تهران

درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

آشنایی با روشهای درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی
پوسیدگی دندان یکی از علل اصلی دندان درد است. پوسیدگی دندان با نفوذ باکتری ها در ساختمان دندان ها ایجاد شده و به مرور مینای دندان را دچار آسیب می کند. در طب اسلامی و سنتی که ریشه ایرانی دارد درمان های خانگی بسیاری برای درمان پوسیدگی دندانی و جلوگیری از ایجاد آسیب های دندان وجود دارد.

رفع پوسیدگی دندان با طب سنتی

روند پوسیدگی دندان با فعال شدن میکروب ها در سطح دندان آغاز می شود و به مرور با درمان نشدن به ساختمان دندان نفوذ می کند. پوسیدگی دندان نوعی بیماری عفونی است که برای بوجود آمدن آن، میکروب ها باید به مواد قندی هم دسترسی داشته باشند تا مهم ترین عامل تخریب ساختمان معدنی دندان یعنی اسید تولید شود. در حقیقت پوسیدگی دندان به روند تخریب بافت های سخت دندانی گفته می شود.

به بیماری هایی که در اثر فعال شدن میکروب ها ایجاد شود بیماری عفونی گفته می شود و در صورتی که بیماری بتواند از محلی به محل دیگر انتقال یابد به آن بیماری واگیردار می گویند. بنابراین با تعریف ارائه شده از پوسیدگی دندان، این بیماری می تواند از یک دندان به دندان های دیگر سرایت کند.

پوسیدگی دندان، همه سطح دندان را به طور یکسان درگیر نمی کند بلکه برخی سطوح را بنا به شرایط خاصی که دارند بیشتر درگیر پوسیدگی می نماید. این سطوح با شرایط خاص عبارتند از:

شیارهای سطح جونده

سطح جونده دندان های آسیاب به دلیل وجود شیارهای باریک و عمیق می تواند محیط مناسبی برای رشد و تکثیر میکروبها فراهم کند و دندان ها بخصوص دندان های آسیاب بیشتر از این محل دچار پوسیدگی می شوند.

سطوح بین دندانی

نواحی بین دندانی به دلیل عدم نفوذ مسواک برای تمیز کردن آنها، از نواحی مستعد برای پوسیدگی و ایجاد بیماریهای لثه هستند.

ناحیه اتصال لثه با دندان

تجمع میکروب ها در این مکان نیز می تواند باعث ایجاد بیماریهای لثه شود.

نشانه های پوسیدگی دندان

از نشانه های عمومی پوسیدگی دندان می توان به تغییر رنگ مینای دندان، سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی، حساس بودن و دردناک شدن دندان، بوی نامطبوع دهان و گیر کردن مواد غذایی لای دندان ها و پاره شدن نخ دندان اشاره کرد.

با مروری بر تعریف پوسیدگی دندان و نواحی درگیر شونده در پوسیدگی، حال به روش های درمان پوسیدگی دندان با استفاده از طب سنتی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

 

درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی

از منظر متخصصان طب سنتی پوسیدگی دندان یکی از مشکلات رایج است که رابطه پیچیده ای بین رژیم غذایی و ایجاد و بروز حفره های دندانی وجود دارد. طب سنتی با تکیه بر درمان های گیاهی و خانگی روش هایی برای درمان و پیشگیری از پوسیدگی دندان ها را ارائه می دهد

درمان پوسیدگی دندان
درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

درمان پوسیدگی دندان با روغن نارگیل

روغن نارگیل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می شود. این روغن اغلب در تولیدات لوازم بهداشتی مربوط به دهان و دندان استفاده فراوانی دارد. روغن نارگیل فرایند شده معمولا انواع گونه های باکتری استرپتوکوکوس بخصوص نوع موتان آن را به طور چشمگیر و قوی تری مهار کرده و از بین می برد. استرپتوکوکوس موتان یکی از باکتریهای فعال در تولید اسید و از دلایل اصلی و مهم در ایجاد پوسیدگی دندان است. روغن نارگیل هم چنین در از بین بردن برفک های دهان نقش مهمی دارد. از روغن نارگیل علاوه بر درمان سنتی پوسیدگی دندان، در محصولات بهداشتی دهان و دندان مانند دهان شویه ها استفاده می شود. می توان روغن نارگیل را به مدت بیست دقیقه در دهان نگه داشت این امر در تشکیل مجدد مینای تخریب شده دندان در اثر پوسیدگی موثر خواهد بود.

درمان پوسیدگی دندان
درمان پوسیدگی دندان با روغن نارگیل

درمان پوسیدگی دندان با سیر

یک بوته سیر را له کرده و آن را با مقدار خیلی کمی از نمک (یک سر انگشت) مخلوط نمایید و این مخلوط را روی قسمت آسیب دیده دندان بگذارید. با تکرار چند باره این کار شاهد کم شدن درد دندان هایتان خواهید بود و پس از مدتی با انجام منظم این کار پوسیدگی دندان کاهش می بابد.

درمان پوسیدگی دندان
درمان پوسیدگی دندان با سیر

درمان پوسیدگی دندان با استفاده از روغن حنظل

روغن حنظل که با نام روغن هندوانه ابوجهل هم شناخته می شود از روغن های بسیار تاثیر گذار تاکید شده برای درمان پوسیدگی دندان در طب اسلامی است که علاوه بر درمان پوسیدگی دندان، از بروز پوسیدگی های دندانی هم جلوگیری می کند. روش استفاده از روغن حنظل به این شکل است که هر شب قبل از خواب دندان های خود را با این روغن ماساژ دهید. در حین استفاده از خوردن این روغن جدا خودداری نمایید.

درمان پوسیدگی دندان
هندوانه حنظل و روغن آن

روغن حنظل موجب از بین رفتن باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی دندان می شود. این روغن را بعد از استفاده سی روزه به مدت یکماه فاصله بیاندازید و بعد از یک ماه دوباره شروع به استفاده مجدد نمایید. نباید از این روغن به صورت مداوم استفاده شود.

درمان پوسیدگی دندان
درمان پوسیدگی دندان با روغن حنظل

 

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی