تهران

افراد سیگاری چگونه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند؟

افراد سیگاری چگونه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند؟
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که سیگار و قلیان استفاده می‌کنید باید بدانید که تنباکوی موجود در آن‌ها باعث آسیب‌ جدی به دندان و دهان می‌شود. از جمله عوارض شایع دهان و دندان می‌توان به پوسیدگی دندان و التهاب لثه اشاره کرد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا از نحوه رعایت بهداشت دهان آگاه شوید.

 رعایت نکات بهداشتی برای افراد سیگاری

همه ما می‌دانیم که سیگار کشیدن برای بدن بسیار مضر است و  باعث به خطر افتادن سلامتی و همچنین باعث خراب شدن دندان‌ها و بد بو شدن دهان می‌شود. همه دندانپزشک‌ها توصیه فراوانی برای ترک سیگار دارد. اما اگر قادر به ترک سیگار نیستید و یا فعلا قصد ترک آن را ندارید باید بدانید که بیشتر از افراد غیر سیگاری باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. 

اثر سیگار روی دندان
سیگار و پوسیدگی دندان‌ها

عوارض‌ سیگار کشیدن :

  • بد بو شدن دهان
  • تغیر رنگ و زرد شدن 
  • خطر مبتلا شدن به سرطان دهان
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • بروز التهابات لثه‌ای
  • پوسیدگی دندان‌ها

چرا سیگار کشیدن به دندان‌ها آسیب می‌زند؟

تنباکوی موجود در سیگار باعث آسیب رسیدن به دندان‌ها می‌شود. زمانی که سیگار می‌کشید این تنباکو روی دندان می‌نشیند و باعث سایش دندان‌ها و از بین رفتن مینای دندان می‌شود. به همین دلیل توانایی دهان برای مقابله با عفونت بسیار پایین آمده و به همین دلیل دهان و بزاق دهان هیچ دفاعی در مقابل باکتری‌ها ندارند. همچنین باعث زرد شدن دندان‌ها و پوسیدگی آن‌ها نیز می‌شود.

عوارض کشیدن سیگار بر روی دندان‌ها 

استفاده از سیگار باعث خراب شدن دندان‌ها شده و نیکوتین و یا تنباکوی موجود در آن آسیب فراوانی به لثه‌ها می‌زند که برخی از عوارض شایع آن شامل موارد زیر است:

  • پوسیدگی دندان‌ها
  • زرد شدن و یا قهوه‌ای شدن دندان‌ها
  • خونریزی لثه
  • خشکی دهان
  • آسیب دیدن مینای دندان
  • افتادن دندن‌ها
جرم سیگار روی دندان
سیگار و بوی بد دهان

چرا کشیدن سیگار باعث آسیب زدن به لثه‌ها می‌شود؟

کشیدن سیگار اثرات زیان آوری برای دهان و دندان دارد که باعث ایجاد بیماری پریودنتال می‌شود. 64/2 درصد افراد سیگاری در معرض این بیماری هستند و این مشکل زمانی به وجود می‌آید که باکتری‌ها بر روی لثه‌ها و یا نقاط نرم دهان رشد می‌کنند و در مراحل اولیه لثه‌ها التهاب پیدا می‌کنند که به مرور زمان این التهاب بیشتر می‌شود.
نیکوتین موجود در سیگار میزان اکسیژن رسانی به بافت‌های نرم دهان را کاهش می‌دهد و به مرور زمان التهاب لثه‌ها شروع می‌شود. و در بعضی موارد مشاهده شده که فرد سیگاری دچار عفونت لثه و خونریزی لثه نیز شده است.

سیگار برای عفونت دندان
رعایت بهداشت دهان برای افراد سیگاری

نکاتی برای رعایت بهداشت دهان و دندان

تنباکوی موجود در سیگار و قلیان یکی از مضر‌ترین مواد برای دندان و لثه‌ها است. برای این که این که دچار این مشکلات نشوید لازم است که سیگار و قلیان را ترک کنید. اگر فعلا قادر به ترک سیگار نیستید می‌توانید با رعایت موارد زیر از برخی مشکلات دهان و دندان جلوگیری کنید.

  1. استفاده مرتب از دهانشویه بهترین و آسان ترین راه برای از بین بردن میکروب‌ها است. دهانشویه را به مدت 60 ثانیه در دهان خود نگه دارید تا باکتری‌ها از بین برود.
  2. به دندانپزشک خود بگوید که سیگار مصرف می‌کنید زیرا احتیاج به چکاپ دهان و دندان بیشتری دارید و بدانید که رعایت نکردن این امر ممکن است باعث بروز سرطان دهان شود. 
  3. بعد از هر وعده غذایی دندان‌ها را مسواک بزنید. زیرا خمیر دندان دارای فلوراید به سلامتی دندان و دهان بسیار کمک می‌کند.
  4. استفاده کردن روزانه از نخ دندان برای افراد سیگاری بسیار واجب است زیرا این امر باعث از بین رفتن جرم‌ها در لا به لای دندان‌ها می‌شود.
جرم سیگار روی دندان
رعایت بهداشت دهان برای افراد سیگاری

 

مطلب مفید بود؟
23
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی