده بگردیم و آنها را درمان کنیم. بسیاری از کمبودهای ما ریشه در کودکی دارد و به مرور با بزرگ شدن نمایان می شوند.
کمبود اعتماد به نفس علت های فراوانی می تواند داشته باشد که ما به چند مورد از این علت ها اشاره می کنیم:

  • عدم تحسین و بی محبتی

کودکی که همواره از همه افرادی که به آنها وابستگی دارد و آنان را دوست دارد بی محبتی و کم توجهی ببیند شاید در ابتدا چندان به چشم نیاید ولی به مرور زمان آسیب های جبران ناپذیری به وی وارد می شود و سبب تضعیف روحیه و کمبود اعتماد به نفس شخص می گردد.

  • مجازات های مکرر

برخی فکر می کنند مجازات برای اصلاح رفتار فردی موثر واقع می شود در حالی که  به هیچ عنوان اینگونه نیست و با مجازات های مکرر تنها اعتماد به نفس شخص را به زیر صفر می بریم.
اکثر والدین برای تربیت و اصلاح فرزند خویش او را مجازات و تنبیه می کنند که این روش تنها ترس را در وجود کودک افزایش می دهد و هیچ تاثیری در اصلاح رفتار کودک نخواهد داشت.
والدین عزیز همه ما انسان ها به محبت نیاز داریم، با کودک خود با محبت صحبت کنیم و خواسته های خود را با محبت به او انتقال دهیم. باور کنید صحبت با محبت و آرام بسیار فراتر و موثر از حرف زدن با صدای بلند و تنبیه و مجازات های مکرر است.

  • زور گویی

کودکی که مدام مورد زورگویی والدین و دیگران قرار می گیرد و به دلیل کودک بودن و کم توان بودن توانایی  برخورد با زور گویی را ندارد و با سرخوردگی روبرو می گردد و در آینده با کمبود اعتماد به نفس مواجه می شود.

اعتماد به نفس پایین

شخصی که به هر دلیلی به عنوان مثال ارتباط و پرخاشگری والدین با یکدیگر  و قرار گرفتن در خانواده یا گروهی که همیشه با یکدیگر جدال دارند قرار گیرد به افسردگی و اعتماد به نفسی ضعیف گرفتار می گردد.

  • مسئولیت پذیر نبودن

یکی از مزیت های اعتماد به نفس پایین برای افرادی با این خصوصیات این است که مسئولیت پذیر نیستند و مسئولیت پذیر نبودن یک پادشاه مخرب برای اینگونه افراد محسوب می گردد.

اعتماد به نفس و افسردگی

اعتماد به نفس پایین و افسردگی

شخصی که از اعتماد به نفس پایین برخوردار است هیچ گونه اذیتی برای دیگران ندارد و هیچ گاه نمی تواند به کسی آسیب بزند و تنها زورش به خود می رسد، اینگونه افراد به دلیل اینکه نمی توانند دل کسی را بشکنند همیشه دردهایشان را درون خود می ریزند و اکثر مواقع آرام و گوشه گیر هستند، حتی در برخی موارد مشاهده می شود که تنهایی را بر هر چیزی ترجیح می دهد که این روش نیز به مرور موجب افسردگی می شود.
افراد با اعتماد به نفس پایین گویی در یک دنیای دیگر و بدون فکر و دغدغه زندگی می کنند زیرا هیچ گاه دست به کاری نمی زنند و همیشه ترس از شروع دارند و به همین دلیل ترس از شکست ندارد زیرا شروع برای اینگونه افراد معنا ندارد.

دنیای کودکان را خراب نکنیم

دلایل کمبود اعتماد به نفس در کودکان

روزی شخصی نقل می کرد: وارد یک تئاتر طنز شدم که به دلیل مصادف بودن با روز دختر برگزار شده بود، تعدادی کودک در آن مکان حضور داشتند با اینکه برنامه طنز بود لیکن در میان بچه ها دختر بچه ای 12 ساله بود که تنها از اول تا آخر اجرا اشک ریخت و بخصوص زمانی که خواننده ای آهنگی با عنوان دخترم سرود شدت اشک هایش بیشتر شد.
مشتاق شدم بدانم علت آن همه گریه دخترک چه چیز است، بعد از تمام شدن برنامه کنارش نشستم و چند دقیقه ای با دختر کوچولو 12 ساله هم صحبت شدم، وقتی از او پرسیدم علت آن همه گریه چه بود، چشم هایش باز پر اشک شد و دوباره بغض راه گلویش را بست و نتوانست حرف بزند.
آن شخص نقل می کرد دخترک خیلی زیبا و دوست داشتنی بود و معصومیت از چشمانش می بارید  با اینکه شناختی از او نداشتم ولی دلم برایش سوخت، دختر معصوم در چشمانم نگریست و با حالتی معصومانه  تنها یک حرف زد و رفت، گفت: من خانواده ام را دوست داشتم ولی خانواده ام مرا نخواستند.
مات و مبهوت ماندم چشم هایم پر اشک شد نه توانایی قضاوت در مورد دخترک و نه خانواده اش را داشتم و نه هیچ چیز دیگر، دختر کوچولو طوری ضربه دیده بود که دیگر توان بلند شدن هم نداشت.
دنیای کودکان خیلی حساس تر از آن است که در تصور کسی بگنجد، دنیای کودکان را خراب نکنیم کودکان بعد از شکستن و کمبود اعتماد به نفس و بی محبتی توان مقابله ندارند و خیلی زود شکست را می پذیرند و نابودی را قبول می کنند. مراقب دنیای پاک و بی آلایش کودکان باشیم زیرا در مقابل آینده و سرنوشت فرزندانمان مسئول هستیم.
 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی