تهران

راهکارهای درمان اضطراب کودکان

راهکارهای درمان اضطراب کودکان
کودکان مضطرب بیش از هر کودک دیگر نیاز به حمایت خانواده ها دارند. اگر به استرس کودک توجهی نشده و عادی تلقی شود، ضرر زیادی متوجه آینده او خواهد شد. بنابراین در این مقاله، ما راهکارهای درمان اضطراب کودکان را به شما پیشنهاد میدهیم تا از آنها بهره ببرید.

دچار شدن کودکان و بزرگسالان به اضطراب، در طی زندگی و موقعیت‌های مختلف، اجتناب ناپذیر است. اما همه‌ی افراد دچار اختلال اضطراب نیستند، بلکه برخی افراد به طور لحظه‌ای و در برخی موقعیت‌ها با این مشکل درگیر می‌شوند. در حالی که برخی دیگر دائما و در اکثر اوقات با اضطراب دست به گریبان هستند. وقوع اختلال اضطراب در کودکان از آن جهت جدی است که مهارت‌های آنان برای درک شرایط و جنگیدن با ترس‌ها هنوز شکل نگرفته است. بنابراین ما بزرگترها می‌بایست با روش‌های درمان اضطراب کودکان آشنایی نسبی داشته باشیم.

اضطراب در کودکان

بروز اضطراب کودکان به دلایل مختلفی می‌تواند به وجود بیاید. ترس و نگرانی در وجود هر کودکی ممکن است وجود داشته و برخی موقعیت‌ها آن را تحریک نماید. اما اگر درمان اضطراب کودک صورت نگرفته و ترس کودک کنترل و مهار نشود، علایم و ماندگاری آن توسعه یافته و به مواقع دیگر نیز نفوذ می‌کند. علایم اضطراب کودکان بسته به نوع ترس و دلیل بروز آن می‌تواند در بازه‌ی گسترده‌ای قرار گیرد. در زیر برخی از رایج‌ترین انواع اضطراب کودک را نام می‌بریم:

  • اضطراب جدایی : این مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که کودک ترس از دست دادن والدین خود را دارد.
  • اضطراب اجتماعی : این اختلال در کودکانی شایع است که از محیط‌های پر جمعیتی مثل مهمانی، پارک، مدرسه و مانند آن می‌ترسند.
  • فوبیا : فوبیا به ترس های غیر موجه از برخی اشیا، افراد و لوازم اطلاق می‌شود که در برخی موارد ممکن است تا سنین بالاتر ماندگار نیز باشد.

اضطراب یا همان استرس کودک ، جدا از درگیری‌های فکری، علایم دیگر جسمی مانند سردرد، بی خوابی یا بد خوابی، اختلال در تنفس، سرگیجه، تعریق بیش از حد و مانند آن را به همراه دارد. دقت کنید که ممکن است کودکی با یکی از انواع اضطراب درگیر باشد، اما حرفی از آن نزند. بنابراین قرار دادن کودک در شرایط مختلف و دقت به علایم آن‌ها می‌تواند مشخص کند که آیا کودک مضطرب است یا خیر.

درمان اضطراب کودکان
درمان اضطراب کودکان چگونه ممکن است؟

روش‌های درمان اضطراب کودکان

در صورتی که به درمان اضطراب کودک توجهی نشود، و کودک برای مدت‌های طولانی با استرس درگیر باشد، سبب دچار شدن به اقسام مشکلات روحی دیگر مانند افسردگی کودکان می‌شود. بنابراین می‌بایست با کمک روش‌های توصیه شده توسط روانشناسان، سعی در کاهش اضطراب کودکان داشته باشیم. همچنین مهم‌ترین راه که مراجعه به مشاور و روانشناس متخصص است، باید در نظر گرفته شود.
در زیر برخی از مهم‌ترین روش‌های درمان اضطراب کودکان را نام می‌بریم:

درمان اضطراب کودکان در مدرسه

وقتی کودک در محیط مدرسه دچار این مشکل می‌شود، ممکن است به دلیل دچار شدن به اضطراب اجتماعی باشد یا به دلیل ترس‌های خاصی که به سبب تجربه موقعیت‌های استرس‌زا به وجود آمده است. خوشبختانه اخیرا حجم زیادی از نگرانی و استرس کودکان با طرح‌های آموزشی جدید در دوره دبستان برطرف شده است.
شما برای درمان اضطراب کودکان در مدرسه می‌بایست ابتدا به او بیاموزید که برای غلبه بر ترس خود، نباید از موقعیت‌های ترسناک فرار کند. زیرا این اجتناب کردن و فرارها سبب می‌شود تا اضطراب کودک شدت بگیرد. یکی از راهکارهای کاهش اضطراب کودکان مواجه شدن با ترس هاست.
محققان می‌گویند سیستم درونی بدن انسان‌ها به گونه‌ای است که نمی‌تواند مدت زیادی را در اضطراب و ترس باقی بماند. بنابراین یک روش درمان اضطراب کودکان دبستانی در مدرسه‌ها، این است که به آن‌ها یاد بدهید جرات روبرو شدن با ترس‌ها را داشته باشند. برای راحت تر کردن هضم این موضوع برای کودک، می‌توان رفتارهای شخصیت‌های اسطوره‌ای شجاع را در نظرشان یادآور شد.

درمان اضطراب کودکان
کودکان دبستانی، به دلیل تجربیات ناخوشایند یا هراس های اجتماعی، دچار اضطراب می شوند.

درمان اضطراب کودکان با طب سنتی

متخصصان طب سنتی روش‌های متعددی را برای غلبه بر اضطراب نام می‌برند که برای درمان اضطراب کودکان نیز می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. از نمونه روش‌های کنترل و درمان اضطراب کودکان با طب سنتی می‌توان به نوشیدن دمنوش‌های برخی گیاهان آرام بخش مانند گل گاو زبان، سنبل الطیب، بادرنجبویه، به لیمو و... اشاره کرد.
اما ذکر این نکته ضروری است که برخی از کودکان ممکن است نسبت به بعضی گیاهان حساسیت داشته باشند یا اینکه مصرف گیاهی برای گروه سنی خاصی توصیه نشود. بنابراین قبل از هر اقدامی حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.
برخی روش‌های دیگر نیز برای درمان اضطراب کودکان وجود دارد. برای مثال، استحمام، تنفس عمیق، فکر کردن به چیزهای مثبت، گفتگو با فرد مورد اعتماد و نزدیک در مورد ریشه ترس‌ها و مواردی شبیه به آن را که راهکارهای کاهش اضطراب کودکان هستند، به آن‌ها بیاموزید.

رفتارها و فکرهای شجاعانه کودک خود را تشویق کنید.

برخی اوقات کودک بر ترس خود غلبه کرده و سعی می‌کند با شجاعت موقعیت‌ها را تجربه کند. بهتر است برای درمان اضطراب کودکان، هر گونه رفتار شجاعانه‌ی آن‌ها را تشویق کنید. این کار سبب می‌شود با تجربه‌ی حس رضایتمندی دلنشین، سعی کند بر استرس خود غلبه نماید.

درمان اضطراب کودکان
برخی اوقات تشویق کودکان برای غلبه بر ترس‌هایشان، می‌تواند در درمان اضطراب کودک موثر باشد.


 سعی کنید محیط خانه، مدرسه و جمع خانواده برای او آرامش بخش باشد.

برخی از کودکان به دلیل تلقین‌های خانواده، مربی‌ها و اتفاقاتی که در هر محیط می‌افتد دچار استرس می‌شوند. برای مثال، والدینی که به طور مداوم به کودک گوشزد می‌کنند که باید در مدرسه و خانه تلاش بکند تا نمره خوبی از امتحاناتش بگیرد، در حقیقت یک کودک مضطرب را پرورش خواهند داد. مطمئن باشید که فرزند شما، به خصوص در سنین حساس کودکی، فعالیت‌های روزمره زندگی‌اش را با آرامش و بدون ترس انجام می‌دهد.
والدینی حمایتگر برای کودکانتان بوده و این حس امنیت را به آنها بدهید که مشکلات و ترس‌هایشان را با شما بازگو کنند. در این صورت طبیعتا کودکان آرام‌تری خواهید داشت و درمان اضطراب کودکان نیز ممکن می‌شود. جالب است بدانید یک خانه‌ی لذت بخش برای کودکان و حتی بازی برای کاهش اضطراب کودکان موثر است.

درمان اضطراب کودکان
ایجاد یک محیط آرامش بخش در خانه، به رفع استرس کودک کمک می کند.

به آن‌ها یاد بدهید برنامه ریزی کنند.

یک برنامه ریزی منسجم که تمام فعالیت‌های لازم در آن گنجانده شده، به کودک کمک می‌کند تا تصورات مبهمی راجع به آینده نداشته باشد. هم چنین، او آگاه می‌شود که به قدر کافی تفریحات لازم را در برنامه روزانه خود داشته و به انجام تمامی تکالیف خود نیز خواهد پرداخت. این موضوع استرس کودک را تا حد قابل توجهی کاهش داده و یکی از موثرترین راهکارهای درمان اضطراب کودکان دبستانی شمرده می‌شود.

تمامی راه حل‌های بالا پیشنهاداتی برای رفع مشکل اضطراب کودکان هستند که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. دقت داشته باشید که بسته به علت اضطراب فرزند شما، راهکارهای کاهش اضطراب کودکان نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین در کنار عمل کردن به راهکارهای بالا، می‌توانید به روانشناس یا مشاور متخصص کودکان نیز مراجعه نمایید.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی