تهران

روشهای جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو
ریزش مو یک عارضه ای است که متاسفانه افراد زیادی با آن روبرو می شوند. بنابراین به دنبال راه حلی هستند تا ریزش موی خود را درمان کنند . به طور طبیعی هر فردی روزانه بین 50 الی 100 تار موی خود را از دست می دهد . چنان چه این میزان بیشتر باشد فرد به ریزش مو دچار شده است و باید درمان شود .

جلوگیری از ریزش مو

مطالعات نشان می دهد که تقریبا 20 درصد از مردان با شروع دهه سوم زندگیشان از ریزش مو رنج می برند که شایع ترین علت آن هم ژنتیک می باشد. وجود عوامل ارثی و ژنتیکی باعث می شود که ریزش مو در سن بلوغ پسران اتفاق بیافتد . دلایل مختلفی مانند افزایش سن، تغییرات هورمونی، یائسگی در زنان، کاهش عناصر یا سلول های خونی ، برخی از بیماری ها ، ژنتیک ، فشارهای عصبی و استرس باعث ریزش مو می شوند که با به کارگیری یکسری روش ها می توان جلوی آن را گرفت . به همین خاطر اول از همه باید علت ریزش مو را بیابید . سپس باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید .

 

آشنایی با علائم ریزش مو
علائم ریزش مو

آشنایی با علائم ریزش مو

ریزش مو از عارضه هایی است که علائم خاصی برای آن وجود ندارد . زمانی که تراکم موها کم می شود و موها به صورت قابل توجهی می ریزند ، می توان گفت فرد به ریزش مو دچار شده است . با این وجود از علائم ریزش مو می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پوست سر پوسته پوسته می شود . 
  • فرد به طور ناگهانی موهایش را از دست می دهد .
  • زمانی که احساس شود ریزش مو در تمام نقاط بدن وجود دارد .
  • به خاطر به وجود آمدن نقاط دایره ای و طلایی رنگ روی پوست موهای فرد می ریزد .
  • در ناحیه پیشانی موها به شکل حرف M می ریزند و ریزش موها به سمت عقب پیش می رود .

 

شاید این جمله را بارها شنیده باشید که "پیشگیری بهتر از درمان است" . بنابراین توصیه می کنیم قبل از شروع ریزش مو به فکر باشید و جلوی آن را بگیرید . مو هم عضوی از بدن انسان است که نیاز به مراقبت دارد تا سلامت باشد و به خوبی رشد کند . بنابراین نباید در معرض هوای آلوده قرار بگیرد . در ادامه درباره جلوگیری و راههای درمان ریزش مو در زنان و مردان بیشتر توضیح می دهیم .

 

موهایتان را هر روز شامپو نکنید 

رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است . اما استفاده روزانه از انواع شامپوها و نرم کننده ها می تواند به موهای شما آسیب برساند . در چنین حالتی موهای شما ضعیف ، خشک و شکننده می شوند . در نتیجه توصیه می کنیم در طول هفته 2 الی 3 بار موهای خود را با شامپو بشویید تا به ریزش مو مبتلا نشوید و موهای شما آسیب نبینند .

 

استفاده از محصولات آرایشی و زیبایی
استفاده از محصولات آرایشی

استفاده از محصولات شیمیایی را به حداقل برسانید 

استفاده از محصولات آرایشی مانند انواع رنگ موها ، مواد دکلره و ... برای مو ضرر دارند . استفاده مداوم از این محصولات آرایشی به موهای شما آسیب می زنند . در نتیجه موها ضعیف و خراب می شوند و می ریزند . بنابراین موهای خود را به طور مداوم رنگ نکنید و بگذارید برای مدتی رنگ طبیعی خود را داشته باشند . همچنین زمانی که موهای خود را رنگ می کنید ، از یکسری تقویت کننده های مخصوص مو استفاده کنید تا موها مجددا از این طریق ترمیم شوند . 


تغذیه مناسب داشته باشید 

داشتن تغذیه مناسب بسیار اهمیت دارند . خوراکی هایی که سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند مانع ریزش مو می شوند . خوراکی هایی که برای جلوگیری از ریزش مو مصرف می کنید باید سرشار از آهن ، پروتئین ، روی ، اسید چرب امگا 3 ، سلنیوم ، منیزیم ، ویتامین آ ، ویتامین ب12 و ویتامین سی باشند .


بعد از استحمام موهای خود را به صورت طبیعی خشک کنید 

حرارت بالای سشوار به موهای شما آسیب می زند و پروتئین مو را از بین می برد . پس بعد از استحمام اجازه دهید تا موهای شما به طور طبیعی خشک شوند . اگر ناچارید از سشوار و سایر دستگاه ها استفاده کنید ، مطمئن شوید که استاندارد هستند و هر 10 ثانیه دستگاه را روی موهای خود حرکت دهید تا موها آسیب نبینند . همچنین مراقب باشید حرارت دستگاه موهای شما را نسوزاند .


هر چند وقت یکبار موهای خود را کوتاه کنید 

برای این که موخوره از بین برود باید کمی موهای خود را کوتاه کنید . همچنین برای این که موهای پرپشتی داشته باشید باید هر چند وقت یکبار یعنی تقریبا هر 3 ماه موهای خود را کمی کوتاه کنید . تا موها موخوره نگیرند و سالم بمانند و هم رشد خوبی داشته باشند .


مدل موی مناسبی انتخاب کنید 

برخی از مدل موها مانند بافت های آفریقایی و دم اسبی باعث بیش از حد کشیده شدن موهای شما می شوند . در نتیجه موهای شما می ریزد . مدل مویی را انتخاب کنید که موهای شما کشیده نمی شود و سعی کنید موهای خود را با گیره هایی که از جنس فلزی یا پلاستیکی نیستند ببندید .

 

شانه کردن موها
شانه کردن موها

موهای خود را شانه کنید یا برس بزنید 

یکی از مواردی که در بهداشت فردی اهمیت بسیاری دارد شانه کردن موهاست . زمانی که موهایتان خیس است آنها را شانه نکنید . شانه ای با دندانه های پهن و بزرگی انتخاب کنید تا موها کشیده نشوند . در طول روز به طور مداوم و بیش از حد موهای خود را شانه نکنید چون فولیکول های شما ضعیف شده و آسیب می بینند و در نتیجه موهای شما می ریزد .

 

در این بخش از سایت تیجور علائم ریزش مو را بررسی کردیم و با روشهای جلوگیری از ریزش مو آشنا شدید . چنان چه احساس کردید به ریزش مو مبتلا شده اید ، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن را بیابید . سپس دارو ریزش مو توسط پزشک برای شما تجویز می شود و یا راه درمان بهتری با توجه به شرایط شما در نظر گرفته شود .

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی