تهران

چگونه از خراب شدن دندان جلو جلوگیری کنیم

روشهای پیشگیری از خرابی دندان های جلو
دندانها نقش مهمی در زیبایی چهره افراد دارند بخصوص دندان های جلویی از اهمیت دوچندانی برخوردارند چون هنگام صحبت کردن و خندیدن نمایان می شوند. بنابراین رعایت بهداشت و حفظ سلامتی و زیبایی این دندانها برای داشتن لبخند زیبا و حفظ زیبایی صورت مهم است. دندان های جلویی بخاطر صاف بودنشان به آسانی تمیز می شوند

راههای جلوگیری از خراب شدن دندان های جلو

زمانی که می خواهید عکس بگیرید می گویند بگو سیب! لبخند بزن، بنابراین شما دهان خود را باز می کنید و دندان های شما نمایان می شوند. وقتی عکس را می بینید فردی خوشحال را می بینید که به شما نگاه می کند هر چه دندان های شما سالم تر باشند، خوشحالتر به نظر می رسید.

دندان های جلو
دندان سالم، لبخند زیبا

دندان های جلو تاثیر زیادی بر چهره و داشتن لبخند زیبا دارند و خرابی و پوسیدگی در آنها علاوه بر تحمیل درد و اذیت شدن فرد، سلامتی و زیبایی صورت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. دندان های جلویی (Incisors) شامل هشت دندان، چهار دندان در پایین و چهار دندان در بالا می شود. این دندان ها تقریبا در 6-8 ماهگی ظاهر می شوند و نقش مهم و تعیین کننده ای در غذا خوردن دارند، هم چنین تاثیر زیادی بر کیفیت و زیبایی طرح لبخند دارند. در این مقاله قصد داریم با بیان روش های جلوگیری از خرابی دندان های جلو در خدمت شما عزیزان باشیم.

دندان های جلویی دندان هایی صاف هستند و دسترسی آسانتری برای تمیز کردن دارند در نتیجه به آسانی می توان آنها را مسواک زده و نخ دندان کشید ولی با این همه مصون از خطر خرابی نیستند.

علت خرابی و پوسیدگی دندان های جلو

اغلب شروع پروسه خرابی دندان ها از باکتری های دهان، مواد غذایی قند دار و بهداشت ضعیف دهان و دندان نشات می گیرد. باقی مانده این مواد در بین دندان ها موجب تشکیل پلاک ها روی سطوح دندان ها شده و اسید ناشی از فعالیت باکتری ها، به مرور باعث خرابی و ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شود. زمانی که ذرات غذایی حاوی کربوهیدرات در میان دندان های شما گیر می افتند و به طور کامل پاکسازی نمی شوند این فرایند می تواند سرآغازی برای شروع فعالیت میکروب ها شده و منتهی به خرابی دندان ها شود.

خرابی دندانهای جلویی
راههای مقابله با خراب شدن دندان های جلویی

علائم پوسیدگی دندان های جلویی

احساس درد شدید در زمان خوردن و نوشیدن، حساس تر شدن دندان ها نسبت به مواد غذایی و نوشیدنی های سرد و گرم، دندان درد، وجود حفره یا سوراخ در دندان ها، ایجاد لکه های سیاه یا قهوه ای روی سطوح دندان ها و بوی بد دهان و طعم ناخوشایند آن، از جمله علائمی هستند که در اثر خرابی و شروع بیماریهای مربوط به دندان بروز می کنند.

روش های پیشگیری از خرابی دندان های جلویی

برای جلوگیری از روند خرابی دندان های جلو باید در مرحله اول اقدامات پیشگیرانه را با رعایت بهداشت دهان و دندان آغاز کنید در کودکان به محض رویش دندان های جلو، دندان های آنها را بوسیله مسواک انگشتی تمیز نمایید. برای حفظ سلامت و زیبایی دندان های جلویی خود از زدن روزی دو بار مسواک غافل نشوید. هم چنین از نخ دندان برای خارج ساختن باقی مانده غذاها از بین دندان ها استفاده نمایید. از دهانشویه برای پیشگیری از ایجاد پلاک های دندانی و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها بخصوص دندان های جلویی استفاده کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین و به صرفه ترین راه برای جلوگیری از خرابی و پوسیده شدن دندان ها بخصوص دندان های جلویی است که نسبت به دندان های قرار گرفته در نواحی دیگر دهان از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

پوسیدگی دندان جلو
پیشگیری از خراب شدن دندان های جلو

محدود کردن و کاهش استفاده از شیرینی ها و مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین از اصول مهم برای حفظ سلامب دندان های جلویی است. زیرا مصرف بی رویه این مواد احتمال خرابی و پوسیدگی دندان های جلویی را افزایش می دهد. شما باید در مورد آنچه می خورید و می نوشید، مراقب باشید، پلاک روی دندان های شما فقط منتظر رسیدن قند هستند تا شروع به فعالیت کنند. میوه وسبزیجات زیادی بخورید و به جای نوشابه و نوشیدنی های شیرین دیگر آب بنوشید. و فراموش نکنید که لبخند بزنید.

دندان های جلویی
داشتن رژیم سالم غذایی 

هم چنین روش مراجعه منظم به دندان پزشک برای معاینه دوره ای دندان ها برای بررسی سلامت آنها موثر خواهد بود. استفاده از روش فلوراید تراپی هم از جمله روش های تاثیر گذار در پیشگیری از خراب شدن دندان های جلویی است.

دندان های جلویی و اهمیت آنها
انجام منظم معاینات دندان پزشکی

اگر دندان جلویی دچار پوسیدگی و خرابی شوند در صورت عدم رسیدگی و درمان درد شدیدی را احساس خواهید کرد بخصوص اگر پوسیدگی تا پالپ دندان هم نفوذ کرده باشد خرابی به عصب دندان می رسد و درد و حساسیت شدیدی را در پی خواهد داشت. اگر با وجود رعایت تمام موارد بهداشت دهان ودندان باز هم شاهد خرابی در دندان های جلویی خود یا فرزندتان شدید نباید نگران شوید چون این نوع از پوسیدگی ها در صورت توجه و رسیدگی به موقع  قابل ترمیم هستند.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی