تهران

علت پوسیدگی دندان نیش چیست

دلایل پوسیدگی دندان نیش
دندان نیش همان دندان های جلویی هستند که مجموعا چهار تاست دو دندان درفک بالا و دو دندان در فک پایین. دندان های نیش در زیبایی و جذابیت چهره نقش زیادی دارند. نگهداری و رعایت بهداشت دندان نیش به مراتب مهم تر است و ارمغان حفظ زیبایی و سلامت این دندان ها لبخند زیباست.

پوسیدگی دندان نیش

دندان های نیش به دندانهایی جلویی گفته می شود و تاثیر بسزایی در زیبایی چهره و سلامتی سایر دندان ها ایفا می کنند. هر فرد معمولا دارای چهار دندان نیش است دو دندان در بالا (معروف به نیش دندان ماگزیلاری) و دو دندان در پایین (معروف به نیش دندان فک پایین). این دندان ها برای خورن غذا و پاره کردن استفاده می شوند و نسبت به دندان های دیگر بزرگتر و قوی ترند. دندان های نیش از لحاظ زمان رویش آخرین دندان های جلویی هستند که اغلب در بین سنین 11 تا 13 سال ظاهر می شوند.

پوسیدگی دندان
دندان های نیش

دندان های نیش علاوه بر زیباتر کردن لبخند، در کیفیت صحبت کردن و غذاخوردن نیز تاثیر گذارند هم چنین در زیبا نشان دادن فرم و شکل صورت هم موثر واقع می شوند. بودن دندان نیش در قسمت گوشه دهان باعث می شود تا صورت و لب ها پر جلوه کنند و مانع از فرو رفته دیده شدن گوشه های لب می شوند. در کسانی که دندان نیش آنها به هر نحوی از دست رفته است یک فرو رفتگی مشخصی در قسمت گوشه های دهان بوجود می آید که در نتیجه آن فرو رفتگی لب ها، عمیق تر شدن خط لبخند و مسن تر به نظر رسیدن صورت شخص اتفاق می افتد.

در اکثر مواقع به دلیل نبود و کمبود فضا برای رویش، دندان نیش دچار رویش نابجا می شود. این کمبود فضا می تواند دلایل متعددی داشته باشد از دلایل عمده و رایج آن، پوسیدگی یا از میان رفتن زودرس دندان های شیری و درمان نکردن به موقع آنهاست. با از میان رفتن دندان های شیری، دندان های موجود در عقب دهان به سمت جلو حرکت می کنند و فضای کافی برای رشد دندان نیش را تنگ می کنند. با کم شدن فضای لازم برای رشد دندان نیش دائمی، رویش آن در محل مناسب و صحیح خود ممکن نخواهد بود و این دندان از راه رویشی درست خود منحرف می شود و به سمت بیرون یا داخل رشد می کند.

پوسیدگی در دندان یک نوع بیماری عفونی و قابل سرایت است. پوسیدگی به معنی خراب شدن ساختار دندان است. و می تواند هم برظاهر دندان یا مینای آن، و هم بر عاج دندان تاثیر بگذارد. روند پوسیدگی دندان های نیش با شروع فعالیت میکروب ها در سطح دندان آغاز می شود و به مرور در ساختمان دندان پیشروی می کند میکروب ها با استفاده از باقی مانده مواد قندی در دهان و لای دندان ها تغذیه کرده و تولید اسید می نمایند و به مرور به بافت دندان هم آسیب می رسانند.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان نیش

پوسیدگی در دندان نیش کودکان

 در دندان های نیش کودکان نیز این روند با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و داشتن رژیم غذایی نامناسب رخ می دهد و به سایر دندان ها سرایت می کند. بنابراین برای حفظ سلامت و جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندان های نیش شیری در کودکان از زمان رویش این دندان ها، والدین باید با استفاده از مسواک انگشتی برای تمیز کردن و پاکسازی دندان های شیری و هم چنین رژیم غذایی مناسب برای کودکان این روند را کنترل کنند.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندن نیش در کودکان

علائم پوسیدگی دندان نیش

پوسیدگی دندان نیش با تغییر رنگ و سیاه شدن و لق شدن دندان همراه است و  تاثیر زیادی در زیبایی چهره خواهند داشت. بوی بد دهان ، وارد شدن باکتری ها در جریان خون و ایجاد عفونت و التهاب در بدن از عوارض دیگر پوسیدگی دندان های نیش هستند.

درمان پوسیدگی  دندان نیش

مراجعه منظم به دندان پزشک و استفاده از دارو درمانی و پر کردن دندان  بهترین روش درمان پوسیدگی دندان نیش است. در صورتی که پوسیدگی به عمق دندان رسیده باشد  باید دندان نیشعصب کشی شود. حفظ و رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده حداقل دوبار در روز از مسواک و بکار بردن نخ دندان و دهان شویه و داشتن رژیم غذایی سالم از راه های پیشگیری از خرابی و پوسیدگی دندان های نیش هستند.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی