تهران

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه شما را سریعا لاغر می کند ؟

رژیم کتوژنیک هدفمند برای کاهش وزن
رژیم کتوژنیک یا کتو ، رژیمی با میزان مصرف کربوهیدرات کم و چربی زیاد می باشد که باعث کاهش وزن ، لاغری و بهبود سلامت بدن می شود . این رژیم بیماری هایی نظیر آلزایمر ، دیابت ، پارکینسون ، سرطان و صرع را درمان می کند و برای سلامتی فواید بسیاری دارد .

رژیم کتوژنیک (رژیم کتو) با کاهش مصرف کربوهیدرات و تبدیل بدن به یک دستگاه چربی سوز باعث کاهش وزن و لاغری می شود .


با کاهش میزان مصرف کربوهیدرات ، بدن در وضعیت متابولیکی (کتوسیس) قرار می گیرد . به همین دلیل سوخت و ساز بدن بالا می رود و در کبد چربی به کتون تبدیل می شود تا انرژی مورد نیاز جهت فعالیت مغز را تامین کند . از طرفی کاهش شدید قند خون و انسولین و در عین حال افزایش کتون ها نقش موثری در بهبود سلامت انسان دارد .

 

بررسی انواع مختلف رژیم کتوژنیک
معرفی انواع مختلف رژیم کتوژنیک


معرفی انواع مختلف رژیم کتوژنیک

در اینجا قصد داریم تا شما را با انواع رژیم کتوژنیک آشنا کنیم .

رژیم استاندارد کتوژنیک (SKD)

در رژیم SKD مصرف کربوهیدرات بسیار کم ، پروتئین متعادل و چربی زیاد است . یعنی این رژیم شامل 5 درصد کربوهیدرات  ، 20 درصد پروتئین و 75 درصد چربی می باشد .

رژیم کتوژنیک سیکلی (CKD)

در رژیم CKD دوره‌های میانی کوتاه با میزان کربوهیدرات بالاتر در نظر گرفته می شود .

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD)

در رژیم TKD نیاز است که کربوهیدرات بیشتری به دلیل این که ورزش می کنید به غذای خود اضافه کنید .

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

این نوع رژیم مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است اما پروتئین بیشتری برای آن در نظر گرفته می شود . یعنی شامل 5 درصد کربوهیدرات  ، 35 درصد پروتئین و 60 درصد چربی می باشد .


در میان رژیم هایی که تا الان معرفی شدند ، رژیم کتوژنیک دوره‌ای و هدفمند، رژیم‌های حرفه‌ای و پیشرفته ‌تری هستند که تنها برای ورزشکاران و بدنسازان توصیه می شوند .

 

بررسی فواید کلی رژیم کتوژنیک
فواید کلی رژیم کتوژنیک چیست


فواید کلی رژیم کتوژنیک چیست ؟

دلایل متعددی وجود دارد که فواید رژیم کتوژنیک را نسبت یه سایر رژیم های کم چرب اثبات می کند . که این دلایل عبارتند از :
1.    راهی موثر جهت کاهش وزن و لاغری
2.    کاهش عوامل خطر بیماری ها
3.    بهبود سطح کلسترول تری گلیسیرید و HDL
4.    کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت انسولین
5.    افزایش پروتئین دریافتی
6.    افزایش کتون ها

 

 رژیم کتوژنیک و درمان بیماری ها
ارتباط رژیم کتوژنیک با درمان بیماری ها


ارتباط رژیم کتوژنیک با درمان بیماری ها

مطالعات انجام شده نشان می دهد که داشتن یک رژیم و برنامه غذایی سالم نقش موثری جهت حفظ وسلامت بدن ایفا می کند . رژیم کتو نیز باعث پیشگیری و درمان یکسری از بیماری ها شده و برای بدن مفید است .

 

  1. سرطان : این رژیم برای درمان انواع سرطان و کاهش روند رشد تومورها مفید است .
  2. بیماری های قلبی : این رژیم میزان چربی بدن ، قند خون ، فشارخون و سطح کلسترول  و HDL  را کنترل می کند . به همین دلیل سلامت قلب را تضمین می کند .
  3. صرع : این رژیم دفعات حملات تشنج در کودکان مبتلا به صرع را کاهش می دهد .
  4.  آلزامیر : این رژیم بیماری آلزایمر را کنترل می کند و روند پیشرفت آن را کاهش می دهد .
  5. پارکینسون : این رژیم علائم بیماری پارکینسون را کاهش می دهد .
  6. آسیب‌های مغزی : با توجه به تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده ، مشخص شد که این رژیم غذایی باعث کاهش جراحت‌های مغز می شود و در بهبود روند جراحی مغز موثر است .
  7. آکنه و جوش صورت : آن چه که باعث بهبود جوش های صورت و درمان آکنه می شود کاهش میزان انسولین و کاهش مصرف غذاهای فراوری شده و شکر می باشد .
  8. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک : این رژیم میزان انسولین را کاهش می دهد به همین دلیل در درمان بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نقش مهمی دارد .
  9. دیابت : مطالعات انجام شده نشان می دهد که رژیم کتوژنیک می تواند از ابتلا افراد به بیماری های دیابت نوع 2 ، پیش دیابت و سندرم متابولیک جلوگیری کرده و حتی در درمان آنها موثر باشد .


عوارض جانبی رژیم کتوژنیک چیست ؟

اگر چه رژیم کتوژنیک برای افرادی که سالم هستند مشکلی ایجاد نمی کند ، اما ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد که آن را با نام آنفولانزا کتو می شناسند و معمولا بعد از گذشت چند روز برطرف می شود .
از علائم آنفولانزای کتوژنیک می توان به افزایش گرسنگی ، تهوع ، کاهش انرژی و عملکرد ذهنی ، مشکلات خواب و ناراحتی گوارشی اشاره کرد .
برای این که به چنین مشکلات و عوارض دچار نشوید ، بهتر است چند هفته اول یک رژیم معمولی کم کربوهیدرات را دنبال کنید . این کار باعث می شود که بدتان آمادگی پیدا کند تا بتواند چربی ها را بسوزاند .
رژیم کتوژنیک باعث تغییر تعادل  آب و مواد معدنی موجود در بدنتان می شود . به همین دلیل افزودن نمک به غذا و استفاده از مکمل های معدنی توصیه می شود . دریافت روزانه 1000 میلی گرم پتاسیم ، 300 میلی گرم منیزیم و3000 تا 4000 میلی گرم سدیم از مواد معدنی عوارض جانبی را به حداقل می رساند .

پس ابتدا غذایی خود را بخورید تا زمانی که احساس کنید سیر شدید و دیگر کالری اضافی دریافت نکنید . رژیم کتوژنیک کاهش وزن بدون محدودیت کالری است .

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی