تهران

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

روش صحیح نخ دندان کشیدن
استفاده از نخ دندان به عنوان یک راه مکمل با مسواک برای تمیزی و پاکسازی بهتر و بیشتر دندان هاست. نخ دندان به خاطر داشتن قدرت مانور بیشتر و قابلیت انعطاف بالا می توانند فرایند پاکسازی پلاک ها و باکتریهای دندان را بهتر انجام دهند و به همراه استفاده از مسواک از پوسیدگی و آسیب های دندان جلوگیری کنند.

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

فواید استفاده از نخ دندان (Dental floss) بر کسی پوشیده نیست. نخ دندان به عنوان یکی از تمیز کننده های بین دندانی، نقش مهمی در برنامه مراقبت و حفظ سلامت دندان ها و لثه ها دارد.  بنا به توصیه دندانپزشکان، بین دندان ها حداقل باید یکبار در روز تمیز شوند. اهمیت استفاده از نخ دندان از این روست که اگر با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، پلاک ها و باکتریهای بین دندانی از بین نروند سخت و سفت شده و در نتیجه تبدیل به جرم یا تارتار می شوند. از مزایای دیگر نخ دندان کشیدن، جلوگیری از ابتلا به بیماریهای لثه و پوسیدگی دندان ها است. هم چنین بازمانده ی غذا و مواد خوراکی در پشت و بخش میانی دندانها و همه قسمت هایی که با مسواک زدن قابل پاکسازی نیستند بوسیله نخ دندان بهتر تمیز می شوند.

نخ دندان کشیدن
نخ دندان کشیدن راز سلامتی دندان هاست

با نخ دندان کشیدن شانس خود را برای داشتن دندان های سالم تا آخر عمر بالا می برید. اما این امر مستلزم رعایت دو نکته مهم است. یکی اینکه نخ دندان کشیدن را به طور مرتب در برنامه روزانه خود بگنجانید و حتی در صورت مسواک نزدن، نخ دندان کشیدن را ترک نکنید. نکته دوم این است که استفاده از نخ دندان زمانی می تواند کاملا تاثیر گذار و بدون آسیب باشد که نخ دندان کشیدن به روش صحیح و بدون ایراد انجام شود.در صورتی که نخ دندان کشیدن به شیوه درست و اصولی نباشد به دندان آسیب میرساند و فرایند پاک سازی هم درست انجام نمی شود. به همین منظور ما دراین مقاله به بیان روش صحیح نخ دندان کشیدن خواهیم پرداخت.

نخ دندان کشیدن-مرحله اول

اولین گام برای نخ دندان کشیدن، انتخاب بهترین نخ دندان است. و اینکه چه نخ دندانی برای شما مناسب است، اینها همه به نوع و جنس دندانهایتان بستگی دارد. انواع نخ دندان های مختلفی در بازار وجود دارد از نخ دندان های مدل طعم دار دارچینی و نعنایی گرفته تا نوع موم دار و بدون موم، فلورایددار و ساده، نازک و ضخیم، دسته دار و سنتی و نوعی از آنها که نخ دندان ارتودنسی هستند.

انواع نخ دندان
انواع نخ دندان

انتخاب نوع و مدل نخ دندان، به تناسب شرایط و سلیقه افراد متفاوت است. ولی لازم به ذکر است که جنس 90 درصد از نخ دندانهای موجود در بازار از نوعی نایلون تافته است اگر فاصله زیادی بین دندان هایتان وجود دارد نوع ضخیم و موم دار مناسب است ولی اگر دندان هایتان به هم چسبیده اند از مدل های نازک تر استفاده کنید.

در نخ دندان های موم دار، مسئله تاریخ مصرف اهمیت زیادی دارد زیرا این نوع نخ دندانها، قابلیت استفاده در بازه ی زمانی مشخصی را دارند و بعد از آن فاسد می شوند. بنابراین در انتخاب خود دقت نمایید.

با وجود سهولت در استفاده از نخ دندان های دسته دار، مدل های سنتی به خاطر داشتن قدرت مانور بالا، فضای بیشتری از دهان را پوشش می دهند و در نتیجه از قابلیت تمیز کنندگی بیشتری برخورداند.

نخ دندان کشیدن-مرحله دوم

برای شروع استفاده از نخ دندان، ابتدا به میزان لازم از نخ دندان ببرید و آن را به دور انگشت میانی دست چپ و راست خود چندبار بپیچید. به طور معمول برای پاک کردن همه دندان ها نیاز به حدود 50 تا 60 سانتی متر نخ دندان دارید. در مورد زمان نخ دندان کشیدن ترتیب خاصی وجود ندارد و می توانید به طور دلخواه دو فرایند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را انجام دهید. اما برای بهتر نتیجه گرفتن و اطمینان از تمیز شدن دندانهایتان، ابتا نخ دندان بکشید و سپس با مسواک زدن مطمئن شوید که دندان هایتان بیشتر به فلوراید آغشته شده وهیچ اثری از مواد غذایی بر روی آنها باقی نمانده است.

روش درست نخ دندان کشیدن
بریدن نخ دندان به اندازه مورد نیاز

نخ دندان کشیدن-مرحله سوم

حدود 7 تا 10 سانتی متر از نخ دندان را در میان انگشتان وسطی هر دودست خود نگه دارید، و سپس باقی مانده نخ دندان را بین انگشتان سبابه و شصت دست های خود سفت بگیرید.

نخ دندان کشیدن
روش درست نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن-مرحله چهارم

برای نخ دندان کشیدن به دندان های فک بالا، ازحرکت دادن انگشت های شصت خود کمک بگیرید. یعنی زمانی که می خواهید نخ دندان را به سمت بخش میانی دندان های فک بالا بکشید با کمک انگشتان شصت این کار را انجام بدهید.

نخ دندان کشیدن-مرحله پنجم

به آهستگی نخ دندان را بین دو دندان بالا و پایین و چپ و راست به حرکت در آورید. این کار را با آرامش و بدون عجله انجام دهید و به هیچ وجه خشونت و فشاری در انجام این پروسه نداشته باشید. چون نخ دندان کشیدن با حالت تهاجمی می تواند باعث خونریزی لثه ها شود و لثه را آسیب پذیر یا عفونی کند.

نخ دندان کشیدن-مرحله ششم

در پروسه نخ دندان کشیدن یک حرکت مشهور بنام حرکت "C" وجود دارد که به معنای ایجاد یک نیم دایره در فضای پشت هر دندان است. بعد از آنکه همه فواصل بین دندان های یک فک را نخ دندان کشیدید، با رعایت ترتیب و شرط احتیاط نخ دندان را از پشت هر دندانی رد کرده و از کناره دندان بیرون بکشید تا نیم دایره ذکر شده در پشت هر دندان بوجود بیاید.و بعد از آن با حفظ فاصله از لثه در حدود 2 تا 3 میلی متر نخ را به پشت دندان بسایید. این عمل در شکستن پلاک های ایجاد شده در پشت لثه ها بسیار تاثیر گذار است و هر آنچه از مواد غذایی که در فضای پشت دندان ها تجمع یافته را پاکسازی می کند. با تکرار مداوم حرکت "C"برای تمام دندان های فک بالا و پایین، به مرور شاهد از بین رفتن تجمع های پلاک در این فضاها خواهید بود.

نخ دندان کشیدن-مرحله هفت

برای نخ دندان کشیدن برای هر دندان باید این پروسه دقیق و درست انجام شود. بهتر است کار نخ دندان کشیدن را در مقابل آینه انجام دهید. و نکته مهم تر اینکه باید هر دندان با یک قسمت مجزا از نخ دندان تمیز شود. ممکن است در دفعات اول نخ دندان کشیدن شاهد خونریزی لثه های خود باشید اما با گذشت زمان این مشکل نیز رفع می شود و مقاومت لازم برای بافت لثه در مقابل نخ دندان بوجود می اید. در غیر این صورت وبا گذشت حدود دو هفته از شروع کشیدن نخ دندان، اگر بازهم لثه ها خونریزی داشتند باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

نخ دندان کشیدن-مرحله هشتم

درهنگام نخ دندان کشیدن، نباید دندان مولر یا عقبی خود را فراموش کنید. مکان این دندان به علت در دسترس نبودن برای مسواک و نخ دندان، معمولا فراموش می شود و خوب پاکسازی نمی گردد.

نخ دندان کشیدن-مرحله نهم

بعد از اتمام کار نخ دندان کشیدن، باید با آب یا دهان شویه تمامی دهان خود را بشویید با این کار تمامی موادی که طی فرایند نخ دندان کشیدن از بین دندان ها خارج شده اند از دهان پاک می شوند. استفاده از دهان شویه مناسب تر خواهد بود زیرا اکنون دهان آماده ضدعفونی شدن است.

ما می توانیم با انجام درست و اصولی نخ دندان کشیدن، و آموزش آن به کودکانمان از سنین پایین، یکی از نکات مهم برای داشتن دندان های سالم، و حفظ بهداشت و سلامت ظاهری دندان هایمان را رعایت کرده باشیم و از داشتن دندان های طبیعی و سالم لذت ببریم.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی