تهران

گفتار درمانی چیست

ریشه گفتار درمانی
اختلالات گفتاری به مشکلاتی که در گفتار به وجود می آید گفته میشود.درمان اختلالات گفتاری باید حتما از دوران کودکی مورد توجه قرار گیرد و به دوران بزرگسالی منتقل نشود زیرا در دوران کودکی درمان آسانتر است و موقعیت اجتماعی فرد به خطر نمی افتد و ارتباط کودک با هم سن و سالانش به خطر نخواهد افتاد.

گفتار درمانی چیست؟

از رشته‌های قابل توجه علوم توانبخشی می توان به اختلال در زبان و گفتار یا همان گفتار درمانی اشاره کرد که هدف اصلی آن بررسی و حل انواع مشکلات موجود در زبان و گفتار و همچنین ارائه انبوهی از راه حل ها برای درمان مشکلات ذکر شده است. می توان گفت گفتار درمانی مبحثی بین رشته ای محسوب می شود زیرا متخصصان آن در زمان تحصیل در این رشته با مباحث روانشناسی و زبان شناسی و نیز فیزیولوژی مربوط به اندام گفتار آشنایی پیدا می کنند.

رشته گفتار درمانی هم در بخش دولتی و هم غیر دولتی و خصوصی دارای بازار کار است در چندین سال اخیر استخدام در بخش دولتی در هیچ شغلی با تعداد بالا نبوده است و این شغل نیز از این قاعده جدا نیست.در بخش خصوصی و غیر دولتی نیز بازار کار آنچنانی برای گفتار درمانی وجود ندارد زیرا رواج پیدا نکرده است.

گفتار درمانی


یک گفتار درمان در بخش دولتی می‌تواند در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها،دانشگاه‌ها،سازمانهای بهزیستی، مراکز کاشت حلزون شنوایی  و نیز در آموزش و پرورش استثنایی استخدام و مشغول به کار شود.
در بخش خصوصی می تواند در بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی و یا با تاسیس مطب مشغول به کار شود.
در بخش غیر دولتی نیز می توان به مراکز توانبخشی جسمی حرکتی، اوتیسم، خانواده و کودکان کم شنوا و مراکز توانبخشی مختلف اشاره داشت.

گفتار درمانی در کودکان

گفتار درمانی در کودکان

حساس ترین دوران زندگی هر فردی دوران نوزادی و کودکی اوست. هر اختلالی که در این دوره حساس ایجاد می‌شود اگر شناخته نشود و یا پس از متوجه شدن مورد درمان قرار نگیرد و این اختلالات تاثیر عمیقی بر جسم و روح فرد بگذارند امکان دارد در بزرگسالی مشکلات بسیاری را در پی داشته باشد. البته باید توجه داشت که در هنگام کودکی تمامی اختلالات با سهولت و آسانی بسیار حذف و درمان می شوند، زیرا مغز انسان در سنین کم انعطاف پذیری بالایی دارد.اکثر اختلالاتی که در گفتار و زبان انسان به وجود می‌آیند،ریشه آنها در مغز فرد است و علت این مشکلات را می‌توان به ژنتیک،آسیب یا ضربه مغزی،متابولیک،سندروم ها و یا روش‌های تربیتی پدر و مادرها اشاره کرد.
اکثر پدر و مادرها با اینکه متوجه می شوند که کودک چهار ساله شان از لحاظ گفتار هم سطح یک کودک یک ساله است اما به هیچ وجه این اختلال را قبول نمی کنند زیرا عقیده دارند که خود آنها نیز دیرتر از بقیه از لحاظ گفتاری رشد کردند. البته نمی‌توان منکر تاثیر بسیار وراثت در رشد کودکان شد اما با تشخیص و درمان به موقع و زود هنگام هر اختلالی می‌توان از تبدیل شدن آن به مشکلات بزرگتر و غیرقابل درمان جلوگیری کرد. زیرا هر اختلالی که درمان نشود از دوران کودکی به دوران بزرگسالی منتقل می‌شود و نیز کودکی که دارای اختلالی است در صورت رفع نکردن این اختلال سال های سال با این اختلال زندگی خواهد کرد و آسیب های جسمی و روحی بسیاری را متحمل خواهد شد. بهتر است برای مشکلات گفتاری فرزند خود به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید و در صورت نبود چنین مشکلاتی با ذهنی آرام تر به تربیت و رشد کودک خود بپردازید.

گفتار درمانی در بزرگسالان

گفتار درمانی بزرگسالان

همانگونه که به مشکلات مختلفی اشاره کردیم اکثر این اختلالات امکان دارد در سنین بالاتر به وجود آمده باشد و یا امکان دارد از دوران کودکی فردی با آن همراه بوده باشد، و تا بزرگسالی رفع نشده باشد.مثلاً بزرگسالی که در کودکی خود در ادا کردن برخی از صداها و واج ها مشکلاتی واضح و قابل توجهی داشته است و چون تا کنون درمان نشده است در سنین بالا نیز این مشکلات را با خود همراه دارد. موضوعات دیگری مانند لکنت زبان که از دوران کودکی همراه فرد بوده و از همان دوران آسیب‌ های بسیار جدی به موقعیت اجتماعی فرد می زند و همچنین مشکلات فراوان دیگری همچون اختلال در بلع،صدا،برقراری ارتباط با دیگران نیز می تواند برای فرد بسیار مساله ساز باشند.

گفتار درمانی

از دلایل حائز اهمیت درمان در دوران بزرگسالی این است که در این دوره اکثریت افراد برای کسب شغل و مسئولیت های بزرگ اجتماعی آماده می شوند و اهمیت بسیاری دارد که اختلالی در برقراری ارتباط و در گفتار نداشته باشند. به طور مثال می‌توان گفت که فرد دارای لکنت زبان مشکلات فراوانی در ایجاد ارتباط با دیگران،کسب شغل،ازدواج و یا در مسائل کوچکی مانند خرید کردن از فروشگاه داشته باشد. پس مراجعه به گفتار درمان و درمان اختلالات گفتاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

درآمد گفتار درمانی به دلیل جا نیفتادن این رشته در کشور ما و کمترین استفاده از این علم خیلی خوب نیست و برای این رشته فرصت های شغلی زیادی وجود ندارد و حتی قوانین نظام پزشکی میگوید که یک گفتار درمان اجازه ندارد به تنهایی مطب یا دفتر بزند و حتما باید فعالیت آن تحت نظر یک متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص مغز و اعصاب باشد.
 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی