تهران

علائم افسردگی بعد از زایمان را کاملا جدی بگیرید + روش درمان

افسردگی پس از زایمان
ماه‌های پس از تولد فرزند و مادر شدن، علاوه بر شیرین بودنشان، ماه‌های سخت و چالش برانگیزی هستند. زنی که حالا به عنوان مادر، مسئولیت بیشتری به دوش دارد، احساسات گوناگونی را تجربه می‌کند. اگر می‌خواهید با علائم افسردگی پس از زایمان و روش‌های درمان آن آشنا شوید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

علائم افسردگی بعد از زایمان را کاملا جدی بگیرید + روش درمان

تازه زایمان کرده و صاحب فرزند شده‌اید؟ متوجه تغییر خلق و خو، حساس شدن، زود رنج شدن، حساسیت بیش از اندازه روی فرزند و غم و اندوه خود شده‌اید؟

ما به شما می‌گوییم که تغییرات شما کاملا طبیعی است و بسیاری از مادرانی که تازه زایمان کرده و صاحب فرزند شده‌اند مانند شما هستند. جای هیچ نگرانی نیست فقط کافی است که علائم خود را بشناسید و روش‌های درمانی جدید را جدی بگیرید. زیرا هیچ چیزی مهم‌تر از یک مادر سالم و خوشحال برای تمام کودکان این سرزمین واجب‌تر نیست! پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

افسردگی بعد از زایمان از جمله اختلالات رایجی است که علل و نشانه‌های متفاوتی دارد. تغییر در هورمون‌های بدن، کمبود خواب با کیفیت و عوامل استرس‌زایی که مادران پس از تولد نوزادشان تجربه می‌کنند، از جمله عواملی است که بسیاری از زنان را دچار افسردگی پس از زایمان می‌کند. 

متاسفانه اطلاعات ناکافی و عدم آگاهی درباره نشانه‌ها و علائم افسردگی پس از زایمان و عادی انگاشتن آن، در کشور ما به وفور دیده می‌شود که خود این مسئله جای بسی تاسف دارد.
افسردگی پس از زایمان یک بیماری روحی روانی است که هرگز تقصیر مادر و نشانه عدم شایستگی او برای مادر شدن نیست.

هرگز به علت مبتلا شدن به افسردگی پس از زایمان و پیگیری پروسه درمانی خود احساس شرمندگی نکنید. افسردگی پس از زایمان بسیار رایج است و قابل درمان است. پس اگر پس از خواندن این مقاله شما هم درگیر این افسردگی بودید با آغوش باز بپذیرید و توجه کنید که این افسردگی چه پیامی برای شما دارد!

افسردگی بعد از زایمان چیست
افسردگی بعد از زایمان 

چه تعداد از مادران افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند؟ 

همانطور که گفتیم افسردگی پس از زایمان بسیار شایع است. متخصصان عقیده دارند که حداقل از هر هفت زن یک نفر به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شود. 

افسردگی بعد از زایمان از چه زمانی شروع می شود؟ 

  • اینطور نیست که افسردگی پس از زایمان بلافاصله بعد از تولد فرزند رخ دهد.  
  • افسردگی پس از زایمان می تواند در هر زمانی از اولین سال زندگی نوزاد آغاز شود. 
  • این بیماری روحی، در حدود پنج ماهگی نوزاد افزایش می یابد و مادران را درگیر می کند. 

علت افسردگی پس از زایمان چیست؟ 

افسردگی پس از زایمان تنها یک علت خاص ندارد و ترکیبی از علل مختلف و عوامل پیچیده مثل هورمون‌ها، سبک‌های زندگی، سبک‌های اجتماعی و تاریخچه پزشکی و ژنتیکی است. 
همچنین مشکلات باروری و مبارزه با آن، هرچند موفقیت آمیز باشد و یا حتی تجربه زایمان سخت و دشوار از نظر پزشکی می‌تواند احتمال افسردگی پس از زایمان را در زنان افزایش دهد. 

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟ 

اکثر زنان، در دو هفته اول پس از به دنیا آمدن نوزادشان، مقداری افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند که دلیل آن عمدتا تغییرات هورمونی است. علامت اولیه افسردگی پس از زایمان، احساس غم و اندوه است. 

علائم افسردگی پس از زایمان اغلب، موارد زیر است: 

اگر حداقل پنج مورد از موارد زیر را، تقریبا هر روز در بیشتر ساعت روز، به مدت حداقل دو هفته متوالی احساس کردید، احتمال افسردگی پس از زایمان در شما وجود دارد. 

  1. عصبانیت یا تحریک پذیری بالا 
  2. مشکل در خواب حتی وقتی خسته هستید. 
  3. گریه‌های بی دلیل
  4. نگرانی یا اضطراب شدید
  5. افکار وسواس گونه درباره آسیب رسیدن و یا مرگ نوزاد
  6. عدم ارتباط عاطفی یا احساس محبت نسبت به نوزاد
  7. احساس خنثی بودن و عدم تجربه شادی یا غم عمیق
  8. از دست دادن اشتها یا پرخوری شدید
  9. عدم تمایل به ارتباط با دوستان و خانواده

در این مواقع، زنی که به تازگی مادر شده، به دلیل مثبت انگاری بیش از حد دیگران و جامعه از احساس مادری و تعریف و تمجید از لذت مادری و عدم گفتن واقعیت‌ها و سختی‌های مادر شدن، به این فکر می‌کند که این چیزی نیست که او انتظار داشته است و خود را مقصر آن می‌داند. او خود را لایق مادر شدن نمی‌داند و همواره نسبت به نوزادش احساس عذاب وجدان می‌کند.

اگر علائم بالا شدید باشند، مادر دچار روان پریشی پس از زایمان می شود. 

که علائم آن شامل موارد زیر است: 

  1. توهم
  2. افکار مربوط به خودکشی یا آسیب رساندن به نوزاد
  3. سردرگمی و عدم تمرکز 

بسیاری از افراد تصور می کنند که اگر علائم شدید روان پریشی را تجربه نکنند، یعنی به افسردگی پس از زایمان مبتلا نشده‌اند که این تصور درست نیست، علائم افسردگی پس از زایمان طیف گونه است. یک زن ممکن است فقط چند مورد محدود از موارد بالا را تجربه کند، اما فردی دیگر ممکن است همه علائم بالا را در سطح شدیدتری تجربه کند.  

علائم افسردگی بعد از زایمان
علائم افسردگی بعد از زایمان

روش های درمان افسردگی پس از زایمان

روش‌های بسیاری برای مقابله با افسردگی پس از زایمان وجود دارد. 
در قدم اول، با وجود هر احساسی، فورا به خود برچسب این اختلال را نزنید. 
با مراجعه به روانشناس یا روانپزشک، اجازه دهید او تشخیص اختلال افسردگی پس از زایمان در شما را تایید کند. 
برخی از زنان با تغییر سبک زندگی خود، می‌توانند با افسردگی پس از زایمان مقابله کنند. اما برخی دیگر از زنان، نیاز به اقدامات روانپزشکی دارند. 
از آنجا که در افسردگی پس از زایمان، مقدار ترشح هورمون‌ها نیز تغییر می‌کند، حمایت پزشکی و مصرف دارو با نظر روانپزشک ضروری است. 

1. ملاقات با سایر مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان: 
همانطور که اشاره شد، از هر هفت زن، یک نفر به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شود.  با این آمار، احتمال اینکه زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان را در اطراف خود داشته باشید، بسیار زیاد است. با آن‌ها در صورت رضایت‌شان، گفتگو کنید. (اما ممکن است بعضی اوقات برخی مادران افسرده تمایلی به گفتگو درباره خلق و خوشان را نداشته باشند که در این صورت باید به حریم شخصی آن مادر احترام گذاشت و او را مجبور به گفتگو نکرد)

2. وقت گذراندن با دوستان و خانواده: 

وقت گذراندن با دوستان و خانواده را در اولویت قرار دهید. بعضی روزها، فرزند خود را به یک شخص مطمئن از خانواده بسپارید و با دوستان خود وقت بگذرانید. اگر انجام این کار ممکن نیست، با دوستانی که آن‌ها نیز به تازگی مادر شده‌اند، به همراه نوزادان خود وقت بگذرانید. 

3. سبک زندگی خود را تغییر دهید:

روزهایی که همسرتان در خانه است،  از او کمک بخواهید. شیر خود را بدوشید، و از همسرتان بخواهید در ساعات معین نوزاد را تغذیه کند. در این مدت، سعی کنید به خواب بروید و خواب عمیق و طولانی داشته باشید. 

4. به طور منظم ورزش کنید و از تاثیرات معجزه گونه ورزش بهره ببرید. 

5. در روزهای آفتابی، به پیاده روی بروید. 

6. به تغذیه خود توجه کنید و غذاهای سالم بخورید، میوه ها و سبزیجات تازه را فراموش نکنید. 

7. مشاوره یا گفتگو درمانی را دست کم نگیرید، یک مشاور یا رواندرمانگر حرفه ای می تواند به شما در گذر از این مرحله از زندگی،  بسیار کمک کند. 

8. از دیگران به خصوص همسر خود کمک بخواهید. 

9. سطح انتظارات از خودتان را کاهش دهید، ایده آل گرایی را کنار بگذارید. 

درمان افسردگی بعد از زایمان
درمان افسردگی بعد از زایمان 

درمان افسردگی بعد از زایمان با طب سنتی

1. یکی از درمان‌های گیاهی افسردگی بعد از زایمان، شامل استنشاق عطر گل نسترن و استفاده از دمنوش بادرنجبویه است.

2. بخور سرکه و آب به مقدار 4 لیوان آب جوشیده شده و یک لیوان سرکه نیز می تواند در کاهش علائم موثر باشد. 

3. تحقیقات نشان داده اند، گل راعی یکی از گیاهان دارویی موثر برای درمان افسردگی بعد از زایمان است. بدین منظور می‌توانید از خشک شده گل راعی در تهیه دمنوش استفاده کنید و تا سه بار در روز از آن میل کنید. 

4. اگر دچار بی‌خوابی و استرس ناشی از افسردگی بعد از زایمان هستید، قبل از خواب چند قطره روغن اسطوخودوس بر روی بالشت خود بپاشید. 

5. از استفاده از زعفران غافل نشوید، زعفران سطح سروتونین خون را افزایش می‌دهد و خلق و خو را مثبت می‌کند. 

6. دمنوش گیاهانی چون آویشن، بابونه و ریشه سنبل الطیب به دلیل خواص آرام بخشی که دارد در بهبود نوسانات خلق و خو توصیه می‌شود. 

توجه: قبل از مصرف دمنوش و گیاهان دارویی در دوران شیردهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

7. انجام یوگا، تمرینات آرام سازی جسمانی، پیاده روی در کوه،  قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نور درمانی و همچنین ماساژ در طب سنتی برای کاهش علائم افسردگی بسیار توصیه شده‌اند. 

درمان گیاهی افسردگی بعداز زایمان
درمان افسردگی بعد از زایمان در طب سنتی 

درمان افسردگی بعد از زایمان چه مدت طول می‌کشد؟ 

مدت زمان درمان افسردگی پس از زایمان، بسته به شدت بیماری متفاوت است. اگر افسردگی پس از زایمان درمان نشود، ممکن است سال‌ها طول بکشد. اما با یک درمان حرفه‌ای، دقیق و مناسب افسردگی پس از زایمان می‌تواند در حدود 6 ماه درمان شود. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، زودتر می‌توانید احساسات ناخوشایند خود را از بین ببرید. 

افسردگی بعد از زایمان چقدر طول میکشه
درمان افسردگی بعد از زایمان چه مدت طول می کشد؟ 

تولد فرزند و مادر شدن، یکی از شادترین لحظات زندگی است. سعی کنید برای خود زیباترین خاطره‌ها را بسازید و اجازه ندهید افسردگی پس از زایمان، شادی لحظات را از شما بگیرد. 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی