تهران

توصیه هایی برای داشتن سلامت روان

سلامت روان، هشدار ها و عوامل کمک کننده برای پیشگیری
امروزه سلامت روان جز اصلی زندگی انسانی محسوب می شود. انسان هر روزه با مشکلات و عوامل استرس زای فراوانی در تماس است که اگر توانایی مقابله با آن ها را نداشته باشد آسیب جدی در زندگی می بیند. فرد دارای سلامت روان از زندگی خود راضی بوده و از پس فشارها و مشکلات زندگی خود به راحتی بر می آید.

داشتن سلامت روان

سلامت روان در واقع داشتن رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی و یا عدم وجود بیماری روانی است. فرد دارای سلامت روان دارای سطح قابل قبولی از تنظیم رفتاری و عاطفی می باشد. سلامت روان در فرد باعث می شود وی از زندگی خود لذت و رضایت کافی داشته باشد. این فرد توانایی های خود را می شناسد و از آن ها در راه درست خود استفاده می کند. پس از استفاده از توانایی های خود با تلاش پشت کار و درک وی از روش درست زندگی به موفقیت رسیده و نه تنها این موفقیت باعث رضایت از خود می شود بلکه تحسین دیگران را هم بر می انگیزد.
فرد دارای سلامت روان استرس خود را قبول کرده و در هنگام بروز استرس این امر اختلالی در فعالیت و کار های او ایجاد نمی کند زیرا روش درست کنترل کردن استرس خود را فرا گرفته است. او بدون هیچ ترس و واهمه ای به حل مشکلات زندگی خود می پردازد.

1- اگر فردی هستید که به تازگی زمان خواب و همین طور مقدار مواد غذایی مصرفی شما به طور ناگهانی افزاش یافته است

2- اگر فردی هستید که دچار اجتماع گریزی و دوری از  مردم شده اید
3- اگر در زندگی احساس پوچی و بی ارزشی می کنید و دیگر زندگی برای شما بی معنی شده است
4- اگر بدون دلیل اضطراب دارید و در طول روز دچار تپش قلب و دلشوره می شوید
5- اگر دچار پرخاشگری بدون اساس و عصبانیت بیش از اندازه شده اید

سلامت شما دچار اختلال شده است. البته اینها تنها تعداد اندکی از موارد ممکن برای وجود اختلال روانی می باشد.
علایم اختلال روانی
علایم اختلال روانی

آسیب به سلامت روان در سه دسته اصلی قرار می گیرد

1-ژنتیکی: فرد به طور مادرزادی به این مشکل دچار شده و افراد و محیط نقشی در به وجود آمدن این اختلال ندارند.

2-مشکلات خانوادگی: طلاق، مشکلات اقتصادی و .. همه باعث آسیب به یکی از اعضای خانواده می شود و سلامت روان وی را به خطر می اندازد.

3-مشکلات و تجربیات فرد از محیط: در زندگی هر فرد ممکن است مشکلات و تجربیات تلخی اتفاق افتاده باشد که کنار آمدن و پشت سر گذاشتن مشکلات خود مهارتی می خواهد که اگر فرد به آن توجه نکند دچار افسردگی، پوچی، عدم رضایت از زندگی و.. می شود.
عوامل ایجاد مشکلات سلامت روان
عوامل ایجاد مشکلات سلامت روان

مواردی که برای پیشگیری از اختلال در سلامت روان توصیه می شوند

 
1-خواب کافی داشته باشید
اگر درگیر کار و پروژه و.. شده اید و از خواب خود می زنید که کارهایتان را انجام دهید در این برهه های زمانی سعی کنید بیش تر از هر زمانی به خواب خود اهمیت داده و آن را کم نکنید زیرا خواب کم و خستگی زیاد باعث افزایش استرس و پرخاشگری و عصبانیت شده که هر کدام از اینها به مرور زمان آسیب جدی به سلامت شما وارد می کنند.
 
2-در حال زندگی کنید
علاوه بر اینکه سعی می کنید از زندگی خود لذت کافی ببرید این امر واجب است که در زمان حال زندگی کنید و غصه مشکلات گذشته و یا سختی های آینده را نخورده و حال خود را دریابید و برای بهتر شدن لحظه ای که در آن زندگی می کنید تلاش کنید.
 
3-تفریح کنید
جدا از اینکه به کار و درس می پردازید بخشی از روز خود را به تفریح و گذارندن وقت با دوستان و خانوادتان اختصاص دهید. سعی کنید در زندگی تعادل را حفظ کنید و در هر چیزی مثل کار و درس و تفریح و مسافرت افراط و تفریط نکنید.
 
4-استرس
این قانون را بپذیرید که استرس وجود دارد و از آن فرار نکنید. در زندگی هر فرد مشکلات استرس زای زیادی وجود دارد پس به دنبال فرار از آن نباشید بلکه مهارتی در جهت کنترل استرس و انجام دادن کار ها در کنار استرس پیدا کنید در این زمینه حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.
 
5-خودشناسی
اخلاق بد خود را بشناسید و در جهت عوض کردن آن ها تلاش کنید زیرا اخلاق و عادات نادرست اول از هر چیز به خودتان آسیب می رساند.
 
6-ورزش کنید
ورزش کنید، نشاط و احساس رضایت روحی که پس از ورزش کردن برای شما ایجاد می شود با هیچ چیزی خریدنی نیست پس پیاده روی و یا حتی ورزش هایی مثل یوگا که برای کاهش استرس مفید هستند را به طور روزانه فراموش نکنید.
 
7-محبت و دوستی کنید
سعی کنید از دوستان و نزدیکان خود تحسین و قدردانی کنید و محبت و علاقه خودتان را به آن ها نشان دهید.
 
8-روزنوشت
سعی کنید در آخر روز اتفاقات آن روز را یادداشت کرده و میزان رضایت خود از روزتان را بسنجید که دریابید چه کارهایی درست و چه کارهایی به طور اشتباه انجام شده اند.
 
9-کارهای نیک انجام دهید
کارهای انسان دوستانه خود را افزایش دهید این کارها علاوه بر اینکه افراد زیادی را خوشحال می کند باعث افزایش رضایت و حس خوب شما می شود.
 
در آخر همان طور که جسم برای هر فردی مهم و ارزشمند شمرده شده و در هنگام بروز مشکل به دنبال درمان آن می رویم روان انسانی نیز نیاز به رسیدگی و درمان دارد پس هر کجای زندگی احساس کردید که اختلالی در روند کار زندگیتان وجود آمده و رضایت کافی از زندگی خود ندارید به درمان آن به طور جدی فکر کنید.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی