تهران

علت درد کف پا چیست؟

درد کف پا
پا قلب دوم بدن محسوب می‌شود که بسیار باید مراقب بود تا آسیبی به پا نرسد زیرا در صورت آسیب، بسیاری از فعالیت‌های ما مختل می‌شود. گاهی اوقات پیش می‌آید که کف پای ما درد می‌گیرد که باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنیم. در این مقاله به بررسی عوامل مختلفی که باعث درد کف پا می‌شوند پرداخته‌ایم.

علت درد کف پا چیست؟

درد کف پا می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. به صورت کلی انحنای کف پا وظیفه توزیع فشار در تمامی نواحی پا را در هنگام فعالیت‌هایی مانند راه رفتن بر عهده دارد. اگر مشکلی برای این ناحیه پیش آید ممکن است احساس درد را در تمامی نقاط بدن مانند زانو، پا، پایین کمر و... احساس کنید. البته درد کف پا بر اثر ایستادن و یا راه رفتن طولانی مدت هم ایجاد می‌شود که این شرایط بیشتر به دلیل سفتی و ضعف تاندون‌ها و عضلات ایجاد می‌شوند.

با این مقاله همراه باشید تا علل مختلف درد کف پا را بررسی کنیم و به روش‌های درمان آن‌ها بپردازیم.

علت درد کف پا
علت درد کف پا چیست؟

انحنای کف پا چیست؟ 

در پای انسان 26 استخوان قرار گرفته است که استخوان‌های قوزک و کف پا به یکدیگر وصل شده‌اند و همراه با مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌‌ها برای ایجاد انحنای کف پا، حمایت می‌شوند. اگر به کف پا دقت کنید دو انحنای اصلی در آن ناحیه قرار گرفته است که یک انحنا در طول پا امتداد پیدا کرده است که به آن "انحنای طولی" گفته می‌شود و انحنای دیگر، "انحنای عرضی" است که در عرض پا کشیده شده است. 

درد کف پا نشانه چیست
انحنای کف پا چیست؟ 

علائم درد کف پا

در بعضی مواقع علائم درد کف پا ممکن است به صورت زیر مشاهده شود، هنگامی که شما یکی از نشانه‌های زیر را در کف پای خود داشتید، حتما نزد متخصص بروید تا معاینه شوید و تحت درمان قرار بگیرید.

  • التهاب کف پا
  • افزایش درد کف پا پس از استراحت و یا خوابیدن
  • داغ شدن کف پا 
  • دردی که هنگام پا برهنه راه رفتن بیشتر شود
  • درد ناگهانی پنجه پا 
  • به وجود آمدن زخم یا ضایعه پوستی
  • احساس تیر کشیدن مداوم و مبهم در کف پا 
  • کبودی و یا قرمزی هنگامی که پا آسیب جدی می‌بیند
  • تورم و یا حساسیت به لمس در پا
  • درد گرفتن پا هنگامی که آن را با دست فشار می‌دهید
  • احساس درد شدید هنگام چرخش و یا دست کاری پا
درد کف پا نشانه چیست
علائم درد کف پا

علت درد کف پا

انسان‌ها هر روز با پاهای خود از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر می‌روند. اما افراد تا زمانی که در این اندام احساس درد نکنند به آن توجهی نمی‌کنند. زمانی هم که احساس درد کف پا پدید می‌آید به دنبال روش‌های درمانی برای از بین بردن درد هستند. اما درد کف پا علت‌های مختلفی دارد که باید اول علت درد را شناسایی و بعد به دنبال روش‌های درمانی آن باشید. در ادامه این مطلب چندین علت مهم درد کف پا را با هم بررسی می‌کنیم.

فاسئیت پلانتار (التهاب فاشیای پلانتار یا کف پایی)
یکی از شایع‌ترین علت‌های درد کف پا پلانتار فاسیا (التهاب رباط) است. این التهاب هنگامی رخ می‌دهد که بافت پهن و فیبری کف پا (رباطی که پاشنه پا را به انگشت‌های پا وصل کرده است) ملتهب شود. از علائم این درد می‌توان به درد هنگام پیاده روی طولانی، درد صبحگاهی و احساس درد هنگام ایستادن زیاد اشاره کرد. 
علت درد کف پا هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید این است که هنگامی که خواب هستید پلانتار فاسیا تنگ‌تر و منقبض می‌شود و هنگام بیدار شدن و پیاده روی صبحگاهی فاسیا هنوز هم انعطاف ناپذیر و تنگ است بنابراین هنگام راه رفتن دچار کشیدگی و درد می‌شود. البته این درد هنگام ایستادن طولانی مدت هم می‌تواند اتفاق بیوفتند. 
برای درمان التهاب پلانتار می‌توانید از تمرینات کششی، کفش مناسب و داروهای ضدالتهابی استفاده کنید.

دیسک کمر و درد کف پا
فاسئیت پلانتار (التهاب فاشیای پلانتار یا کف پایی)

شکستگی تنشی استخوان
همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد در میانه کف پا استخوان‌هایی قرار گرفته‌اند که از جمله حساس‌ترین استخوان‌ها استخوان ناوسان، میخی، تاسی و استخوان متاتارس هستند که در اثر فعالیت زیاد آسیب می‌بینند و هنگامی که این اتفاق می‌افتد استخوان دچار یک شکستگی تنشی می‌شود. 
این شکستی‌ها در اتر یک ضربه مستقیم رخ نمی‌دهند بلکه در اثر فعالیت زیاد اتفاق می‌افتد که در نهایت ممکن است موجب ایجاد شکاف ریز در استخوان شود. اغلب هنگامی که شکستگی تنشی رخ میدهد فرد احساس درد می‌کند که با فعالیت‌های روزانه این درد می‌تواند تشدید شود. این علت درد کف پا بر خلاف التهاب پلانتار که با تمرینات کششی درمان می‌شدند در طی فعالیت‌های ورزشی بدتر می‌شوند.

برای درمان شکستگی تنشی باید به پای خود استراحت دهید و برای پیاده روی هم باید کفش مخصوص پیاده روی تهیه کنید تا درد را تسکین دهد. در موارد شدیدتر فرد نباید فشاری به استخوان وارد کند و باید به کمک یک عصا راه برود.

پبچ خوردگی و یا رگ به رگ شدن رباط:
در هر پا 26 استخوان قرار گرفته است، که همه این استخوان‌ها توسط یک شبکه پیچیده‌ای از رباط‌ها، به یکدیگر وصل شده‌اند. این رباط‌ها می‌توانند به دلیل فرود نامناسب پا بر زمین، چرخش ناگهانی پا، دویدن و... آسیب ببیند. اینگونه آسیب دیدگی‌ها اغلب در حرکت‌های غیر معمول پا به وجود می‌آیند. همچنین پس از درد ممکن است تورم هم مشاهده شود. برخی از اینگونه رگ به رگ شدن رباط‌ها پس از چند دقیقه استراحت از بین می‌روند که گاهی اوقات با بی حرکت نگه داشتن مچ پا می‌توان این مشکل را از بین برد. اما در برخی دیگر برای درمان نیاز به جراحی است.

علت درد کف پا و قوزک پا
پبچ خوردگی و یا رگ به رگ شدن رباط

التهاب تاندون ها

تاندونیت و یا همان التهاب تاندون‌ها یکی دیگر از عوامل درد کف پا است. در بیشتر مواقع این تاندون‌ها از قسمت بالایی پا شروع می‌شوند و از مچ پا عبور می‌کنند و تا زیر کف پا امتداد دارند. این تاندون‌ها برای حرکات مچ و خود پا بسیار مهم هستند.

بد شکلی پا
برخی از ناهنجاری‌های موجود در پا، به ویژه پاهای چنبری و یا چکشی می‌توانند موجب درد کف پا شوند. علاوه بر آن افرادی که کف پایشان انحنای زیادی دارد و یا کف پایشان صاف است بیشتر احساس درد کف پا می‌کنند. 

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال یا همان نورالژی تیبیال خلفی یک بیماری نادر است که در آن عصب تیبیال تحت فشار قرار می‌گیرد. علت دقیقی برای این سندرم وجود ندارد اما التهاب یکی از عوامل به وجود آمدن سندروم تونل تارسال است.

علت درد کف پا و انگشتان
سندرم تونل تارسال

آرتروز
افرادی که مسن هستند، خشکی پا و تکرار درد می‌توانند موجب درد دائمی کف پا شوند. این مشکل اگر ادامه‌دار باشد در دراز مدت موجب ساییدگی، تورم و تحلیل بافت داخل و اطراف مفاصل از جمله مفاصل پاشنه و پنجه پا می‌شود. 
برای درمان این مشکل می‌توان از روش‌هایی همچون مصرف مسکن، پوشیدن کفش مخصوص کاهش فشار، داروهای ضد التهابی، فیزیوتراپی و در موارد نادر از جراحی استفاده کرد. 
اگر آرتروز کم بود، درد کف پا می‌تواند ناشی از آرتریت روماتوئید باشد. در این بیماری مفاصل به دلیل حمله سیستم ایمنی دچار تورم و التهاب می‌شوند و در نهایت می‌تواند بر مفاصل دیگر هم تاثیر بگذارند بنابراین درد ناشی از آرتریت روماتوئید تنها به درد کف پا ختم نمی‌شود. 
برای درمان این مشکل می‌توان از روش‌هایی همچون مصرف مسکن، فیزیوتراپی و در موارد نادر از عمل جراحی استفاده کرد.

انواع آرتروز
دیسک کمر و درد کف پا

ورود اشیاء به داخل پا
در بعضی مواقع درد پا ممکن است به دلیل ورود شیئی به داخل پا ایجاد شود. به همین علت بعد از درد بهترین کار این است که بررسی کنید که آیا با پای برهنه بر روی شی تیزی رفته‌اید یا خیر، همچنین پای خود را ارزیابی کنید که آیا زخمی ایجاد شده است یا خیر. اگر جسم تیزی مانند یک خار یا تراشه داخل پا رفته بود اشکالی ندارد که خودتان برای درآوردن آن اقدام کنید که برای این کار بهتر است دست‌هایتان را بشویید و با استفاده از یک موچین تمیز جسم خارجی را از پایتان خارج کنید. اما اگر جسم خارجی به عمق پای شما فرو رفته بود حتما نزد پزشک بروید تا این مشکل را برطرف کند.

کم کاری تیروئید و درد کف پا
کم کاری تیروئید موجب عدم تعادل هورمون‌ها می‌شود و در نتیجه این مشکل باعث ضعف عضلات، درد مفاصل کف پا، رسوبات اضافی پروتئین و... می‌شود. از علائم کم کاری تیروئید می‌توان به خستگی، گرفتگی عضلات و در موارد نادر تجزیه بافت عضلانی اشاره کرد. این بیماری هنگام انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن و یا بلند شدن بدتر می‌شود.

برای درمان درد کف پا به علت کم کاری تیروئید باید نزد پزشک بروید و با او مشکل را در میان بگذارید، زیرا درمان این مشکل به سن، علائم، شدت درد و سلامت عمومی فرد نیز بستگی دارد. برخی از روش‌هایی که می‌توانید برای درمان استفاده کنید عبارتند از:

  • استفاده از کیسه یخ برای درمان موقت
  • بستن پا با بانداژ  
  • ماساژ کف پا 
  • کاهش وزن 
  • ورزش کردن
  • پوشیدن کفش‌های راحت و مخصوص 
  • درست راه رفتن
  • رعایت رژیم غذایی سالم
  • فیزیوتراپی
کم کاری تیروئید و درد کف پا
کم کاری تیروئید و درد کف پا

کفش نامناسب
انتخاب کفش نامناسب می‌تواند باعت درد و یا به وجود آمدن التهاب در پاها شود. البته کف کفش هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید کفی نرم و مناسب پا انتخاب کنید. اگر شما کفشی انتخاب نکنید که از قوس پا حمایت کند و یا کفی آن سفت و سخت باشد ممکن است مشکلاتی برای پای شما ایجاد شود.

تغییر ناگهانی وزن
افزایش وزن در یک دوره کوتاه می‌تواند بر روی قوس پا اثر بگذارد و در نهایت موجب درد در کف پا شود. البته برخی از افراد مانند افراد چاق، زنان باردار و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر در معرض درد کف پا هستند. خانم‌های باردار برای آنکه درد کف پای خود را درمان کنند می‌توانند از روش‌هایی مانند کشش عضلات ساق پا، انتخاب کفش مناسب و...  استفاده کنند.

علت درد کف پا و قوزک پا
در برخی موارد علت درد کف پا و انگشت‌ها ممکن است به مشکلات کمری و ستون فقرات مرتبط باشد. هر چند که درد کف پا و کمر بسیار شایع است اما در برخی موارد کمر درد مشکلی قدیمی است که مربوط به پا نمی‌باشد.

علت درد کف پا و قوزک پا
علت درد کف پا و قوزک پا

علت درد کف پا هنگام پریود
تغییرات هورمونی خانم‌ها در زمان پریود می‌تواند بر روی کف پا تاثیر بگذارد. البته این را باید بگوییم که این تغییرات موجب تشدید درد پا می‌شوند اما عامل اصلی درد پا نیستند.

علت درد کف پا در شب
علت درد کف پا در شب می‌توانید مربوط به مشکلات کمر مانند دیسک کمر باشد. البته ایجاد نوروپاتی مانند نوروپاتی دیابت هم می‌تواند از عوامل ایجاد درد کف پا باشد که از طریق تست نوار عصب و عضله می‌توان فهمید علت همین است یا خیر.

علت درد کف پا هنگام شب
علت درد کف پا در شب

درمان درد کف پا

برای درمان درد کف پا میتوانید از روش های زیر کمک بگیرید 

  • تمرین کشش آرنگ کف پا (پلانتار فاسیا)

برای انجام این تمرین، ابتدا بنشینید و بعد زانوهایتان را روی هم قرار دهید، البته به طوری که پای آسیب دیده روی آن یکی پا قرار گیرد. سپس پنجه پای آسیب دیده را با کمک دست بگیرید و پنجه را به آرامی به سمت خود بکشید. در این حالت به مدت ده ثانیه بمانید و ده بار دیگر هم تکرار کنید. 

  • خم کردن کف پا

این روش باید قبل از خارج شدن از تخت انجام شود البته هنگامی که پا درد زیادی نداشت باید اینکار را انجام دهید. پس از خم کردن کف پا در این حالت ده ثانیه بمانید و بیست بار دیگر آن را تکرار کنید.

درمان درد کف پا
درمان درد کف پا
  • استفاده از داروهای مسکن غیر نسخه‌ای 
  • استراحت، بانداژ، یخ گذاشتن موضعی، بالا بردن سطح عضو آسیب دیده
  • استفاده از کفش طبی برای کاهش فشار به پا 
  • افزایش تعادل
  • تغییر کفش 
  • تمرینات کششی
  • درمان درد پا به دلیل نافرمی‌های کف پا با روش‌های درمانی مخصوص به آن 
  • درمان درد کف پا، به دلیل بیماری‌هایی که می‌توانند موجب التهاب و درد شوند مانند دیسک کمر و آرتروز
  • استفاده از ماساژهای تخصصی که برای آرام سازی درد پا کاربرد دارند
  • لیزر درمانی
  • استفاده از طب سوزنی برای درمان درد کف پا
  • درمان پلاسما وان

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. علت درد پا چیست؟

    یکی از شایع‌ترین سوال‌ها هنگامی که پا درد می‌گیرد این است که علت آن چیست. در جواب باید به شما بگوییم یکی از شایع‌ترین علل درد کف پا، خار پاشنه است که با درد طراف پا مشخص می‌شود. این درد اغلب در صبح و هنگامی که راه می‌روید خود را نشان می‌دهد. عوامل به وجود آمدن خارپاشنه عبارت است از زمان نامتناسب فشار وارد شده، عدم هماهنگی وزن وارد شده به پاشنه پا، استفاده از کفش و یا کفی نامناسب.
  2. آیا بیماری‌های زمینه‌ای هم می‌تواند موجب درد کف پا شود؟

    بله، برخی از بیماری‌های خاص مانند دیابت، چاقی و آرتروز می‌توانند بر روی سلامت و قدرت عضلات، استخوان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌های پا تاثیر بگذارند و در نهایت موجب احساس درد کف پا شوند
  3. شکستگی پاشنه پا چه علائمی دارد و باید چه کاری انجام دهیم؟

    این مشکل معمولا در اثر تصادف رانندگی و یا سقوط رخ می‌دهد. از علائم شکستگی پاشنه پا می‌توان به کبودی، درد پاشنه پا، تورم و راه رفتن دشوار اشاره کرد. هنگامی که این علائم را داشتید به پاشنه پا فشار وارد کنید و در صورت لزوم از عصا استفاده کنید و در سریع‌ترین زمان نزد پزشک بروید.
  4. برای درمان درد استخوان کنجدی پا چه کارهایی باید انجام دهیم؟

    بر روی ناحیه‌ای که درد می‌کند یخ بگذارید. به پای خود مدتی استراحت دهید. برای راه رفتن از کفش‌هایی که پاشنه کوتاهی دارند استفاده کنید. اگر درد خیلی شدید بود نزد پزشک بروید و این مشکل را با او در میان بگذارید.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی