تهران

انواع نخ دندان را بیشتر بشناسیم

آشنایی با انواع نخ دندان ها
نخ دندان یکی از ابزارهای نظافتی برای دندان هاست و انواع مختلفی دارد که هرکدام به تناسب نیاز و شرایط دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. نخ دندان در جلوگیری از پوسیدگی و پاک سازی پلاک های دندانی نقش موثری دارند و با استفاده مدوام روزانه از آنها می توانیم سلامت دندان هایمان را تضمین نماییم.

آشنایی با انواع نخ دندان

نخ دندان (Dental floss) یک رشته نازک به شکل نخ است که برای از میان بردن باقی مانده مواد غذایی از بین دندان ها و جاهایی که مسواک قادر نیست آن ها را تمیز کند استفاده می شود. استفاده از نخ دندان به تمیزی و پاک سازی بیشتر دندان ها کمک می کند و از پوسیدگی و تجمع پلاک های دندانی جلوگیری می نماید و مانع از ابتلا به بیماریهای لثه می شود. بنابراین نخ دندان نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان دارد.

آشنایی با انواع نخ دندان
نخ دندان

استفاده از نخ دندان به صورت یک بار در روز و قبل از مسواک زدن، می تواند علاوه بر حفظ سلامت دندان ها، احساس خوبی در شما ایجاد نماید. نخ دندان دارای انواع متنوع و مختلفی هستند. در زیر با انواع مختلف نخ دندان و کاربر آنها آشنا خواهیم شد.

انواع نخ دندان
انواع نخ دندان

 

انواع نخ دندان

نخ دندان دسته دار

نخ دندان دسته دار یکی از انواع ابزارهای نظافتی برای دندان است. جنس نخ دندان های دسته دار اکثرا از پلاستیک و گاهی هم از چوپ ساخته می شود. این نوع از نخ دندان در قسمت انتهایی دارای یک انحنا و در قسمت دیگر خود از یک دستگیره برای نگه داشتن در دست برخوردارند. این مدل از نخ دندان، بخاطر تعبیه یک شی تیز در بخش انتهایی، علاوه بر کاربرد اصلی خود، به عنوان خلال دندان نیز قابلیت استفاده دارند.

انواع نخ دندان
نخ دندان دسته دار

بعضی از مدل های نخ دندان ه دسته دار یکبار مصرف بوده و بعد از استفاده باید دور انداخته شوند. ولی برخی از آنها دارای سری یکبار مصرف هستند به این معنی که پس از استفاده تنها باید سر نخ دندان را عوض کرده و از سری های دیگری استفاده نمود.

نخ دندان های مدل دسته دار، دارای سه کارکرد کلی هستند. کارکرد اصلی آنها که پاکسازی فضای بین دندان هاست علاوه بر آن از آنها برای نظافت سطح زبان و هم چنین به عنوان خلال دندان نیز می توان استفاده کرد. برای نخ دندان کشیدن بوسیله نخ دندان های دسته دار، نخ دندان را مابین فضای دندان ها به آرامی بالا پایین کنید.

 

نخ دندان های مدل بریج

نخ دندان بریج برای پاکسازی و تمیز کردن زیر بریج و مراقبت از پل دندانی استفاده می شوند. بریج ها جایگزین دندان های غائب هستند و از سه نوع معمولی قدیمی، مریلند و معلق برخوردار هستند. با تمیز کردن و مراقبت از بریج، خطر پوسیدگی و التهاب بافت لثه را کاهش می دهیم. نخ دندان های بریج برای استفاده آسان در قسمت وسط به صورت اسفنجی بوده و دو سر انتهایی آنها از جنس پلاستیک فشرده و سفت ساخته و طراحی شده است. این نوع نخ دندان مخصوص تمیز کردن دندان های بریج و ایمپلنت هستند.

انواع نخ دندان
نخ دندان بریج

 

نخ دندان کمانی

نخ دندان کمانی برای دندان ها و لثه های حساس مناسب هستند. و در تولید آنها از فیبر نایلون استفاده شده است. این نوع از نخ دندان از قابلیت پهن شدن و جمع شدن برخوردارند. این قابلیت، این امکان را فراهم می کند که در زمان قرار گرفتن نخ لای دندان ها پهن شده و حجم بالایی از آلودگی را در خود جذب و از میان دندان ها خارج نماید. انعطاف موجود در بافت نخ دندان، وارد شدن آن به فضای میان دندان های چسبیده را آسانتر می کند. و این امر نخ دندان کشیدن را ساده تر کرده و از برخورد اتفاقی نخ با لثه و ایجاد خونریزی در آن جلوگیری می نماید.

انواع نخ دندان
نخ دندان های کمانی

 

نخ دندان ارتودنسی

بکاربردن نخ دندان برای تمیز کردن سطوح بین دندانی و قسمت زیر لثه ها  قبل از اقدام به مسواک زدن امری ضروری است. بخصوص در دندان هایی که براکت ارتودنسی بر روی آنها نصب شده است. و برای حفظ و رعایت بهداشت ارتودنسی حتما باید از نخ دندان استفاده کرد.

نخ دندان
نخ دندان های ارتودنسی

نخ دندان های ارتودنسی (سوپرفلاس) دارای سه قسمت هستند: یک سری سوزنی چند سانتی متری، یک قسمت اسفنجی شکل و در نهایت خود نخ دندان.  برای استفاده از نخ دندان های ارتودنسی، در گام اول نخ دندان را از زیر سیم عبور می دهیم و بعد از آن دو سمت نخ دندان را به دور انگشت های نشانه دستها می پیچانیم. و سپس به کمک یک حرکت اره ای و به صورت مورب و به آرامی نخ دندان را از میان دندان ها عبور می دهیم. و با حرکت های بالا و پایین، به نحوی که نخ دندان به دندان ها چسبیده و به قسمت زیر لثه ها برده و آن را تمیز می کنیم.

 

نخ دندان های فلوراید دار

فلوراید به عنوان ماده ای ضروری برای دندان ها است و تامین آن برای مینای دندان فقط باید به صورت غیر خوراکی باشد. امروزه فلوراید علاوه بر اینکه در ترکیبات خمیر دندان ها وجود دارد در برخی نخ دندان ها هم موجود می باشد. و نخ دندان های فلوراید دار و طعم دار طرفداران زیادی دارند. و علاوه بر امر پاکسازی، به خوشبو شدن دهان نیز کمک می کنند.

نخ دندان
نخ دندان های فلوراید دار

 

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی