تهران

با این روش‌ها دندان درد را فوری درمان کنید

درمان دندان درد
احتمالا در طول زندگی خود دچار دندان درد و یا حساسیت دندان شده‌اید و می‌دانید که تا چه اندازه می‌تواند دردناک و تحمل ناپذیر شود. در این مقاله به بررسی روش‌های درمان خانگی دندان درد پرداختیم تا اگر در مواقعی دسترسی به دندان پزشک نداشتید بتوانید با این روش‌ها درد را کاهش دهید. پس با ما همراه باشید.

با این روش‌ها دندان درد را فوری درمان کنید

دندان درد کلمه‌ای است که خیلی از مردم با آن آشنا هستند. درد دندان ناشی از آسیب به بافت‌های حساس اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث درد در ناحیه دندان‌ها و لثه‌ها بشود. گاهی اوقات این درد به قدری زیاد می‌شود که تحمل آن غیر ممکن است. در اوایل قرن بیستم بهترین راه حل برای درمان دندان دردهایی که نیاز به معالجه داشتند کشیدن آن بود که بی‌تردید مشکلات فراوانی بعد از آن بیماران را درگیر می‌کرد. ولی امروزه با پیشرفت علم به خصوص پیشرفت در حوزه پزشکی کمتر کسی برای درمان درد دندان، به کشیدن دندان راضی می‌شود مگر در موارد خاص. امروزه به جای کشیدن دندانی که درد می‌کند از روش‌هایی مثل روت کانال (عصب کشی) و پر کردن دندان استفاده می‌کنند و در موارد جزئی و خفیف برای درمان درد دندان، روش‌های خانگی و فوری را امتحان می‌کنند.

درمان دندان درد
درمان دندان درد
درمان دندان درد
دندان درد ناشی از پوسیدگی

علل اصلی دندان درد

دندان درد در نتیجه التهاب قسمت پالپ دندان یا همان بخش مرکزی دندان رخ می‌دهد. در انتهای پالپ عصب‌هایی قرار دارند که نسبت به درد بسیار هستند. وقتی که این عصب‌ها به دلایل مختلفی تحریک می‌شوند موجب بروز درد در دندان‌ها خواهند شد. عمده دلایلی که باعث التهاب پالپ دندان و در نهایت تحریک عصب‌ها و درد در ناحیه دندان‌ها می‌شود عبارت است از:

  • پوسیدگی دندان
  • آبسه دندان
  • دندان قروچه یا فشار آوردن دندان‌ها به یکدیگر
  • ترک خوردن یا شکستن دندان
  • حساسیت به دما ( حساسیت و درد هنگام خوردن خوراکی خیلی یخ یا خیلی داغ)
  • درآمدن دندان عقل که گاهی با درد زیاد همراه است
علت دندان درد
آبسه دندان

علل فرعی دندان درد

علاوه بر موارد ذکر شده علل فرعی نیز باعث ایجاد در در ناحیه دندان‌ها می‌شوند که شما فکر می‌کنید درد در ناحیه دندان است ولی در حقیقت منشا درد جایی جز دندان‌هاست. این نوع دردها زمانی ایجاد می‌شوند که برای مفصل فک (مفصل گیجگاهی زیر آرواره) یا ماهیچه‌های اطراف فک مشکلی پیش بیاید. از دیگر عوامل دخیل در دندان درد می‌توان به عفونت در ناحیه گوش‌ها و سینوس‌ها و حتی بارداری اشاره کرد.

درمان دندان درد

برای درمان دندان درد در موارد خفیف می‌توان از درمان‌های خانگی فوری و در مواقع حاد مراجعه به پزشک بهترین راهکار است ولی موضوعی که بر این دو روش ارجحیت دارد مراقبت از دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان است تا از آسیب به دندان‌ها جلوگیری گردد و نیازی به درمان هم نباشد .

روش‌های درمان فوری و خانگی دندان درد

درمان‌های خانگی زیادی برای درمان دندان درد وجود دارد که ما در این مقاله به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها اشاره می‌کنیم، ولی در مواردی مثل شکستگی و ترک دندان به دلیل آسیب دیدگی جدی در قسمت ریشه و مینای دندان، روش‌های خانگی کاربردی ندارد که در این مواقع مراجعه به پزشک متخصص توصیه می شود .

  • درمان دندان درد با استفاده از سیر

از آنجایی که سیر خاصیت ضد باکتریایی دارد، در جلوگیری از پوسیدگی و درد ناشی از پوسیدگی و عفونت ناشی از آبسه تاثیر شگفت انگیزی دارد. برای این منظور یک حبه سیر له شده را روی محل مورد نظر قرار دهید یا چند قطره آب سیر روی موضع درد بریزید .

درمان خانگی درد دندان
درمان دندان درد با استفاده از سیر

استفاده از روغن اسطوخودوس در کاهش تنش‌های عصبی و استرس بسیار موثر بوده وجهت جلوگیری و درمان دندان قروچه نیز بسیار موثر می‌باشد. برای درمان دندان قروچه و کاهش استرس استفاده از ویتامین ث و استفاده از دمنوش‌هایی که خاصیت گرمی دارند نیز توصیه می‌شود. 

درمان خانگی درد دندان
درمان دندان درد با استفاده از اسطوخودوس
  • درمان دندان درد با استفاده از روغن میخک 

روغن میخک دارای خواص مسکنی و کاهنده درد است که جهت درد ناشی از دندان عقل توصیه می‌شود. علاوه بر این خاصیت ضد باکتریایی آن در جلوگیری از پوسیدگی و آبسه دندان بسیار موثر می‌باشد.

درمان خانگی درد دندان
درمان دندان درد با روغن میخک
  • درمان دندان درد با استفاده آب ولرم و نمک 

قرقره کردن آب نمک علاوه بر تسکین درد باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر و افزایش سلامت لثه‌ها خواهد شد.

  • درمان دندان درد با دم کرده نعناع

استفاده از دم کرده نعناع یکی از راه حل‌های سریع برای کاهش درد دندان می‌باشد. برای این منظور دم کرده گیاه نعناع را بگذارید کمی خنک شود، سپس آن را در دهانتان بچرخانید.

درمان دندان درد با استفاده از مسکن

  • استفاده از استامینوفن که خاصیت ضد درد دارد. این دارو در کنترل درد بیماران استفاده میشود.
  • استفاده از ایبوپروفن در صورت نداشتن منع مصرف.
  • استفاده از ژلوفن که از مسکن‌های غیرکورتونی و از خانواده ایبوپروفن‌ها می‌باشد.

درمواردی که وضع بیمار حاد است و امکان آسیب جدی به بیمار وجود دارد اولین کار مراجعه به پزشک متخصص توصیه می‌شود زیرا گاهی عفونت‌ها با تب و لرز شدیدی همراه است که احتمال آسیب به سایر نقاط بدن نیز وجود دارد .

مسکن درد دندان
روش‌های درمان دندان درد
  • رعایت بهداشت دهان و دندان

صرف نظر از مواردی که در مقاله مذکور مورد بحث قرار گرفت مهم‌ترین عامل در جلوگیری از دندان درد و متعاقب آن گشتن به دنبال راه‌هایی برای درمان، رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد که در این بین می‌توان به مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان اشاره کرد.

علت دندان درد
رعایت بهداشت دهان و دندان

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا در هنگام دندان درد حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

    در بیشتر مواقع درمان‌های خانگی برای کوتاه مدت بهترین تاثیر را دارند. اما در بعضی مواقع نیز درد بسیار حاد و عمیق است که درمان خانگی جوابگو نیست.
  2. آیا دندان درد همیشه از خود دندان است؟

    خیر. دندان درد همیشه لزوما از خود دندان نیست. گاهی اوقات این درد ناشی از عفونت سینوس‌ها، گوش‌ها و یا مشکلات لثه می‌باشد.
  3. برای جلوگیری از دندان درد بهترین راه حل چیست؟

    برای اینکه به دندان درد دچار نشویم قدم اول رعایت بهداشت دهان و دندان و سپس خود مراقبتی از سایر بیماری هاست .
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی